Gå til innhold

Politikere er korttenkte. 1000,- mer i året i barnetrygd. Med dagens bhg og sfo priser??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes heller at barnetrygden skulle blitt behovsprøvd, slik at pengene ble fordelt blant lavinntektsfamilier. Barnefattigdom er et reelt problem. At folk med grei økonomi, som allerede reiser på ferie og sparer til barna, skal klage, blir bare tåpelig. 

Anonymkode: 0fe23...b29

Og slik at færre faktisk får og flere husholdninger veltes? For å ikke snakke om administrasjonskostnadene dette vil medføre. Og hvordan kontrollere at pengene faktisk kommer disse fattige barna tilgode? 

Anonymkode: b5e85...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må jo være kødd?

"Betaler ikke for barna våre", herlighet, det er da ikke meningen barnetrygden skal betale for barna våre. Det er en liten økonomisk støtte, en hjelp, men betale for barna våre må vi da gjøre selv.

Har man ikke økonomi til mer enn to barn så får man to barn da, men det er da ikke statens feil i et land hvor alt fra skole til barnehage, sykehus og lege, tannlege osv er subsidiert.

Vi bor i et fantastisk land om vi trenger hjelp, virkelig. Men en familie som har råd til å spare opp egenkapital til ungene sine og reise på ferie hvert år kan da ikke klage på hva vi faktisk får, det er nødt til å være kødd.

Anonymkode: e25b3...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ingen menneskerett å få barn. Så dere som syter og klager over at dere bare har råd til 2 barn, tenk på hvor heldige dere er som har 2 barn. Og fordi dere bor i Norge har råd til 2 barn. Er dere klar over hva barnehage, barnepass osv, koster i andre land? Og hvor kort permisjon de har. Hvis dere virkelig vil ha flere barn, får dere skaffe dere bedre jobber, utdannelse osv. Det er da ikke staten sin jobb og fullfinansiere barna deres.

Og jeg har 2 tenåringer, er nå det virkelig begynner å bli dyrt. 

Anonymkode: a20a5...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

«alt er ikke så enkelt»... jeg lurer på hvor forenklet du har gjort det i eget hode. Og jeg blir skremt av den ekstremt bortskjemte holdningen. Vi er kårer til verdens beste land å bo i flere ganger men ingenting er bra nok for nordmenn. Hva med USA da? Der har de 6 uker mammaperm, barnehagen koster minst 10.000 kr i Mnd, de må betale svinedyre forsikringer for å ha helsetjeneste etc. Mener du at det landet er bedre lagt opp til å få flere barn? 

Vi har det så godt i dette landet at vi har mistet helt gangsynet. Vi er en gjeng sytepaver og bortskjemte drittunger. Hadde jeg hørt denne diskusjonen på jobb over lunch slik du beskriver så hadde jeg mistet all respekt for deg. Dette er er sammensurium av klaging på barnetrygd, at vi hjelper andre istedenfor å øke trygden her, at det ikke er så enkelt, barnehagen er dyrere... men  det stemmer ikke! 

Anonymkode: ce22a...f89

Har bodd i USA jeg. Huset vi hadde der kostet langt under halvparten av det vi har her. Alle soverommene hadde egne bad og var kjempe store. Basseng. Latterlig billig med hus, mat, klær. Når det er sakt så sliter mange amerikanere visst uhellet først er ute. At man blir syk, får skade på hus o.l. De må ha dyre forsikringer for omtrent alt. Men hvorfor? Spør du de samme amerikanerene som sliter om de er interessert i økt skatteytelse eller et demokratisk samfunn får du stort sett nei til svar. De skjønner ikke at det vi i Norge betaler i skatt går goder som blant annet fri helse hjelp, rimeligere barnehage, permisjon ved fødsel og mye mer. Du ville blitt overrasket over hvor dum og uvitende mange amerikanere er. Ikke at det har noe med saken å.gjøre. Men de fleste nordmenn har bedre kontroll på hvilke stater som ligger i usa og hvor de er, enn en amerikaner

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, amandine skrev:

Du snakker som en bortskjemt unge. Du er subsidiert på alle bauger og kanter (utdanning,  helse, barnehage, skole bare for å nevne noe), du har ikke dårlig råd men du vil likevel ha mer. 

Ok. Tror ikke noen av mine venner eller bekjente vil kalle meg bortskjemt. Jeg har alltid jobbet knallhardt for å oppnå noe, klart meg bra på ingenting i perioder, ofret mye fest og morro til fordel for viktigere ting, og jeg tar i å gjør alt det en mann typisk gjør for mange damer. Vil jeg bygge på eller fornye et rom kan jeg bygge vegger, isolere, plastre, gipse, sparkle. Er det noe galt med bilen ser jeg på den først om d er noe jeg selv kan fikse. Ringer ikke pappa eller en annen mann. Alt dette har jeg gjort selv i de årene jeg var alenemor og nå i et ekteskap deler vi på alt arbeidet. Bortskjemt er jeg ikke. Ingenting kommer gratis her i livet. 

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Tror ikke noen av mine venner eller bekjente vil kalle meg bortskjemt. Jeg har alltid jobbet knallhardt for å oppnå noe, klart meg bra på ingenting i perioder, ofret mye fest og morro til fordel for viktigere ting, og jeg tar i å gjør alt det en mann typisk gjør for mange damer. Vil jeg bygge på eller fornye et rom kan jeg bygge vegger, isolere, plastre, gipse, sparkle. Er det noe galt med bilen ser jeg på den først om d er noe jeg selv kan fikse. Ringer ikke pappa eller en annen mann. Alt dette har jeg gjort selv i de årene jeg var alenemor og nå i et ekteskap deler vi på alt arbeidet. Bortskjemt er jeg ikke. Ingenting kommer gratis her i livet. 

Anonymkode: d01d7...06d

Du vil bare ha mere penger av staten. ..

Anonymkode: f129a...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gud så bortskjemte vi er i dette landet. Eviglang permisjon, kontantstøtte, stønader for enslig forsørgende, barnetrygd og gud vet hva. Barnetrygden er en solidarisk og fin ekstrainntekt/nødvendighet som alle får, uavhengig av hva de tjener,  selvsagt kan den ikke være skyhøy. 

Vi har fire barn. Vi valgte å flytte 30-40 min utenfor tettbygd, og har derfor 7 soverom men kun lån på 1,7. Vi fikser det meste selv, og har to billige biler. Ferie har vi også. Mannen min tjener normalt (650) mens jeg har 300 i året. Sånn sett er vi ikke stinn av gryn heller.

Anonymkode: 4217e...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig har nok penger. Har faktisk gitt barnetrygden til far da han har langt mindre å rutte med. Men jeg synes det er helt idiotisk at ikke barnetrygden følger inflasjon. At den har stått stille i 30 år for så å øke med latterlige 80 kroner i måneden er ett hån for de som trenger det! I tillegg om barnetrygden haddd økt betraktelig så tror jeg faktisk at en del ung ufør eller ung som havner på nav i 18-20 års alderen hadde vert unngått. Det med arv og miljø er ett stort spørsmål og det er ikke til å stikke under en stol at barnefattigdommen har økt og det har nav ytelser til unge også gjort. Så ved å bekjempe (investere i unge) så kunne kanskje en del av dette vert unngått. Det hadde ogsp vert mye billigere for staten enn at det hadde blitt utbetalt penger fra nav i veldig mange år til. 

Anonymkode: 4a727...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herlighet har var det en del klaging, jeg er ufør,men synes verken bhg eller sfo er dyrt. er alene også,men er jo fint barnetrygden økes litt,den har jo stått stille i mange år

Anonymkode: b223a...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vil bare ha mere penger av staten. ..

Anonymkode: f129a...c15

Ja absolutt. Har ikke fått ett øre i barnebidrag f.eks til tross for å ha og har hatt full omsorg siden gutten var ett år. 

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg personlig har nok penger. Har faktisk gitt barnetrygden til far da han har langt mindre å rutte med. Men jeg synes det er helt idiotisk at ikke barnetrygden følger inflasjon. At den har stått stille i 30 år for så å øke med latterlige 80 kroner i måneden er ett hån for de som trenger det! I tillegg om barnetrygden haddd økt betraktelig så tror jeg faktisk at en del ung ufør eller ung som havner på nav i 18-20 års alderen hadde vert unngått. Det med arv og miljø er ett stort spørsmål og det er ikke til å stikke under en stol at barnefattigdommen har økt og det har nav ytelser til unge også gjort. Så ved å bekjempe (investere i unge) så kunne kanskje en del av dette vert unngått. Det hadde ogsp vert mye billigere for staten enn at det hadde blitt utbetalt penger fra nav i veldig mange år til. 

Anonymkode: 4a727...e4e

Enig

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er alltid et valg man selv tar. Poenget med tråden var at jeg personlig synes et rikt land som Norge kunne satset og investert mer i de små unge lovende. På 22 år har trygden stått uendret, men bhg priser har økt. Tilbudene er også mye dårligere enn de var. Jeg er selv utdannet barnehage lærer i bunn og jobbet mange år i bhg før jeg videreutdannet meg. Orket ikke jobbe i bhg mer fordi kvaliteten er så elendig. Det øker på med planer,krav og antall unger. Voksne med kompetanse eller bare flinke voksne blir det ikke mer av. Jeg har sett kosen og omsorgen sakte men sikkert forsvinne til fordel for læring, planer og styrte aktiviteter. I mange skoler er det også dårlig standard og høye krav til de små. Å investere i små mennesker er å investere i framtiden

Anonymkode: d01d7...06d

Bhg-prisene har slettes ikke økt. For nesten 20 år siden betalte vi 4000kr mnd for bhg-plass til ungen! 4000!!!  Så kan du selv regne ut hvor mange prosent dette utgjorde av lønningene våre i forhold til dagens satser.

Syns jeg begynner å se (den negative) effekten av de siste årenes bommulsbarn, blir helt oppgitt. Bortskjemte «unger» uten ansvar for seg selv og sine. Forventer at alle andre ordner opp.

 

Anonymkode: d598e...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja absolutt. Har ikke fått ett øre i barnebidrag f.eks til tross for å ha og har hatt full omsorg siden gutten var ett år. 

Anonymkode: d01d7...06d

Og det er statens feil at du var alene?  Ansvarsfraskrivelse de luxe 

Anonymkode: 6c133...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er statens feil at du var alene?  Ansvarsfraskrivelse de luxe 

Anonymkode: 6c133...806

Kødder du nå? Min mor fikk over tusen for hver av meg og min bror når hun ble alene med oss på 80- tallet. Det gikk helt automatisk. I 2011 får jeg ingenting. Alle andre jeg kjenner som er alene får barne bidrag. Har søkt mange ganger. Men far tjener for lite, så da skal det straffe mitt barn. Har med en inntekt betalt alt for han alene fram til for to år siden. Det er ikke normalt og sånn er det ikke for de fleste

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kødder du nå? Min mor fikk over tusen for hver av meg og min bror når hun ble alene med oss på 80- tallet. Det gikk helt automatisk. I 2011 får jeg ingenting. Alle andre jeg kjenner som er alene får barne bidrag. Har søkt mange ganger. Men far tjener for lite, så da skal det straffe mitt barn. Har med en inntekt betalt alt for han alene fram til for to år siden. Det er ikke normalt og sånn er det ikke for de fleste

Anonymkode: d01d7...06d

Herrefred hvem i helsike var det nå som valgte den faren til barnet ditt, da??? Nå må du ta deg en bolle! 

Anonymkode: 6c133...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herrefred hvem i helsike var det nå som valgte den faren til barnet ditt, da??? Nå må du ta deg en bolle! 

Anonymkode: 6c133...806

Så du mener at alle som har fått barn med en dårlig mann ikke fortjener hjelp som andre får? De som har barn med en god mann får sikkert hjelp, støtte og penger pluss en far som bryr seg. Jeg fikk beskjed at jeg ikke kunne få barn grunnet en sykdom jeg har. Var egentlig uforståelig for leger og alle at jeg ble gravid den gangen

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kødder du nå? Min mor fikk over tusen for hver av meg og min bror når hun ble alene med oss på 80- tallet. Det gikk helt automatisk. I 2011 får jeg ingenting. Alle andre jeg kjenner som er alene får barne bidrag. Har søkt mange ganger. Men far tjener for lite, så da skal det straffe mitt barn. Har med en inntekt betalt alt for han alene fram til for to år siden. Det er ikke normalt og sånn er det ikke for de fleste

Anonymkode: d01d7...06d

Men da får du bidragsforskudd da vettu. Vet du hvor mye du egentlig har fått av staten til nå?? Du er jævla kravstor 

Anonymkode: 6c4b6...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener at alle som har fått barn med en dårlig mann ikke fortjener hjelp som andre får? De som har barn med en god mann får sikkert hjelp, støtte og penger pluss en far som bryr seg. Jeg fikk beskjed at jeg ikke kunne få barn grunnet en sykdom jeg har. Var egentlig uforståelig for leger og alle at jeg ble gravid den gangen

Anonymkode: d01d7...06d

Du har tydeligvis for høy inntekt, da du ikke får bidragsforskudd av Nav. Eller har du bare ikke søkt om det?

Er da mange enslige mødre der ute, med fedre, som ikke betaler bidrag. Jeg har selv vært alene med 2 barn i 12 år, og fått alt fra kun bidragsforskudd, til nå siste året 8000 kr, men nå tar det jo snart slutt og, da barna snart er voksne.

Anonymkode: a20a5...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender barnetrygden rett til min kommunes «Hjelp oss og hjelpe» hver mnd fordi jeg selv ikke trenger den. Men må si at det er latterlig med 86kr økning i mmd når den først har stått helt stille i 22 år. 

Alt annet her til lands har vært regulert, men ikke den. Og jada, vi er heldige som bor i Norge, som har den velferdsstaten vi har, men å se til andre land og hvor fælt de har det som en grunn til å ikke klage er totalt tullete. Skal man først begynne sånn får vi alle flytte til hytter og hus uten strøm, dyrke vår egen mat, sy våre egne klær og sende alt vi tjener til de som har minst.

Faktumet er at vi begynner å få et alvorlig klasseskille her til lands, og slik skal det faktisk ikke være i rike Norge! Hvis de nekter å regulere barnetrygden slik som alt annet reguleres får de kutte den helt og gjøre den om til større trygd til de som faktisk trenger den i stedet.

De som har nok tenker ikke over hvor mye 1000kr ekstra i mnd kan være for noen, så at det finnes noen som smeller de kronene rett inn på sparekonto til barna hver mnd for så å kalle de som er misfornøyde med økningen «bortskjemte», er for meg totalt usmakelig!

Anonymkode: 472e7...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kødder du nå? Min mor fikk over tusen for hver av meg og min bror når hun ble alene med oss på 80- tallet. Det gikk helt automatisk. I 2011 får jeg ingenting. Alle andre jeg kjenner som er alene får barne bidrag. Har søkt mange ganger. Men far tjener for lite, så da skal det straffe mitt barn. Har med en inntekt betalt alt for han alene fram til for to år siden. Det er ikke normalt og sånn er det ikke for de fleste

Anonymkode: d01d7...06d

Men hvis ikke far betaler, så får du bidragsforskudd

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da får du bidragsforskudd da vettu. Vet du hvor mye du egentlig har fått av staten til nå?? Du er jævla kravstor 

Anonymkode: 6c4b6...a1e

Får ikke bidragsforskudd heller nei. Fikk i noen år og så tok de det vekk.,måtte betale tilbake mye og. Aner ikke hvorfor😊

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette må jo være kødd?

"Betaler ikke for barna våre", herlighet, det er da ikke meningen barnetrygden skal betale for barna våre. Det er en liten økonomisk støtte, en hjelp, men betale for barna våre må vi da gjøre selv.

Har man ikke økonomi til mer enn to barn så får man to barn da, men det er da ikke statens feil i et land hvor alt fra skole til barnehage, sykehus og lege, tannlege osv er subsidiert.

Vi bor i et fantastisk land om vi trenger hjelp, virkelig. Men en familie som har råd til å spare opp egenkapital til ungene sine og reise på ferie hvert år kan da ikke klage på hva vi faktisk får, det er nødt til å være kødd.

Anonymkode: e25b3...5f7

Ingen som får fri helsehjelp. Betaler du ikke skatt?

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen som får fri helsehjelp. Betaler du ikke skatt?

Anonymkode: d01d7...06d

Tannlege? Er så dyrt at der går jeg aldri

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får ikke bidragsforskudd heller nei. Fikk i noen år og så tok de det vekk.,måtte betale tilbake mye og. Aner ikke hvorfor😊

Anonymkode: d01d7...06d

Da tjener du ikke så dårlig da

Anonymkode: 4c3af...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis for høy inntekt, da du ikke får bidragsforskudd av Nav. Eller har du bare ikke søkt om det?

Er da mange enslige mødre der ute, med fedre, som ikke betaler bidrag. Jeg har selv vært alene med 2 barn i 12 år, og fått alt fra kun bidragsforskudd, til nå siste året 8000 kr, men nå tar det jo snart slutt og, da barna snart er voksne.

Anonymkode: a20a5...abb

Tjener ikke for mye nei. Og har søkt flere ganger. Man må tjene under 500 014 eller noe.,husker ikke. Men jeg har uansett aldri hatt mer enn 500

Anonymkode: d01d7...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...