Gå til innhold

Få et barn til når jeg har leddgikt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det egoistisk? Ønsket så gjerne et barn til, og fungerer greit i hverdagen og følger opp barna mine veldig godt,men blir muligens ufør/ delvis ufør innen få år. Vi klarer oss greit økonomisk, mannen min er en suveren far og vi har et langt og solid forhold. Men kjenner jo smerter plager meg i hverdagen, søvnen er dårlig i perioder samt at jeg er mye trøtt og sliten. Men nå er jeg i en litt dårlig periode pga. Vinterkulde, sommerhalvåret er jeg mye bedre. Hva gjør man? Alderen min sier jeg må bestemme meg nå, men jeg er jo redd at det for egoistisk selv om jeg vet at barna våre har det veldig godt og merker lite til sykdommen min (enda).De jeg har er 5 og 9 så spesielt hun eldste er jo veldig selvstendig.

Anonymkode: 75b2b...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Babytiden kan være veldig tung, så du må nesten sette deg ned med mannen din og prøve å finne de minnene man gjerne glemmer. Som gråt, lite søvn osv. 

Og valget må du ta selv, vil du kunne være der for barnet ditt hele tiden uansett hva? Om du er oppegående nok i hverdagen. Prøv eventuelt å pass på babyen til noen du kjenner så husker du kanskje mer av hvordan tiden var. 

Men jeg ville sagt kjør på, så lenge du orker og ikke lar det gå utover tiden med barnet ditt om du blir for sliten.

Anonymkode: 6ca52...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har bechterews og har fire barn, går fint det. Har aldri vært noe problem i oppveksten heller. 

Han må jo ta noen hensyn, men det har aldri gått ut over oss. Han ble ufør i sin jobb da han var rett over 40 år, men med litt utdanning kunne han ta en annen jobb. Han er nå 65 år og jobber fremdeles full tid, selv om han er litt "skranglete" på sine gamle dager.

Det kjipe er at to av oss har arvet sykdommen da, og alle typer revmatisme er vel arvelig?

Anonymkode: 1bde7...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pappa har bechterews og har fire barn, går fint det. Har aldri vært noe problem i oppveksten heller. 

Han må jo ta noen hensyn, men det har aldri gått ut over oss. Han ble ufør i sin jobb da han var rett over 40 år, men med litt utdanning kunne han ta en annen jobb. Han er nå 65 år og jobber fremdeles full tid, selv om han er litt "skranglete" på sine gamle dager.

Det kjipe er at to av oss har arvet sykdommen da, og alle typer revmatisme er vel arvelig?

Anonymkode: 1bde7...b8e

ER ikke arvelig. KAN være.

Jeg har arvet pappas urinsyregikt

Anonymkode: bb22e...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på medisiner? Kan du ta disse under graviditet og amming? Hvordan påvirkes kroppen av et svangerskap? Risikerer du å bli vesentlig dårligere? 

Jeg ville i hvert fall tatt en grundige prat med revmatologen min, og luftet alle tanker om ulike konsekvenser og utfall. Blir du frarådet et svangerskap til så ville jeg tatt det på alvor. 

Jeg har andre revmatiske diagnoser enn deg, og hadde allerede tre barn da jeg fikk diagnosene da jeg var 29. Men jeg hadde ikke vurdert å kutte medisiner for å gjennomføre et svangerskap til. Det ville vært for risikabelt for meg. 

Anonymkode: 4f791...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er frisk og rask og har 3 barn med samme aldersspenn som dine vil få om du blir gravid nå. Jeg sier nei. 3 er mye! 

Anonymkode: b9f40...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvis du allerede nå er sliten og jobber mot ufør, skal du la være. Har selv tre og hadde jeg visst den gang hvor dårlig jeg nå er, hadde vi ikke fått nummer tre. Bedre å kunne jobbe litt, være mor, kone og kollega enn «bare» hjemme med barn. 

Anonymkode: 0b3b5...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har allerede to barn, kan ikke forstå hvorfor du da skal få et til når du ikke vet hvordan helsen din utvikler seg. Tenk på de barna du allerede har! 

Anonymkode: 0b09a...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Blir helt matt av hvor perfekt og sykt godt tilrettelagt alt må være før en i det hele tatt har lov til å tenke på å få unger i samfunnet vårt. Vi har da aldri vært friskere, rikere og i bedre stand til å ta vare på barna våre enn hva vi er nå. 

 

Kjenn på hva du har lyst til og er klar for i femtiden :) barna dine vil uansett få en fantastisk gave: et søsken til. Flere til å dele evnt. oppgaver når de blir voksne og dere eldre.

 

Lykke til i valget. Egoist er du uansett ikke! 

Anonymkode: 91a7b...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Blir helt matt av hvor perfekt og sykt godt tilrettelagt alt må være før en i det hele tatt har lov til å tenke på å få unger i samfunnet vårt. Vi har da aldri vært friskere, rikere og i bedre stand til å ta vare på barna våre enn hva vi er nå. 

 

Kjenn på hva du har lyst til og er klar for i femtiden :) barna dine vil uansett få en fantastisk gave: et søsken til. Flere til å dele evnt. oppgaver når de blir voksne og dere eldre.

 

Lykke til i valget. Egoist er du uansett ikke! 

Anonymkode: 91a7b...ec4

Selv om befolkningen generelt er friskere, er ikke HI det. Et søsken trenger absolutt ikke være en fantastisk gave for søsken. Da jeg var mindre og fikk et søsken med kolikk og senere veldig mye sykdom med innleggelser og bekymringer kan jeg love deg jeg ikke så på dette søskenet som en fantastisk gave, snarere tvert i mot. Det gjør jeg heller ikke den dag i dag, uten å gå nærmere inn på det. Var tredjemann hos oss som veltet lasset, foreldrene mine skilte seg og alt ble kaos. 

Med din sykdomshistorie er det galskap å få et barn nummer tre. Du har allerede to. Ta vare på helsen din og følg opp de du har. 

Anonymkode: fa28d...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Blir helt matt av hvor perfekt og sykt godt tilrettelagt alt må være før en i det hele tatt har lov til å tenke på å få unger i samfunnet vårt. Vi har da aldri vært friskere, rikere og i bedre stand til å ta vare på barna våre enn hva vi er nå. 

 

Kjenn på hva du har lyst til og er klar for i femtiden :) barna dine vil uansett få en fantastisk gave: et søsken til. Flere til å dele evnt. oppgaver når de blir voksne og dere eldre.

 

Lykke til i valget. Egoist er du uansett ikke! 

Anonymkode: 91a7b...ec4

Du bruker argumentet at vi aldri har vært friskere i et innlegg hvor HI informerer at hun har leddgikt? 🤔

Til HI.. jeg har bechterew og har 2 barn. Jobber fult. Barna er nå 10 og 12 år og jeg kunne aldri klart et barn til uten at det hadde gått på bekostning av de to jeg allerede har. Sliter til tider og er mye sliten. Også pga smertene. 3 barn er mye selv for friske par, og du nevner at du går mot uføre? 

Anonymkode: 5d646...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlig hadde ikke gjort det,mest pga økonomi. men hvis dere tror dere klarer en til, er vel ikke leddgiften din i veien tenker jeg

Anonymkode: 57b66...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om at du er for syk til å jobbe og dermed ble uføretrygdet, synes jeg det er rart å skulle få et barn til når du allerede har to.

Anonymkode: e6e2e...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg aldri gjort !! Har to barn selv og er stort sett frisk og syns det er nok. Hadde jeg vært syk og bare hatt 1 hadde jeg muligens trosset sykdom. Men har man to friske barn må man jo prise selg lykkelig for det 

Anonymkode: 83544...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...