Gå til innhold

Føler alle har spontanabortert. Positive vibes søkes!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle vakre gravide kvinner! Jeg som sikker mange andre i første trimester er veldig redd for spontanabort. Jeg har lest statistikker, hørt på podcaster og lest artikler om tema for å vite litt mer. Det beroliget meg. Men i forumer virker det som at så å si alle har opplevd en eller flere spontanaborter. Det virker så ekstremt vanlig, og dette gjør meg redd. Enda mer redd enn nødvendig. Jeg VET rådet er å styre unna forumer, men jeg klarer ikke å glemme det jeg har lest til nå. Derfor: Kan noen berolige eller komme med råd eller fakta om hvor STOR sannsynligheten er for å beholde barnet?! ❤️ Haha. Er i uke 5+3! ❤️

Good vibes. 

Anonymkode: a30fe...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen statistikk å komme med, men jeg har vært gravid to ganger og har to barn. Bekymret meg for spontanabort jeg også men har heldigvis aldri opplevd det. Lykke til, det går nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge helsenorge.no så ender 70-90% av alle oppdagede svangerskap med vanlig fødsel, så du har oddsene på din side! ❤️ 

Studier viser dessuten at årsaken til de fleste spontanaborter er tilfeldige, genetiske problemer som hindrer befruktede egg i å vokse. Dette betyr at det er lite du kan gjøre fra eller til, og at på en måte er det godt at kroppen "ordner opp" naturlig når noe ikke er som det skal. Jeg forstår at du er bekymret, men det er ikke vits i å ta sorgen på forskudd. Og skulle det skje, så er det veldig trist, men de fleste klarer å bli gravide og få friske barn igjen senere.

Hvis det er til noe trøst, så har jeg kun vært gravid en gang, og har en baby. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, ~Kiwi~ skrev:

Ifølge helsenorge.no så ender 70-90% av alle oppdagede svangerskap med vanlig fødsel, så du har oddsene på din side! ❤️ 

Studier viser dessuten at årsaken til de fleste spontanaborter er tilfeldige, genetiske problemer som hindrer befruktede egg i å vokse. Dette betyr at det er lite du kan gjøre fra eller til, og at på en måte er det godt at kroppen "ordner opp" naturlig når noe ikke er som det skal. Jeg forstår at du er bekymret, men det er ikke vits i å ta sorgen på forskudd. Og skulle det skje, så er det veldig trist, men de fleste klarer å bli gravide og få friske barn igjen senere.

Hvis det er til noe trøst, så har jeg kun vært gravid en gang, og har en baby. Lykke til! :)

Tusen takk, Kiwi ❤️ 

Anonymkode: a30fe...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Amalies mamma skrev:

Har ingen statistikk å komme med, men jeg har vært gravid to ganger og har to barn. Bekymret meg for spontanabort jeg også men har heldigvis aldri opplevd det. Lykke til, det går nok bra!

❤️

Anonymkode: a30fe...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et barn og venter Nr 2 nå :) så her har alt gått bra heldigvis. 

Det kan virke som om «alle» har opplevd det, men de som har opplevd det prater gjerne med andre som har opplevd det samme. Og det er Jo bare bra å få det ut. 

Vi som da ikke har gjort det, er som regel stille. 

Anonymkode: 818f3...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei 😊 har heller ingen statestikk, men kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg var også mye bekymret, mest for MA, siden jeg ofte ikke følte meg så veldig gravid. Hadde også en bitteliten blødning for 1 uke siden. Men nå har jeg vært på ultralyd og sett en sprell levende baby hvor alt stod bra til og er i dag 13+1 😊 Så selv om det er lett å bekymre seg, så går det stort sett veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri spontanabortert . Er gravid med nr 2. 14 uker på vei. Har til og med jobbet 2 nattevakter 

Anonymkode: 4f7d2...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste svangerskap går bra. Det er ca 1/3 som ender i SA *før* kvinnen vet hun er gravid, og ca 1/5 som ender i SA etter kvinnen vet hun er gravid og før uke 12. Dvs hvis du vet at du er gravid, er det 80% sjanse for at det går bra. Hvis du har sett hjerteslag i uke 7-8, er det 90% sjanse for at det går bra, og hvis du ser hjerteslag etter uke 10 er det 95% sjanse for at det går bra.

Og som nevnt over, de som ikke har opplevd SA sier ikke at de ikke har opplevd det, dermed virker det som om veldig mange har opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er mer redd for sykt barn enn abort. Jeg vil heller at kroppen "rydder" opp enn å komme til uke 12 og måtte ta avgjørelsen på om jeg skal beholde et sykt barn eller gå gjennom en forferdelig abort.. Jeg er livredd.. seks uker igjen til UL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Det er nesten som at jeg har en slags angst hver gang jeg går på do, for tenk om jeg plutselig skam blør?! Er i uke 6 nå! 

Hvordan går det med deg? Du har jo kommet en del lenger nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid med nr 1 da jeg var 27 år. Ingen SA . Ble gravid med nr 2 da jeg var 31 år. Ingen SA

Anonymkode: 4f7d2...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...