Gå til innhold

Julekortdugnad


sug lut

Anbefalte innlegg

Julekort i postkassa er en av de mange små julegledene. Mange sender julekort. Mange får julekort. Mange både sender og får og felles for oss er ofte at vi sender flere enn vi får, fordi det er hyggelig å sende og det er ikke gjort med forventning om å få igjen. Men noen hverken sender eller får, fordi det ikke er noen å sende til eller få fra, fordi man ikke har helse til mer enn å akkurat komme gjennom hverdagen, og julekort er langt nede på lista over nødvendigheter.

Jeg elsker å lage julekort, klippe og lime og ordne med kunstpapir og bladgull og musikk i stua, og tenker nå at jeg gjerne sender flere enn de rundt 25 vanlige, fordi det er hyggelig og fordi jeg ellers lager flere enn jeg blir kvitt. For noen år siden da det var en tråd om julekort her inne endte jeg med å sende til flere brukere jeg ikke kjenner og aldri kommer til å treffe, fordi de gjerne ville ha og - i enkelte tilfeller - aldri fikk et eneste julekort. Dette kan jo gjentas. Og sikkert av flere enn meg. Er det noen som vil være med på en julekortdugnad?

Steg 1: Send et eller flere julekort i år selv om du ikke pleier. Det trenger ikke koste deg mer enn porto om du lager selv. Klipp og lim, fin fellesaktivitet med barn også. Eller kjøp et kort, eller bruk gratiskort man får fra mange av de veldedige organisasjonene. Det er også julemessehelger rundt omkring nå, mange steder selger de flotte håndlagde kort.

Steg 2: Hvis du pleier å sende julekort, send et kort ekstra - til noen du vet vil bli glad for det, en gammelonkel eller venninne eller nabo.


Steg 3: Si fra i tråden at om noen ønsker julekort (eller novemberkort, eller kort når som helst på året, i og for seg) så kan de sende deg en pm. Du tror kanskje ikke det finnes noen, men du kan bli overrasket - det er mange som er ensomme, eller som bare vil ha mest mulig jul, og som sagt, jeg endte med å sende en haug sist. Jeg gjør det gjerne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er med på julekortdugnad! Jeg sender en bråte allerede, men om noen ønsker en julehilsen i postkassa fra meg, så send meg navn og adresse på PM :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en god oppfordring 👍

Sender selv omkring 50 kort hvert år, og får vel 30-35 tilbake. Veldig koselig å gå i postkassen i desember. Ligger snart et i din postkasse fra meg.

Anonymkode: 5097f...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gjerne med på en julekortdugnad 🙂 Send en PM med navn og adresse, så sender jeg gjerne en julehilsen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for nr 2. 😊 Jeg sender alltid til familie og venner. Skal sende til flere jeg vet har lite nettverk 😊

Anonymkode: 20fa5...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Banderas skrev:

Jeg gleder meg til enda en desembermåned med julekort!

Det er alltid like stas. Sender gjerne kort resten av året også, men i alle fall til jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 11.22, Himmel og hav skrev:

Jeg er med på julekortdugnad! Jeg sender en bråte allerede, men om noen ønsker en julehilsen i postkassa fra meg, så send meg navn og adresse på PM :) 

hvorfor skulle noen ønske det fra deg? Mener ikke å være frekk, Men trodde én av greiene med julekort var å få fra familie og venner og føle at de, som du har hatt et forhold til i mange år, tenker på deg. 

At en fremmed på internett er "snill og sender julekort til alle som bestiller" blir bare rart. 

Anonymkode: 4dd62...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor skulle noen ønske det fra deg? Mener ikke å være frekk, Men trodde én av greiene med julekort var å få fra familie og venner og føle at de, som du har hatt et forhold til i mange år, tenker på deg. 

At en fremmed på internett er "snill og sender julekort til alle som bestiller" blir bare rart. 

Anonymkode: 4dd62...641

Kan du ikke bare signere med nick når du skal være negativ? I stede for å gjemme deg bak anonymknappen. 

Å få julekort er hyggelig, også fra noen man ikke kjenner så godt fra før. Det er hyggelig å få julekort fra et "nick" man har pratet med gjennom året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor skulle noen ønske det fra deg? Mener ikke å være frekk, Men trodde én av greiene med julekort var å få fra familie og venner og føle at de, som du har hatt et forhold til i mange år, tenker på deg. 

At en fremmed på internett er "snill og sender julekort til alle som bestiller" blir bare rart. 

Anonymkode: 4dd62...641

Det får du gjerne mene (men det hadde jo ikke gjort noe om du mente det med nick, det er rart å svare noe sånt til en navngitt bruker uten å kunne stå for det). Da lar du bare være - det er ikke verre. Det er faktisk slik at mange av oss synes det er koselig med julekort fra både nær og fjern, og det er jo mange man prater mye med her i løpet av året som det hadde vært hyggelig å både få hilsen fra og sende hilsen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor skulle noen ønske det fra deg? Mener ikke å være frekk, Men trodde én av greiene med julekort var å få fra familie og venner og føle at de, som du har hatt et forhold til i mange år, tenker på deg. 

At en fremmed på internett er "snill og sender julekort til alle som bestiller" blir bare rart. 

Anonymkode: 4dd62...641

Hei Grinchen!

1. Det er fordi Himmel og hav har veldig koselige julekort. 

2. Det er fordi det er hyggelig med noe annet enn reklame og regninger

3. Det er fordi det er jul 🎄❤️

Anonymkode: 5097f...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor skulle noen ønske det fra deg? Mener ikke å være frekk, Men trodde én av greiene med julekort var å få fra familie og venner og føle at de, som du har hatt et forhold til i mange år, tenker på deg. 

At en fremmed på internett er "snill og sender julekort til alle som bestiller" blir bare rart. 

Anonymkode: 4dd62...641

Jeg håper jo at det er fordi de synes det er koselig å få julekort i postkassa før jul. Ut over det, så har jeg ikke gått så dypt i materien som du tydeligvis har. God førjulstid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Himmel og hav skrev:

Jeg håper jo at det er fordi de synes det er koselig å få julekort i postkassa før jul. Ut over det, så har jeg ikke gått så dypt i materien som du tydeligvis har. God førjulstid :) 

Det beste er jo at grettenanonym får geit til jul og kull i julestrømpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alle 40 ferdiglaget i oktober, men skal jammen sende et ekstra bare for å bli med her. Jeg elsker julekort. Lager alle forskjellig hvert år og prøver å gjøre dem litt personlige. Nå skal jeg bare skrive de siste og vips så går de ut i verden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så herlig initiativ! Etter at jeg flyttet til utlandet, så er det stusselig få julekort som kommer min vei😅 Og jeg er i utgangspunktet en person som liker å fylle hele kjøleskapsdøra med julekort ❤️ Så de som vil sende til meg, vil få en stor dose takknemlighet tilbake 😉 

Sender selvfølgelig selv også, til alle Norges hjørner😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.11.2018 den 21.09, Gulltopp&Lillebjørn skrev:

Åh, så herlig initiativ! Etter at jeg flyttet til utlandet, så er det stusselig få julekort som kommer min vei😅 Og jeg er i utgangspunktet en person som liker å fylle hele kjøleskapsdøra med julekort ❤️ Så de som vil sende til meg, vil få en stor dose takknemlighet tilbake 😉 

Sender selvfølgelig selv også, til alle Norges hjørner😁

Kjenner følelsen. Når man bor utenlands blir ordentlig post, ordentlige brev, ordentlige kort så utrolig viktige. (For ikke å snakke om besøk som kommer med kofferten full av sju kg geitost og fem poser seigmenn, hahaha! :D ) De gangene jeg har bodd ute har jeg sendt julekortene ekstra tidlig for å tvinge flest mulig til å sende tilbake, enten de hadde tenkt det eller ei! :D  Du får pm'e om du vil ha herfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har nå stått og gjæret lenge nok, nå er det endelig straks desember (veldig straks) og er du ivrig kan du virkelig uten å bli sett på som sosialt avvikende stappe julekort i posten fra i morgen, vil jeg mene. (Gretne-Annie vil selvsagt mene at det ikke har noe for seg uansett, men hun har bare fått for lite julekort i sitt liv.) Så kom igjen, har du ikke bestilt så gjør det, har du ingen bilder uten grimaser og storebror som viser fingeren så snikfotografer i dag eller belag deg på megabestikkelser, har du ikke kjøpt kort så har ALLE butikkene, har du ikke laget så er papp, glansede magasiner, saks og limstift i bunn og grunn alt du trenger.

Og så må du faktisk skrive dem, i hvert fall underskrive dem, det er hyggelig med stearinlys, jule-te, pepperkaker og (fra i morra) julemusikk. Og gudbedre, det trengs - det er den svarteste fredagsmorgenen jeg har sett, det pissregner og er mørkere enn sunt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått fra ingen til 30, teller det? Hehe tror ikke jeg har sendt julekort på 8 år eller noe, men i år er de i hvert fall bestilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Førstemann skrev:

Har gått fra ingen til 30, teller det? Hehe tror ikke jeg har sendt julekort på 8 år eller noe, men i år er de i hvert fall bestilt!

Imponert! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...