Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #26 Skrevet 28. november 2018 15 timer siden, Superdolly skrev: Vel, alle som pleier å feire sammen med oss liker heldigvis julematen vi har. Samtidig sitter jeg her og lurer på hvor store kjøkken dere har, dere som selvsagt lager både det ene og det andre og det tredje i tillegg? For vi spiser kalkun, og den er stor, og den fyller husets eneste stekeovn. Så er alle platene opptatt for tilbehøret skal lages og alt skal jo bli ferdig samtidig. Mulig det er bare meg som har et veldig lite kjøkken, men jeg ser ikke så mange andre alternativer enn mikrobølgeovnen her. Når kalkunen er ferdig og ligger til hviling mens du lager saus av skyen er jo stekeovnen varm og ledig, bare å sette inn et brett med jukepølser og medisterkaker. Poteter spiser jo de fleste og grønnsaker kan man lett lage litt flere varianter av i samme gryte Anonymkode: f926c...1e1
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #27 Skrevet 28. november 2018 På julaften tilpasser jeg om nødvendig. Nå er vi heldigvis en famile som velsignet med både barn og voksne som spiser og tåler alt av tradisjonell julemat. Men i fjor feiret vi sammen noen andre som har barn som ikke liker ribbe, pølser og medister så de fikk kylling som de liker. En selvfølge på slike dager et år har jeg også lagd nøttestek. Anonymkode: 060cc...940
Optatium Skrevet 28. november 2018 #28 Skrevet 28. november 2018 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Smaker da ikke pinnekjøtt av pølsene om du steker dem kjapt i ovnen sammen med kjøttet? 🤔 Anonymkode: 7e91e...2fc Helt ærlig; jo det gjør det. Særlig for den som ikke er særlig glad i sauekjøtt😕
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #29 Skrevet 28. november 2018 På 27.11.2018 den 11.49, Anonym bruker skrev: Smaker da ikke pinnekjøtt av pølsene om du steker dem kjapt i ovnen sammen med kjøttet? 🤔 Anonymkode: 7e91e...2fc Jo, det merkes godt, spesielt når man ikke liker pinnekjøtt. Anonymkode: 0ba52...1d9
sug lut Skrevet 28. november 2018 #30 Skrevet 28. november 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det merkes godt, spesielt når man ikke liker pinnekjøtt. Anonymkode: 0ba52...1d9 "Liker ikke" blir ikke invitert noen gang. Spesielt ikke på julaften.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #31 Skrevet 28. november 2018 16 minutter siden, sug lut skrev: "Liker ikke" blir ikke invitert noen gang. Spesielt ikke på julaften. Men nå var ikke svaret mitt til deg heller. Anonymkode: 0ba52...1d9
Anonym bruker Skrevet 28. november 2018 #32 Skrevet 28. november 2018 Vi er aldri hjemme på julaften å de vi feirer jul hos har pinnekjøtt,noe verken meg eller sønnen min på 7 år liker.Heldigvis kjøper de inn pølser så hvertfall jeg spiser kålerabistappe og pølser,noe jeg synes er veldig godt. Når jeg tenker meg om så liker vel kanskje ikke gutten min kålerabistappe heller,da kjøper vi bare med noen pølsebrød itellegg.Da blir alle fornøyde Anonymkode: 97a72...d55
Tøystykke Skrevet 29. november 2018 #33 Skrevet 29. november 2018 På 27.11.2018 den 16.15, *Miss Marple* skrev: Jeg har en familie som er enkel i matveien, så her er det pinnekjøtt hvert år. Men om det skulle komme ønsker/behov om noe annet så hadde jeg selvsagt ordnet det. På julekvelden da skal alle være glad 🎄🎅🏼 Det er jeg enig i. Jul er jul.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2018 #34 Skrevet 29. november 2018 På 28.11.2018 den 8.54, Anonym bruker skrev: På julaften tilpasser jeg om nødvendig. Nå er vi heldigvis en famile som velsignet med både barn og voksne som spiser og tåler alt av tradisjonell julemat. Men i fjor feiret vi sammen noen andre som har barn som ikke liker ribbe, pølser og medister så de fikk kylling som de liker. En selvfølge på slike dager et år har jeg også lagd nøttestek. Anonymkode: 060cc...940 Jeg er veldig glad for at jeg ikke har veganere som krever nøttestek på julaften, jeg er nemlig kjempeallergisk mot nøtter Så det hadde vært et stort problem her. Anonymkode: f57ac...48d
Tøystykke Skrevet 29. november 2018 #35 Skrevet 29. november 2018 15 timer siden, sug lut skrev: "Liker ikke" blir ikke invitert noen gang. Spesielt ikke på julaften. Ikke her heller, vi kjører ikke "liker ikke", men derimot "tåler ikke", det tar jeg hensyn til. Barna mine lærer seg at den maten som står på bordet, den spiser du, eller så går du sulten. Hadde noen sagt til meg "jeg liker ikke sånn", særlig voksne, hadde jeg fått hakeslepp.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2018 #36 Skrevet 29. november 2018 Akkurat på julaften får alle som er her mat de liker, men jeg inviterer ikke min tante. Hun er for sær i matveien og har stadig noe nytt hun "ikke tåler". For tiden er det vist hvete, sukker, kjøtt, poteter, kål, sitrus og salat hun ikke skal ha. Det tullet gidder jeg ikke på julaften. Anonymkode: a8a0b...549
Anonym bruker Skrevet 29. november 2018 #37 Skrevet 29. november 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Akkurat på julaften får alle som er her mat de liker, men jeg inviterer ikke min tante. Hun er for sær i matveien og har stadig noe nytt hun "ikke tåler". For tiden er det vist hvete, sukker, kjøtt, poteter, kål, sitrus og salat hun ikke skal ha. Det tullet gidder jeg ikke på julaften. Anonymkode: a8a0b...549 Høres ut som søsteren min. Hun spiser bare mat hun lager selv med hyperspesielle oppskrifter. Men det viktigste på julaften er ikke maten, men å være sammen. Hun tar bare med seg mat selv, og alle er fornøyde. Anonymkode: 11e6a...53f
Anonym bruker Skrevet 29. november 2018 #38 Skrevet 29. november 2018 Jeg er den særeste på julemat her i huset. Moren min lager alltid indrefilet eller noe slikt, så jeg også får noe ekstra godt på julaften. Selv gidder jeg ikke det og spiser medisterkaker. Så nja og tja. Det skal vel litt til før vi lager noe annet. Anonymkode: 6cf05...1c3
sug lut Skrevet 29. november 2018 #39 Skrevet 29. november 2018 4 timer siden, Tøystykke skrev: Ikke her heller, vi kjører ikke "liker ikke", men derimot "tåler ikke", det tar jeg hensyn til. Barna mine lærer seg at den maten som står på bordet, den spiser du, eller så går du sulten. Hadde noen sagt til meg "jeg liker ikke sånn", særlig voksne, hadde jeg fått hakeslepp. Det er jeg helt enig i, men de finnes. Husker jeg hadde en middag med flere par der vi i utgangspunktet bare kjente den ene parten, og det viste seg at en av dem var gift med "liker ikke", som plukket ut av retten alle bitene han ikke likte, og en annen samboer med "hva er det rare der, det har jeg aldri smakt, nei guuuuud så ekkelt". (Det "rare" var oliven. Gud veit hvilken stein hadde hadde funnet det enkelt møblerte kvinnemennesket under.) Ingen flere parmiddager der, med andre ord. Heldigvis ikke folk jeg må feire jul med. "Tåler ikke" er jo et helsespørsmål, så reelle allergier blir selvsagt ivaretatt. Jeg ble ganske god på mel- og melkefri kake, for ellers hadde niesen tilbrakt resten av uka på do. Skalldyr- og nøtteallergi er heller ikke noe å tulle med, men det er folk så obs på selv at de gjerne minner om i forkant, ingen vil dø under middagen.
HeiteH Skrevet 29. november 2018 #40 Skrevet 29. november 2018 Ingen «liker ikke» blir invitert her heller. Serverer det som tradisjonen tro er julematen hos oss, så får de som ønsker noe annet spise hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå