Gå til innhold

Julekalender?


the amazing spidermamma

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, sug lut skrev:

Julespillet i luke 9 får på denne måten en ekstra dimensjon. Egentlig er bonusfarfar et esel, sier Himmel og Hav. Biobonusmor er ei tøyte i tunika, mens de hellige tre konger egentlig er de andre potensielle moduskandidatene til rollen som biobonusfar.

Ikke kødd med jylespikk! roper anonym og ser igjen bort fra at hennes autokorrektur har andre planer.

Julespel kan sjølvsagt køddast med, på dette viset òg, sier en snusfornuftig Lektor Doppler som har innsett at nynorskbrukerne her inne får langt mer kalenderplass enn antallet skulle tilsi og sier "ho er villig til å gjera eit ham-skifte" for å få være med.

Det fører til panikk blant norsklærerne, siden "ham" ikke er tillatt i nynorsk, og de dessuten har mye mer å gjøre før jul enn alle andre så kan Doppler vennligst skrive på et målføre de slipper å rette. Doppler påpeker (peikar på) at de er ute og kjører (kjøyrer) og bør gi seg (gje seg) før noen (nokon) inndrar (inndreg) lisensen (løyvet) deres (deira).

For ikkje å snakke om dei forderda utropa til norsklærarane når sjølvaste (!) Luten har skrive kjøyrer!!

Stjerna og sikkert også andre nynorskbrukarar er mest forundra over at skrivefeil på nynorsk blir oppdaga. Nynorskkunnskapane til norsklærarar er jamnt over ikkje bedre enn at det meste går under radaren. Det er jo det som er motivasjonen for å skrive nynorsk i utgangspunktet.

Anonym 1, 2 og 3 vil forby nynorsk i kalenderen, då det er for slitsamt å lese. Dei blir oppfordra av Doppler til å la vere å lese innlegg som er for utfordrande for dei, såkalla tilrettelagt julekalender.

Forøvrig er det på tide med ein kampanje for meir bruk av samisk i julekalenderen, seier fleire anonyme. Det samiske språket er diskriminert på det grovaste, og då mest lulesamisk og sørsamisk. Det heile fell i grus då ingen kjenner seg kalla til å forfatte desse innlegga, trass den lave risikoen for å bli tekne i å skrive feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

For ikkje å snakke om dei forderda utropa til norsklærarane når sjølvaste (!) Luten har skrive kjøyrer!!

Stjerna og sikkert også andre nynorskbrukarar er mest forundra over at skrivefeil på nynorsk blir oppdaga. Nynorskkunnskapane til norsklærarar er jamnt over ikkje bedre enn at det meste går under radaren. Det er jo det som er motivasjonen for å skrive nynorsk i utgangspunktet.

Anonym 1, 2 og 3 vil forby nynorsk i kalenderen, då det er for slitsamt å lese. Dei blir oppfordra av Doppler til å la vere å lese innlegg som er for utfordrande for dei, såkalla tilrettelagt julekalender.

Forøvrig er det på tide med ein kampanje for meir bruk av samisk i julekalenderen, seier fleire anonyme. Det samiske språket er diskriminert på det grovaste, og då mest lulesamisk og sørsamisk. Det heile fell i grus då ingen kjenner seg kalla til å forfatte desse innlegga, trass den lave risikoen for å bli tekne i å skrive feil.

Ah! La oss bruke googletranslate! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biobonusmor? Er det betegnelsen på oss som fikk barn så sent i livet at enhver formering uten ikke-biologisk inngripen må sees på som en ren bonus? Det er tross alt ingen menneskerett for tilårskomne tøyter i tunika å kapre en biobonusnudist å få barn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Biobonusmor? Er det betegnelsen på oss som fikk barn så sent i livet at enhver formering uten ikke-biologisk inngripen må sees på som en ren bonus? Det er tross alt ingen menneskerett for tilårskomne tøyter i tunika å kapre en biobonusnudist å få barn med.

Jeg tror at sånn som du beskriver det må biobonusbarn være rett betegnelse, ja. Biobonusnudister er sjelden vare uansett, jeg fant tidlig nok en som var aktiv fripisser og entusiastisk nudist, heldigvis, så jeg ser for meg å få biobonusen utbetalt i klingende mynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

For ikkje å snakke om dei forderda utropa til norsklærarane når sjølvaste (!) Luten har skrive kjøyrer!!

Stjerna og sikkert også andre nynorskbrukarar er mest forundra over at skrivefeil på nynorsk blir oppdaga. Nynorskkunnskapane til norsklærarar er jamnt over ikkje bedre enn at det meste går under radaren. Det er jo det som er motivasjonen for å skrive nynorsk i utgangspunktet.

Anonym 1, 2 og 3 vil forby nynorsk i kalenderen, då det er for slitsamt å lese. Dei blir oppfordra av Doppler til å la vere å lese innlegg som er for utfordrande for dei, såkalla tilrettelagt julekalender.

Forøvrig er det på tide med ein kampanje for meir bruk av samisk i julekalenderen, seier fleire anonyme. Det samiske språket er diskriminert på det grovaste, og då mest lulesamisk og sørsamisk. Det heile fell i grus då ingen kjenner seg kalla til å forfatte desse innlegga, trass den lave risikoen for å bli tekne i å skrive feil.

Køyrer, ja? Der kan du se - men jeg vil jaggu ha for forsøket, og understreker at jeg sist brukte nynorsk i 1986.

Men altså høneplukking: bedre? Burde det ikke være betre? (Og nei, jeg orker ikke konsultere Nypønska Mordliste.)

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, sug lut skrev:

Køyrer, ja? Der kan du se - men jeg vil jaggu ha for forsøket, og understreker at jeg sist brukte nynorsk i 1986.

Vil anbefale nynorsk på det sterkaste - eg gjer meg skuldig i skrivefeil over ein lav sko og det blir sjeldan eller aldri ei sak ut av det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Vil anbefale nynorsk på det sterkaste - eg gjer meg skuldig i skrivefeil over ein lav sko og det blir sjeldan eller aldri ei sak ut av det 😂

Det er gromt, da, særlig fordi som du sier lærerne kan det for dårlig sjøl så ikke engang de rekker å hisse seg opp når du tryner i noe ingen før har sett på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Anonym 1, 2 og 3 vil forby nynorsk i kalenderen, då det er for slitsamt å lese. Dei blir oppfordra av Doppler til å la vere å lese innlegg som er for utfordrande for dei, såkalla tilrettelagt julekalender.

Anonym 1, 2 og 3 vil på generelt grunnlag forby alt og alle de ikke kan, forstår, kjenner eller liker, og krever av Ann Christin at dette bør inn som generell praksis i forumreglementet. Ulempen er at det da ikke stort igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Giss skrev:

 La oss bruke googletranslate! 😎

Google translate har ikke samisk, men derimot samoisk. Det høres ut som kødd om du leser det høyt, men er faktisk innlegget ditt på samoisk.

Sei o tatou faaaogaina le google faaliliu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sug lut skrev:

Google translate har ikke samisk, men derimot samoisk. Det høres ut som kødd om du leser det høyt, men er faktisk innlegget ditt på samoisk.


Sei o tatou faaaogaina le google faaliliu

Har sansen for samoisk. Ser ut som om Googletranslate heter Google failure!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Giss skrev:

Har sansen for samoisk. Ser ut som om Googletranslate heter Google failure!

Selv heller jeg mer mot amharisk.

የ google ትርጉምን እንጠቀም

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sug lut skrev:

Selv heller jeg mer mot amharisk.


የ google ትርጉምን እንጠቀም


 

Absolutt stilig! Men hvor snakker man amharisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det festlige er jo at jeg kjøper hva som helst på Google Translate så lenge det involverer språk jeg overhodet ikke har peiling på, mens de språkene jeg kan alltid viser seg å være på trynet om du kjører dem gjennom motoren. Jeg velger selvsagt likevel å tro at samoisk og amharisk er langt mer nøyaktig og korrekt oversatt enn norsk, engelsk, tysk og fransk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luke 10

Det er høy stemning i maxitaxien. Bøø! sier Bøø, så taxisjåføren hopper i setet. Nå vil jeg ut på byen! 

Alle er enige om at etter slåsskampen på Alnabru er det på sin plass med litt teambuilding. Dessuten begynner det å bli tomt for drikkevarer. Havfruer lurer på om hun får være med på ekte, eller om det bare var i en alternativ virkelighet hun måtte spy i veikanten etter noen drøye slurker av vargtass-flaska til lektor Doppler. - Selv romerne drev med rølp! sier lektor Doppler bedrevitersk. 

De stopper utenfor et slitent etablissement som ligger langs motorveien. Jeg må bare si..  sier Måbaresi - kanskje noen bør sjekke ut stedet først? Vi er jo tross alt på flukt... 

Men hun snakker for døve ører. Alle dibberne velter ut av taxien og braser inn i lokalet. 

Det er et sørgelig sted. I et hjørne står noen fulle menn og tisser i ei seng. (Heldigvis er det ingen oppi senga, kanskje bortsett fra en undulat som piper misfornøyd fra under sengeteppet). I et annet hjørne står noen slaskete typer med et fillete og godt brukt håndkle som de sikter på med utstikkende kroppsdeler mens de stønner og driver med ting som ikke passer seg i en julekalender. 

En atten-tjue gretne og misfornøyde gubber ligger i sofaer og klager mens de drikker øl og klør seg bak(anonym bruker 1 hvisker at her må det bli mye rompelukt. Anonym bruker 2 tror at de kanskje er deprimerte?). 

Det er lang kø utenfor toalettet, noen sure typer mumler noe om kosedriting. På et glissent dansegulv suller fire menn rundt i en underlig dans som består av dueliknende bevegelser. 

I baren er det ingen som har dekning på kortet, og den stakkars bartenderen har et svare strev med å dukke unna rasende knyttnever og glass som fyker mot ham. 

- For et grusomt sted! hvisker frøken Nilsen. De blir enige om å komme seg ut fortere enn svint. 

- Hva slags merkelig sted var dette egentlig? 

Nå må Ann Christin avbryte med en nærmere forklaring. - Hva tror dere skjer med disse udugelige dib-mennene som blir hivi på huet og ræva ut? Vi har selvfølgelig et system for slikt. Først får de en advarsel, og dersom det kommer et nytt innlegg om idioten innen seks måneder, sender vi ham til avdelingen vår på Skedsmokorset. På utsiden ser det ut som et vanlig utested med et navn som virker tiltrekkende på denslags typer (Huet og ræva! Høhø, sier de da). Men så snart de kommer inn, slipper vi dem aldri ut igjen. Vi tar da ansvar for medlemmene våre! 

Selvsagt! Det går et lys opp for mange av dibberne. Anonym bruker 1-7 syntes at de dro kjensel på både den ene og den andre der inne, Anonym bruker 8 og 9 angrer på at de ikke sjekket opp noen, de er jo sikkert flinke med barna, mange av dem. 

Men alle er egentlig lettet over å ha sluppet unna stedet uten å ha havnet i et nytt forhold. Og vel utenfor Huet og Ræva kastet de seg inn i maxitaxien igjen på vei mot nye eventyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjerna ha avslørt hemmeligheten over alle hemmeligheter, hun har funnet oppskriften på hvordan man kan skrive feil uten å bli arrestert. Jeg burde slå et slag for nynorsken, kampen for å holde liv i nynorsken kan få et helt nytt slagord: "mer nynorsk, mot retting og overfylte fengsler". Nå burde selvsagt både slagordet, og dette innlegget, være skrevet på nynorsk. Problemet er bare at dyslektikere ofte har vært helt fritatt for nynorskundervisning, og når man i utgangspunktet har problemer med å skrive forståelig, blir det enda vanskeligere å gjøre det på et språk man ikke har lært. Nå skal det sies at jeg aldri var fritatt, men jeg ble tatt ut av klassen i nynorsktimene, for å jobbe med rettskrivning på bokmål, så da var det fint lite nynorsk å lære likevel.

Jeg skal derfor ikke prøve meg på et helt innlegg på nynorsk, selv om det tydeligvis er større aksept for skrivefeil der, kan det jo være en fordel at leserne har en viss mulighet til å forstå hva som blir sagt. Men jeg kan jo prøve meg på å oversette selve ordspråket, jeg tror det blir noe sånt: "meira nynorsk, mot reiting og fyllearrestar".

Men nå må jeg si at jeg lurer litt på hva som var den pedagogiske tankegangen bak valgene lærerne mine tok den gangen. Hvis det er så mye støre rom for skrivefeil på nynorsk måtte det jo vært mye bedre (eller betre?) å velge nynorsk enn bokmål, når de bestemte seg for å bare lære meg ett av språkene. Etter det jeg hører nå hadde jeg jo da kunne glidd gjennom livet uten at en sjel fikk med seg en eneste skrivefeil...

Endret av jooooooda
Forsøk på å rette skrivefeil, selv om saken sannsynligvis bae har blitt verre...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennene som var på På hue og Ræva lot seg ikke affisere av diberne som kom og gikk. De var rett og slett for selvopptatte til å legge merke til dem.  Men det fantes ett unntak, både han og hun som tydeligvis nå har blitt hans eks, har alltid vært anonyme, så jeg vet ikke hva han heter. La oss kalle ham gangmannen. Allerede da diberne kom stormende inn på På hue og Ræva var gangmannen i harnisk. Dibberne overså ham jo fullstendig der han sto i gangen o prøvde å forklare dem forskjellen på ren og skitten sone. Og altså, et esel, inne? Det får da virkelig være måte på tl skitt og lort! Den stakkars gangmannen dro fram vaskebøtta i det øyeblikket dibberne hadde dratt, men med tanke på hvem han hangfast på På Hue og Ræva med, var vasken selvfølgelig forgjeves denne gangen også. Gangmannen sukket, og lurte fortsatt på hva det var som gjorde at alle sokkene han fant overalt var så klissete.

I det maxitaxien raser videre på sin ville ferd ser dibberne på hverandre, de er ikke sikkre på om de skal tro det de har sett. Var det virkelig gangmannen? Har anonym frøken gangmann faktisk klart å kaste ham På Hue og Ræva ut? Er det derfor det er så lenge siden sist det var en gangmanntråd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, jooooooda skrev:

 Er det derfor det er så lenge siden sist det var en gangmanntråd?

 

Du mener vel Gangnam-tråd? Det er ikke så lett å være dyslektiker skjønner jeg. "This is the police! Step aside and drop the gnu!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Du mener vel Gangnam-tråd? Det er ikke så lett å være dyslektiker skjønner jeg. "This is the police! Step aside and drop the gnu!"

Slipper dem her, alle sammen: https://www.google.com/search?q=gnu&client=firefox-b-ab&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjagZbgj5bfAhVFjywKHUwgCJIQsAR6BAgDEAE&biw=1067&bih=553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jooooooda skrev:

Så kan de leke med den dyslektiske elgen som satt i et tre fordi han trodde han var skogens kongle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet over spidermsmmas viten, jeg har nemlig fordypning i romersk politikk under republikken. Og jeg kan bekrefte at uhorvelige liter vargtass ble konsumert i tidlig ungdom. Min - ikke den romerske repuplikks. 

Og mennene som var på Hue og Ræva oppførte seg helt som etruskere flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Så kan de leke med den dyslektiske elgen som satt i et tre fordi han trodde han var skogens kongle.

Jeg har bilde av han i profilen min. Kongekledd er han også. Litt stormannsgal..

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...