Gå til innhold

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på: dere som ikke tror på noen Gud og ikke vil at barna deres skal høre om det


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lar dere barna tro på nisser, troll, tannfeen osv? 

Tenker dere at det er en forskjell på å tro på Gud/Jesus enn nisser/tannfeen? 

Jeg har ikke tenkt over dette og har tatt med barna på gudstjenester av og til og har ikke hatt problemer med at de kanskje tror litt på Gud, på samme måte som at de kanskje tror litt på nissen. Men jeg tok meg selv i det da jeg synes tannfeen er så teit at jeg aldri har nevnt det for barna som en mulighet. Her forvandles tenner til penger uten tannfeen.

Altså her i huset er det ok å tro på Gud/Jesus og nisser og troll, men tannfeen....- der går grensen liksom. Og det er jo bare teit. 

Hvordan er det hos dere?

Anonymkode: 5cd71...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle eventyr er lov. Om det er julenissen eller Jesus spiller ingen rolle. Når de er små er det ikke viktig for dem å vite at eventyr er eventyr. Det lærer de med akeren. 

Anonymkode: 4d000...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alle eventyr er lov. Om det er julenissen eller Jesus spiller ingen rolle. Når de er små er det ikke viktig for dem å vite at eventyr er eventyr. Det lærer de med akeren. 

Anonymkode: 4d000...c87

*alderen*

Anonymkode: 4d000...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle eventyr er lov. Om det er julenissen eller Jesus spiller ingen rolle. Når de er små er det ikke viktig for dem å vite at eventyr er eventyr. Det lærer de med akeren. 

Anonymkode: 4d000...c87

Stort sett enig med deg, men jeg skiller mellom eventyr og virkelighet fra de er små. Også når det gjelder nissen og tannfeen. Og selvsagt når det gjelder religion også. Vi har nisse på julaften, men barna vet godt at det er fordi det gir julestemning og at «den ekte nissen» ikke finnes. Juleevangeliet er også et eventyr tror vi voksne, selv om noen tror det har skjedd på ordentlig. Barna får tro på hva de vil, men her i huset har barna en tendens til å sidestille både troll, spøkelser, Voldemort, påskeharen og Jesus. De skiller mellom det som finnes og det som ikke finnes, helt enkelt. 

Anonymkode: 97085...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna får tro på det de vil. Gud, påskeharen, Voldemort og tannfeen. Nissen finnes så jeg skjønner ikke den problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo vanskelig å unngå at de hører om gud og jesus, de har jo KRLE undervisning på skolen og mye fokus på kristendom de første skoleårene her. 2.- klassingen har venner som er muslimske og de snakker til tider mye om gud. Da synes hun det er dumt at vi er ateister og ikke tror. Vi sier at i Norge har vi frihet til å tro / ikke tro på det vi vil og dermed er vi heldige. For oss er julenissen og tannfeen like «virkelig» som gud og jesus.

Anonymkode: 1b7d5...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, at man ikke tror på noe vil jo ikke si at man ikke skal høre om det og kjenne til det. Mine barn er like ikketroende som meg, men de vet og kan enormt mye om både den kristne tro og andre religioner, og selvsagt har de ikke fritak fra noe som har med religion å gjøre. De kan alle historiene, de vet også at det er historier. Det har imidlertid vært mer å se til både nissen og tannfeen enn til Gud i form av fysiske bevis, så det var en smal sak og bare en del av magien i tilværelsen å tro på nissen og tannfeen i de barneårene det var naturlig å la dem gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i et miljø som var rimelig kristent. Og jeg hadde min barnetro.

Samtidig vil jeg nok påstå at gudstjenester må være det som frelser færrest mennesker, i alle fall barn! Noe så grusomt som det var å sitte der.

Kristendommen ble forkastet før konfirmasjonsalder, men jeg har kirken å takke som en bidragsyter til min feminisme. Selv som barn reagerte jeg på fremstillingen av kvinner i både bibel og prekener. Som ungdom ble disse erfaringene viktige for å lese meg opp om kjønnsdiskriminering.

Så kirken har i stor grad formet meg som person. Bare ikke på den måten de ønsket :)

Anonymkode: f51f5...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så er ikke jeg kristen, heller ikke barnet på 17 år. Men barna får selv bestemme, og tro på det de ønsker. Så 12 åringen er kristen. 

Anonymkode: 60eef...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av nysgjerrighet. Dere som ikke tror på noen Gud. Hvordan forholder dere dere hvis barna sier de tror på Gud og vil gå på søndagsskolen for eksempel?

Anonymkode: e1090...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare av nysgjerrighet. Dere som ikke tror på noen Gud. Hvordan forholder dere dere hvis barna sier de tror på Gud og vil gå på søndagsskolen for eksempel?

Anonymkode: e1090...145

Datteren på 7 år har sagt hun vil tro litt på gud fordi venninner tror (på gud og allah) og vi er ateister. Hun må gjerne tro litt eller mye. Å kjøre henne til søndagsskole er nok ikke så aktuelt, men om de er store nok til å komme seg dit selv så værsågod! 

Anonymkode: 1b7d5...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er jo der folk som ikke tror på Gud og Jesus i mine øyne gjør  feil.  De nekter å la barna høre om å lage sin egen mening, 

 for meg må alle få tro hva de vil og  men jeg iriterer meg veldig over at de som ikke er åpen for andre ting er så bastante og skal på død og liv ha rett.  Vi som  har litt tro på Gud må liksom bare lære oss at det er feil og galt for det  er bare eventyr. 

Null respekt fra ateister, muslimer men vi skal og må respektere at de mener annet og at vi tat feil. 

Anonymkode: 97c70...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vesentlige forskjellen mellom nisse/tannfeen/påskeharen og Jesus er at mange voksne legitimt tror at Jesus og gud finnes på ordentlig, og legger livet sitt opp etter hva de tror er mest riktig etter religionen sin så da blir det automatisk et mye mer ømfintlig tema. Jeg lar barnet mitt tro det han vil, men bekrefter det om han for eksempel sier "men monstere finnes ikke på ekte?". Han har spurt om Jesus på samme måte og da har jeg derimot svart at noen tror at han finnes på ekte, og noen tror at han ikke finnes, av respekt for andre religioner (selv om jeg ikke tror selv).

Om han blir kristen er det helt greit, og om han ønsker søndagsskole som ekstraaktivitet vil det nok være greit, men jeg kommer nok til å følge litt ekstra med enn om det hadde vært fotball. Temaer som synd og helvete, homofili og kvinnesyn er noen ting fra bibelen jeg ikke synes er så greit å prege små barn med.

Anonymkode: ba0ae...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den vesentlige forskjellen mellom nisse/tannfeen/påskeharen og Jesus er at mange voksne legitimt tror at Jesus og gud finnes på ordentlig, og legger livet sitt opp etter hva de tror er mest riktig etter religionen sin så da blir det automatisk et mye mer ømfintlig tema. Jeg lar barnet mitt tro det han vil, men bekrefter det om han for eksempel sier "men monstere finnes ikke på ekte?". Han har spurt om Jesus på samme måte og da har jeg derimot svart at noen tror at han finnes på ekte, og noen tror at han ikke finnes, av respekt for andre religioner (selv om jeg ikke tror selv).

Om han blir kristen er det helt greit, og om han ønsker søndagsskole som ekstraaktivitet vil det nok være greit, men jeg kommer nok til å følge litt ekstra med enn om det hadde vært fotball. Temaer som synd og helvete, homofili og kvinnesyn er noen ting fra bibelen jeg ikke synes er så greit å prege små barn med.

Anonymkode: ba0ae...183

Akkurat når det gjelder kvinnesyn og syn på homofili er vell fotballen mer bakstreversk og ekskluderende enn kirken 😉.

Anonymkode: e1090...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn velger selv hva de ønsker å tro på. Både jeg og mannen er utmeldt av kirken da vi ikke tror på Gud. Barna vet at vi ikke er religiøse. Begge barna har selv fått velge om de vil være med på skolegudstjeneste eller ikke. Vedr nissen har jeg svart ærlig når de har vært store nok til å spørre om nissen finnes, tannfeen og påskeharen har de aldri trodd på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 Det er jo der folk som ikke tror på Gud og Jesus i mine øyne gjør  feil.  De nekter å la barna høre om å lage sin egen mening, 

 for meg må alle få tro hva de vil og  men jeg iriterer meg veldig over at de som ikke er åpen for andre ting er så bastante og skal på død og liv ha rett.  Vi som  har litt tro på Gud må liksom bare lære oss at det er feil og galt for det  er bare eventyr. 

Null respekt fra ateister, muslimer men vi skal og må respektere at de mener annet og at vi tat feil. 

Anonymkode: 97c70...13b

Merkelig holdning du har. Jeg nekter selvsagt ikke barna mine å lære om noen religioner. Tvert imot kan de mer enn mange andre om ulike trosretninger. De har også en grunnleggende respekt for at folk folk tror på forskjellige ting.

Mine barn har aldri snakket ned andres tro. Men alle barna mine har fått høre gjentatte ganger hvor teit det er å ikke tro på Gud, med argumenter som «det står jo i bibelen». De som «på død og liv skal ha rett» er jo helt klart de kristne barna. Uavhengig av foreldrenes tro mener jeg at man alle har ansvar for å lære barna å behandle hverandre med respekt. 

Anonymkode: 97085...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare av nysgjerrighet. Dere som ikke tror på noen Gud. Hvordan forholder dere dere hvis barna sier de tror på Gud og vil gå på søndagsskolen for eksempel?

Anonymkode: e1090...145

Sønnen min har gått på søndagsskolen. Han er ikke døpt, og jeg er utmeldt av den norske kirke, men han får velge selv. Han går på speideren også og er med på diverse arrangementer i regi av menigheten, som han blir invitert til fordi faren er medlem. Han er litt til og fra om han tror på Gud eller ikke. Det eneste jeg sier om det er at det går fint, han kan bruke så lang tid han vil på å finne ut av det, og at alle kan tro det de vil.

Anonymkode: 06926...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den debatten blir ofte så enkel i Norge. Det virker som ateistene tenker at vi som er kristne tror at Gud er en mann på en sky, og at evangeliet handler om en bokstavelig historie om en mann. Og at dette er essensen av vår tro og det å være kristen. Det er det altså ikke. 

Kirken har absolutt svin på skogen, men det er viktig å skille mellom institusjon, religion og samfunnsmessig funksjon. Kirken som institusjon har helt klart hatt en del samfunnsmessige funksjoner som har vært horrible, men i dag er så mange av disse funksjonene tatt over av NAV, arbeiderbevegelsen, psykologer, leger, storting, osv. at det blir litt platt å fortsatt skulle se på kirken som den store stygge ulven. 

Når det kommer til Gud og Jesus og religion, så lærer jeg barna at historien om Jesus er historien om en som var nederst på rangstigen. En mann som var kasteløs og knapt sett på som et menneske. De var mennesker som kunne brukes og kastes og ikke verdt noen ting. Men Gud (skaperkraften, kjærligheten, styrken, alt det gode) viste oss at selv de værste av oss er verdt noe. Alle mennesker er verdt noe. Det var budskapet jesus kom med og han ble korsfestet - en straff som utelukkende ble gitt opprørere (ikke tyver, slik oversettelsen feilaktig har sagt). Jesus talte makta midt i mot, og ble hånet og gitt den værst tenkelige straff. Essensen her er at selv de som «ikke er verdt noe» er det, og at vi skal stå opp for det som er rett. Det tror vi på. Så må ateistene gjerne henge seg opp i om Jesus har levd eller ikke og detaljene, men det er altså ikke det som er essensen av det vi tror på. Når folk diskuterer religion i Norge i 2018, så føles det som om man diskuterer et religiøst bilde som ligger 40 år tilbake i tid, og som få religiøse i dag kjenner seg igjen i.  

Anonymkode: edd7e...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 15.23, Anonym bruker skrev:

 

Når det kommer til Gud og Jesus og religion, så lærer jeg barna at historien om Jesus er historien om en som var nederst på rangstigen. En mann som var kasteløs og knapt sett på som et menneske. De var mennesker som kunne brukes og kastes og ikke verdt noen ting.

Du har ikke lest så mye i Bibelen, da, kan jeg se. Som ateist vet jeg tydeligvis mye mer om den hellige boka di enn du selv gjør. Han var ikke "kasteløs" og heller ikke nederst på rangstigen. Han var håndverker og oppvokst i en håndverkerfamilie, de var middelklasse, de tjente penger, de var mobile og de var frie. Slaver, spedalske, fattige, ikke-jøder og andre utgrupper sto mye lavere.

På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 15.23, Anonym bruker skrev:

Det var budskapet jesus kom med og han ble korsfestet - en straff som utelukkende ble gitt opprørere (ikke tyver, slik oversettelsen feilaktig har sagt).

Stemmer ikke. Korsfestelse er en av flere romerske henrettelsesmetoder, og de kunne brukes på alle mulige forbrytere.

På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 15.23, Anonym bruker skrev:

Jesus talte makta midt i mot, og ble hånet og gitt den værst tenkelige straff.

Han talte ikke makta midt imot. Tvert om provoserte han mange av sine tilhengere fordi han ikke tok entydig stilling mot de romerske okkupantene. Han snakket diplomatisk ("gi keiseren de keiserens er"), og det eneste større opprøret han gjorde, var mot pengevekslerne i Tempelet.

På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 15.23, Anonym bruker skrev:

Så må ateistene gjerne henge seg opp i om Jesus har levd eller ikke og detaljene, men det er altså ikke det som er essensen av det vi tror på.

Ateister stiller ikke spørsmålstegn ved om Jesus har levd. De nekter å se på ham som guds sønn. Det er vel ikke akkurat en "detalj" hvis man faktisk kaller seg kristen. Du bruker ordet "vi" som om du forteller noe som helst om hva andre norske kristne tror på, men det du beskriver når du snakker om din tro, er en slags kjærlighetskommunisme. Den er jeg helt med på, men ikke tillegg det noen guddommelighet, noe evig liv eller noen transubstansialisering. Når man i tillegg krydrer trosdogmene med en innbitt opphengthet i alkohol, seksualitet og kvinners reproduksjon, da ramler de fleste nåtidsmennesker av lasset.

Anonymkode: b2ba1...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker dere kristne kors? jesus ble jo korsfestet på korset. Syns det er rart at folk går rundt med kors der jesus ble drept på. Det er jo ikke akkurat fint det. 

Og hvorfor tror dere på gud og jesus. Alt faenskapet som skjer i verden og gud aom skapte menneskene også skaper han sånne forferdelige mennesker. og de bare sitter der og ser og lar ondskapen vandre fritt. Litt av en tro. Gud velsigne liksom. Hvorfor lar gud onde mennesker holde på sånt. 

Anonymkode: cec31...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 11.30, Anonym bruker skrev:

Bare av nysgjerrighet. Dere som ikke tror på noen Gud. Hvordan forholder dere dere hvis barna sier de tror på Gud og vil gå på søndagsskolen for eksempel?

Anonymkode: e1090...145

Gud ville vært greit, søndagsskole ville vært absolutt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 11.30, Anonym bruker skrev:

 

 

Jeg prøver å gi de nøytralitet, og evne til å tenke selv. Hva jeg selv tror på er litt irrelevant, på en måte. Om jeg hadde vært kristen eller ateist så hadde det vært arrogant å påtvinge de min tro/tvil, er min mening. 

Jeg vil heller ha selvstendig tenkende individer, som evner å se perspektiver og vinkler på ting. Ikke følge bukken blindt. 

Når de spør om feks engler, eller Gud, eller spøkelser, nisser og troll så svarer jeg stort sett alltid "Ja, noen tror at....." og så "... Men hva tenker du om det?" Så får de gruble litt, og få ha sin mening om det. Og spør de meg, så får de min mening for å vise at jeg har min uavhengig av andres. 

Eldste her var veldig nysgjerrig på døden når han var 4-5år. Og ville snakke om alt fra forråtnelsesprosessen i kisten, kremering, sorg og til hva sjel var og hvor den evt dro. Og vi snakket og snakket. Til slutt tok jeg han med i en (kristen) begravelse, og lot han få diskutere med presten etterpå. Da fikk han gjort seg opp en mening om dette... Han syntes engler og sånt hørtes fint ut, men at sjelen fløy til himmelen ble litt for mye. Da ville han heller tro på at den gikk videre (reinkarnasjon, buddhisme). Helt i orden for meg... 

Han tror også på tannfeen, og liker magi. Nissen er en snill og raus figur, et symbol på å glede andre. Tusser og troll, det mener de er eventyr. Igjen, helt i orden for oss. 

De må få tro hva de vil, så lenge de er greie mot andre :) Noen av disse eventyrfigurene er jo en symbolikk på godhet, det å gi, raushet, moral og ondskap, for å gi de noe håndfast når de skal lære seg samfunnets normer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 11.30, Anonym bruker skrev:

Bare av nysgjerrighet. Dere som ikke tror på noen Gud. Hvordan forholder dere dere hvis barna sier de tror på Gud og vil gå på søndagsskolen for eksempel?

Anonymkode: e1090...145

Jeg er oppvokst i en ateistfamilie i et veldig kristent område. Alle mine venner var relativt dypt religiøse, og det ble naturlig for meg å bli med på søndagsskolen sammen med dem (mødrene til to av dem var søndagsskolelærere, så jeg fikk være med å fargelegge jesuser og disipler til filttavla, stor stas😁). Null stress for foreldrene mine. Jeg gikk også i kristen barnehage, siden det var det eneste alternativet. Der hadde vi bøker om alle lignelsene og bibelhistorier, og jeg tør påstå at jeg har godt over middels kunnskap om kristendommen. Jeg er døpt, men valgte borgerlig konfirmasjon. Jeg er selv ateist, men da et av barna hadde tendenser til barnetro fulgte jeg ham på noen barnemøter i kirken. Han mistet interessen relativt fort, og skal nå konfirmere seg borgerlig. Jeg prøver å ikke legge føringer. Svarer diplomatisk på spørsmål, og gjør det helt tydelig at tro er en privatsak, og de er selvfølgelig opp til dem selv hva de velger å tro/ikke tro på. Religionsfrihet er viktig, både i samfunnet og familien. 

Anonymkode: 7eaad...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, de som tror det snakkes om synd, helvete, homofili, kvinnesyn o.l. på søndagsskole, burde ta en tur innom og se hva det dreier seg om. Barna blir kjent med historier fra bibelen, som «Jesus stiller stormen», «Jesus metter tusenvis», «Jesus og barna (la barna komme til meg), «Maria er gravid», «Maria føder barnet sitt», «Jesus møter Sakkeus» og andre «snille» historier. 

Også synges det noen sanger og fargelegge noen tegninger, gjerne om det samme tema. Det er ganske ufarlige greier, sånn ift tema som tas opp. Iallefall i kirken vi sokner til. 

Anonymkode: 1d9fa...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2018 den 11.57, Anonym bruker skrev:

 Det er jo der folk som ikke tror på Gud og Jesus i mine øyne gjør  feil.  De nekter å la barna høre om å lage sin egen mening, 

 for meg må alle få tro hva de vil og  men jeg iriterer meg veldig over at de som ikke er åpen for andre ting er så bastante og skal på død og liv ha rett.  Vi som  har litt tro på Gud må liksom bare lære oss at det er feil og galt for det  er bare eventyr. 

Null respekt fra ateister, muslimer men vi skal og må respektere at de mener annet og at vi tat feil. 

Anonymkode: 97c70...13b

Det er vel ikke så vanlig blant de som ikke tror å skjerme barna fra alt av religioner. De færreste er så bastante. Med  mindre religionen din blir brukt til f.eks å forsvare åpenbart menneskefiendtlige holdninger, får du ha den i fred. 

Religion er jo sammenvevd med historie og kultur, derfor er det selvsagt bare dumt å late som at det ikke finnes. Akkurat som det er naturlig å fortelle barna om at vi er forskjellige og tror på forskjellige ting. 

Mine barn får være med skolen i kjerka før jul, og de har vokst opp med at noen er muslimer, noen er kristne, og noen er ikke noe spesielt. Vi har sagt at vi ikke tror på noe, men de kan velge selv. 

Men jeg sender dem ikke søndagsskole, dette får de finne ut av når de er modne for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...