Gå til innhold

Hvem ansetter folk uten utdanning og arbeidserfaring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber selv på meny og vi ansetter ingen uten at de har erfaring fra butikk. Til lederstillingene har alle de ansatte høyere utdannelse fra høyskole. Leder i ferskvare er kok med fagbrev og bred erfaring fra yrket. Resten av de som er ansatt i ferskvare hos oss har erfaring fra restaurant. Vi har også en som er utdannet konditor.

Det at matbutikker ansetter hva so. Helst er en myte. Nå er det vanskelig å få en fast stilling i butikk. 

Anonymkode: a5a79...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber selv på meny og vi ansetter ingen uten at de har erfaring fra butikk. Til lederstillingene har alle de ansatte høyere utdannelse fra høyskole. Leder i ferskvare er kok med fagbrev og bred erfaring fra yrket. Resten av de som er ansatt i ferskvare hos oss har erfaring fra restaurant. Vi har også en som er utdannet konditor.

Det at matbutikker ansetter hva so. Helst er en myte. Nå er det vanskelig å få en fast stilling i butikk. 

Anonymkode: a5a79...4ac

Vel er ikke enig med deg her dessverre. Vet ikke om hvilken meny du skriver om. Jeg har to venninner som jobber på meny, begge i ferskvaredisken. Den ene har fagbrev som kokk, den andre var arbeidsledig i flere år og fikk jobben i ferskvaredisken på dagen hun søkte. Så her er det vel forskjellig fra butikk til butikk

Anonymkode: 8e941...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du snakker godt norsk og har førerkort så har du et godt utgangspunkt for jobbsøking. 

- Hjemmetjenesten

- Sykehjem

- Omsorgsbolig

- Støttekontakt

- Renholder på sykehus (krever ikke fagbrev) 

- Renholder andre plasser 

- Butikkmedarbeider

- Lagerarbeider

- Personlig assistent 

- Fretex

- Posten/Bring 

- SFO

- Yrkessjåfør (kurs og førerkort klasse D)

- Lokalbedrifter/småbedrifter 

Anonymkode: ebed8...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, faktisk ikke. Hva mer skal til, mener du? Annet enn en politiattest og det å kunne forholde seg til barn?..

Anonymkode: dff55...882

Du vet at barnehage er en pedagogisk institusjon eller? Og hvis ikke du har sett det etter å ha jobbet i barnehage, så kan ikke jeg hjelpe deg

Anonymkode: 12562...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alternativet er jo at jeg ikke arbeider, og mottar penger fra staten. Hva er best, synes du? 

Anonymkode: dff55...882

Alternativet er at du skjerper deg og tar det du får. Ærlig talt!

Anonymkode: eadc4...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med sosial angst har jeg aldri skjønt. Vi er mange som kan føle det ubehagelig å være sammen med mange mennesker på en gang, men som tenker som så at det er sikkert flere enn jeg som synes dette er ubehagelig. Så tenker vi (i alle fall gjør jeg det) at drit og dra - kan de andre, så kan jeg. Så gir vi f**n og hopper i det. Svett i henda og med en smule hjertebank til å begynne med, men så ser jeg meg rundt, og ser at flere har det likedan. Jeg mener det handler om å face det man trodde var dritskummelt og så oppdage at det bare er litt skummelt første gangen. Neste gang går det enda bedre, tredje gang kommer man i prat med noen. 

Gi f..., ikke ta deg selv høytidelig og husk at mange av de andre også føler seg usikre. 

Situasjonen jeg hadde i bakhodet her, var en forelesning i stort auditorium, f.eks., eller  en konsert, osv. 

Anonymkode: 5bba2...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det ille? SFO er ikke pedagogisk anlagt, det er en barnepasserrolle for barn som ikke er store nok til å være hjemme alene. De skal kun leke, etter skolen (Iæringen foregår på skolen). De har sine regler med tanke på hvordan man kan og skal behandle barn, utover det så kan jo de fleste greie en jobb på SFO. 

 

Anonymkode: dff55...882

Da har dere en skikkelig dårlig SFO i kommunen deres... i vår kommune er det massivt fokus på både læring (gjennom lek) og sosial kompetanse. Kvaliteten er god! Heldigvis! 

Anonymkode: 9cc92...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Leser ikke mer av dine tips så muggen som du er. Nei, takk for meg

Anonymkode: dff55...882

Virkelig ikke noe å takke for. Vet du hva, da får du bare lide. Her er det mange tips men du skyter dem ned. 

Anonymkode: 22bff...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle barnehager jeg vet om gjør det. Og det har aldri vært noe i veien med noen av dem, den beste barnehageansatte barnehagen hadde var "assistent" uten utdanning, men guri, hun var flink med unger altså! 

Anonymkode: dff55...882

Jobber du selv i barnehage eller uttaler du deg som forelder? Selvfølgelig er mange med erfaring fra men uten formell utdannelse flinke til å være sammen med barn. Dette er ikke nok alene i dagens barnehage, vi trenger pedagoger som ser mange ulike sider av barns utvikling, behov og følger med i utviklingen. Fremtiden for barnehagen er minimum 50% barnehagelærere, noen stillinger med krav om mastergrad. Av de resterende 50% skal minst halvparten være barne- og ungdomsarbeidere, i noen kommuner alle. I vår kommune ansettes nå kun pedagogiske ledere da dette er det mangel på. Trengs det bua eller ufaglærte flyttes de over fra andre barnehager for å gjøre plass til nye pedagoger der. 

https://www.barnehage.no/artikler/ny-rapport-reiser-kritiske-sporsmal-til-flere-sider-av-barnehagelaererollen/452854

Anonymkode: 6c255...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette med sosial angst har jeg aldri skjønt. Vi er mange som kan føle det ubehagelig å være sammen med mange mennesker på en gang, men som tenker som så at det er sikkert flere enn jeg som synes dette er ubehagelig. Så tenker vi (i alle fall gjør jeg det) at drit og dra - kan de andre, så kan jeg. Så gir vi f**n og hopper i det. Svett i henda og med en smule hjertebank til å begynne med, men så ser jeg meg rundt, og ser at flere har det likedan. Jeg mener det handler om å face det man trodde var dritskummelt og så oppdage at det bare er litt skummelt første gangen. Neste gang går det enda bedre, tredje gang kommer man i prat med noen. 

Gi f..., ikke ta deg selv høytidelig og husk at mange av de andre også føler seg usikre. 

Situasjonen jeg hadde i bakhodet her, var en forelesning i stort auditorium, f.eks., eller  en konsert, osv. 

Anonymkode: 5bba2...e45

Det du beskriver er vanlig usikkerhet for nye og ukjente situasjoner, det kan overhode ikke sammenlignes med angst. Har man angst er det ikke bare å tenke at flere er sikkert nervøse og så fortsette. Har man angst tar følelsen over for alt og du ser ingen løsning forbi det som ligger forran deg. Alt kjennes som et uendelig svart sugende hull.

Anonymkode: 7592a...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Den er grei. Og jeg er ikke muggen. Jeg er kjedelig ærlig, muligens litt direkte for din smak, men det er sånn jeg når frem til ungdommer som står fast. Og alle forslag folk har kommet med har du sablet ned. 

Det er du som eier problemet, du må løse det. Og du kan ikke løse dette problemet med å kreve at verden skal endre seg. Og du kan ikke jobbe natt, du kan ikke jobbe med folk, du kan ikke ha praksis, du kan ikke jobbe uten lønn, du har ikke erfaring og du har ikke utdanning. 

Det er realiteten. Du kjenner ikke meg, og du kjenner åpenbart ikke systemet heller, så hva for noe konstruktivt du har å bidra med i denne tråden ser jeg virkelig ikke - derimot får du liret av deg litt møkk som du har samlet opp, antakeligvis i det ynkelige livet ditt, som du lar gå utover folk som aldri har bedt om det engang på Internett. Gratulerer? Føles det bedre nå, eller? 

Du skriver at du er direkte, du er ikke det. For du KAN nemlig ikke være direkte når du bommer så voldsomt som det du gjør her, og overhodet ikke har noe grunnlag for å uttale deg på den måten du gjør. Hadde du hatt førstehåndskunnskap om meg, mitt liv, min familie, min oppvekst, hva jeg sliter med eller hva jeg faktisk kan her i livet, hadde du kunnet komme med en slik uttalelse, men det du baserer den på er fullstendig verdiløs og derfor blir svaret ditt ikke annet enn muggent, bittert og flåsete. Hah!

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marihønne skrev:

Hmm.. hvis du vil ha et introvert yrke hadde det nok vært best å tatt utdannelse da de yrkene du hovedsakelig jobber for deg selv er yrker som krever utdanning. Ellers er det service og kundebehandlings bransjer som hovedsakelig ansetter uten krav om utdanning. Eksempel på dette er butikkmedarbeider, klesbutikker, restauranter, uteliv osv. Men alle disse yrkene er mer utadvente yrker.

Ja, det hadde nok vært best, og på sikt er det også planen min, jeg må bare "komme meg" først, om du skjønner :)? Jeg er nemlig relativt langt nede og nedbrutt av sykdom akkurat nå, likevel kjemper jeg hardt for ikke å bli ufør, for jeg anser det som et tap og det går på selvbildet mitt løs om jeg skulle blitt det. Jeg vil ikke at det skal være sånn, så jeg gjør en siste innsats for å prøve å snu det nå. Men å hoppe i utdanning går dessverre ikke, jeg skulle gjerne gjort det, det hadde gjort mye for meg med tanke på selvbildet mitt og selvtilliten min, men jeg har prøvd det og det gikk ikke videre bra, så jeg må finne et overskudd og i mellomtiden hadde jeg håpet å finne et arbeid som kan bidra til det.

Ja, de fleste som ansetter folk "med blanke ark", er nok de yrkene du nevner, så det er jo litt uheldig for meg. Men det må vel finnes én jobb for meg og :)

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber selv på meny og vi ansetter ingen uten at de har erfaring fra butikk. Til lederstillingene har alle de ansatte høyere utdannelse fra høyskole. Leder i ferskvare er kok med fagbrev og bred erfaring fra yrket. Resten av de som er ansatt i ferskvare hos oss har erfaring fra restaurant. Vi har også en som er utdannet konditor.

Det at matbutikker ansetter hva so. Helst er en myte. Nå er det vanskelig å få en fast stilling i butikk. 

Anonymkode: a5a79...4ac

Mja, dere ja, men en i familien min hadde jobbet på bensinstasjon og hoppet rett derfra til å bli ferskvaresjef i Meny. Så jo, erfaring fra butikk, men absolutt ikke kokk eller fagbrev. Eller bred erfaring. Så det varierer jo veldig tydeligvis.

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du snakker godt norsk og har førerkort så har du et godt utgangspunkt for jobbsøking. 

- Hjemmetjenesten

- Sykehjem

- Omsorgsbolig

- Støttekontakt

- Renholder på sykehus (krever ikke fagbrev) 

- Renholder andre plasser 

- Butikkmedarbeider

- Lagerarbeider

- Personlig assistent 

- Fretex

- Posten/Bring 

- SFO

- Yrkessjåfør (kurs og førerkort klasse D)

- Lokalbedrifter/småbedrifter 

Anonymkode: ebed8...f1e

Har ikke førerkort heller. Men jeg var i snakk med noen i går som kanskje kunne hjelpe meg med arbeid, vi får se da.

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at barnehage er en pedagogisk institusjon eller? Og hvis ikke du har sett det etter å ha jobbet i barnehage, så kan ikke jeg hjelpe deg

Anonymkode: 12562...900

Klarer du ikke å svare på det jeg spør om? 

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alternativet er at du skjerper deg og tar det du får. Ærlig talt!

Anonymkode: eadc4...1d5

Du har åpenbart ingen kunnskap om psykiske lidelser. Ironisk nok.

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Renholder da? Da kan man jobbe uten å ha så mye kontakt med andre mennesker

Anonymkode: 12562...900

Jeg kjenner en som arbeider med det, og det er egentlig ikke så dumt tenkt :) 

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette med sosial angst har jeg aldri skjønt. Vi er mange som kan føle det ubehagelig å være sammen med mange mennesker på en gang, men som tenker som så at det er sikkert flere enn jeg som synes dette er ubehagelig. Så tenker vi (i alle fall gjør jeg det) at drit og dra - kan de andre, så kan jeg. Så gir vi f**n og hopper i det. Svett i henda og med en smule hjertebank til å begynne med, men så ser jeg meg rundt, og ser at flere har det likedan. Jeg mener det handler om å face det man trodde var dritskummelt og så oppdage at det bare er litt skummelt første gangen. Neste gang går det enda bedre, tredje gang kommer man i prat med noen. 

Gi f..., ikke ta deg selv høytidelig og husk at mange av de andre også føler seg usikre. 

Situasjonen jeg hadde i bakhodet her, var en forelesning i stort auditorium, f.eks., eller  en konsert, osv. 

Anonymkode: 5bba2...e45

Ja, du høres virkelig ut som en ekspert! Takk for gode råd :P

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har dere en skikkelig dårlig SFO i kommunen deres... i vår kommune er det massivt fokus på både læring (gjennom lek) og sosial kompetanse. Kvaliteten er god! Heldigvis! 

Anonymkode: 9cc92...ed8

Og det kan hvem som helst klare. 

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber du selv i barnehage eller uttaler du deg som forelder? Selvfølgelig er mange med erfaring fra men uten formell utdannelse flinke til å være sammen med barn. Dette er ikke nok alene i dagens barnehage, vi trenger pedagoger som ser mange ulike sider av barns utvikling, behov og følger med i utviklingen. Fremtiden for barnehagen er minimum 50% barnehagelærere, noen stillinger med krav om mastergrad. Av de resterende 50% skal minst halvparten være barne- og ungdomsarbeidere, i noen kommuner alle. I vår kommune ansettes nå kun pedagogiske ledere da dette er det mangel på. Trengs det bua eller ufaglærte flyttes de over fra andre barnehager for å gjøre plass til nye pedagoger der. 

https://www.barnehage.no/artikler/ny-rapport-reiser-kritiske-sporsmal-til-flere-sider-av-barnehagelaererollen/452854

Anonymkode: 6c255...65a

Om jeg jobber i barnehage? Altså, har du i det hele tatt lest tråden, eller? Ehm. 

Det er ingenting galt med "dagens barnehager", annet enn at de bruker for mye TV og nettbrett. De verste ansatte i barnehagene jeg har vært borti er de som er ødelagte av "utdanningen sin", og overopptatte av pedagogikk og det de har lest i læreboka. De har også de slemmeste barna som slår andre barn! 

Merkelig nok! 

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virkelig ikke noe å takke for. Vet du hva, da får du bare lide. Her er det mange tips men du skyter dem ned. 

Anonymkode: 22bff...94b

Pent av deg å ønske andre lidelse.

Vet du hva? 
 

Jeg håper du har en kjempefin jul og at du slipper noen bekymringer som helst i hele jula. Og får et godt, nytt år når den tid kommer! 

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er realiteten. Du kjenner ikke meg, og du kjenner åpenbart ikke systemet heller, så hva for noe konstruktivt du har å bidra med i denne tråden ser jeg virkelig ikke - derimot får du liret av deg litt møkk som du har samlet opp, antakeligvis i det ynkelige livet ditt, som du lar gå utover folk som aldri har bedt om det engang på Internett. Gratulerer? Føles det bedre nå, eller? 

Du skriver at du er direkte, du er ikke det. For du KAN nemlig ikke være direkte når du bommer så voldsomt som det du gjør her, og overhodet ikke har noe grunnlag for å uttale deg på den måten du gjør. Hadde du hatt førstehåndskunnskap om meg, mitt liv, min familie, min oppvekst, hva jeg sliter med eller hva jeg faktisk kan her i livet, hadde du kunnet komme med en slik uttalelse, men det du baserer den på er fullstendig verdiløs og derfor blir svaret ditt ikke annet enn muggent, bittert og flåsete. Hah!

Anonymkode: dff55...882

Herrejesus, har det tippa for deg

Anonymkode: 12562...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, du har fått mange forslag her, men alt har jo et hinder på en eller annen måte. Du leser også innlegg slik du vil lese det, selv om det er ment godt. Psykiske lidelser er en utfordring, men siden du har fasiten, så vet du også at eksponering er det som må til hvis man virkelig vil få det til. Gradvis og i et rolig tempo, men det går ikke over av seg selv. Se på forslagene med med åpne øyne, så vil du ha flere muligheter.

Anonymkode: 4c1c1...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo litt på siden, men hvorfor skal en arbeidsgiver ansette deg dersom du ikke kan forholde deg til folk, ikke har noen form for erfaring og heller ikke kan ventes å stille på jobb alle dager?

Jeg ser noen søknader av og til med disse problemstillingene. De kan være utmerkede søknader, skrevet på feilfritt norsk. Det alene ville gitt deg et intervju hos meg, også med manglende erfaring og utdannelse, eller med hull i cv. Det som diskvalifiserer deg i mine øyne er manglende "vilje" til å forholde seg til en arbeidssituasjon.

Som arbeidsgiver må jeg kunne forvente at de ansatte faktisk stiller på jobb. Jeg kan ikke forholde meg til om arbeidstaker kjenner at det er en dag hun kan tenke seg å jobbe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...