Gå til innhold

Dere som får sosialstønad (tør dere svare)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg lurer på når det å være politisk korrekt ble en negativ ting? 

Jeg har aldri mottatt noe annet enn syke- og permisjonspenger fra nav, men jeg føler meg likevel indignert. Så ignorant og, unnskyld meg, dum som du fremstår her burde ikke gå an. 

Og eg synes du virker slem som kaller folk på forum dum utifra kva de skriver på forum. 

Ganske sikker på at du ikkje anser deg sjølv som slem, eg ser ikkje på meg sjølv som dum heller. Tviler på at noen som kjenner meg tenker det om meg.

Anonymkode: 7a355...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

de som lever på sosialhjelp over lang tid og har barn, bør søke om stønad til Ipad e.l til barna. Barna skal ikke lide fordi foreldrene er fattige

Anonymkode: 19df0...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

de som lever på sosialhjelp over lang tid og har barn, bør søke om stønad til Ipad e.l til barna. Barna skal ikke lide fordi foreldrene er fattige

Anonymkode: 19df0...b66

Lider barn uten iPad? 

Anonymkode: 4feac...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lider barn uten iPad? 

Anonymkode: 4feac...9e5

Absolutt. Sult og krig er ingenting mot ipadmangel, det burde da alle vite.

Anonymkode: 65f90...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du formulerer deg veldig feil, og nedlatende. Men jeg er i utgangspunktet enig i det du skriver. Jeg kjenner fler som får hjelp fra nav, uføre etc. (Kanskje ikke nødvendigvis de med sosialstønad). Og de bruker mye penger på tull. Har ei venninne som har sinnsykt mye gjeld, og nesten ikke inntekt. Hun har alltid den nyeste telefonen og laaaangt flere tatoveringer enn jeg har råd til. Hun sier selv at hun ikke orker å forholde seg til at hun ikke har råd, og derfor sløser hun. Bare for å få følelsen av å være «normal». Et annet par jeg kjenner lever på nav pluss 0,45% stilling. De har alltid det nyeste av teknologi, og handler snop og snacks på bensinstasjon. Så er det ei tredje som reiser land og strand rundt (uten barna sine, for de er visst vanskelig å håndtere) og bruker flere titalls tusen på seg selv mens hun stadig poster på Facebook at ungene ikke kan gå ut i dårlig vær fordi de ikke har passende klær. 

Vi jobber fullt begge to, og prioriterer barna, fritidsaktiviteter og gøy for de, så får det være mindre til oss. Jeg har ikke vært hos frisøren på evigheter, fordi jeg ikke kan ta meg råd til det. Men så er vi rik på mye annet som kanskje ikke de jeg kjenner til er... 

jeg tenker at det finnes alltid årsaker til at folk gjør som de gjør så får det bli dems problem og ikke mitt 

Anonymkode: 268b4...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialhjelpsmottakere er ikke en ensartet gruppe i samfunnet. De er selvsagt like forskjellige som de som ikke mottar sosialhjelp. Det eneste de har felles er at de av en eller annen grunn ikke har nok penger til å få økonomien til å gå rundt. Det kan være komplekse livssituasjoner som gjør at man har havnet i en slik situasjon. Kan du, HI, forestille deg den overhengende skammen noen kan føle over å ikke klare å sørge for sitt eget og sin families livsopphold? Vet du noe om de psykologiske mekanismene vi mennesker innehar, som for eksempel at en person med høy inntekt ikke er så nøye på å ha det nyeste og dyreste, mens en person med lav inntekt tenker at dette skal i hvertfall ikke gå utover barna, og kjøper det nyeste og mest fancy som en slags kompensasjon. Et resultat av dette kan være at man blir sittende med stor gjeld og det blir en ond spiral. Hvem vet, kanskje står HI plutselig i et samlivsbrudd, får veldige syke barn og mister jobben på en gang, slik at det siste man orker å ta tak i er økonomien. Jeg mener at de som har nok penger har et samfunnsansvar om å holde sitt eget forbruk på et nøktern nivå, særlig når det gjelder bursdagsfeiringer, statussymboler o.l. Vi bør være ytterst forsiktige med å dømme folk, for vi vet ofte svært lite om de komplekse situasjonene som mange står i.

Anonymkode: 39836...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du formulerer deg veldig feil, og nedlatende. Men jeg er i utgangspunktet enig i det du skriver. Jeg kjenner fler som får hjelp fra nav, uføre etc. (Kanskje ikke nødvendigvis de med sosialstønad). Og de bruker mye penger på tull. Har ei venninne som har sinnsykt mye gjeld, og nesten ikke inntekt. Hun har alltid den nyeste telefonen og laaaangt flere tatoveringer enn jeg har råd til. Hun sier selv at hun ikke orker å forholde seg til at hun ikke har råd, og derfor sløser hun. Bare for å få følelsen av å være «normal». Et annet par jeg kjenner lever på nav pluss 0,45% stilling. De har alltid det nyeste av teknologi, og handler snop og snacks på bensinstasjon. Så er det ei tredje som reiser land og strand rundt (uten barna sine, for de er visst vanskelig å håndtere) og bruker flere titalls tusen på seg selv mens hun stadig poster på Facebook at ungene ikke kan gå ut i dårlig vær fordi de ikke har passende klær. 

Vi jobber fullt begge to, og prioriterer barna, fritidsaktiviteter og gøy for de, så får det være mindre til oss. Jeg har ikke vært hos frisøren på evigheter, fordi jeg ikke kan ta meg råd til det. Men så er vi rik på mye annet som kanskje ikke de jeg kjenner til er... 

jeg tenker at det finnes alltid årsaker til at folk gjør som de gjør så får det bli dems problem og ikke mitt 

Anonymkode: 268b4...8ce

Men du har da ikke noe med hva uføre folk bruker pengene sine på.

Anonymkode: 031d4...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du har da ikke noe med hva uføre folk bruker pengene sine på.

Anonymkode: 031d4...ba7

Jeg legger meg ikke borti det heller jeg, men jeg gjør meg jo opp noen tanker om det på linje med andre ting jeg «tenker mitt» om. De får styre som de vil, men det er gjennomgående hos de med lite penger. Og det har helt sikkert sine årsaker som jeg ikke vet noe om (annet enn i de tilfellene vedkommende faktisk sier noe om det)

Anonymkode: 268b4...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...