Gå til innhold

Politikere er korttenkte. 1000,- mer i året i barnetrygd. Med dagens bhg og sfo priser??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da tjener du ikke så dårlig da

Anonymkode: 4c3af...64a

Jeg tjener ikke dårlig nei., Har aldri sakt heller. Sa bare barnetrygden burde økt mer, og at barnebidrag og bidragsforskudd burde være til alle som ble alene med barn

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tannlege? Er så dyrt at der går jeg aldri

Anonymkode: d01d7...06d

Du har ikke råd til å gå til tannlege, men sparer egenkapital til ungene dine........

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du har ikke råd til å gå til tannlege, men sparer egenkapital til ungene dine........

Anonymkode: 4c3af...64a

Ja. Har ikke sakt at jeg setter inn penger der hver mnd. Åpnet konto når de ble født. Ville ikke ha annet enn penger til dåpen. Fikk det av alle i familien. Hver jul og bursdag setter besteforeldre inn penger der og kjøper litt mindre julegaver. Viktigere at de har penger når de blir eldre. Selv setter jeg inn 300,- til hver i mnd. Det er ikke mye men alt hjelper. Sist jeg var hos tannlegen var det syv år siden sist. Tok bare en sjekk og noe tannstein. Over 2000,- ekstra ut den mnd. Heldigvis har jeg bare hatt ett hull i mitt liv

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Har ikke sakt at jeg setter inn penger der hver mnd. Åpnet konto når de ble født. Ville ikke ha annet enn penger til dåpen. Fikk det av alle i familien. Hver jul og bursdag setter besteforeldre inn penger der og kjøper litt mindre julegaver. Viktigere at de har penger når de blir eldre. Selv setter jeg inn 300,- til hver i mnd. Det er ikke mye men alt hjelper. Sist jeg var hos tannlegen var det syv år siden sist. Tok bare en sjekk og noe tannstein. Over 2000,- ekstra ut den mnd. Heldigvis har jeg bare hatt ett hull i mitt liv

Anonymkode: d01d7...06d

Rettelse. Har ikke sakt at jeg setter inn mye penger der hver mnd 😊. Snuste før. Nå går de pengene til ungene heller

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Har ikke sakt at jeg setter inn penger der hver mnd. Åpnet konto når de ble født. Ville ikke ha annet enn penger til dåpen. Fikk det av alle i familien. Hver jul og bursdag setter besteforeldre inn penger der og kjøper litt mindre julegaver. Viktigere at de har penger når de blir eldre. Selv setter jeg inn 300,- til hver i mnd. Det er ikke mye men alt hjelper. Sist jeg var hos tannlegen var det syv år siden sist. Tok bare en sjekk og noe tannstein. Over 2000,- ekstra ut den mnd. Heldigvis har jeg bare hatt ett hull i mitt liv

Anonymkode: d01d7...06d

Det hadde vært mye bedre at det billigere tannlege, enn økt barnetrygd

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er latterlig å øke med en tusenlapp i året når de først innførte en økning for første gang på 20 år. 

Men når det er sagt så har småbarnsfamilier i Norge det så godt at jeg ikke skjønner hvordan noen kan klage uten å rødme. Skatten vi betaler dekker ikke en promille av det familien vår koster samfunnet. Tenk på fri helsehjelp, sykepenger, kontantstøtte, foreldrepenger, subsidiert barnehage, gratis skole i 13 år +++ 

Anonymkode: 09e8a...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde vært mye bedre at det billigere tannlege, enn økt barnetrygd

Anonymkode: 4c3af...64a

Egentlig helt enig.. billigere tannlege er viktigere.. ts

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om barnetrygden ikke er økt så mye, er det som andre sier andre ting som har blitt subsidiert de siste årene slik at barnefamilier skal få bedre råd. For eksempel barnehage, lengre foreldreperm. Mine foreldre fikk barn rundt 80/90-tallet, og jeg og min mann har bedre råd enn våre foreldre hadde, selv om de fikk mer verdi av barnetrygden. 

Og dette mener jeg er helt riktig prioritering. Å bare gi folk penger hjelper sjeldent, men å få barn i bhg og hjelpe folk ut i utdannelse/jobb er en investering som gagner både familiene og samfunnet i mye større grad. 

Anonymkode: 63902...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå at de som virkelig er fattige klager på barnetrygden.  De har jo behov for den for å det til å gå rundt. 

Men at HI klager blir rett og slett for dumt. 

Hun betaler 15 000 på hus i mnd... da er det ikke et lite hus... men hun har prioritert et større hus.

Hun har studert i 7 år, og har dertil gjeld. Da har hun prioritert lang utdannelse. ..og skulle vel også hatt en ganske godt betalt jobb. 

Hun sparer til egenkapital til barna... en prioritering som hun kan endre på om hun virkelig har så dårlig råd. Greit at pengegaver blir gitt, men om hun har det så trangt at staten må bidra mer burde hun ønsket ting til barna som de trenger. 

Ergo HI er en sutrekopp som ønsker at staten skal ta ansvar for hennes handlinger. 

Anonymkode: f129a...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Over middels inntekt og ikke råd til flere enn to barn? Da har dere høye levekostnader altså.

Vi har fire barn i alderen 5-15 år og jeg og min mann tjener under 400 000 hver i året. Begge jobber 80% i noen år nå. Vi eier et svært hus, med mange soverom, men bor billig da vi valgte å flytte "på landet", som egentlig er et tettsted, som ligger 30-40 min unna byer i alle retninger. Enkelt vedlikehold av hus og bil gjør vi selv. Eks bytte bremseklosser, pusse parkettgulvene eller skifte kledning på huset. Vi kjøper bil veldig sjelden. Vi tar opp billån og kjøper 4-5 år gamle biler som vi bruker til de vrakes. Da er billånet nedbetalt for lengst, så de siste årene har vi ikke det. Vi jobber redusert begge to, for det gjør at vi kan kutte ned på sfo-kostnadene og i tillegg får vi jo også bedre tid i hverdagen. For oss er det mer lønnsomt enn å jobbe fullt. Vi kjøper sjelden møbler og nips til huset, men fornyer på andre måter. Klær handler vi en gang i året og ofte ikke det en gang, da ungene får mye til jul samt arver av hverandre. Vi ukehandler og sparer ca 5000 kr på det og ved at vi sluttet å snuse begge to så sparer vi 7000 kr i mnd på det. 12000 i mnd spart på unødvendigheter. 

Alle barna går på fritidsaktiviteter, har alt utstyr de trenger og har tilsammen overflod av leker (selv om de bare får til jul og bursdag). De har både ps4, x-box, pcer, sykler, goretexsko, akebrett, idrettsutstyr, mobilabonnement (de eldste) osv. Vi drar på ferie hver sommer, men vi drar ikke nødvendigvis til Gran Canaria midt i fellesferien. I fjor leide vi en stor hytte i Finland og var borte i 2 uker, året før leide vi hus i Danmark. Vi er på kino og svømmehall annenhver mnd. Vi farter mye i skauen, brenner bål, telter o.l med flere vennepar med barn. Det er gratis, men superkjekt :) 

Alle valgene vi har tatt eks å flytte fra by til "bygd" og senke levestandarden (helt latterlig å kalle det for det da jeg føler vi lever i luksus) er basert på et ønske om en liten flokk. Jeg er sikker på at hvis ønske om mange barn er sterkt nok, så vil andre også klare det.

Anonymkode: ac7d1...4a6

Det høres utrolig hyggelig ut! Jeg vil også bo på landet og brenne bål i skauen med fire unger 😀 

Jeg er stuck i en liten leilighet i en storby pga. eksens idiotøkonomi (som jeg først forstod rekkevidden av etter altfor mange år og altfor mange løgner), og synes det høres ut som et drømmeliv. Og deilig med folk som hever seg over snobberiet og kjører eldre biler og kjøper klær en gang i året. Kudos til dere. 

Anonymkode: 468bf...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tjener ikke dårlig nei., Har aldri sakt heller. Sa bare barnetrygden burde økt mer, og at barnebidrag og bidragsforskudd burde være til alle som ble alene med barn

Anonymkode: d01d7...06d

At det var?

Å forsørge barn ligger til foreldreansvaret, det er primært foreldrenes og ikke fellesskapets oppgave, der den ene ikke har bidragsevne må den andre betale mer. Sån funker det i familer der foreldrene boe sammen også, jeg får ikke barnebidrag fra staten om mannen min skulle miste inntekt 

Så har vi et sikkerhetsnett i form av budragsforskudd til enslige forsørgere der begge foreldre mangler midler.

Og på toppen av dette har vi universelle ordninger som egenandelsfritak hos lege, gratis skolegang og barnetrygd, samt spissede ordninger som bostøtte og støtte til tilsyn av barn for lavinntektsfamilier.

Og så synes du at staren ikke slenger nok penger etter foreldre her i landet?

Anonymkode: 041ef...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at min sønn hadde klart d og. Men du vet at det ikke er lov? Dvs at visst noe skjer med han så faller all skyld på foreldrene fordi de er for unge til å være alene i følge loven

Anonymkode: d01d7...06d

Den loven synes jeg du skal vise oss...

Anonymkode: d319d...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at min sønn hadde klart d og. Men du vet at det ikke er lov? Dvs at visst noe skjer med han så faller all skyld på foreldrene fordi de er for unge til å være alene i følge loven

Anonymkode: d01d7...06d

Hvilken lov er så det? For hvis det er en sånn lov, så kan han ikke være alene noe sted da, det kan  jo ikke bare gjelde hjemme

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tannlege? Er så dyrt at der går jeg aldri

Anonymkode: d01d7...06d

Nå prater vi om barn gjør vi ikke? De har gratis lege til de er 16 år og gratis tannlege til de er 18 år.

Hva du velger å gjøre er jo en helt annen diskusjon, vi diskuterer barnetrygden her...

Anonymkode: e25b3...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tjener ikke for mye nei. Og har søkt flere ganger. Man må tjene under 500 014 eller noe.,husker ikke. Men jeg har uansett aldri hatt mer enn 500

Anonymkode: d01d7...06d

Om du har ny samboer har du ikke lenger krav på bidragsforskudd, for da ser de på familiens totale inntekt og ikke bare din lenger. Når dere er to om å dele på boutgiftene er det ikke så dyrt som når man er helt alene.

Anonymkode: e25b3...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selv om barnetrygden ikke er økt så mye, er det som andre sier andre ting som har blitt subsidiert de siste årene slik at barnefamilier skal få bedre råd. For eksempel barnehage, lengre foreldreperm. Mine foreldre fikk barn rundt 80/90-tallet, og jeg og min mann har bedre råd enn våre foreldre hadde, selv om de fikk mer verdi av barnetrygden. 

Og dette mener jeg er helt riktig prioritering. Å bare gi folk penger hjelper sjeldent, men å få barn i bhg og hjelpe folk ut i utdannelse/jobb er en investering som gagner både familiene og samfunnet i mye større grad. 

Anonymkode: 63902...922

Veldig enig, vi har fått masse som foreldrene våre ikke hadde.

Da jeg ble født på begynnelsen av 70 tallet hadde ikke mamma mange uker permisjon altså.

Da jeg fikk mitt første barn for snart 18 år siden var det ingenting som het makspris i barnehage, og det var dyrere enn i dag. Jeg opplevde jo at barnehagen ble mye billigere da maksprisen kom.

Barnefamilier har blitt prioritert på så mange måter, så at akkurat barnetrygden ikke har økt spiller liten rolle for vi har fått pengene gjennom andre tiltak.

Anonymkode: e25b3...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig enig, vi har fått masse som foreldrene våre ikke hadde.

Da jeg ble født på begynnelsen av 70 tallet hadde ikke mamma mange uker permisjon altså.

Da jeg fikk mitt første barn for snart 18 år siden var det ingenting som het makspris i barnehage, og det var dyrere enn i dag. Jeg opplevde jo at barnehagen ble mye billigere da maksprisen kom.

Barnefamilier har blitt prioritert på så mange måter, så at akkurat barnetrygden ikke har økt spiller liten rolle for vi har fått pengene gjennom andre tiltak.

Anonymkode: e25b3...5f7

Våre foreldre trengte jo ikke permisjon. De jobbet jo ikke. Mannen tjente jo for begge 😊😊. Min mor har no aldri trengt å jobbe en dag i sitt liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stinepetrine skrev:

Våre foreldre trengte jo ikke permisjon. De jobbet jo ikke. Mannen tjente jo for begge 😊😊. Min mor har no aldri trengt å jobbe en dag i sitt liv

Gjorde de ikke? Hvor gammel er du? Jeg er 42, min mamma jobbet på kveldene når pappa var kommet fra jobb. Jeg og ei til var de eneste i venneflokken som hadde mamma som var hjemme når vi kom fra skolen, resten av mammaene jobbet fullt

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Våre foreldre trengte jo ikke permisjon. De jobbet jo ikke. Mannen tjente jo for begge 😊😊. Min mor har no aldri trengt å jobbe en dag i sitt liv

Da var det spesielt for dere, eller der dere bodde, for min mamma har alltid jobbet. Det samme har mødrene til de fleste vennene mine, vi var "nøkkelbarn" alle sammen da vi begynte på skolen.

Pappa var tømrermester med eget firma og mamma var hjelpepleier, hardtarbeidende begge to. Er det noe vi har fått inn med morsmelka er det arbeidsmoral.

Anonymkode: e25b3...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Våre foreldre trengte jo ikke permisjon. De jobbet jo ikke. Mannen tjente jo for begge 😊😊. Min mor har no aldri trengt å jobbe en dag i sitt liv

Ehh.. tror du er et par generasjoner eldre enn meg, og jeg er ganske gammel selv. 

Jeg er født på 70 tallet og tror jaggu alle i min klasse hadde mødre og fedre som jobbet. Jeg var heldig og hadde besteforeldre på gården ved siden av,og kunne være hos de. Ellers så var det mange "nøkkelbarn" i klassen.

Anonymkode: f129a...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken lov er så det? For hvis det er en sånn lov, så kan han ikke være alene noe sted da, det kan  jo ikke bare gjelde hjemme

Anonymkode: 4c3af...64a

Det er ingen direkte lov som sier noe om det. Det er foreldrene sitt ansvar i bunn og grunn. Men før barna er 18 år er de foreldrenes ansvar. Jo yngre de er jo mer ansvar legges på foreldre. I de tilfeller der en fjerde klassing f.eks har kommet til skade fordi han/hun på ni år er alene hjemme i flere timer, vil dette bli brukt mot foreldrene i en rettsak. De kan miste foreldreansvar og all skyld for hendelsen faller på de. Barna vil og bli spurt om hvor trygg de føler seg når de er alene. Det vil forventes at de kan håndtere alle mulige ting i hjemmet som bruker strøm, komfyren, stekeovn, peis. De må vite hva de skal gjøre visst noe uforutsett skjer. Selv snille og ansvarsfulle 9 eller 12 åringer har falt for fristelsen å tenne et levende lys og så har det gått riktig ille

Screenshot_20181122-185820.png

Screenshot_20181122-185804.png

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh.. tror du er et par generasjoner eldre enn meg, og jeg er ganske gammel selv. 

Jeg er født på 70 tallet og tror jaggu alle i min klasse hadde mødre og fedre som jobbet. Jeg var heldig og hadde besteforeldre på gården ved siden av,og kunne være hos de. Ellers så var det mange "nøkkelbarn" i klassen.

Anonymkode: f129a...c15

Jeg er født på 70 tallet, Ingen i min klasse var nøkkelbarn, alle hadde mamma hjemme. Min mor starte å jobbe på kvelden etter at den minste av oss startet på videregående. 

Anonymkode: 9f7f4...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå takker jeg for meg i denne tråden. Det har vært morsomt og inspirerende. Utrolig mange mennesker der ute som er fornøyd med det de har. Enten de jobber masse for lite penger, eller har mye penger og jobber lite. Det er jo bra at folk er fornøyde og har fornøyde unger. Eller så tør de ikke å si annet fordi det ville virke totalt bortskjemt (som jeg er 😉). Det blir litt tabubelagt. Jeg sier det jeg føler. Trygden burde gått mer opp. Selvom vi får mye, de har råd til å gi oss mer. Rimeligere tannlege, høyere trygd, enda rimeligere barnehage og sfo, vekk med alle eller mange bom stasjoner. Familier som ikke har råd til å reise på ferie i Norge har lov til å føle seg litt fattig. Kan ikke sammenligne med andre land. Men sammenlignet med alle naboer, venner og barnas klassekamerater sine familier så er det sørgelig å ikke kunne gi sine barn det samme som andre får. Snakker ikke om oss da fam har flere hus i Spania og vi bare trenger fly. Vi har det fint, men hadde ikke sakt nei til mer. Det er deilig å være velstående i Norge. Middels eller lavere klasse i Norge kan føles svært problematisk for mange. Dette er et faktum. Men alle som er så happy med lite kan jo gå sammen og bo i et sånt mini samfunn som amish folk, og så kan restem fordeles på oss andre.. vinn vinn 👍

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå takker jeg for meg i denne tråden. Det har vært morsomt og inspirerende. Utrolig mange mennesker der ute som er fornøyd med det de har. Enten de jobber masse for lite penger, eller har mye penger og jobber lite. Det er jo bra at folk er fornøyde og har fornøyde unger. Eller så tør de ikke å si annet fordi det ville virke totalt bortskjemt (som jeg er 😉). Det blir litt tabubelagt. Jeg sier det jeg føler. Trygden burde gått mer opp. Selvom vi får mye, de har råd til å gi oss mer. Rimeligere tannlege, høyere trygd, enda rimeligere barnehage og sfo, vekk med alle eller mange bom stasjoner. Familier som ikke har råd til å reise på ferie i Norge har lov til å føle seg litt fattig. Kan ikke sammenligne med andre land. Men sammenlignet med alle naboer, venner og barnas klassekamerater sine familier så er det sørgelig å ikke kunne gi sine barn det samme som andre får. Snakker ikke om oss da fam har flere hus i Spania og vi bare trenger fly. Vi har det fint, men hadde ikke sakt nei til mer. Det er deilig å være velstående i Norge. Middels eller lavere klasse i Norge kan føles svært problematisk for mange. Dette er et faktum. Men alle som er så happy med lite kan jo gå sammen og bo i et sånt mini samfunn som amish folk, og så kan restem fordeles på oss andre.. vinn vinn 👍

Anonymkode: d01d7...06d

Wow, så overlegen og nedlatende :kvalm:

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå takker jeg for meg i denne tråden. Det har vært morsomt og inspirerende. Utrolig mange mennesker der ute som er fornøyd med det de har. Enten de jobber masse for lite penger, eller har mye penger og jobber lite. Det er jo bra at folk er fornøyde og har fornøyde unger. Eller så tør de ikke å si annet fordi det ville virke totalt bortskjemt (som jeg er 😉). Det blir litt tabubelagt. Jeg sier det jeg føler. Trygden burde gått mer opp. Selvom vi får mye, de har råd til å gi oss mer. Rimeligere tannlege, høyere trygd, enda rimeligere barnehage og sfo, vekk med alle eller mange bom stasjoner. Familier som ikke har råd til å reise på ferie i Norge har lov til å føle seg litt fattig. Kan ikke sammenligne med andre land. Men sammenlignet med alle naboer, venner og barnas klassekamerater sine familier så er det sørgelig å ikke kunne gi sine barn det samme som andre får. Snakker ikke om oss da fam har flere hus i Spania og vi bare trenger fly. Vi har det fint, men hadde ikke sakt nei til mer. Det er deilig å være velstående i Norge. Middels eller lavere klasse i Norge kan føles svært problematisk for mange. Dette er et faktum. Men alle som er så happy med lite kan jo gå sammen og bo i et sånt mini samfunn som amish folk, og så kan restem fordeles på oss andre.. vinn vinn 👍

Anonymkode: d01d7...06d

Jeg er i mot å behovsprøve barnetrygden, men når slike nedlatende og bortskjemte mennesker som deg spyr ut slikt tull som dette, er jeg på nippet til å endre mening. 

Anonymkode: b5e85...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...