Gå til innhold

Hvem ansetter folk uten utdanning og arbeidserfaring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alternativet er jo at jeg ikke arbeider, og mottar penger fra staten. Hva er best, synes du? 

Anonymkode: dff55...882

Da får du ta deg en utdannelse som andre fplk, en utdannelse hvor du kan bestemme hva du vil jobbe med. Hvis ikke får du ta det du får, og ikke snylte på staten fordi jobbene ikke passer deg

Anonymkode: 12562...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helsevesen. Iallefall for en drøye 10 år siden. Fikk jobb i psykiatri som ufaglært og kun litt erfaring med p.u.

Anonymkode: 4fd74...996

Jeg er helsefagarbeider, men har kun fast helg. Jobber ekstra i ukedagene. Vi har et par ufaglærte, ganske unge jenter på jobb (tar friår fra skole) som får enormt mange vakter. De ringes oftere til enn oss med fagbrev, da vi er er dyrere å ha på jobb. Sykepleier/vernepleier er det jo ofte på avdelingen, så da trenger de ikke oss. Det er bare når det ikke er sykepleier på jobb at det ihvertfall må være en som er faglært og kan gi medisiner. Ganske kjipt yrke. 

Anonymkode: bec64...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange barnehager ansetter heldigvis ikke ufaglærte lenger. Min barnehage har ikke gjort det på flere år

Anonymkode: 12562...900

Alle barnehager jeg vet om gjør det. Og det har aldri vært noe i veien med noen av dem, den beste barnehageansatte barnehagen hadde var "assistent" uten utdanning, men guri, hun var flink med unger altså! 

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke jobbe med mennesker, så assistent i barnehage, på SFO eller barnehage utgår. Butikkmedarbeider utgår også. Resepsjonist, flere og flere krever fagbrev for dette. Samme med lagerarbeider, flere krever fagbrev, samt at du må kommunisere med andre. Varene kommer ikke av seg selv, og man er også kundebehandler.

Du kan bli taus bussjåfør? Mange busssjåfører sier lite, noen er som i sangen, en mann med godt humør. Taxisjåfør, det samme som bussjåfør, men det innebærer jo kontakt med mennesker. Gartner for kommunen? Mange krever fagbrev, men man kan jo være heldig. 

Dersom du åpner muligheten for å jobbe med mennesker og ikke bare jobbe uten kontrakt med andre, er det flere muligheter. Noen steder er lederne for bedriften opptatt av å gi mennesker en mulighet, og man får mer ansvar etter innsats. Butikk er feks et eksempel på dette. Noen begynner med å pakke ut varer, til å sitte i kassa, til å være låseansvarlig, til større ansvarsområder. 

Anonymkode: 4c1c1...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke jobbe med mennesker, så assistent i barnehage, på SFO eller barnehage utgår. Butikkmedarbeider utgår også. Resepsjonist, flere og flere krever fagbrev for dette. Samme med lagerarbeider, flere krever fagbrev, samt at du må kommunisere med andre. Varene kommer ikke av seg selv, og man er også kundebehandler.

Du kan bli taus bussjåfør? Mange busssjåfører sier lite, noen er som i sangen, en mann med godt humør. Taxisjåfør, det samme som bussjåfør, men det innebærer jo kontakt med mennesker. Gartner for kommunen? Mange krever fagbrev, men man kan jo være heldig. 

Dersom du åpner muligheten for å jobbe med mennesker og ikke bare jobbe uten kontrakt med andre, er det flere muligheter. Noen steder er lederne for bedriften opptatt av å gi mennesker en mulighet, og man får mer ansvar etter innsats. Butikk er feks et eksempel på dette. Noen begynner med å pakke ut varer, til å sitte i kassa, til å være låseansvarlig, til større ansvarsområder. 

Anonymkode: 4c1c1...cb1

Ja, takk for utdypende innlegg :) Er enig i mye av det du skriver her. Årsaken til at jeg ikke kan jobbe med mennesker er sosial angst, og en fysisk sykdom som er flau. 

Jeg har ikke noe imot mennesker hvis jeg ser dem på avstand, f.eks. 2 meter, men jeg kan ikke sitte ved siden av eller stå ved siden av folk. Da knekker jeg. 

Den beste løsningen hadde vel vært utdanning, men pga sosial angst så evner jeg ikke å sitte i et klasserom. Jeg har heller ikke råd til å ta det privat :( har tatt 1 fag privat og bestod med glans, men de fagene som gjenstår greier jeg ikke alene.

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Gjør alle en tjeneste og ligg unna SFO/AKS.

Anonymkode: 77d8f...c48

Jeg mener ikke at SFO bør ansette ufaglærte, så langt ifra. Jeg bare registrerer at de gjør akkurat det.

Anonymkode: 96576...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, takk for utdypende innlegg :) Er enig i mye av det du skriver her. Årsaken til at jeg ikke kan jobbe med mennesker er sosial angst, og en fysisk sykdom som er flau. 

Jeg har ikke noe imot mennesker hvis jeg ser dem på avstand, f.eks. 2 meter, men jeg kan ikke sitte ved siden av eller stå ved siden av folk. Da knekker jeg. 

Den beste løsningen hadde vel vært utdanning, men pga sosial angst så evner jeg ikke å sitte i et klasserom. Jeg har heller ikke råd til å ta det privat :( har tatt 1 fag privat og bestod med glans, men de fagene som gjenstår greier jeg ikke alene.

Anonymkode: dff55...882

Kunne du forsøkt deg litt i en jobb med noe kontakt men mennesker? Feks jobve frivillig et sted som en start? Ulike foreninger og organisasjoner trenger sikkert hjelp til å feks sende ut post og lignende, da får du arbeidstrening. Eller barnehage? Du kan være med i frilek med barna, men komme sent og gå tidlig, så slipper du å forholde deg til foreldrene?

Anonymkode: 4c1c1...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kunne du forsøkt deg litt i en jobb med noe kontakt men mennesker? Feks jobve frivillig et sted som en start? Ulike foreninger og organisasjoner trenger sikkert hjelp til å feks sende ut post og lignende, da får du arbeidstrening. Eller barnehage? Du kan være med i frilek med barna, men komme sent og gå tidlig, så slipper du å forholde deg til foreldrene?

Anonymkode: 4c1c1...cb1

Jeg har prøvd barnehage og det fungerte overhodet ikke, for å si det sånn. Så det er uaktuelt. Ikke bra med en ansatt som plutselig får panikkanfall midt i leken med unger, det kan være traumatiserende, det! :O 

Ja, kunne jo sendt ut post. Men arbeidstrening, det er ikke dét jeg nødvendigvis trenger, jeg trenger en fast jobb med inntekt. Men kanskje man kan jobbe i posten uten utdanning. Må vel ha førerkort, da?

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare utdype: Går på AAP, som går ut i januar. Har forlenget i flere år så går ikke mer, står mellom uføretrygd eller arbeid. Er i et avklaringstiltak pr idag, og heller vel mer mot uføretrygd enn arbeid, men jeg ønsker å vite hva mulighetene mine er der ute. 

Så at jeg er f.eks. i en praksisplass gjennom NAV er uaktuelt, for AAP er snart over. Har vært i endel tiltak og er ikke fullstendig arbeidstreningsløs, har vært i arbeid gjennom nav for mange år siden på en gård, og har hatt sommerjobber gjennom flere år. Men der stopper det. Vært mye syk..

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle barnehager jeg vet om gjør det. Og det har aldri vært noe i veien med noen av dem, den beste barnehageansatte barnehagen hadde var "assistent" uten utdanning, men guri, hun var flink med unger altså! 

Anonymkode: dff55...882

Men det skal mere til enn å være flink med unger

Anonymkode: 12562...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alternativet er jo at jeg ikke arbeider, og mottar penger fra staten. Hva er best, synes du? 

Anonymkode: dff55...882

At du stikker fingeren i jorda og forholder deg til realiteten? Beggars can't be choosers.

Jeg antar du pr nå også får penger av staten, og da er du i NAV systemet. Kan de hjelpe deg med en praksisplass så du får erfaring? Tilby deg å jobb gratis så du får vist at du kan noe. 

Renholderne hos oss forholder seg lite til folk. De har sine rotaer, jobber fra 6, er ferdig 14. De er alltid der det ikke er noen, altså tomme kontorer og rom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må bare utdype: Går på AAP, som går ut i januar. Har forlenget i flere år så går ikke mer, står mellom uføretrygd eller arbeid. Er i et avklaringstiltak pr idag, og heller vel mer mot uføretrygd enn arbeid, men jeg ønsker å vite hva mulighetene mine er der ute. 

Så at jeg er f.eks. i en praksisplass gjennom NAV er uaktuelt, for AAP er snart over. Har vært i endel tiltak og er ikke fullstendig arbeidstreningsløs, har vært i arbeid gjennom nav for mange år siden på en gård, og har hatt sommerjobber gjennom flere år. Men der stopper det. Vært mye syk..

Anonymkode: dff55...882

Hvorfor er det uaktuelt? Har NAV sagt det? Neida vi gjør deg ufør vi i stedet for å teste mer? 

Om du har erfaring fra gårdsdrift er det stor mangel på avløsere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Hvorfor er det uaktuelt? Har NAV sagt det? Neida vi gjør deg ufør vi i stedet for å teste mer? 

Om du har erfaring fra gårdsdrift er det stor mangel på avløsere. 

Ja. Jeg er allergisk mot dyr så det går ikke gitt.

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

At du stikker fingeren i jorda og forholder deg til realiteten? Beggars can't be choosers.

Jeg antar du pr nå også får penger av staten, og da er du i NAV systemet. Kan de hjelpe deg med en praksisplass så du får erfaring? Tilby deg å jobb gratis så du får vist at du kan noe. 

Renholderne hos oss forholder seg lite til folk. De har sine rotaer, jobber fra 6, er ferdig 14. De er alltid der det ikke er noen, altså tomme kontorer og rom. 

Realiteten er at så lenge jeg får TILPASSET arbeid er det mulig at jeg kan arbeide. Hvis jeg ikke får det, kan jeg ikke arveide. Det er realiteten, og jeg forholder meg i aller høyeste grad til det. 

Det vet nav etc. og de forholder seg også til det, men jeg tenkte jeg skulle være flink og finne ut ting litt på egenhånd også, men kjente egentlig at jeg mistet piffen og motivasjonen helt av dere her inne og mer eller mindre har gitt opp. Får bare leve på staten, da. 

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det skal mere til enn å være flink med unger

Anonymkode: 12562...900

Nei, faktisk ikke. Hva mer skal til, mener du? Annet enn en politiattest og det å kunne forholde seg til barn?..

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Realiteten er at så lenge jeg får TILPASSET arbeid er det mulig at jeg kan arbeide. Hvis jeg ikke får det, kan jeg ikke arveide. Det er realiteten, og jeg forholder meg i aller høyeste grad til det. 

Det vet nav etc. og de forholder seg også til det, men jeg tenkte jeg skulle være flink og finne ut ting litt på egenhånd også, men kjente egentlig at jeg mistet piffen og motivasjonen helt av dere her inne og mer eller mindre har gitt opp. Får bare leve på staten, da. 

Anonymkode: dff55...882

Forfatter? Illustratør? Kunstner? Jobbe med hendene, lage ting? 
Hundelufter går sikkert ikke pga allergi?
Gartner? Stell hagene til folk mot betaling? Eller jobb for en landskapsarkitekt?
Lær deg dataprogrammering, blir du god får du jobb. Det kan du lære via nettet. 

Det er ganske mange nettstudier du kan ta som bare koster semesteravgift og bøker. Bøkene kan du som regel skaffe brukt. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Forfatter? Illustratør? Kunstner? Jobbe med hendene, lage ting? 
Hundelufter går sikkert ikke pga allergi?
Gartner? Stell hagene til folk mot betaling? Eller jobb for en landskapsarkitekt?
Lær deg dataprogrammering, blir du god får du jobb. Det kan du lære via nettet. 

Det er ganske mange nettstudier du kan ta som bare koster semesteravgift og bøker. Bøkene kan du som regel skaffe brukt. 
 

 

Leser ikke mer av dine tips så muggen som du er. Nei, takk for meg

Anonymkode: dff55...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marihønne

Hmm.. hvis du vil ha et introvert yrke hadde det nok vært best å tatt utdannelse da de yrkene du hovedsakelig jobber for deg selv er yrker som krever utdanning. Ellers er det service og kundebehandlings bransjer som hovedsakelig ansetter uten krav om utdanning. Eksempel på dette er butikkmedarbeider, klesbutikker, restauranter, uteliv osv. Men alle disse yrkene er mer utadvente yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leser ikke mer av dine tips så muggen som du er. Nei, takk for meg

Anonymkode: dff55...882

Den er grei. Og jeg er ikke muggen. Jeg er kjedelig ærlig, muligens litt direkte for din smak, men det er sånn jeg når frem til ungdommer som står fast. Og alle forslag folk har kommet med har du sablet ned. 

Det er du som eier problemet, du må løse det. Og du kan ikke løse dette problemet med å kreve at verden skal endre seg. Og du kan ikke jobbe natt, du kan ikke jobbe med folk, du kan ikke ha praksis, du kan ikke jobbe uten lønn, du har ikke erfaring og du har ikke utdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får ikke jobb uten erfaring eller utdanning i resepsjonen eller i ferskvaredisken. Antakelig ikke som servitør heller. 

Anonymkode: 2698b...454

Jo, selvfølgelig gjør du det.

Anonymkode: 543e7...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mja, tviler, jeg har PTSD koblet til sykehus.

Anonymkode: dff55...882

Det hun skriver stemmer. Fremdeles er det mange ufaglærte alle steder i helsesektoren, men de fleste får i dag tilbud om å ta fagbrev.

Anonymkode: 543e7...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Resepsjonist? Vet du om noen kjeder som ansetter folk uten a.e. og utdanning?

Anonymkode: dff55...882

Choice blant annet

Anonymkode: 543e7...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV kan i enkelte tilfeller dekke utdanning dersom det kan holde personen unna uføretrygd. Har du snakket med veilederen din om utdanning?

Anonymkode: 3a2df...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting: du skriver du vil gjerne ta utdanning men at du ikke har penger eller muligheten. Samtidig skriver du at vil ha en jobb, men en jobb der du helst ikke møter andre mennesker å jobber deg for deg selv? Mitt spørsmål er: hvordan skal du ta utdanning uten å møte andre mennesker (elever og lærere) du må jo på forelesning, ta eksamen osv. 

Når det gjelder jobb, så forstår jeg ikke helt, det er umulig å finne seg en jobb uten erfaring og utdanning der du styrer dagen din selv og er alene. Du virker virkelig ikke motivert til å jobbe og heller ikke seriøs. 

Virker som dette er bare troll

har du angst (sosial angst) anbefaler at du ordner opp i det først, mens du sitter på ræva å naver.

Anonymkode: 8e941...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...