Gå til innhold

Folk som av fri vilje får barn sent i livet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fordi "det ikke passer", eller fordi de ønsker å leve livet før de får barn, de er egoister. Hvis du får barn som 45-åring, vil det si at du i teorien kan bli pleietrengene når barnet er 25-30 år. Det er akkurat den perioden de ville ha for seg selv fordi de ville leve livet til det fulle før de bandt seg fast med unger og mann, som barna ender opp med å bruke på sin pleietrengende mor eller far som er 70-75 år. De fratar barna muligheten til å kunne "leve livet". Og barna skulle fått barn da de var 24 år, og så få en pleietrengende mor når man ble 30 år, så hadde det vært forferdelig slitsomt for dem. 

Nei.. Få unger i ung alder, og lev livet sammen med barna!

Anonymkode: 88e9a...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk barn da jeg var 19 så er kanskje ikke så representativ. Men jeg tenker at i midten av 30 årene må være perfekt for alle parter! Pleietrengende foreldre kan man få når de er 50 og, det har man ingen garanti for. Venninna mi sin mor er snart 70 og sprek som ei fole. En kamerat hadde pleietrengende far allerede fra barneskolen, og han var da 35. JEG har ikke levd livet og angrer som bare fy på at jeg valgte å få barn så tidlig. (Eller valgte å ta konsekvensen av at jeg var blitt gravid) Det er så mye jeg har gått glipp av! For all del, jeg elsker ungene mine. Men reis, opplev livet, se verden, gjør noe gøy. Så kan man få barn :)

Anonymkode: a2d75...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette klarer folk fint å styre selv. Argumentene dine er syltynne da, og umodne. Min bestemor er 98 og bor hjemme. Pappa ble pleietrengende pga sykdom da jeg var 20 år. 

Selv fikk jeg barn da jeg var 35. Skulle ikke ha barn, levde i forskjellige land rundt om i verden og hadde ikke planer om å vende hjem. Så var jeg hjemme til jul, og møtte mannen med stor M. Så nå er jeg gårdskjerring og har barn. 

Poenget er, livet kan ikke alltid planlegges. 

Anonymkode: 63c74...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette klarer folk fint å styre selv. Argumentene dine er syltynne da, og umodne. Min bestemor er 98 og bor hjemme. Pappa ble pleietrengende pga sykdom da jeg var 20 år. 

Selv fikk jeg barn da jeg var 35. Skulle ikke ha barn, levde i forskjellige land rundt om i verden og hadde ikke planer om å vende hjem. Så var jeg hjemme til jul, og møtte mannen med stor M. Så nå er jeg gårdskjerring og har barn. 

Poenget er, livet kan ikke alltid planlegges. 

Anonymkode: 63c74...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det deg med iPaden igjen? Hva får deg til å tro at du kan fortelle andre hvordan de skal leve livet? Så narsissistisk

Anonymkode: 53664...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingen noe med. Samfunnet er dessuten lagt opp slik at barna ikke skal behøve å ta seg av pleietrengende foreldre selv - det er blant annet dette som er grunnen til at vi betaler skatt.

Alle som velger å få barn er egoistiske, uansett tidspunkt. Vår overbefolkede klode trenger ikke flere barn.

 

Anonymkode: 942ab...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jo være verdens tynneste argument...man er aldri garantert noe i livet og ikke alt kan planlegges. Min far en nå 70 og sikkert sprekere enn deg, mens unge folk kan være pleietrengende pga sykdom og lignende. Man bør vel i grunn vente med å få barn til det passer både ift jobbsituasjon, stabilitet i forholdet og økonomi. Viktigere det enn å være unge foreldre spør du meg.

Anonymkode: 7c054...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi "det ikke passer", eller fordi de ønsker å leve livet før de får barn, de er egoister. Hvis du får barn som 45-åring, vil det si at du i teorien kan bli pleietrengene når barnet er 25-30 år. Det er akkurat den perioden de ville ha for seg selv fordi de ville leve livet til det fulle før de bandt seg fast med unger og mann, som barna ender opp med å bruke på sin pleietrengende mor eller far som er 70-75 år. De fratar barna muligheten til å kunne "leve livet". Og barna skulle fått barn da de var 24 år, og så få en pleietrengende mor når man ble 30 år, så hadde det vært forferdelig slitsomt for dem. 

Nei.. Få unger i ung alder, og lev livet sammen med barna!

Anonymkode: 88e9a...4b7

Det bestemmer da ikke du. 

Anonymkode: 90a15...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er noe av det dummeste jeg har hørt. Vi bestemmer over livene våre selv, uansett hva du mener og tror. Garantier for noe har man ikke. Min pappa ble pleietrengene når han fylte 41, jeg var 10. Man kan ikke planlegge livet slik i detalj. Jeg ville ha barn fra jeg var 17 år, men livet ville det annerledes så jeg ble ikke mor før jeg fylte 40.

Anonymkode: 61ea4...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus, viktigere er vel for barn å ha rause og kloke foreldre uavhengig av alder, fremfor å være det heldige barnet av ung, innbitt fundamentalist med OCD... Jeg fikk barn da jeg var 22, 32 og 37. Tenker ikke at min eldste er heldigere enn yngste. De har fått positive og negative sider ved livet slengt i fleisen de som alle andre. 

Anonymkode: 2c27e...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at folk blir pleietrengende på 70-årsdagen HI. Jeg har egentlig mer tro på de eldre foreldrene enn på de purunge. Slik samfunnet er lagt opp lønner det seg på mange måter å vente med å få barn til en har utdannelse, erfaring og et stabilt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi "det ikke passer", eller fordi de ønsker å leve livet før de får barn, de er egoister. Hvis du får barn som 45-åring, vil det si at du i teorien kan bli pleietrengene når barnet er 25-30 år. Det er akkurat den perioden de ville ha for seg selv fordi de ville leve livet til det fulle før de bandt seg fast med unger og mann, som barna ender opp med å bruke på sin pleietrengende mor eller far som er 70-75 år. De fratar barna muligheten til å kunne "leve livet". Og barna skulle fått barn da de var 24 år, og så få en pleietrengende mor når man ble 30 år, så hadde det vært forferdelig slitsomt for dem. 

Nei.. Få unger i ung alder, og lev livet sammen med barna!

Anonymkode: 88e9a...4b7

Du er veldig, VELDIG kunnskapsløs hvis du tror at norske pensjonister er "pleietrengende" når de blir 75, altså...

Og hvis du starter ti år tidligere, så får du tenåringer i puberteten samtidig med at du har gamle foreldre, det er da myyye verre!

Anonymkode: 37d05...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan få barn når de vil, men de bør ha utdannelse og jobb først. Da er man gjerne begynt å bli voksen. Dersom man skal snakke om egoisme i denne forbindelse, så er det de som setter unger til verden uten å kunne forsørge dem, som er i tet på egoismeskalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du bare er et troll som ønsker å provosere, HI. For det er langt verre med personer som får barn når de ikke forstår sine egne manglende ressurser og som har så lite evne til moden refleksjon som det du gir inntrykk av.

Da er det langt bedre med modne foreldre som har livserfaring og ressurser og som tar bevisste valg om at de nå ønsker å være gode foreldre for ønskede barn.

Voksne personer som ikke forstår at livet ikke bestandig kan planlegges, de er så umodne at de aldri burde bli foreldre ...

Anonymkode: 6218b...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere sånne venninner. Fikk barn etter 42+. De er utslitte nå, tenker de får et sjokk når barna blir eldre. Det er da «moroa» starter...

Anonymkode: b4c29...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Anonym bruker said:

Har flere sånne venninner. Fikk barn etter 42+. De er utslitte nå, tenker de får et sjokk når barna blir eldre. Det er da «moroa» starter...

Anonymkode: b4c29...4c5

Lettere å ja tenåringer spør du meg. Sover av seg selv, trenger ikke å løftes, kles på etc. Og i vgs er det ikke engang foreldremøter 

Anonymkode: 53664...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lettere å ja tenåringer spør du meg. Sover av seg selv, trenger ikke å løftes, kles på etc. Og i vgs er det ikke engang foreldremøter 

Anonymkode: 53664...7a9

Jo, det er foreldremøter på VGS. Det er mer å følge opp med lekser, idrett osv. De legger seg senere enn oss, så vink farvel til kvelder i sofaen etter barna er lagt.

Anonymkode: b4c29...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er foreldremøter på VGS. Det er mer å følge opp med lekser, idrett osv. De legger seg senere enn oss, så vink farvel til kvelder i sofaen etter barna er lagt.

Anonymkode: b4c29...4c5

Vi sitter i sofaen selv om ungene er våkne. Burde vi ikke det? Jeg foretrekker ungdommer fremfor småbarn. Synes det er langt mer slitsomt med småbarnsperioden. Med store barn kan man ta en treningsøkt, man kan gå ut selv om noen er hjemme, de kommer seg til/fra aktiviteter på egenhånd. Lekser har de ansvar for selv (får hjelp ved behov). Jeg har oppegående og ansvarsbevisste ungdommer som vet at vi står i bakhånd og hjelper om de trenger det. Pluss at det er ufattelig kjekt å ha kjelleren full av flott ungdom som like gjerne kommer opp og prater med gæmlisene der vi sitter i stuen😊

Anonymkode: c72bb...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lettere å ja tenåringer spør du meg. Sover av seg selv, trenger ikke å løftes, kles på etc. Og i vgs er det ikke engang foreldremøter 

Anonymkode: 53664...7a9

I vgs er det i høyeste grad foreldremøter, jo. 

Ett viktig punkt i denne debatten, er også at man faktisk trenger en partner å få barn med, og det er ikke alle som finner sin hjertes utkårede som 18-20 åringer. Selvsagt gjør noen dét, før de finner en ny i 30-årene... Da er du like langt. 😉

Ellers er det også veldig greit å ha livet såpass på stell når ungene kommer at man er i stand til å ta vare på dem, både mentalt og materielt, altså at man både er voksen og har utdanning, jobb og hjem. 

Anonymkode: af755...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anonym bruker said:

Fordi "det ikke passer", eller fordi de ønsker å leve livet før de får barn, de er egoister. Hvis du får barn som 45-åring, vil det si at du i teorien kan bli pleietrengene når barnet er 25-30 år. Det er akkurat den perioden de ville ha for seg selv fordi de ville leve livet til det fulle før de bandt seg fast med unger og mann, som barna ender opp med å bruke på sin pleietrengende mor eller far som er 70-75 år. De fratar barna muligheten til å kunne "leve livet". Og barna skulle fått barn da de var 24 år, og så få en pleietrengende mor når man ble 30 år, så hadde det vært forferdelig slitsomt for dem. 

Nei.. Få unger i ung alder, og lev livet sammen med barna!

Anonymkode: 88e9a...4b7

vi ville heller leve først, dra på turer og slik får vi fikk barn, dette passet for oss. Verden er ikke sort og hvit.. og vi hadde stabilt forhold ( gift) , kjøpt hus, bil, og hadde hytte. jeg var 37, 40 og 44 når barna kom, aldri angret et sekund på det.

Anonymkode: 0234c...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi "det ikke passer", eller fordi de ønsker å leve livet før de får barn, de er egoister. Hvis du får barn som 45-åring, vil det si at du i teorien kan bli pleietrengene når barnet er 25-30 år. Det er akkurat den perioden de ville ha for seg selv fordi de ville leve livet til det fulle før de bandt seg fast med unger og mann, som barna ender opp med å bruke på sin pleietrengende mor eller far som er 70-75 år. De fratar barna muligheten til å kunne "leve livet". Og barna skulle fått barn da de var 24 år, og så få en pleietrengende mor når man ble 30 år, så hadde det vært forferdelig slitsomt for dem. 

Nei.. Få unger i ung alder, og lev livet sammen med barna!

Anonymkode: 88e9a...4b7

Har fått barn som 20 og som 40-åring. Alt var på plass som 40, ingenting som 20. 

Du har tydeligvis ikke erfaring, så jeg skal ikke ta den diskusjonen med deg. 

Anonymkode: fa6d0...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo langt mindre arbeid med tenåringer som begynner å bli selvgående enn småbarn! Skjønner ikke at noen gidder å holde liv i myten om at tenåringer er et helvete. Unntaket er vel hvis du har tenåringer det er spesielle utfordringer med (har prøvd det også).

Og de som sier at det ikke er foreldremøter på videregående har delvis rett. Det er bare en foreldresamtale i året, mot to på ungdomsskolen.

Foreldremøter tror jeg det var kun ett av ila tre år på videregående, mens det var langt flere på ungdomsskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel er du da Hi?  Hjelpes så uviten av deg. Kabsjhe du er blogger og fikk barn som 15 åring og tror det er den perfekte alder?

Selv kjenner jeg folk som er pleietrengende som 30 åringer og spreke 80 åringer som sykler ritt feks.

Les deg opp eller hold kjeft. Du fremstår som latterlig!

Anonymkode: 5496d...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...