Gå til innhold

Velferdsstaten knuses av denne regjeringen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 hour ago, Anonym bruker said:

Minstesats er på ca 20, men hun fikk mer grunnet autismediagnose

Anonymkode: 09699...6dd

Man får ikke mer pga en autismediagnose. Man kan få ung ufør, men dette gir ikke mer enn 17-18000 utbetalt. Du juger så du tror det selv,

Anonymkode: bbd1e...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man får ikke mer pga en autismediagnose. Man kan få ung ufør, men dette gir ikke mer enn 17-18000 utbetalt. Du juger så du tror det selv,

Anonymkode: bbd1e...55b

Man får tillegg for diagnoser som gjør at man trenger medisiner osv. Det er mulig det ikke er en del av uføretrygden, men utbetalingsdatoen var den samme

Anonymkode: 09699...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man får tillegg for diagnoser som gjør at man trenger medisiner osv. Det er mulig det ikke er en del av uføretrygden, men utbetalingsdatoen var den samme

Anonymkode: 09699...6dd

Merkelig at ikke andre får det da

Anonymkode: 93eb8...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at ikke andre får det da

Anonymkode: 93eb8...c76

Ja, hun er sikkert den eneste i hele Norge som får det

Anonymkode: 09699...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun måtte jo snakket med nav om hva de tenker veien videre burde være. Jeg er på AAP selv, på vei mot ufør, men jeg må jo ta ansvar for å følge opp ting selv. Jeg må søke om uføre fordi jeg ikke vil få forlenget AAP,  så jeg har ikke noe valg. De nye reglene ble det varslet om, så hun kan ikke skylde på at hun ikke har fått beskjed, det var mitt poeng.

Anonymkode: 93eb8...c76

Problemet er at ved sammensatt sykdomsbilde vil man bruke mer enn 3 år pø utredning/behandling og avklaring. Man må få klarsignal fra nav om å søke uføretrygd hvis man skal ha håp om å få innvilget den, og til og  med da er kriteriene fra nav arbeid og ytelser såpass strenge at man kan få avslag. Hvis de mener at ikke hver sten er snudd, blir det avslag. Det tar ofte år på år og snu alle stenene. 

Så hva skal denne gruppen gjøre? 

Jeg gar gått på aap i straks 5 år. Før maksdatoen i mars -18 hadde jeg blitt behandlet utallige steder uten endelig konklusjon (15 diagnoser), men legen, psykologen og fysioterapeuten har vært klare på i flere år at jeg er ufør. Dette bekrefter lege på smerterehab også. Jeg ønsket avklaring, men nav mente at jeg ikke var klar pga. behandlingen jeg mottar 2-3 ggr/uke. Denne vil vedvare i tiden fremover. Uten avklaring = ingen ufør. Fikk forlenget aap ut juli -18. Da måtte jeg tvinge gjennom avklaring, og klarte med et nødskrik å få innvilget aap ut 01-19. Avklaringen har akkurat begynt, og jeg vet jeg ikke er avklart innen 01-19. Da stopper aap - uansett. 

Jeg er gift og har tre barn, men pga. mannens forsørgeransvar får ikke jeg sosialstønad. Han må da fø hele familien på 5. 

Så hva gjør man når systemet er lagt opp til at utredning og avklaring overgår 3 år? Det skal mye til før NAV godtar uføresøknad før den nye maksdatoen, fordi de vil være helt sikre på at en har varig nedsatt arbeidsevne, og det vet msn ofte ikke så fort. 

Anonymkode: a7e3a...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Både aap, sosialstønad og uførestønad har en minimumsgrense. Den er ikke den samme for alle stønadene. Har man sosialstønad og kontoen er tom, så får man mer. Nav Har ikke lov å la folk sulte. Det er heller ingen menneskerett å eie egen bolig. Men det man får til husleie er det man kan bruke på lån. Trenger man mer enn det, så bor man over evne akkurat da. Har selv mottatt både aap og sosialstønad og utbetalingene var relativt like. Er man ufør, så får man 3000 i mnd per umyndig barn man forsørger. Ei jeg var økonomisk verge for fikk utbetalt 35 000,- av nav hver mnd i uføretrygd. Hadde hun ikke hatt barn, så hadde hun fått 26 000,-. Hun har aldri jobbet noen gang.  

Anonymkode: 09699...6dd

Du er sikkert en av dem som tror på at innvandrere får full pensjon og sosialstønad utover vanlige satser fordi det lønner seg å være innvandrer. 

Jeg nekter å tro at du var økonomisk verge, men du har sikkert hørt om noen dom har jobbet fir noen som har sagt...

Du skal ha tjent nok så mye for å få utbetalt 26.000 i uføretrygd. 

Autismediagnoser drar ikke med seg store månedlige utbetalinger fea nav. Hvilke dyre medisiner går en autist på? Høyeste grunnstønadssatsen er 3400/mnd, og hun får neppe så mye. I og med hun tar seg av egne barn, tviler jeg også på at hun mottar hjelpestønad. 

Så har hun aldri jobbet før, mottar hun ikke så mye penger i uførestønad som du hevder, enkelt og greit. 

Anonymkode: a7e3a...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er sikkert en av dem som tror på at innvandrere får full pensjon og sosialstønad utover vanlige satser fordi det lønner seg å være innvandrer. 

Jeg nekter å tro at du var økonomisk verge, men du har sikkert hørt om noen dom har jobbet fir noen som har sagt...

Du skal ha tjent nok så mye for å få utbetalt 26.000 i uføretrygd. 

Autismediagnoser drar ikke med seg store månedlige utbetalinger fea nav. Hvilke dyre medisiner går en autist på? Høyeste grunnstønadssatsen er 3400/mnd, og hun får neppe så mye. I og med hun tar seg av egne barn, tviler jeg også på at hun mottar hjelpestønad. 

Så har hun aldri jobbet før, mottar hun ikke så mye penger i uførestønad som du hevder, enkelt og greit. 

Anonymkode: a7e3a...118

Jeg er fortsatt økonomisk verge, men ikke for henne. 

Flott at du vet alt dette om andres inntekt. 

Anonymkode: 09699...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fortsatt økonomisk verge, men ikke for henne. 

Flott at du vet alt dette om andres inntekt. 

Anonymkode: 09699...6dd

Ja, altså... Nå er det satser som følges ved ung ufør samt grunnstønad og hjelpestønad, og selv ved maks utbetaling av de to sistnevnte, vil hun ikke nå det beløpet du hevder. Hvilken satser man kan få, ligger åpent på nav.no, og det gis ingen individuelle satser utover disse. Hvis hun mottar mer penger enn det hun har rett på, må det dreie seg om evt. uføreforsikring som ikke utbetales dammen med uføretrygden. 

Det er heller du som viser liten kunnskap rundt temaet. 

Anonymkode: a7e3a...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er sikkert en av dem som tror på at innvandrere får full pensjon og sosialstønad utover vanlige satser fordi det lønner seg å være innvandrer. 

Jeg nekter å tro at du var økonomisk verge, men du har sikkert hørt om noen dom har jobbet fir noen som har sagt...

Du skal ha tjent nok så mye for å få utbetalt 26.000 i uføretrygd. 

Autismediagnoser drar ikke med seg store månedlige utbetalinger fea nav. Hvilke dyre medisiner går en autist på? Høyeste grunnstønadssatsen er 3400/mnd, og hun får neppe så mye. I og med hun tar seg av egne barn, tviler jeg også på at hun mottar hjelpestønad. 

Så har hun aldri jobbet før, mottar hun ikke så mye penger i uførestønad som du hevder, enkelt og greit. 

Anonymkode: a7e3a...118

Grunnstønad dekker ikke medisiner uansett

Anonymkode: 93eb8...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, altså... Nå er det satser som følges ved ung ufør samt grunnstønad og hjelpestønad, og selv ved maks utbetaling av de to sistnevnte, vil hun ikke nå det beløpet du hevder. Hvilken satser man kan få, ligger åpent på nav.no, og det gis ingen individuelle satser utover disse. Hvis hun mottar mer penger enn det hun har rett på, må det dreie seg om evt. uføreforsikring som ikke utbetales dammen med uføretrygden. 

Det er heller du som viser liten kunnskap rundt temaet. 

Anonymkode: a7e3a...118

Jeg så bare betalingene hun fikk, ingen spesifikasjoner, men hun fikk, i følge henne, 3000 per umyndig barn hun forsørget og det er jo et tillegg. Det kom betaling fra nav hver mnd på 35 000. Hun selv sa at hun fikk tillegg for behandlinger og medisiner. Jeg fikk jo også fakturaene på behandlingene og medisinene, og det var ike akkurat billig egentlig 

Anonymkode: 09699...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Man får tillegg for diagnoser som gjør at man trenger medisiner osv.

Det finnes ingen medisiner for autisme.

Anonymkode: bbd1e...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ingen medisiner for autisme.

Anonymkode: bbd1e...55b

Det kommer vel litt an på hvilken diagnose innenfor autismespekteret man har det. Det er ikke sånn at autist er autist. Det er mye som kan komme i tillegg

Anonymkode: 09699...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 12/10/2018 at 8:13 PM, Anonym bruker said:

Man får tillegg for diagnoser som gjør at man trenger medisiner osv. Det er mulig det ikke er en del av uføretrygden, men utbetalingsdatoen var den samme

Anonymkode: 09699...6dd

En får ikke så mye i tillegg.

Anonymkode: a12fe...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...