Gå til innhold

Jeg har et fattig søsken


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ekstremt dårlig råd selv. Har ønsket meg penger, de går til regninger og mat. Heller det enn gavekort til massasje, klesbutikker etc. 

Anonymkode: dc8b3...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt dårlig råd, og hadde blitt kjempe flau og ville følt meg skikkelig ydmyket dersom jeg hadde fått gavekort på mat i julegave som åpnes foran hele familien. Selv om alle hadde visst om økonomien min, hadde jeg ikke satt pris på å bli «outet» sånn foran alle. 

Gi heller gavekortet privat og legg en liten gave under treet, er mitt tips.

Anonymkode: 86725...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenk på hva ungene hans får mest glede av.

Anonymkode: 9ffe0...616

Mat vil jeg tro?

Anonymkode: 5a7cd...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har ekstremt dårlig råd selv. Har ønsket meg penger, de går til regninger og mat. Heller det enn gavekort til massasje, klesbutikker etc. 

Anonymkode: dc8b3...287

Men du har kanskje ikke dårlig råd fordi du har rota bort alle pengene dine.. Du kan ikke gi sånne folk penger, man vet hva det går til. Ingen av ønskene er nyttige heller, bare fjas. Fjas har hn nok av, hele huset (som må selges) er fullt av luksus. 

Vil gi noe som ikke kan misbrukes.

Anonymkode: 5a7cd...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt dårlig råd, og hadde blitt kjempe flau og ville følt meg skikkelig ydmyket dersom jeg hadde fått gavekort på mat i julegave som åpnes foran hele familien. Selv om alle hadde visst om økonomien min, hadde jeg ikke satt pris på å bli «outet» sånn foran alle. 

Gi heller gavekortet privat og legg en liten gave under treet, er mitt tips.

Anonymkode: 86725...271

Men hvordan vet du at hn liksom skal feire "med hele familien"? Ikke alle feirer sammen hvert år :)

Skjønner det er delte meninger om gavekort da.. Kanskje best å satse på noe annet...

Anonymkode: 5a7cd...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig å forsøke å diktere eller indirekte fortelle en voksen mann hva han skal bruke penger på. 

Anonymkode: 6eab8...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes det er merkelig å forsøke å diktere eller indirekte fortelle en voksen mann hva han skal bruke penger på. 

Anonymkode: 6eab8...d25

Det er jo merkelig, men noen klarer det rett og slett ikke på egenhånd. 

Anonymkode: 5a7cd...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo merkelig, men noen klarer det rett og slett ikke på egenhånd. 

Anonymkode: 5a7cd...754

Så hvorfor ikke la det fortsette? Er ikke sånn at alt endrer seg om han får et gavekort på matbutikken. Det kommer ikke til å bli brukt fordi det er flaut.

det ene gavekortet gjør han ikke mer fornuftig med penger

Anonymkode: 6eab8...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er en fin gave jeg. Kjøp f.eks coop obs da, der har de jo mye å velge mellom...

Hvordan er det nedverdigende å få et gavekort?

Anonymkode: 29b27...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hi sagt at dette er en mann? Eller bare noe de aller fleste her tror?

 

hva med å stikke innom en en kurv mat før jul? Og heller gi en liten gave som personen ønsker seg på julaften? 

Anonymkode: 38cd9...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tenker det er en fin gave jeg. Kjøp f.eks coop obs da, der har de jo mye å velge mellom...

Hvordan er det nedverdigende å få et gavekort?

Anonymkode: 29b27...3a3

Det skjønner ikke jeg heller :p Da må det være nedverdigende å få konfekt også da, "Han har ikke råd til konfekt, tenk det a. For en taper!". Eller vin... "hun er nok skapalkoholiker, hun der, ja"

Anonymkode: 5a7cd...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor ikke la det fortsette? Er ikke sånn at alt endrer seg om han får et gavekort på matbutikken. Det kommer ikke til å bli brukt fordi det er flaut.

det ene gavekortet gjør han ikke mer fornuftig med penger

Anonymkode: 6eab8...d25

La det fortsette? Hva da? Jeg bryr meg ikke om hva hn gjør med sine penger, jeg bryr meg om hva JEG støtter og bidrar til og hvilken gave jeg kan gi for å hjelpe best mulig. En pakke røyk hjelper ikke for å si det sånn.

Anonymkode: 5a7cd...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt heller valgt gavekort på for eksempel XXL. Hvis ditt søsken har barn så er det alltids noe bra å bruke et gavekort på der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har hi sagt at dette er en mann? Eller bare noe de aller fleste her tror?

 

hva med å stikke innom en en kurv mat før jul? Og heller gi en liten gave som personen ønsker seg på julaften? 

Anonymkode: 38cd9...a7b

Å stikke innom med en kurv med mat... Det er jo mye verre enn et gavekort. Da hadde hn følt seg dårlig, tror jeg.

Anonymkode: 5a7cd...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, idéen er jo god, men er det kjipt?

Anonymkode: 5a7cd...754

Jeg synes det er kjipt. Du kan ikke rette opp i han sin økonomi med  et gavekort. Og det er heller ikke umulig å fjase bort penger på en matbutikk. Jeg hadde gitt han et gavekort til et kjøpesenter, som og har matbutikk, så kan han velge selv om han vil fjase de bort eller ei. Eller et gavekort på kino, badeland eller lignende.
Jeg sliter selv med økonomien og hadde syntes det var ydmykende å det under juletreet, med mindre jeg hadde ønsket meg det selv.

Anonymkode: 67c68...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

La det fortsette? Hva da? Jeg bryr meg ikke om hva hn gjør med sine penger, jeg bryr meg om hva JEG støtter og bidrar til og hvilken gave jeg kan gi for å hjelpe best mulig. En pakke røyk hjelper ikke for å si det sånn.

Anonymkode: 5a7cd...754

Så du er ikke redd for at han vil bruke gavekortet til røyk, alkohol eller noe annet unødvendig på matbutikken da

Anonymkode: 67c68...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om ønskeliste og kjøpt en fysisk, nyttig ting, ev. kjøpt en fysisk, nyttig ting som ikke stod på ønskelisten, men som du vet at han/familien trenger.

Jeg tror det er mange fattige som føler seg truffet i denne tråden, men dette handler ikke om dere. Det handler om et søsken i en uvanlig og selvpåført situasjon.

Anonymkode: 1f090...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TinaK 1990 skrev:

Jeg ville definitivt heller valgt gavekort på for eksempel XXL. Hvis ditt søsken har barn så er det alltids noe bra å bruke et gavekort på der.

Men da bruker hun det sikkert på klær eller annet til seg selv...

Jeg synes gavekort på Kiwi er en kjempefin gave, hadde absolutt blitt glad for det selv! Heller det enn alskens fjas som blir stuet bort inni et skap! Og jeg skjønner IKKE hvordan et gavekort kan være en nedverdigende gave?? 

Anonymkode: b5e59...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det er mange fattige som føler seg truffet i denne tråden, men dette handler ikke om dere. Det handler om et søsken i en uvanlig og selvpåført situasjon.

Og forskjellen på han sin fattige situasjon og andre fattige sitasjon er? Tror du at det er så uvanlig altså, det er nok mer vanlig enn du tror

Anonymkode: 67c68...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei...dårlig stil å gi gavekort på mat altså. Hvorfor ikke bare gi en pall med dopapir liksom, De vil jo få bruk for det 🙄

Gavekort til xxl er bedre.

Anonymkode: f597f...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonym bruker said:

Fordi jeg vil gi en gave som KOMMER TIL NYTTE. Som jeg vet kan hjelpe og bidra. Jeg vil ikke gi en pyntefigur hn samler på, for det er unyttig. 

Anonymkode: 5a7cd...754

Jeg ville heller gitt en mateske.

Anonymkode: b435b...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt en matkurv (ikke gavekort til matbutikk etc). Velg holdbare varer som også barna kan ha kos av (f.eks godteri, spekepølse etc). Gi gjerne slike kurver til andre i familien også (i lite eller stort format) slik at det er flere som får det. Som du sier er dette en person med dårlig økonomisk sans. Hun eller han har mest bruk for mat of noe til barna. Det vil bli brukt på feil måte ved gavekort (noen nevnte bytte med andre for penger, røyk eller alkohol) og det vil ikke gagne noen- spesielt ikke barna.

Anonymkode: 89681...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Finnes sånn visa gavekort. De kan brukes på de fleste stedene. Eller så ville jeg gitt han noe de trenger. Enten noe til han, husket eller barna. Eventuelt et gavekort på kino osv. 

Lett å være etterpåklok, men det hjelper ikke å gjøre forskjell på han pga økonomien. Kanskje han har behov for å føle seg litt normal noen ganger også. Ikke bare fattig. 

Anonymkode: ba9f8...37c

Hvis personen ikke kan styre økonomi og ikke har penger til barnas behov grunnet dumme økonomiske valg skjønner du vel at han/hun ikke kan styre et gavekort inn på riktig kjøp? 

Ditt forslag HI er super! Selvsagt skal du gi det.

Anonymkode: 417bc...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort på matbutikk høres litt "simpelt ut. Og en bitter påminnelse på at han sliter i fattigdomsgrensen. Imens et gavekort på for eksempel kjøpesenter, vil han få friere rom til å skaffe seg noe han trenger (inkl matvarer da de fleste kjøpesentre har matvarebutikk)

Anonymkode: cbf7a...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis personen ikke kan styre økonomi og ikke har penger til barnas behov grunnet dumme økonomiske valg skjønner du vel at han/hun ikke kan styre et gavekort inn på riktig kjøp? 

Ditt forslag HI er super! Selvsagt skal du gi det.

Anonymkode: 417bc...b6f

Gavekort på matbutikk kan og sløses bort,byttes bort eller selges. Hvis det er om å gjøre å ydmyke mottager med å vise hvor dum han er, burde man la være å gi gave. Man kan ikke gi et gavekort med direksjoner på hva mottaker skal kjøpe

Anonymkode: 67c68...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...