Gå til innhold

Er det noen her som har tatt gastroskopi i narkose?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg merker jeg omtrent blir enda mer lei meg og provosert over at man kan få sedativer for en så enkel sjekk men kjipe på det under andre operasjoner. Har tatt gastroskopi for noen år siden og det var fort gjort. Grudde meg helt unødig. Ble operert for noen uker siden og fikk kun lokalbedøvelse i området. Lå og gråt i 3,5 time under operasjonen og det eneste jeg fikk var en vival. Traumatisert enda. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Det har ikke falt deg inn at det kan ligge traumer bak da? Jeg blir provosert av sånne som deg som ikke klarer å forstå at det ikke er likt for alle.

Hi

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke falt deg inn at det kan ligge traumer bak da? Jeg blir provosert av sånne som deg som ikke klarer å forstå at det ikke er likt for alle.

Hi

Anonymkode: f032d...724

Tror du misforstår innlegget mitt. Var absolutt ikke kritikk til pasientene og innlegget ditt. Jeg er fryktelig traumatisert etter siste operasjonen min og det jeg er provosert over er sykehusets holdning til pasientene. Og nettopp bagasjen pasientene tar med seg inn i undersøkelsen. Nå ble jeg faktisk enda mer lei meg av ditt svar. Jeg syns det er bra sykehuset er lydhøre og gir pasienten det den trenger men det burde gjelde flere avdelinger. Og særlig alvorlige operasjoner som er traumatiserende for pasienten i utgangspunktet å måtte trenge. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ofte en grunn til at ting er som de er altså. 

Hadde selv en operasjon i høst hvor jeg bare fikk lokalbedøvelse og det var fordi de ville ha en reaksjon fra meg om de kom borti noe de ikke skulle borti. Hadde jeg sovet hadde jeg jo ikke merket noen ting, men jeg var våken og ville reagert om de kom utenfor området de skulle være i....

Grunnen til at noen får sove under magesjekken er jo fordi de ville fått panikk uten, og da hadde de ikke fått tatt undersøkelsen. Jeg synes også det gikk helt fint og var fort gjort, men skjønner at folk som har opplevd overgrep eller har en eller annen angst ikke synes det er like greit.

Anonymkode: 5f179...ce8

Jeg spurte hvorfor det ikke ble gitt narkose og svaret var «narkose er alltid en påkjenning for kroppen så vi gjør de operasjonene vi kan i lokalbedøvelse for å ikke belaste kroppen mer enn nødvendig». 

Vel, den psykiske belastningen jeg hadde i forkant, under operasjonen og i etterkant har vært helt jævlig. Kun pga at jeg var helt bevisst alt som skjedde. Ikke noe form for likegladssprøyte. Hatt kneoperasjoner tidligere i lokalbedøvelse uten problemer. Var surrete og brydde meg ikke. Tårene rant konstant under denne.

dette var min 18 operasjon og sykehuset evner ikke å forstå noe annet enn det fysiske som skjer foran de der og da. Ikke belastningen pasienten drar med seg i forkant og ivaretakelsen av psykisk helse. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du misforstår innlegget mitt. Var absolutt ikke kritikk til pasientene og innlegget ditt. Jeg er fryktelig traumatisert etter siste operasjonen min og det jeg er provosert over er sykehusets holdning til pasientene. Og nettopp bagasjen pasientene tar med seg inn i undersøkelsen. Nå ble jeg faktisk enda mer lei meg av ditt svar. Jeg syns det er bra sykehuset er lydhøre og gir pasienten det den trenger men det burde gjelde flere avdelinger. Og særlig alvorlige operasjoner som er traumatiserende for pasienten i utgangspunktet å måtte trenge. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Da er det mulig jeg misforsto innlegget ditt, for jeg følte absolutt det var kritikk til sånne pasienter som meg ikke engang klarte å gjennomføre noe så enkelt som gastroskopi uten narkose. En gastroskopi i våken tilstand, vil antageligvis  for meg være helt katastrofalt, så for meg er det ingen enkel undersøkelse. Det er en undersøkelse jeg har sagt nei til lenge, men nå har jeg ikke noe valg lenger. Det er ikke sånn at legen har foreslått det med narkose fordi jeg gruer meg litt, det ligger enormt mye mer bak. Så ditt innlegg både provoserte meg og gjorde meg lei meg. Men det er jo ikke sikkert at jeg får det godkjent engang, det vet jeg ikke.

Hi

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da er det mulig jeg misforsto innlegget ditt, for jeg følte absolutt det var kritikk til sånne pasienter som meg ikke engang klarte å gjennomføre noe så enkelt som gastroskopi uten narkose. En gastroskopi i våken tilstand, vil antageligvis  for meg være helt katastrofalt, så for meg er det ingen enkel undersøkelse. Det er en undersøkelse jeg har sagt nei til lenge, men nå har jeg ikke noe valg lenger. Det er ikke sånn at legen har foreslått det med narkose fordi jeg gruer meg litt, det ligger enormt mye mer bak. Så ditt innlegg både provoserte meg og gjorde meg lei meg. Men det er jo ikke sikkert at jeg får det godkjent engang, det vet jeg ikke.

Hi

Anonymkode: f032d...724

Jeg kan se at det er litt tvetydig ja. Beklager det. Det jeg mente var at leger er villige til å sedere pasienter for nettopp en slik «lettvint» undersøkelse. Har tatt den selv og jeg gråt i forkant av redsel så all medfølelse herfra. Men med «enkel» og «lettvint» så mener jeg tidsmessig og fysisk. Altså fort gjort, rundt 5-10 min, og ingen smerte. Kun ubehag. Nå prater jeg selvfølgelig kun om det fysiske. Så har vi variabelen, nemlig pasienten, som gjør at undersøkelsen ikke nødvendigvis er lettvint og enkel. Nettopp fordi det kan være traumer etc. 

Men denne variabelen gjelder også for mer kompliserte undersøkelser og operasjoner. Jeg opererte inn pacemaker og måtte ligger våken 3,5 time. Jeg gråt i forkant og under hele operasjonen. Sjokk over å måtte trenge det, dritt lei av enda en ting etter 17 tidligere operasjoner, Men ingen sedering. Kun et eneste spørsmål fra kirurgen «gjør det vondt?». Det er visst den eneste legitime grunnen til å ha det helt jævlig der man ligger musestille i 3,5 time mens tårene spruter og det enste man kan se på så lenge er taklampa. De retter ett problem, det fysiske, men skaper et nytt! En psykisk ødelagt pasient. 

Så jeg blir provosert!! Ikke at du får narkose eller sedasjon enkelt, men provosert at dette ikke gjelder alle. Alle som trenger det! Sykehuset sitter på så mye makt. Ivaretakelsen av pasientens psykiske helse må være et fokus uavhengig av avdeling. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte hvorfor det ikke ble gitt narkose og svaret var «narkose er alltid en påkjenning for kroppen så vi gjør de operasjonene vi kan i lokalbedøvelse for å ikke belaste kroppen mer enn nødvendig». 

Vel, den psykiske belastningen jeg hadde i forkant, under operasjonen og i etterkant har vært helt jævlig. Kun pga at jeg var helt bevisst alt som skjedde. Ikke noe form for likegladssprøyte. Hatt kneoperasjoner tidligere i lokalbedøvelse uten problemer. Var surrete og brydde meg ikke. Tårene rant konstant under denne.

dette var min 18 operasjon og sykehuset evner ikke å forstå noe annet enn det fysiske som skjer foran de der og da. Ikke belastningen pasienten drar med seg i forkant og ivaretakelsen av psykisk helse. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Mest tullete jeg har hørt. Moderne narkose er veldig lite belastende for friske pasienter. For en dårlig behandling du fikk!!

Anonymkode: d3d79...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen her som har gjort denne undersøkelsen i narkose?

Hi

Anonymkode: f032d...724

Jo. Svarte deg på side 1 😃

Anonymkode: 71429...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Svarte deg på side 1 😃

Anonymkode: 71429...e70

Sorry, det overså jeg visst :(

Kan du huske hvor ang tid det tok før du kunne reise hjem?

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, det overså jeg visst :(

Kan du huske hvor ang tid det tok før du kunne reise hjem?

Anonymkode: f032d...724

Husker ikke helt presis, men mener jeg dro hjem ganske rett etter. Kanskje en time etter jeg våknet? Eller ikke det engang. 

Anonymkode: 71429...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2018 den 19.48, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte hvorfor det ikke ble gitt narkose og svaret var «narkose er alltid en påkjenning for kroppen så vi gjør de operasjonene vi kan i lokalbedøvelse for å ikke belaste kroppen mer enn nødvendig». 

Vel, den psykiske belastningen jeg hadde i forkant, under operasjonen og i etterkant har vært helt jævlig. Kun pga at jeg var helt bevisst alt som skjedde. Ikke noe form for likegladssprøyte. Hatt kneoperasjoner tidligere i lokalbedøvelse uten problemer. Var surrete og brydde meg ikke. Tårene rant konstant under denne.

dette var min 18 operasjon og sykehuset evner ikke å forstå noe annet enn det fysiske som skjer foran de der og da. Ikke belastningen pasienten drar med seg i forkant og ivaretakelsen av psykisk helse. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Jeg tror man er våken under alle hjerteoperasjoner hvor man ikke åpner opp til hjertet altså... Jeg tettet et hull i hjertet, og var også våken. Det er veldig viktig med rask reaksjon fra pasienten om de gjør noe "feil" når de går inn i venene og følger inn til hjertet så jeg tror ikke noen sover under slike operasjoner.

Svigermor har hjertestarter og var også våken, og en kamerat måtte blokke ut en åre ved hjertet og var også våken. 

Men synd du føler du fikk dårlig behandling, at de ikke så mennesket deg og tok litt bedre vare på deg underveis.

Du må slutte å være bitter fordi du var våken, for det er helt vanlig. Men du kan være irritert fordi du ikke fikk god nok omsorg.

Anonymkode: 5f179...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Husker ikke helt presis, men mener jeg dro hjem ganske rett etter. Kanskje en time etter jeg våknet? Eller ikke det engang. 

Anonymkode: 71429...e70

Såpass kjapt :) Men man kan ikke kjøre etterpå regner jeg med?

Hi

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror man er våken under alle hjerteoperasjoner hvor man ikke åpner opp til hjertet altså... Jeg tettet et hull i hjertet, og var også våken. Det er veldig viktig med rask reaksjon fra pasienten om de gjør noe "feil" når de går inn i venene og følger inn til hjertet så jeg tror ikke noen sover under slike operasjoner.

Svigermor har hjertestarter og var også våken, og en kamerat måtte blokke ut en åre ved hjertet og var også våken. 

Men synd du føler du fikk dårlig behandling, at de ikke så mennesket deg og tok litt bedre vare på deg underveis.

Du må slutte å være bitter fordi du var våken, for det er helt vanlig. Men du kan være irritert fordi du ikke fikk god nok omsorg.

Anonymkode: 5f179...ce8

De opererer alle barn i narkose og pasienter som ikke kan ligge stille. 

Når man bærer med seg enorme psykiske belastninger fra 17 tidligere operasjoner, daglige smerter og sjokket med «enda et problem» med hjertet, så er ikke 3,5 time stirrende i taket med lokalbedøvelse veien å gå. Fra jeg fikk vite at jeg måtte ha pacemaker (som var et stort sjokk), til jeg opererte, var 2 uker. Jeg var i sjokk, redd, drittlei livet, lei smerter, lei av helsevesenet i tillegg til alle andre år med dårlige nyheter som jeg bærte med meg inn i den operasjonssalen. 

Ingen pasienter er like. Jeg har holdt ut mye. Jeg er lei! De fikset kanskje hjertet men til gjengjeld er jeg traumatisert.

begynte å gråte da de satt inn veneflonen under infusjonen 2 uker senere som jeg er veldig vant til da jeg gjør det hver 8.uke. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såpass kjapt :) Men man kan ikke kjøre etterpå regner jeg med?

Hi

Anonymkode: f032d...724

Nei, det får man ikke. Hvert fall ikke kort tid etter at man har våknet. Husker som sagt ikke alt, men mener at jeg var ganske slapp eller litt uggen, flere timer etterpå :)

Anonymkode: 71429...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det får man ikke. Hvert fall ikke kort tid etter at man har våknet. Husker som sagt ikke alt, men mener at jeg var ganske slapp eller litt uggen, flere timer etterpå :)

Anonymkode: 71429...e70

Tusen takk for svar :)

Hi

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...