Gå til innhold

ALLE SIER FEIL OM HER VI BOR! JEG KLIKKER!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Havfruene skrev:

Jeg har irritert meg over dette mysteriet i flere år. Jeg har også diskutert dette spørsmålet ved flere anledninger. Ingen diskusjoner har ført til oppklaring av dette "fenomenet", hittil.  

Ikke enkelt for utlendinger å skille disse begrepene når vi nordmenn mangler regelverk. Synes å ha lest om regelverk tidligere i tråden men det stemmer dårlig med min erfaring. Jeg vil gjerne ha forklart hvorfor det heter:

 

I Oslo

I Bergen

På Grønland (verdens største øy) - På storbrittania? eller blir det siste feil?

I USA

I alpene (man sier ikke "på") - Er det mulig å være i en alpe?

På Matterhorn (også en alpe) - ja, man står på toppen

"På byen" da vet alle at man er ute og drikker

"I byen" julehandel?

"På pub" - er det mulig å være i en pub? Uttrykk: Jeg er i en pub, høres feil ut, men er absolutt mulig å være inne i en pub. 

 

 

Språkfenomen!

Finnes uttalige eksempler

 

 

 

 

 

Det heter "i Storbritannia". 

Og ja, man kan være både i en pub og på en pub, akkurat som man kan være både i og på byen. I betegner hvor man rent fysisk befinner seg, mens på i større grad betegner måte. 

At det heter "i Alpene" er ikke så rart. Det betegner en geografisk posisjon. Når det brukes på den måten, er det det ikke så vanskelig å skille mellom i og på. I er inne i, på er utenpå/oppå. Det er vann i kjelen, det er lokk på kjelen. Når man er i Alpene, er man i fjellområdet. Hvis man skal spesifisere at man står på en fjelltopp i Alpene, står man på Matterhorn. (Er man i Matterhorn, virrer man rundt i fjellsiden - men ville muligens brukt på da også.) Vi skiller også mellom"i fjellet" og "på fjellet" på norsk. 

Anonymkode: 13ff0...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...