Gå til innhold

Er det noen her som har tatt gastroskopi i narkose?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dytter litt

Anonymkode: f032d...724

Du må være min nervøs mann som ligger og googler? 😜

Anonymkode: ff5df...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må være min nervøs mann som ligger og googler? 😜

Anonymkode: ff5df...e1b

Neida, nå lo jeg høyt her 😂 Skal han gjøre det? Føler med han :)

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det selv, men utfører det. Vi gir ikke narkose, men sederer. Dvs at man puster selv hele tiden og ikke trenger sikring av luftveier. Vi gir både smertestillende og sovemedisin. Man husker som regel ikke noe etterpå. Hos oss reiser man hjem etter ca en times tid. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har ikke gjort det selv, men utfører det. Vi gir ikke narkose, men sederer. Dvs at man puster selv hele tiden og ikke trenger sikring av luftveier. Vi gir både smertestillende og sovemedisin. Man husker som regel ikke noe etterpå. Hos oss reiser man hjem etter ca en times tid. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Takk for svar. Det var fastlegen min som sa det var i narkose, tror du han mente sedere? Husker som regel ikke noe, vil det si at noen våkner under undersøkelsen?

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort det 2 ganger . Aldri i narkose. Første gang med bedøvelsesspray i halsen, og andre gang uten.  Reiste hjem så fort jeg hadde fått tørka bort sikkelet i ansiktet 😄

Anonymkode: 83d53...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Det var fastlegen min som sa det var i narkose, tror du han mente sedere? Husker som regel ikke noe, vil det si at noen våkner under undersøkelsen?

Anonymkode: f032d...724

Delvis våken, men ikke bevisst på hva som skjer. De fleste er veldig fornøyde etterpå. De fleste fastleger vet ikke helt forskjellen på sedasjon og narkose. Og man får jo på en måte en «lett» narkose. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Delvis våken, men ikke bevisst på hva som skjer. De fleste er veldig fornøyde etterpå. De fleste fastleger vet ikke helt forskjellen på sedasjon og narkose. Og man får jo på en måte en «lett» narkose. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Er det mange som tar gastroskopi under sedering?

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gjort det 2 ganger . Aldri i narkose. Første gang med bedøvelsesspray i halsen, og andre gang uten.  Reiste hjem så fort jeg hadde fått tørka bort sikkelet i ansiktet 😄

Anonymkode: 83d53...399

Oi, uten spray. Hvordan var det?

Hi

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk narkose sist jeg gjorde det. Hadde da gjort det en gang uten narkose, så jeg fikk panikkanfall andre gangen når jeg egentlig skulle gjør det uten narkose, og måtte da heller få narkose. 

Husker ikke så mye, men jeg lå på oppvåkningen og kunne reise hjem like etter at jeg våknet. Det ble tatt biopsi, så jeg husker at jeg ikke kunne spise noe på et par timer. Veldig fornøyd, alt i alt. 

 

Anonymkode: 71429...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, uten spray. Hvordan var det?

Hi

Anonymkode: f032d...724

Ikke meg du spurte, men jeg har gjort det samme. Gikk helt fint det, altså, ikke noe jeg tenker man burde grue seg til. Jeg lo mest fordi det kom sånne ukontrollerte raper hele tiden.

Anonymkode: db26c...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, uten spray. Hvordan var det?

Hi

Anonymkode: f032d...724

Uten spray var faktisk bedre enn med. Slipper å kjenne at du ikke klarer å svelge. Noe som er forferdelig. Jeg lider av panikkangst, og var på nippet til å ikke gjennomføre siste gangen fordi jeg ikke likte den bedøvelsessprayen og følelsen den gav.  Men bare slangen kom ned magen var det bedre. Null problemer med å puste. Og jeg kunne spise med en gang etterpå 😊

Anonymkode: 83d53...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det mange som tar gastroskopi under sedering?

Anonymkode: f032d...724

Ikke så mange. Jobber på et middels stort sykehus. Vil gjette på at vi har ca 15 stk i gjennomsnitt i mnd. Og de gjør det jo på gastrolab hele dagen. Men de kan gi endel sedering de også, men de gir ikke propofol. Da må vi komme ned. Det er egentlig flere coloscopier som får sedering. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det de kaller "beroligende", også kan man få forskjellig mengde?

Jeg fikk den bedøvelsessprayen bak i munnen, men ikke noe mer enn det. Det gikk helt greit altså.

Jeg hadde veneflon i armen så de kunne gi beroligende i den om det ikke gikk, men det gikk fint.

Anonymkode: 5f179...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det uten narkose og uten beroligende, det er et realt adrenalinkikk. Man ligger på siden, får et munnstykke i munnen så føres slangen nedover. Man får faktisk brekninger. Jeg trodde bare han skulle se ned i halsen men han fortsatte nedover, jeg viste egentlig ikke hva det var og jeg ønsket ikke å google det heller. Selve undersøkelsen tar 3-5 minutter, så kjeg stålsatte meg på at jeg kan klare hva som helst i 5 minutter. 

Etter undersøkelsen så har du endel sikkel som du tørker vekk, men du kan ikke drikke på 15 minutter (vet ikke hvorfor). Du kan faktisk bli litt øm i magen samme dag og dagen etter. 

Anonymkode: ad2d6...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Delvis våken, men ikke bevisst på hva som skjer. De fleste er veldig fornøyde etterpå. De fleste fastleger vet ikke helt forskjellen på sedasjon og narkose. Og man får jo på en måte en «lett» narkose. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Alle fastleger vet forskjellen på narkose og sedering. 

Dersom fastlegen sa narkose, mente han/hun narkose. Men det er relativt sjelden at voksne blir skopert i narkose, men en del får sedering om det er behov for det. Fastlegen kan søke om gastroskopi i narkose for en pasient, men kan ikke bestemme det. Avgjørelsen om narkose evt sedering blir tatt av anestesilege/personell i samarbeid med skopør. Sedasjon trenger ikke planlegges på samme måte som narkose, men behovet kan vurderes underveis.

Lykke til! 😊😊

Anonymkode: 28bde...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle fastleger vet forskjellen på narkose og sedering. 

Dersom fastlegen sa narkose, mente han/hun narkose. Men det er relativt sjelden at voksne blir skopert i narkose, men en del får sedering om det er behov for det. Fastlegen kan søke om gastroskopi i narkose for en pasient, men kan ikke bestemme det. Avgjørelsen om narkose evt sedering blir tatt av anestesilege/personell i samarbeid med skopør. Sedasjon trenger ikke planlegges på samme måte som narkose, men behovet kan vurderes underveis.

Lykke til! 😊😊

Anonymkode: 28bde...11e

Nei det vet faktisk ikke alle fastleger. Hos oss gjør vi aldri skopiene i narkose ( dvs at pasientene slutter å puste og blir intubert). Sedasjon hos oss planlegges ved at de settes på operasjonsprogrammet. Men de på gastrolab gir rapifen og midazolam selv og da trenger de ikke anestesipersonell. Så de gir en mild form for sedasjon. Det trenger ikke å planlegges. Og det er ikke så uvanlig at vi er med på voksne pasienter, mange har opplevd overgrep osv. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det vet faktisk ikke alle fastleger. Hos oss gjør vi aldri skopiene i narkose ( dvs at pasientene slutter å puste og blir intubert). Sedasjon hos oss planlegges ved at de settes på operasjonsprogrammet. Men de på gastrolab gir rapifen og midazolam selv og da trenger de ikke anestesipersonell. Så de gir en mild form for sedasjon. Det trenger ikke å planlegges. Og det er ikke så uvanlig at vi er med på voksne pasienter, mange har opplevd overgrep osv. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Tusen takk for informasjon. Min jente skal testes for cøliaki, og da vet jeg hva jeg kan spør om hvis hun må ha gastroskopi. Men mener å ha lest, at det kan gjøres i narkose på barn.

Anonymkode: 51dc8...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for informasjon. Min jente skal testes for cøliaki, og da vet jeg hva jeg kan spør om hvis hun må ha gastroskopi. Men mener å ha lest, at det kan gjøres i narkose på barn.

Anonymkode: 51dc8...43e

Er vel ingen barn som gjør det våkne? Lykke til. 

Anonymkode: d3d79...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var null problem. Ble nesten skuffa hvor lett det gikk. Jeg ble tilbudt beroligende, men takket nei da de forklarte at jeg ikke kom til å huske noe. Jeg ville få det med meg. Verste med den undersøkelsen er at du ikke kan spise eller drikke i forveien. Jeg var både tørst og sulten før selve undersøkelsen som gikk kjempefort. Ingen problem med å puste. Fikk til og med til å hoste.

Anonymkode: 604e2...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var null problem. Ble nesten skuffa hvor lett det gikk. Jeg ble tilbudt beroligende, men takket nei da de forklarte at jeg ikke kom til å huske noe. Jeg ville få det med meg. Verste med den undersøkelsen er at du ikke kan spise eller drikke i forveien. Jeg var både tørst og sulten før selve undersøkelsen som gikk kjempefort. Ingen problem med å puste. Fikk til og med til å hoste.

Anonymkode: 604e2...eee

Hvorfor ville du få det med deg?

Hi

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle fastleger vet forskjellen på narkose og sedering. 

Dersom fastlegen sa narkose, mente han/hun narkose. Men det er relativt sjelden at voksne blir skopert i narkose, men en del får sedering om det er behov for det. Fastlegen kan søke om gastroskopi i narkose for en pasient, men kan ikke bestemme det. Avgjørelsen om narkose evt sedering blir tatt av anestesilege/personell i samarbeid med skopør. Sedasjon trenger ikke planlegges på samme måte som narkose, men behovet kan vurderes underveis.

Lykke til! 😊😊

Anonymkode: 28bde...11e

Takk for info :) Fastlegen min sa narkose, kanskje han ikke vet hva som er vanlig. Hvis det søkes om gastroskopi i narkose eller sedering, må man først inn til vurdering på sykehuset da for å bli godkjent?

Hi

Anonymkode: f032d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg omtrent blir enda mer lei meg og provosert over at man kan få sedativer for en så enkel sjekk men kjipe på det under andre operasjoner. Har tatt gastroskopi for noen år siden og det var fort gjort. Grudde meg helt unødig. Ble operert for noen uker siden og fikk kun lokalbedøvelse i området. Lå og gråt i 3,5 time under operasjonen og det eneste jeg fikk var en vival. Traumatisert enda. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg merker jeg omtrent blir enda mer lei meg og provosert over at man kan få sedativer for en så enkel sjekk men kjipe på det under andre operasjoner. Har tatt gastroskopi for noen år siden og det var fort gjort. Grudde meg helt unødig. Ble operert for noen uker siden og fikk kun lokalbedøvelse i området. Lå og gråt i 3,5 time under operasjonen og det eneste jeg fikk var en vival. Traumatisert enda. 

Anonymkode: 5929b...ae9

Det er ofte en grunn til at ting er som de er altså. 

Hadde selv en operasjon i høst hvor jeg bare fikk lokalbedøvelse og det var fordi de ville ha en reaksjon fra meg om de kom borti noe de ikke skulle borti. Hadde jeg sovet hadde jeg jo ikke merket noen ting, men jeg var våken og ville reagert om de kom utenfor området de skulle være i....

Grunnen til at noen får sove under magesjekken er jo fordi de ville fått panikk uten, og da hadde de ikke fått tatt undersøkelsen. Jeg synes også det gikk helt fint og var fort gjort, men skjønner at folk som har opplevd overgrep eller har en eller annen angst ikke synes det er like greit.

Anonymkode: 5f179...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...