Gå til innhold

Ungdomsfengsler står tomme, ungdommer er stadig mer kriminelle og ingen av de blir fengslet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, the amazing spidermamma said:

Helt enig i at det må tas grep, men det hjelper fint lite å bure folk inne. 

Du går inn for å legge ned fengsler altså. 

Anonymkode: d2089...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig leit å høre om 14-åringen din. Du har min sympati, og jeg forstår at du er sint. Særlig siden du opplever at det ikke blir gjort noe i saken.

Men det er et svært stort sprik mellom «ingen konsekvenser» og fengselsstraff for en 15-åring. 

Vold og seksualforbrytelser er selvsagt det mest alvorlige man kan gjøre. Det er stor forskjell på å bruke narkotika og å utføre offerkriminalitet. 

Jeg har aldri sagt at vold ikke skal få konsekvenser. Men jeg tror ikke fengsel er en god løsning for barn. Og manglende hjerneutvikling står jeg ved at er et gyldig argument. Tenåringshormoner og et overopphetet følelsessystem (limbisk system) blandet med et underutviklet vurderingssystem (frontal cortex) er ingen drømmekombinasjon. Ungdom har en mer følelses og impulstyrt hjerne sammenlignet med voksne. Noen mer enn andre. 

Et barn som konsekvent utfører voldshandlinger, og grove sådan, er meget alvorlig. Friske barn med normal oppvekst gjør sjelden det. Som regel er det en årsak til slik atferd, og den må man finne og behandle. Handlingene må i tillegg stoppes. Det er mange tiltak jeg tenker må settes i verk før eventuelt fengsel. Fengsling vil ikke føre til bedre planleggingsevne og impulskontroll. Man må vel først og fremst jobbe for å roe det limbiske systemet, og innesperring og ødelegging av fremtidsmuligheter gjør vel det motsatte? Voksne må ta over og fungere som ungdommens frontallapp på et vis, hjelpe den å ta klokere veivalg. Hjernen er plastisk. For at en endring skal skje må positive erfaringer gjøres repetitativt. Hjelp må settes inn i alle arenaene den belastede ungdommen befinner seg i, og den trenger hjelp til å utsette handlinger basert på følelser og å styrke konsekvenstenkningen. 

Fungerer ikke tunge miljøtiltak, foreldreveiledning, psykolog/psykoterapi/ medisinering, alternativ til vold e.t.c. må man benytte seg av miljøbytte, arbeidstrening eller i ytterste konsekvens en form for husarrest.

Dette barnet sliter tydeligvis med noe alvorlig innvendig, og trenger hjelp. Vokser det opp uten forbedring blir jo fengsel konsekvensen til slutt. Men vi må jo jobbe hardt for at færrest mulig i befolkningen trenger å fengsles. Vi ønsker jo velfungerende medborgere.

Hva tror du fengsel gjør med hjerneutviklingen til en sårbar ungdom, i sitt livs mest definerbare periode?

Anonymkode: 8d667...a35

Jeg tenker ikke nødvendigvis fengsel, men noe må gjøres med denne type adferd. Når det ikke får noe konsekvenser og man er i stand til å slå folk bevisstløse (ikke mitt barn, men to andre) så tenker jeg at det som er forsøkt, ikke holder. Da må det sterkere skyts til. Kall det fengsel eller institusjon eller hva man vil. Hadde mitt barn gjort noe sånt hadde jeg tenkt at å sende han bort til fagfolk var helt rett, for da hadde jeg feila. Men det er vel kanskje derfor jeg ikke har sånne barn, fordi jeg ser meg selv. 

Jeg kjenner til flere via via som ramponerte, trakasserer, terroriserer og holder på. Det som blir gjort hjelper ikke. Hva da? Hvor lenge kan vi skylde på at de er umodne? Når eldre blir redde for å gå alene i butikken pga gjengene, når biler blir ødelagt «bare fordi»... noen må jo stoppe galskapen. 

Anonymkode: 65ff0...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker ikke nødvendigvis fengsel, men noe må gjøres med denne type adferd. Når det ikke får noe konsekvenser og man er i stand til å slå folk bevisstløse (ikke mitt barn, men to andre) så tenker jeg at det som er forsøkt, ikke holder. Da må det sterkere skyts til. Kall det fengsel eller institusjon eller hva man vil. Hadde mitt barn gjort noe sånt hadde jeg tenkt at å sende han bort til fagfolk var helt rett, for da hadde jeg feila. Men det er vel kanskje derfor jeg ikke har sånne barn, fordi jeg ser meg selv. 

Jeg kjenner til flere via via som ramponerte, trakasserer, terroriserer og holder på. Det som blir gjort hjelper ikke. Hva da? Hvor lenge kan vi skylde på at de er umodne? Når eldre blir redde for å gå alene i butikken pga gjengene, når biler blir ødelagt «bare fordi»... noen må jo stoppe galskapen. 

Anonymkode: 65ff0...4c8

Jeg kjenner en god del som banket opp folk, begikk tyveri øl da de var 15-18. Ingen av dem kom i fengsel, men ingen av dem ble kriminelle som voksne heller. Det er jeg stykt redd for at minst 3 av dem hadde blitt om de hadde blitt utsatt for påvirk ingen fra andre fanger i et fengsel.

Anonymkode: 79e56...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff er jo tenkt å ivareta flere hensyn. Allmennpreventivt er det kanskje gunstig at at ungdom fengsles. Som rehabilitering har fengsel i liten grad effekt. Svært mange av de som fengsles gjør nye lovbrudd etter fullført soning. Altså vil ikke fengslingen ha en effekt på den enkelte dømte. Man ser jo også i land der unge lovbrytere i større grad ilegges fengselsstraff at forekomsten av kriminalitet er høyere enn i landene der de i mindre grad ilegges fengselsstraff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2018 at 8:37 PM, Anonym bruker said:

Barn under 18 skal helst ikke fengsles - og det med god grunn. Man VET at fengsel i de fleste tilfeller ikke fungerer. det er andre ordninger som fungerer langt bedre enn å sperre ungdom inne med andre forbrytere.

Det stilles særdeles strenge krav til enheter som skal huse barn, jamfør barnekonvensjonen. I Norge har vi veldig få fengselsplasser for ungdom. Bjørgvin er ett av ungdomsfengslene, og har særdeles få plasser. Der er ikke slik at disse plassene står tomme. Her sitter barn som er dømt for f.eks drap.....

Isteden for å stille spørsmål med hvorfor barn ikke blir fengslet sammen med voksne garvede forbrytere bør man heller spørre seg hvorfor det ikke satses mer på kommunale forebyggende tiltak. Hvorfor strammes det inne på overføringer til kommunene - noe som fører til at ungdom mister tiltak som utekontakt, støttekontakt, ungdomsklubber, fritidstilbud i grendehus, skoler osv....

 

Anonymkode: 4a617...e12

det bør de faktisk, de som dreper andre, har virkelig ikke noe ute i friheten og gjøre

Anonymkode: ad6a1...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.12.2018 den 17.47, Iiiiik skrev:

Straff er jo tenkt å ivareta flere hensyn. Allmennpreventivt er det kanskje gunstig at at ungdom fengsles. Som rehabilitering har fengsel i liten grad effekt. Svært mange av de som fengsles gjør nye lovbrudd etter fullført soning. Altså vil ikke fengslingen ha en effekt på den enkelte dømte. Man ser jo også i land der unge lovbrytere i større grad ilegges fengselsstraff at forekomsten av kriminalitet er høyere enn i landene der de i mindre grad ilegges fengselsstraff. 

Fengsel i mange andre land er ike like bra som de norske heller. Gjentakelsesraten i Norge er 20%. Til sammenligning er den på 88% i USA. Vi kan derfor ikke sammenligne oss med andre land som ikke har det samme fengselssystemet som vi har. 

Anonymkode: d3c78...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...