Gå til innhold

Følger dere myndighetenes anbefalte kriselager?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har knapt noe av det som står på listen i hus, men kanskje vi bør fylle opp litt?

Ved og kokemuligheter har vi, og mulighet til å grave latrine i hagen, men mat og drikke hadde vi gått raskt tom for. 

Har mye kjøtt i fryseren, men ellers handler vi etterhvert. 

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 329fa...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt latterlig, er hva jeg tenker om det. Og dette har de brukt tid til å snakke om, formulere og sende til hver bidige husstand. For et sløseri 

Anonymkode: 69c27...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste er vann vi ikke har nesten. Ingen plan ang do, men det hadde ordnet seg. Bor rett ved litt skog og jorde, så her hadde vel nabolaget slått seg sammen og fikset noe. Hadde nok ikke tatt mange timene før vi hadde ordnet flere utedoeer tenker jeg. 

Jeg har ikke gasskoketopp elle hva som står på lista, men naboen har flere. Kjekt med gode naboer. Her går vennetjenester frem og tilbake hele tia, så tar det helt med ro ang dette. 

Er oppvokst med at strømmen går i tide og utide, så for meg er det ikke noe unormalt å være uten strøm til tider. Det er vel også derfor jeg mangler lite på lista. Mister vi vannet så får vi ta en sykkeltur bort til bonden og få litt vann, og er det enda mer krise så får vi sykle litt lengre og hente fra vannet. Ting går så fint. 

Anonymkode: 4a754...53b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ved og vedovner. Den ene kan man koke mat på. Har elv, hav og fiskestang, men ellers lite på lager. Hadde nok ikke klart oss så veldig lenge

Anonymkode: d8dc0...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke det men vurderer sterkt, da vi har barn og det er greit Sånn i tilfelle. Men altså jeg finner ikke den lista lenger. Har noen en link ? 

Anonymkode: 7caa7...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, skal fikse plass i boden til kriselager. Ser ingen grunn til å ikke være forberedt.

Anonymkode: 9d842...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Det er bare tull. Og sjekker man nyhetene så DSB oppdatert denne lista mange år på rad, men i år var det vel kjedelige tider så mange aviser og nyhetskanaler hoppet på. 

Om man liker den slags dommedagstanker kan boken One second after leses med stor glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Det aller meste på lista der er basisvarer vi har i hus.

Jeg mangler rødsprit, jodtabletter og vann. Resten er på stell. Faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Jeg mangler rødsprit, jodtabletter og vann. Resten er på stell. Faktisk. 

Rødsprit har vi, da er det kun jodtabletter og vann som mangler her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det derre gnålet der igjen? 

Anonymkode: 2436c...721

Har du glemt å ta ta jodtabletten din eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spare opp et kriselager for å dø sakte? Blir det så krise at det blir mangel på mat og vann, så vil de fleste dø likevel. 

Anonymkode: 03e36...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De glemte bananer på lista....

Anonymkode: 94a18...29f

Og sametruser. Er jo ingen vits i å overleve om man ikke har sametruser. 🙄

Anonymkode: 6ecac...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Har du glemt å ta ta jodtabletten din eller?

Javisst.

Anonymkode: 2436c...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor spare opp et kriselager for å dø sakte? Blir det så krise at det blir mangel på mat og vann, så vil de fleste dø likevel. 

Anonymkode: 03e36...2c8

Her har nabogården brønn. Ingen fare!

Anonymkode: 2436c...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her har nabogården brønn. Ingen fare!

Anonymkode: 2436c...721

Den er selvsagt utømmelig og de deler gladelig med dere

Anonymkode: 03e36...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man bør klare seg 72 timer inne i huset sitt. Feks ved flom der man ikke kommer seg ut til naboen eller til havet for å fiske. Skjer en atomulykke av noe slag så mulig folk blir beordret til å holde seg inne. Vi har hatt kraftige orkaner og storflom (bygda flommet over og vi bor ikke ved en elv). vi i Norge er så vant til at man får hjelp i kriser, gidder liksom ikke tenke tanken på å klare oss selv.

 

vi skal gå gjennom listen å få tak i det vi trenger. Særlig greit å ha vann, jod og tørrvarer. Ved har vi.

 

 

Anonymkode: a02e7...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Det er bare tull. Og sjekker man nyhetene så DSB oppdatert denne lista mange år på rad, men i år var det vel kjedelige tider så mange aviser og nyhetskanaler hoppet på. 

Om man liker den slags dommedagstanker kan boken One second after leses med stor glede. 

Den kom i postkassa i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det meste av basisvarene. Lever på sosialstønad og skulle likt å sett ansiktene til de på nav hvis jeg søkte om støtte til gassovn, propan og dab radio 😂

Anonymkode: 08469...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Har det meste av basisvarene. Lever på sosialstønad og skulle likt å sett ansiktene til de på nav hvis jeg søkte om støtte til gassovn, propan og dab radio 😂

Anonymkode: 08469...680

Hehe, denne måtte jeg le av. Jeg synes du skal søke. Legg den forbanna brosjyren som vedlegg og argumenter med at myndighetene sier at alle skal ha dette i hus.

Anonymkode: 69c27...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har knapt noe av det som står på listen i hus, men kanskje vi bør fylle opp litt?

Ved og kokemuligheter har vi, og mulighet til å grave latrine i hagen, men mat og drikke hadde vi gått raskt tom for. 

Har mye kjøtt i fryseren, men ellers handler vi etterhvert. 

Hva tenker du om dette?

Anonymkode: 329fa...b77

Jeg har og kjøtt i fryseren, men det hjelper ikke så mye hvis strømmen går

Her i huset er det dårlig stelt ser jeg, har nesten ingenting av det på lista. Har ikke lighter og boksmat engang. Fyrer kun med strøm, så hadde vel fryst fast, før jeg hadde sultet hvis det var vinter. Selv om jeg synes at denne lista er litt krisemaksimering, så tenker jeg at det er noen av de tingene som kunne vært lurt å ha. En dabradio, og en gassovn eller noe sånt til oppvarming hadde kanskje vært litt smart. Jeg ser ikke helt for meg at huseier hadde vært så begeistret hvis jeg hadde fylt boden med drivstoff.

Men å tro at man kan basere seg på at naboen deler vann og gass i en skikkelig krisesituasjon, det er vel en smule naivt.

 

 

Anonymkode: 56f7d...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...