Gå til innhold

Blir så fortvilet.. datteren vår har så mye vondt i magen, og de gjør ingenting..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er 10 år. Det startet i grunn med komikk som baby.. også har hun alltid vært oppblåst i magen, men nå er det verre enn noen gang

Magevondt er liksom noe som er så diffust at det bare glipper gjennom fingrene på alle.

blodprøver er fine, avføringsprøver er fine - men likevel vrir hun seg i sengen hver kveld, og har avføringslekkasje så å si daglig. 

Jeg føler at vi blir møtt med at lege og spesialist samtaler og kjenner på nagen, også skal vi fortsette på medisin som helt tydelig ikke fungerer. 

Og nå er det nok.. jeg føler at vi må stille krav til en bedre oppfølging, men jeg har ikke kunnskap til å vite hva vi kan kreve.

Dette fører til gevær fra skole, og hva i alle dager kan dette føre med seg av langtidsvirkning psykisk? 

Jeg mener at vi må ha utredning på sykehus, bilder av magen, koloskopi, oppfølging av ernæringsfysiolog.. whatever.. vi må ha noe mer nå etter to års fortvilelse.. 

Må bare slippe ut litt steam.. og tar gjerne imot råd ❤️

 

 

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun er 10 år. Det startet i grunn med komikk som baby.. også har hun alltid vært oppblåst i magen, men nå er det verre enn noen gang

Magevondt er liksom noe som er så diffust at det bare glipper gjennom fingrene på alle.

blodprøver er fine, avføringsprøver er fine - men likevel vrir hun seg i sengen hver kveld, og har avføringslekkasje så å si daglig. 

Jeg føler at vi blir møtt med at lege og spesialist samtaler og kjenner på nagen, også skal vi fortsette på medisin som helt tydelig ikke fungerer. 

Og nå er det nok.. jeg føler at vi må stille krav til en bedre oppfølging, men jeg har ikke kunnskap til å vite hva vi kan kreve.

Dette fører til gevær fra skole, og hva i alle dager kan dette føre med seg av langtidsvirkning psykisk? 

Jeg mener at vi må ha utredning på sykehus, bilder av magen, koloskopi, oppfølging av ernæringsfysiolog.. whatever.. vi må ha noe mer nå etter to års fortvilelse.. 

Må bare slippe ut litt steam.. og tar gjerne imot råd ❤️

 

 

Anonymkode: f702c...869

Kolikk.. ikke komikk 😊

HI

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 10 år. Det startet i grunn med komikk som baby.. også har hun alltid vært oppblåst i magen, men nå er det verre enn noen gang

Magevondt er liksom noe som er så diffust at det bare glipper gjennom fingrene på alle.

blodprøver er fine, avføringsprøver er fine - men likevel vrir hun seg i sengen hver kveld, og har avføringslekkasje så å si daglig. 

Jeg føler at vi blir møtt med at lege og spesialist samtaler og kjenner på nagen, også skal vi fortsette på medisin som helt tydelig ikke fungerer. 

Og nå er det nok.. jeg føler at vi må stille krav til en bedre oppfølging, men jeg har ikke kunnskap til å vite hva vi kan kreve.

Dette fører til gevær fra skole, og hva i alle dager kan dette føre med seg av langtidsvirkning psykisk? 

Jeg mener at vi må ha utredning på sykehus, bilder av magen, koloskopi, oppfølging av ernæringsfysiolog.. whatever.. vi må ha noe mer nå etter to års fortvilelse.. 

Må bare slippe ut litt steam.. og tar gjerne imot råd ❤️

 

 

Anonymkode: f702c...869

Og fravær fra skole.. sorry for dårlig autokorrect sjekk😊

HI

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det høres jo fortvilende ut. Dersom hun har avføringslekkasje så høres det jo ut som om hun er forstoppet. Hva går hun evt på av medisiner? Laktulose eller Movicol, feks? Vi byttet fra Laktulose til Movicol, fordi det var lettere å dosere og ungen fikk mindre luft i magen. 

Hva sier fastlegen? Oppgir de noen grunn til å ikke ville henvise videre?

Anonymkode: ff6da...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være IBS? Vanskelig å påvise, men plagsomt for de det gjelder. 

Les om irritabel tarm og se om det høres ut som om det kan gjelde for din datter. 

Mannen min har dette, og det er mye han ikke kan spise uten å bli dårlig. Han unngår bl.a hvete (også glutenfritt, for det er ikke glutenet han reagerer på) og løk og hvitløk, f.eks. Men det er ikke lurt å sette barn på diett uten rådgivning, for de skal jo vokse og få i seg riktige næringsstoffer. Og hvis man går på en streng diett, kan man ofte bli ekstra følsom hvis man introduserer mat som hun kan reagere på igjen. 

Jeg mener å huske at de har en del kompetanse på dette på f eks Lovisenberg i Oslo. Google, så finner du sikkert en del informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, det høres jo fortvilende ut. Dersom hun har avføringslekkasje så høres det jo ut som om hun er forstoppet. Hva går hun evt på av medisiner? Laktulose eller Movicol, feks? Vi byttet fra Laktulose til Movicol, fordi det var lettere å dosere og ungen fikk mindre luft i magen. 

Hva sier fastlegen? Oppgir de noen grunn til å ikke ville henvise videre?

Anonymkode: ff6da...de1

Vi følges opp av fastlege og spesialist.

Hun går på Movicol. Hun har kronisk forstoppelse. Tar en pose daglig, kanskje vi blr øke til to? Må vi ha ny samtale med lege for å øke, eller kan man justere selv? 

HI

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Kan det være IBS? Vanskelig å påvise, men plagsomt for de det gjelder. 

Les om irritabel tarm og se om det høres ut som om det kan gjelde for din datter. 

Mannen min har dette, og det er mye han ikke kan spise uten å bli dårlig. Han unngår bl.a hvete (også glutenfritt, for det er ikke glutenet han reagerer på) og løk og hvitløk, f.eks. Men det er ikke lurt å sette barn på diett uten rådgivning, for de skal jo vokse og få i seg riktige næringsstoffer. Og hvis man går på en streng diett, kan man ofte bli ekstra følsom hvis man introduserer mat som hun kan reagere på igjen. 

Jeg mener å huske at de har en del kompetanse på dette på f eks Lovisenberg i Oslo. Google, så finner du sikkert en del informasjon. 

Hun har allergi mot melkeprotein, så vi har erstattet all melk og lager alt med havremelk. 

Jeg har også tenkt på hvetemel.. men er, som du påpeker, redd for å kutte mer i kosten dersom det ikke er i samråd med spesialist. 

Jeg har også tenkt irritabel tarm, men da føler jeg at vi må videre fra spesialist til sykehus. Også må vi få snakke med noen som kan barn og ernæring. 

Det skal sies at spesialisten vi går hos er en helt fantastisk lege! Men av en eller annen grunn så vi han ikke henvise oss til sykehus. 

HI

 

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en pose movicol daglig er ikke så mye! 

Vår som fikk problemer med pottetrening måtte gå på program for å tømme seg og så på vedlikeholdsdoser. Som det står i bruksanvisningen: https://www.felleskatalogen.no/medisin/movicol-junior-norgine-586264

akkurat nå går han på to daglig for å ha avføring daglig. Men vi vurderer å trappe ned en halv pose snart. 

hvis det er et problem med kronisk forstoppelse må det tømmes helt for at magen skal bli mindre vond. Ta opp bruken av movicol med lege og hvordan det faktisk står man skal bruke det i bruksanvisningen. Vedlikeholdsdoseringen kan foregå leeeenge. 

Anonymkode: 6771c...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare en pose movicol daglig er ikke så mye! 

Vår som fikk problemer med pottetrening måtte gå på program for å tømme seg og så på vedlikeholdsdoser. Som det står i bruksanvisningen: https://www.felleskatalogen.no/medisin/movicol-junior-norgine-586264

akkurat nå går han på to daglig for å ha avføring daglig. Men vi vurderer å trappe ned en halv pose snart. 

hvis det er et problem med kronisk forstoppelse må det tømmes helt for at magen skal bli mindre vond. Ta opp bruken av movicol med lege og hvordan det faktisk står man skal bruke det i bruksanvisningen. Vedlikeholdsdoseringen kan foregå leeeenge. 

Anonymkode: 6771c...1eb

Takk for svar!

Vi har hatt en rutine med å ta en kur toilax for å tømme tarm og vedlikeholde med Movicol. Da har hun holdt uhell borte i en måned ca. Men nå funker ikke det lengre heller 😳

Hun er nå der at hun har tanker om å ikke være med på leirskole, eller overnatte med venner. Hun er redd fir å dusje etter gymtimen.. så dette er altoppslukende slik det er nå. Og da må vi rett og slett få flere tiltak på plass.. 

HI

 

 

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bedt om gastroskopi. Kan være cøliaki som ikke slår ut på blodprøver. Min sønn på samme alder slet med det samme, han hadde cøliaki. Dersom gastro ikke viser noe, ville jeg bedt om å kutte ut enkelte matvarer i samråd med lege for så å introdusere igjen.Jeg ville definitivt testet glutenfritt, eller iallefall kuttet ut hvetemel i alle varianter fra kosten. Det har ingen betydning mtp. Næring. Men først og fremst undersøkelser av mage og tarm! Fruktose test er nok også lurt. Krev dette av legen:)

Anonymkode: ef979...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville bedt om gastroskopi. Kan være cøliaki som ikke slår ut på blodprøver. Min sønn på samme alder slet med det samme, han hadde cøliaki. Dersom gastro ikke viser noe, ville jeg bedt om å kutte ut enkelte matvarer i samråd med lege for så å introdusere igjen.Jeg ville definitivt testet glutenfritt, eller iallefall kuttet ut hvetemel i alle varianter fra kosten. Det har ingen betydning mtp. Næring. Men først og fremst undersøkelser av mage og tarm! Fruktose test er nok også lurt. Krev dette av legen:)

Anonymkode: ef979...bd6

Tusen takk for tips! Dette skal vi ta videre 😃

HI

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips! Dette skal vi ta videre 😃

HI

Anonymkode: f702c...869

Er det vanskelig å finne erstatningsprodukter for hvetemel?

Har liksom blitt god på dette med å erstatte melk nå.. men da må vi begynne på nytt med enda en justering så da er det fint med gode tips. 

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, dette må være slitsom både for barnet og for dere foreldre. Jeg har selv opplevd å ha barn som er kronisk forstoppet og ikke trodd av legene, og det er utrolig slitsomt og frustrerende! 

Anbefaler å kreve henvisning til barnelege som tar lappetest og som er spesialist på allergier. Man får lettere utslag på lappetest enn vanlige allergiprøver. Her fikk barnet ingen utslag på vanlige allergiprøver men kraftig utslag på hvete og rug ved lappetest. Barnelegen kjente også på magen og mente at barnet også reagerer på melk selv om det ikke ga utslag på noen av testene. Barnelegen sa også at når tarmen er forstoppet er den på en måte syk og fungerer ikke optimalt. Da kan man reagere på matvarer selv om man ikke er allergisk, han sa også at melk og gluten var typiske matvarer som mange reagerer på når man er forstoppet. Hvis dere begynner å eliminere bort matvarer fra kosten er det viktig å være tålmodig, det kan ta over en måned før man merker noen bedring. Vi merket ingen bedring i det hele tatt før etter fire uker. 

Håper dere snart får hjelp. Lykke til:) 

Anonymkode: 58c2e...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det vanskelig å finne erstatningsprodukter for hvetemel?

Har liksom blitt god på dette med å erstatte melk nå.. men da må vi begynne på nytt med enda en justering så da er det fint med gode tips. 

Anonymkode: f702c...869

Det vanskeligste syns jeg er å finne gode alternativer til brødmat. Syns det er enklere å velge annen mat enn brød til frokost, lunsj og kveldsmat. Feks smoothie, omelett, havregrøt. Syns proteinrundstykker er det som smaker best. 

Det finnes mange glutenfrie melblandinger i butikkene. Vær obs på at det er forskjell på hvetefritt og glutenfritt. Hvetefrie matvarer er helt uten hvete og som regel helt uten gluten. Glutenfrie matvarer inneholder ofte hvetestivelse og kan inneholde opptil 20ppm gluten. 

Havre er i utgangspunktet glutenfritt men ved cøliaki anbefales det å bruke glutenfri havre da vanlig havre er forurenset med gluten. 

Anonymkode: 58c2e...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt fortvilende ut. Men husk at irritabel tarmsyndrom ofte henger sammen med stress. Prøv å roe ned og berolige datteren din.

Endret av runag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, runag skrev:

Det høres helt fortvilende ut. Men husk at irritabel tarmsyndrom ofte henger sammen med stress. Prøv å roe ned og berolige datteren din.

Ja, dette blir jo en ond sirkel. Frykten for at noe skal skje på skolen. Og det at hun allerede er i en litt utsatt sosial posisjon.

Hun har hatt det vanskelig side første klasse, utestenging og latterliggjøring. Så har hun klart å «kjempe» seg opp til en posisjon hvor hun har funnet sin plass og sine venner.. noe som gir trygghet.

Men så kommer dette og setter det hele på spill. Får hun et slikt uhell på skolen, så er jeg redd for hvilke konsekvenser det får.. 

men vi normaliserer det så godt vi kan, og forsøker fortvilt å finne en hjelp som faktisk funker.. 

HI

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å ha med truse- og strømpebukseskift og en liten plastpose i sekken, slik at hun kan ordne opp diskret om noe skulle skje?

Anonymkode: 0740f...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville krevd lappetest, ultralyd og CT av magen og gastroskopi. Helt horribelt at det ikke blir tatt videre. Kan være det er stress og en ond sirkel, og det kan være datteren din er redd for at det er noe galt, men da vil en ordentlig utredning uansett berolige henne.

2 år med samme behandling uten ønsket effekt er jo helt håpløst!

Anonymkode: 4eff1...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper det å ha med truse- og strømpebukseskift og en liten plastpose i sekken, slik at hun kan ordne opp diskret om noe skulle skje?

Anonymkode: 0740f...49e

Det har hun alltid med. Og vi har informert lærere og helsesøster 😊

Men det var et innlegg her tidligere i uken med overskriften «Hva tenker dere om dette barnet?» hvor det var akkurat denne problematikken som ble tatt opp.

Noen foreslo å kontakte barnevernet blant annet. Og jeg må si at jeg virkelig følte på det som en mor som forsøker alt jeg kan.. det er helt fortvilende at det blir så mye stigma knyttet til det i tillegg.

Og da tenker jeg bla på besøk etter skolen eller overnatting.. Hvis de som eventuelt er der mår det skjer med datteren min skal se på henne som et barn som ikke evner å ta vare på seg selv, eller at vi er foreldre som ikke følger opp barnet 😥

HI

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slår et slag for Balder-klinikken! Dyrt, men absolutt verdt det

Anonymkode: 987a7...a6b

Tar gjerne opp lån om vi må. Så lenge det er en seriøs klinikk.. 

HI

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar gjerne opp lån om vi må. Så lenge det er en seriøs klinikk.. 

HI

Anonymkode: f702c...869

Jeg kjenner folk som har dårlig erfaring med Balder-klinikken (det ene tilfellet var ganske alvorlig, de prøvde å kurere en hjernesvulst med en eller annen sær diett. Men dette kan jo være et spesielt tilfelle). Det kan godt være at det hjelper noen, men hun bør jo ha en ordentlig, medisinsk utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått privat. Det er dyrt men når barnet er så plaget og ikke får hjelp hadde jeg om så tatt opp lån for å få henne utredet. 

Anonymkode: f0082...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde gått privat. Det er dyrt men når barnet er så plaget og ikke får hjelp hadde jeg om så tatt opp lån for å få henne utredet. 

Anonymkode: f0082...d31

Det gjør jeg gjerne.. men som spidermamma peker på så er det viktige med en seriøs medisinsk utredning.. og jeg har ikke oversikten over hva som er hva av slike klinikker.

Plutselig kommer man inn i noe som ikje har hold i annet enn lommeboka.. 

HI

Anonymkode: f702c...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...