Gå til innhold

Ungdomsfengsler står tomme, ungdommer er stadig mer kriminelle og ingen av de blir fengslet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når man blir 25 år er man over den kriminelle lavalder. Ungdom 15-18 år skal helst ikke fengsles. Noen av disse ungdommene (ca 150) er ikke bare tatt en gang, men flere ganger for narkotikaovertredelser og vold/grov vold. 

Et alternativ til fengsel er å lage en avtale med ungdommene at de skal møte opp på skole, aktiviteter o.l, men konsekvensen av brudd på avltalen er en ny sjanse. Så oppleves det ikke som straff og volden/narkotikaen fortsetter som aldri før. 

Flott, ikke sant? 

Forslag om fengsel for disse ungdommene blir slått ned på av snillistene. Vi skal ikke straffe ungdommer som voksne og rullebladet skal være rent til de trer inn i de voksnes rekker, så man risikerer at de får en flott politiattest der det kreves. 

Flott, ikke sant?

Anonymkode: d3c78...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barn under 18 skal helst ikke fengsles - og det med god grunn. Man VET at fengsel i de fleste tilfeller ikke fungerer. det er andre ordninger som fungerer langt bedre enn å sperre ungdom inne med andre forbrytere.

Det stilles særdeles strenge krav til enheter som skal huse barn, jamfør barnekonvensjonen. I Norge har vi veldig få fengselsplasser for ungdom. Bjørgvin er ett av ungdomsfengslene, og har særdeles få plasser. Der er ikke slik at disse plassene står tomme. Her sitter barn som er dømt for f.eks drap.....

Isteden for å stille spørsmål med hvorfor barn ikke blir fengslet sammen med voksne garvede forbrytere bør man heller spørre seg hvorfor det ikke satses mer på kommunale forebyggende tiltak. Hvorfor strammes det inne på overføringer til kommunene - noe som fører til at ungdom mister tiltak som utekontakt, støttekontakt, ungdomsklubber, fritidstilbud i grendehus, skoler osv....

 

Anonymkode: 4a617...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk også noe i at straffen ikke skal være støtende for den fornærmede. Etter innføring av ungdomsstraff, ble det pekt på at prøveprosjektet hadde en god effekt. Etter innføringen begynte ungdomskriminalitet å øke. Vi har vel rundt 50 plasser i ungdomsfengsel i Norge hvor kun 5 av de er i bruk, ofte færre. 

Det er blitt så viktig å beskytte kriminelle ungdommer at det er direkte støtende for de fornærmede i sakene. 

Jeg har ikke skrevet noe sted om at de skal være innsatt blant voksne.

Å sette i gang tiltak via kommunene har ogaå vist seg å være like unyttig som arbeidsanstaltene for ungdommer på 50-tallet (eller der omkrikng). For de unge som selger narkotika, vil de få nye arenaer ved å oppsøke store grupper med ungdommer og påvirke disse. De færreste foreldre liker å sende barna sine til grendehus/ungdomsklubber osv der de blir tilbudt narkotika eller der kompisen ble banket så grovt at han havnet på sykehuset for ei uke siden. 

Kommunen her åpnet for å sette i gang ungdomsklubb for å forhindre at ungdommer reiste inn til nærmeste by for å feste/henge/oppholde seg. De hadde tilbud om PlayStation på storskjerm, teatergrupper, korgrupper, ungdomsklubb og en del annet. De måtte legge ned etter et år med maks 3 besøkende på en god dag. Altså ønsket ikke ungdommene å være et sted hvor det var voksne tilstede. 

Vi har noe som kalles «utekontakt» her også. En gjeng voksne som drar rundt og oppsøker steder der ungdommer er. De blir snudd ryggen til av de som er på vei inn i de kriminelles rekker. 

Vi har vært snille med disse ungdommene i lang lang tid. Ikke noe har fungert. Ungdomsfengsler med mulighet for utdannelse fungerte ikke på 50-60 tallet, men det kan fungere i dag da man er avhengig av utdannelse i større grad enn før og man har mulighet til å hjelpe ungdommer psykisk og hjelpe de å bygge nettverk via barnevern, skoler o.l. på nye steder etter soningen/rehabiliteringen. 

Anonymkode: d3c78...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle stå 15 år, ikke 25

Anonymkode: d3c78...8d1

Og det skulle stå "ingen av dem", ikke "ingen av de". 

Stilen din er akkurat like svulstig og patetisk nå som tidligere. Ser ikke tøft og arrogant ut, bare ubehjelpelig og teit. 

Anonymkode: 67043...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det skulle stå "ingen av dem", ikke "ingen av de". 

Stilen din er akkurat like svulstig og patetisk nå som tidligere. Ser ikke tøft og arrogant ut, bare ubehjelpelig og teit. 

Anonymkode: 67043...ed3

Og du er like nedlatende som vanlig? Og som vanlig klarer du ikke forholde deg til sak, men er mer opptatt av person?

Anonymkode: d3c78...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du er like nedlatende som vanlig? Og som vanlig klarer du ikke forholde deg til sak, men er mer opptatt av person?

Anonymkode: d3c78...8d1

Saken din er så dum og kunnskapsløs at den ikke er verdt en kommentar. Og det er vel egentlig du også, men det morer meg en del at du så tydelig er betatt av din egen latterlige skrivestil. 

Anonymkode: 67043...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Saken din er så dum og kunnskapsløs at den ikke er verdt en kommentar. Og det er vel egentlig du også, men det morer meg en del at du så tydelig er betatt av din egen latterlige skrivestil. 

Anonymkode: 67043...ed3

Det er vel egentlig en sak som er tatt opp i justisdepartementet nå, så da er vel alle der også dumme og kunnskapsløse da. 

Men jeg vet i alle fall at de fleste som har behov for å være nedsettende om andre ofte er folk med mindreverdighetskomplekser, så du har min medlidenhet. Håper det blir bedre etterhvert.

Anonymkode: d3c78...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du kilder på de tre påstandene?

Anonymkode: d013d...528

Prøv å Google de

Anonymkode: d3c78...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at ungdom ikke har ferdig utviklet hjerne enda? Særlig ikke den delen som regulerer impulskontroll eller konsekvenstenkning. 

Så umodne barn, kanskje med mindre gode foreldre eller venner, skal straffes for livet fordi de røyka en joint? Eller solgte marihuana? Eller tente på skolen? Eller havnet i slosskamp? Hvor går grensen tenker du?

Du vet at uregjerlige ungdommer ofte trenger å modnes litt, rase fra seg, prøve og feile, eller rett og slett motta nok kjærlighet, så blir det folk av dem óg til slutt? Man øker ikke sjansene for å skikke ungdom ved å kaste barn i fengsel, putte dem i et innesperret miljø med andre kriminelle, og frata dem mange muligheter for all fremtid? Å tro at det virker preventivt er i alle fall like naivt som å tro at krigen mot narkotika funker. 

Anonymkode: 8d667...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når man blir 25 år er man over den kriminelle lavalder. Ungdom 15-18 år skal helst ikke fengsles. Noen av disse ungdommene (ca 150) er ikke bare tatt en gang, men flere ganger for narkotikaovertredelser og vold/grov vold. 

Et alternativ til fengsel er å lage en avtale med ungdommene at de skal møte opp på skole, aktiviteter o.l, men konsekvensen av brudd på avltalen er en ny sjanse. Så oppleves det ikke som straff og volden/narkotikaen fortsetter som aldri før. 

Flott, ikke sant? 

Forslag om fengsel for disse ungdommene blir slått ned på av snillistene. Vi skal ikke straffe ungdommer som voksne og rullebladet skal være rent til de trer inn i de voksnes rekker, så man risikerer at de får en flott politiattest der det kreves. 

Flott, ikke sant?

Anonymkode: d3c78...8d1

Du synes at fengsling av barn fungerer godt i andre land? USA er vel et godt eksempel på at dette fungerer kjempebra..

Anonymkode: 30f59...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel egentlig en sak som er tatt opp i justisdepartementet nå, så da er vel alle der også dumme og kunnskapsløse da. 

Men jeg vet i alle fall at de fleste som har behov for å være nedsettende om andre ofte er folk med mindreverdighetskomplekser, så du har min medlidenhet. Håper det blir bedre etterhvert.

Anonymkode: d3c78...8d1

Nå er det ikke meg du svarer oppi her, men jeg lurer litt: Du faller alltid tilbake på denne livsløgnen når du mangler argumenter mot noen. Er det fremdeles en trøst i det for deg?

Ungdom i fengsel er ikke en løsning på noe. Straff ordner ingenting. Det må langt større strukturelle endringer til rundt ungdommene om de skal kunne reddes.

Anonymkode: dd36a...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du ser ut til å ha glemt fullstendig, er at disse ungdommene skal ut igjen av fengsel. Hvordan tenker du at de er rustet for å delta i samfunnet da? Tror du de kommer til å tenke at 'nå har jeg lært å ikke stjele og ruse meg mer, nå skal jeg virkelig skjerpe meg!' Hvor lett blir det å få disse inn på skole og i jobb? Målet må jo være å få flest mulig til å bli velfungerende mennesker, og det blir man ikke av å bli buret inne på ei celle som 16-åring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Anonym bruker said:

Og det skulle stå "ingen av dem", ikke "ingen av de". 

Stilen din er akkurat like svulstig og patetisk nå som tidligere. Ser ikke tøft og arrogant ut, bare ubehjelpelig og teit. 

Anonymkode: 67043...ed3

Du er en frekk liten faen, frøken Grammer.

Anonymkode: d2089...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, the amazing spidermamma said:

Det du ser ut til å ha glemt fullstendig, er at disse ungdommene skal ut igjen av fengsel. Hvordan tenker du at de er rustet for å delta i samfunnet da? Tror du de kommer til å tenke at 'nå har jeg lært å ikke stjele og ruse meg mer, nå skal jeg virkelig skjerpe meg!' Hvor lett blir det å få disse inn på skole og i jobb? Målet må jo være å få flest mulig til å bli velfungerende mennesker, og det blir man ikke av å bli buret inne på ei celle som 16-åring. 

Det er selvfølgelig bedre at de går fritt løs og plager andre. 

Anonymkode: d2089...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal man få rase fra seg, da? Hvor lenge skal de få holde på uten konsekvenser overhodet? Jeg har en 14åring som har vært utsatt for ganske grove ting. Det er anmeldt, det er meldt til barnevernet, det er meldt til konfliktrådet. Det får _ingen_ konsekvenser! Nix nada. En vi har anmeldt har banka opp 5 stykker på ganske kort tid. Det skjer ingenting. Ikke kom å fortell meg at en 14 åring har så liten impulskontroll at de bare MÅ banke opp noen for å rase fra seg? Til og med 5 åringen min vet at det ikke er lov å slå! Til og med 5 åringen min lar være å ta igjen når han får et slag i barnehagen, fordi det har han lært hjemme. En 14 åring som volder andre skade trenger hjelp, konsekvenser og en passende straff. Skylde på alder og ikke utviklet hjerne er bare for dumt. Noen må gripe inn.

Anonymkode: 65ff0...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge skal man få rase fra seg, da? Hvor lenge skal de få holde på uten konsekvenser overhodet? Jeg har en 14åring som har vært utsatt for ganske grove ting. Det er anmeldt, det er meldt til barnevernet, det er meldt til konfliktrådet. Det får _ingen_ konsekvenser! Nix nada. En vi har anmeldt har banka opp 5 stykker på ganske kort tid. Det skjer ingenting. Ikke kom å fortell meg at en 14 åring har så liten impulskontroll at de bare MÅ banke opp noen for å rase fra seg? Til og med 5 åringen min vet at det ikke er lov å slå! Til og med 5 åringen min lar være å ta igjen når han får et slag i barnehagen, fordi det har han lært hjemme. En 14 åring som volder andre skade trenger hjelp, konsekvenser og en passende straff. Skylde på alder og ikke utviklet hjerne er bare for dumt. Noen må gripe inn.

Anonymkode: 65ff0...4c8

Helt enig i at det må tas grep, men det hjelper fint lite å bure folk inne. Man løser kanskje problemet der og da, men det må en bredere innsats til hvis disse ikke skal fortsette å koste samfunnet en masse penger fordi de ikke kommer seg på rett kjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Helt enig i at det må tas grep, men det hjelper fint lite å bure folk inne. Man løser kanskje problemet der og da, men det må en bredere innsats til hvis disse ikke skal fortsette å koste samfunnet en masse penger fordi de ikke kommer seg på rett kjøl.

Nei, å bure folk inne hjelper jo sjeldent på noe. Ikke engang på voksne hardbarka kriminelle. Jeg slår et slag for tidlig og bred innsats, ikke vente til det har gått for langt.

Anonymkode: 65ff0...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge skal man få rase fra seg, da? Hvor lenge skal de få holde på uten konsekvenser overhodet? Jeg har en 14åring som har vært utsatt for ganske grove ting. Det er anmeldt, det er meldt til barnevernet, det er meldt til konfliktrådet. Det får _ingen_ konsekvenser! Nix nada. En vi har anmeldt har banka opp 5 stykker på ganske kort tid. Det skjer ingenting. Ikke kom å fortell meg at en 14 åring har så liten impulskontroll at de bare MÅ banke opp noen for å rase fra seg? Til og med 5 åringen min vet at det ikke er lov å slå! Til og med 5 åringen min lar være å ta igjen når han får et slag i barnehagen, fordi det har han lært hjemme. En 14 åring som volder andre skade trenger hjelp, konsekvenser og en passende straff. Skylde på alder og ikke utviklet hjerne er bare for dumt. Noen må gripe inn.

Anonymkode: 65ff0...4c8

Veldig leit å høre om 14-åringen din. Du har min sympati, og jeg forstår at du er sint. Særlig siden du opplever at det ikke blir gjort noe i saken.

Men det er et svært stort sprik mellom «ingen konsekvenser» og fengselsstraff for en 15-åring. 

Vold og seksualforbrytelser er selvsagt det mest alvorlige man kan gjøre. Det er stor forskjell på å bruke narkotika og å utføre offerkriminalitet. 

Jeg har aldri sagt at vold ikke skal få konsekvenser. Men jeg tror ikke fengsel er en god løsning for barn. Og manglende hjerneutvikling står jeg ved at er et gyldig argument. Tenåringshormoner og et overopphetet følelsessystem (limbisk system) blandet med et underutviklet vurderingssystem (frontal cortex) er ingen drømmekombinasjon. Ungdom har en mer følelses og impulstyrt hjerne sammenlignet med voksne. Noen mer enn andre. 

Et barn som konsekvent utfører voldshandlinger, og grove sådan, er meget alvorlig. Friske barn med normal oppvekst gjør sjelden det. Som regel er det en årsak til slik atferd, og den må man finne og behandle. Handlingene må i tillegg stoppes. Det er mange tiltak jeg tenker må settes i verk før eventuelt fengsel. Fengsling vil ikke føre til bedre planleggingsevne og impulskontroll. Man må vel først og fremst jobbe for å roe det limbiske systemet, og innesperring og ødelegging av fremtidsmuligheter gjør vel det motsatte? Voksne må ta over og fungere som ungdommens frontallapp på et vis, hjelpe den å ta klokere veivalg. Hjernen er plastisk. For at en endring skal skje må positive erfaringer gjøres repetitativt. Hjelp må settes inn i alle arenaene den belastede ungdommen befinner seg i, og den trenger hjelp til å utsette handlinger basert på følelser og å styrke konsekvenstenkningen. 

Fungerer ikke tunge miljøtiltak, foreldreveiledning, psykolog/psykoterapi/ medisinering, alternativ til vold e.t.c. må man benytte seg av miljøbytte, arbeidstrening eller i ytterste konsekvens en form for husarrest.

Dette barnet sliter tydeligvis med noe alvorlig innvendig, og trenger hjelp. Vokser det opp uten forbedring blir jo fengsel konsekvensen til slutt. Men vi må jo jobbe hardt for at færrest mulig i befolkningen trenger å fengsles. Vi ønsker jo velfungerende medborgere.

Hva tror du fengsel gjør med hjerneutviklingen til en sårbar ungdom, i sitt livs mest definerbare periode?

Anonymkode: 8d667...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig leit å høre om 14-åringen din. Du har min sympati, og jeg forstår at du er sint. Særlig siden du opplever at det ikke blir gjort noe i saken.

Men det er et svært stort sprik mellom «ingen konsekvenser» og fengselsstraff for en 15-åring. 

Vold og seksualforbrytelser er selvsagt det mest alvorlige man kan gjøre. Det er stor forskjell på å bruke narkotika og å utføre offerkriminalitet. 

Jeg har aldri sagt at vold ikke skal få konsekvenser. Men jeg tror ikke fengsel er en god løsning for barn. Og manglende hjerneutvikling står jeg ved at er et gyldig argument. Tenåringshormoner og et overopphetet følelsessystem (limbisk system) blandet med et underutviklet vurderingssystem (frontal cortex) er ingen drømmekombinasjon. Ungdom har en mer følelses og impulstyrt hjerne sammenlignet med voksne. Noen mer enn andre. 

Et barn som konsekvent utfører voldshandlinger, og grove sådan, er meget alvorlig. Friske barn med normal oppvekst gjør sjelden det. Som regel er det en årsak til slik atferd, og den må man finne og behandle. Handlingene må i tillegg stoppes. Det er mange tiltak jeg tenker må settes i verk før eventuelt fengsel. Fengsling vil ikke føre til bedre planleggingsevne og impulskontroll. Man må vel først og fremst jobbe for å roe det limbiske systemet, og innesperring og ødelegging av fremtidsmuligheter gjør vel det motsatte? Voksne må ta over og fungere som ungdommens frontallapp på et vis, hjelpe den å ta klokere veivalg. Hjernen er plastisk. For at en endring skal skje må positive erfaringer gjøres repetitativt. Hjelp må settes inn i alle arenaene den belastede ungdommen befinner seg i, og den trenger hjelp til å utsette handlinger basert på følelser og å styrke konsekvenstenkningen. 

Fungerer ikke tunge miljøtiltak, foreldreveiledning, psykolog/psykoterapi/ medisinering, alternativ til vold e.t.c. må man benytte seg av miljøbytte, arbeidstrening eller i ytterste konsekvens en form for husarrest.

Dette barnet sliter tydeligvis med noe alvorlig innvendig, og trenger hjelp. Vokser det opp uten forbedring blir jo fengsel konsekvensen til slutt. Men vi må jo jobbe hardt for at færrest mulig i befolkningen trenger å fengsles. Vi ønsker jo velfungerende medborgere.

Hva tror du fengsel gjør med hjerneutviklingen til en sårbar ungdom, i sitt livs mest definerbare periode?

Anonymkode: 8d667...a35

Det er ikke snakk om å bure de inne og la de råtne der. Det er snakk om psykologisk oppfølging og å fullføre videregående. Det er snakk om å kunne flytte ungdommene når de er ferdig med soning slik at de ikke går tilbake til gamle miljøer. 

Ungdomsstraff som praktiseres i dag fungerer ikke, det er det samme opplegget som det vil være i ungdomsfengsel, men med frihet. De har en avtale om at de skal møte på skolen hver dag, men dersom de skulker, så får det ingen konsekvens. Man starter bare med blanke ark. Det samme gjelder de som leverer positiv urinprøve. Prøv igjen, start med blanke ark. 

Norge har forøvrig den laveste gjentakelsesraten i Europa og muligens i verden for omsatte i fengsel. Fengsel anses ikke som straff, men rehabilitering. 

Anonymkode: d3c78...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke meg du svarer oppi her, men jeg lurer litt: Du faller alltid tilbake på denne livsløgnen når du mangler argumenter mot noen. Er det fremdeles en trøst i det for deg?

Ungdom i fengsel er ikke en løsning på noe. Straff ordner ingenting. Det må langt større strukturelle endringer til rundt ungdommene om de skal kunne reddes.

Anonymkode: dd36a...efb

Nå var det vel hun andre som manglet argumenter og heller benyttet seg av en hersketeknikk. 

Anonymkode: d3c78...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, the amazing spidermamma said:

Helt enig i at det må tas grep, men det hjelper fint lite å bure folk inne. Man løser kanskje problemet der og da, men det må en bredere innsats til hvis disse ikke skal fortsette å koste samfunnet en masse penger fordi de ikke kommer seg på rett kjøl.

Bur dem inne på livstid. Da får de ikke plaget andre, men blir kanskje rumpekjørt selv.

Anonymkode: d2089...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, the amazing spidermamma said:

Helt enig i at det må tas grep, men det hjelper fint lite å bure folk inne. 

Du får inn for å legge ned fengsler altså. 

Anonymkode: d2089...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...