Gå til innhold

Trekk i lønn, 15000kr, og fikk utbetalt ca 2000kr..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det lov? Jeg er helt lammet her, har sendt mail til kreditor og nav, men prøver å lete rundt på nettet om svar på dette, og ser bla at det ikke er lov å trekke mer enn at man har igjen til livsopphold, og max 60%. Men nå har jeg da fått utbetalt 2000kr i lønn for desember, og er ganske fortvilet, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå..

Anonymkode: 24386...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du har da vel fått flere brev før dette skjedde? Når førte brevet om tvangsutlegg kommer må du jo ta tak i dette, sende inn hva du har i utgifter osv så dere får en nedbetaling du kan leve med.

Du kan ikke sitte på gjerdet og vente til første trekk kommer, for da trekker de hardt.... For alt de vet kan du ha en partner du kan leve på e.l. så de tar ingen hensyn med mindre du ber de om å gjøre det. Men det må du jo gjøre før de trekker.

Anonymkode: 4e1f3...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du har da vel fått flere brev før dette skjedde? Når førte brevet om tvangsutlegg kommer må du jo ta tak i dette, sende inn hva du har i utgifter osv så dere får en nedbetaling du kan leve med.

Du kan ikke sitte på gjerdet og vente til første trekk kommer, for da trekker de hardt.... For alt de vet kan du ha en partner du kan leve på e.l. så de tar ingen hensyn med mindre du ber de om å gjøre det. Men det må du jo gjøre før de trekker.

Anonymkode: 4e1f3...8e2

Tviler på at dette er lov. 

HI: Har ikke arbeidsgiver sagt noe? eller går du på nav? Har ikke dem sagt noe? Til og med de som skylder enorme beløp blir aldri trukket slik at de ikke har penger til livets opphold, kreditorer har heller ikke noe med om hun har samboer e.l. Det er ingen andre enn HI som skylder penger. 

Det finnes tall for hvor mye som er ansett at man trenger til å leve, og 2000kr på en mnd det kan jeg med garanti si det ikke er. 

Dette her har de ikke lov å gjøre, da de da lager ting mer komplisert ved å flytte gjelden over på andre parter (faste utgifter, lån etc)

Anonymkode: 2d0c0...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om trekket er av en Nav utbetaling, så kan de kreve trekket tilbake. Nav krever det heller tilbake, for da forhindrer de en sosial hjelp utbetaling til deg.

Anonymkode: f3e81...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det lov? Jeg er helt lammet her, har sendt mail til kreditor og nav, men prøver å lete rundt på nettet om svar på dette, og ser bla at det ikke er lov å trekke mer enn at man har igjen til livsopphold, og max 60%. Men nå har jeg da fått utbetalt 2000kr i lønn for desember, og er ganske fortvilet, jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå..

Anonymkode: 24386...dab

Jeg ble trekt altfor mye i sommer så hadde ikke til det mest nødvendigste,Søkte da selvsagt sosialhjelp å de betalte husleie,strøm og SFO.

Anonymkode: 9ea1e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått varsel om dette, så det har de lov til. Du måtte gitt beskjed om at de ikke kunne trekke så mye

Anonymkode: 10c36...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble trekt for mye av sismo engang. Og da gikk jeg inn på nettsiden, fant ut hva jeg måtte ha å leve for i dems øyne. (Før de kan trekke)

så sendte jeg kopi av husleie, strømregningen. Ringte dem og klagde.

da fikk jeg det jeg skal ha å leve for tilbake. Du må bare bite tenna sammen. Se hvor du har fått trekk ifra og ringe dem. Men Finn ut hva de mener at du skal kunne leve av hver mnd før de trekker.

 

Anonymkode: f1d96...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble det samme,men da hadde jeg fått brev i forkant,  helt lov så lenge du får beskjed

Anonymkode: df842...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

jeg ble det samme,men da hadde jeg fått brev i forkant,  helt lov så lenge du får beskjed

Anonymkode: df842...9fc

Ehh nei det er det ikke! Du skal ha nok til det mest nødvendige som mat,husleie og strøm,så de kan ikke trekke for mye da kan du klage å få det gjennom så du får penger igjen.

Anonymkode: 9ea1e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Ehh nei det er det ikke! Du skal ha nok til det mest nødvendige som mat,husleie og strøm,så de kan ikke trekke for mye da kan du klage å få det gjennom så du får penger igjen.

Anonymkode: 9ea1e...8b5

er nok det. hadde sparepenger og fikk beskjed og bruke dem

Anonymkode: df842...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh nei det er det ikke! Du skal ha nok til det mest nødvendige som mat,husleie og strøm,så de kan ikke trekke for mye da kan du klage å få det gjennom så du får penger igjen.

Anonymkode: 9ea1e...8b5

Men kreditor ksn da ikke vite hva du har av utgifter til husleie, strøm osv uten å få beskjed! For alt de vet bor HI gratis HIS mor og far.....

Anonymkode: 2ba80...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

er nok det. hadde sparepenger og fikk beskjed og bruke dem

Anonymkode: df842...9fc

Ja selvsagt må du bruke sparepenger på livsopphold når du har inkassogjeld,det sier seg selv! Men nei de har ikke lov å trekke så mye fra lønnen din at du ikke kan betale husleie,strøm og mat,hvis du ikke har noen penger ellers.

Anonymkode: 9ea1e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men kreditor ksn da ikke vite hva du har av utgifter til husleie, strøm osv uten å få beskjed! For alt de vet bor HI gratis HIS mor og far.....

Anonymkode: 2ba80...587

Ehh jo! De vil ha tvangstrekk fra min lønn denne måneden å da måtte jeg inn å se om informasjonen om meg stemte.Da var det oppgitt at jeg har 8000 kr i Husleie og 2500 kr i SFO utgift.Har jo fått brev om at de overvåker kontoen min så var ikke overrasket over at opplysningene stemte.

Anonymkode: 9ea1e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh jo! De vil ha tvangstrekk fra min lønn denne måneden å da måtte jeg inn å se om informasjonen om meg stemte.Da var det oppgitt at jeg har 8000 kr i Husleie og 2500 kr i SFO utgift.Har jo fått brev om at de overvåker kontoen min så var ikke overrasket over at opplysningene stemte.

Anonymkode: 9ea1e...8b5

Vel du ja.... men da har du gitt beskjed. Det er detvike sikkert HI har.... og det var vel HI det var snakk om her??

Anonymkode: 2ba80...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel du ja.... men da har du gitt beskjed. Det er detvike sikkert HI har.... og det var vel HI det var snakk om her??

Anonymkode: 2ba80...587

Jeg har ikke gitt beskjed om noe,men de overvåker kontoen å ser at jeg bruker 8000 kr på husleie og 2500 på SFO

Anonymkode: 9ea1e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...