Gå til innhold

🌸 Hvilken stil liker ikke du? (Interiør)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Liker ikke minimalistisk eller retro stil. Liker heller ikke når hjemmene ser prikk like ut, som i møbelkatalogen, med hvite vegger, Kæhler vase, osv. Man kan da tenke selv, liksom. Hva jeg liker eller ikke, har selvsagt ingenting med vennene mine å gjøre. Min beste venninne har både Kæhler vase og minimalistisk stil. Hun vet jeg synes det er fælt. På samme vis som hun ikke kunne hatt det som hos meg. Hun sier hun føler seg som i et museum, med ting fra alle verdens hjørner.

Anonymkode: e65cd...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker ikke kald industriell stil og minimalisme, men har da folkeskikk nok til å ikke kommentere ting jeg ikke liker i andres hjem.

Jeg liker best hjem som er innbydende og hvor man føler seg velkommen. Jeg har til og med et veggord hengende på stueveggen ( 😱 ), men det er et sitat som betyr mye for meg. Nesten alt jeg har er gammelt. Arvet eller kjøpt brukt. Søsteren min, som har en minimalistisk stil, klør i fingrene etter å rydde opp i stilkaoset mitt. En gang hun passet datteren min hjemme hos meg, så kom jeg hjem til ny-ryddet bokhylle. Det kunne jo vært fint, dersom hun hadde sortert dem etter tema eller forfatter, men nei. Alle bøkene var sortert etter farge... Mine to hyllerader med diktsamling var sortert hulter til bulter avhengig av fargen på bokomslaget! Hun sa jeg fikk skylde meg selv, for bokhylla hadde sett så sjuskete ut.. Heretter passer hun datteren min hjemme hos seg selv, for å si det slik. Hun får ikke være alene i mitt hus mer.

Anonymkode: fea32...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Liker ikke kald industriell stil og minimalisme, men har da folkeskikk nok til å ikke kommentere ting jeg ikke liker i andres hjem.

Jeg liker best hjem som er innbydende og hvor man føler seg velkommen. Jeg har til og med et veggord hengende på stueveggen ( 😱 ), men det er et sitat som betyr mye for meg. Nesten alt jeg har er gammelt. Arvet eller kjøpt brukt. Søsteren min, som har en minimalistisk stil, klør i fingrene etter å rydde opp i stilkaoset mitt. En gang hun passet datteren min hjemme hos meg, så kom jeg hjem til ny-ryddet bokhylle. Det kunne jo vært fint, dersom hun hadde sortert dem etter tema eller forfatter, men nei. Alle bøkene var sortert etter farge... Mine to hyllerader med diktsamling var sortert hulter til bulter avhengig av fargen på bokomslaget! Hun sa jeg fikk skylde meg selv, for bokhylla hadde sett så sjuskete ut.. Heretter passer hun datteren min hjemme hos seg selv, for å si det slik. Hun får ikke være alene i mitt hus mer.

Anonymkode: fea32...7b5

Men hun må da virkelig slite med annet enn interiør. Hadde noen rørt bokhylla mi eller annet i mitt hus hadde jeg aldri snakket med dem igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
21 timer siden, Nina Karlsson skrev:

Hvilket merket foretrekker dere? Kan noen anbefale møbelleverandør i Norge?

Hvorfor graver du opp en gammel tråd for å spørre om det? 

Anonymkode: 0a905...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor graver du opp en gammel tråd for å spørre om det? 

Anonymkode: 0a905...afb

Det er da ikke en gammel tråd

Anonymkode: c3bc2...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke en gammel tråd

Anonymkode: c3bc2...2b3

Jo, den er over en måned gammel, og flere uker siden forrige svar. Sært å lete opp den fremfor å lage en ny. 

Anonymkode: 0a905...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det hvordan stil forandrer seg. Jeg husker chabby chocolate perioden. Alle elsket det. Inkludert meg. Jeg synes det var det fineste jeg noen gang hadde sett. Var på tidlig 20 tallet og trodde at nå har jeg funnet stilen min thats The One! Så gikk det en del år 10 år faktisk og bi har flyttet to ganger siden. Siste huset vi flyttet til nå har nyoppusset bad fra 2002. Det er chabby chic all The way! Og det er det jeg hater aller mest ved hele huset 🤣 så stiler og trender forandrer seg, i tillegg forandrer stilen seg for vert av nye hus en flytter til og. Ser jo det at i det tyrolerhuset jeg flyttet til nå passer jo ikke den industrielle stilen fra det forrige huset mitt. Så nå har jeg faktisk adoptert en del ting fra 80-90-00 tallet som jeg ser kler det huset helt supert.

Anonymkode: dfe2f...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har forkjærlighet for japansk minimalism. Kanskje dette er litt uvanlig her i Norge. Har lest artikkler om japansk stil i interiør her:https://stylehouse.no/no/blog/10-interiorlosninger-som-bidrar-til-a-skape-hjem-i-japansk-stil-n26  og noen informasjon om skjermbrett i interiørhttps://futonota.no/skjerm-er-en-gatefullt-detalj-fra-ost-interioret.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snu bøker med ryggen inn mot veggen😭 Der er jeg enig med Anne B. Ragde. Kulturelle rennestensmennesker. 

Jeg sliter også med speil-, fjær- og pelsstilen. Gjerne med masse strass og påmalte, falske designermerker (Chanel-logoen, LV etc). 

Anonymkode: 17b03...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snu bøker med ryggen inn mot veggen😭 Der er jeg enig med Anne B. Ragde. Kulturelle rennestensmennesker. 

Jeg sliter også med speil-, fjær- og pelsstilen. Gjerne med masse strass og påmalte, falske designermerker (Chanel-logoen, LV etc). 

Anonymkode: 17b03...98c

Jeg synes også, rent estetisk og praktisk, at det er latterlig å snu bøker med tittelen bort. Men hvordan gjør det folk til "kulturelle rennestensmennesker"? Man kan da være akkurat like belest og opplyst selv om man snur boka? 

Anonymkode: 0a905...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker lite av det du finner i interiørblader, slik det er satt sammen. Jeg liker ikke grått, fjær, veggord, hvitt osv osv

Jeg fatter sjeldent behovet enkelte har for skikkelig dyre ting! Det er ikke bedre kvalitet på ei lampe til 150.000,- enn lampa fra ikea til 1000,- altså, det er bare idiotisk bruk av penger. 

Hos meg har alt plass, i en salig blanding. Det er slik det blir i ett vanlig hjem der noe er arvet, noe laget av barna, noe pusset opp (men vi rakk aldri bli ferdig), sofaen skal være god å sitte i og blir gjerne mer enn utslitt før vi finner en ny vi liker osv osv Jeg synes det er et hyggelig sted å bo, selv om jeg kan forstå at andre reagerer og sikkert synes vi er stilløse 😊👍

Anonymkode: 2d759...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til eget hjem foretrekker jeg farger på veggene (moderne, men ikke trendy), og ulike elementer som ild (peis), en del betong, vakkert og moderne treverk, mange planter og store vindusflater.

Må ha bokhyller og en ørelappstol i velour, og noe gammelt og noe veldig moderne blant møblene. 

Anonymkode: 67308...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trives ikke i minimalisme og slike hjem hvor alt er hvitt/svart/grått og gjennomført design-stil.

Jeg liker hjem som føles levende. Med møbler og pynt fra forskjellig perioder i beboernes liv. Bøker. Ting ungene har laget. Farger. Men funksjonelt. Og definitivt uten rosa kontrastvegg og sitater på veggene og HOME i vinduskarmen.  

Anonymkode: fd290...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge språkrådet så heter det altså ikke shabby chic på norsk, det heter lurvelekkert.

Anonymkode: 67308...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snu bøker med ryggen inn mot veggen😭 Der er jeg enig med Anne B. Ragde. Kulturelle rennestensmennesker. 

Jeg sliter også med speil-, fjær- og pelsstilen. Gjerne med masse strass og påmalte, falske designermerker (Chanel-logoen, LV etc). 

Anonymkode: 17b03...98c

Hvordan skal man kunne finne den boka man vi ha da, uten å bruke en evighet og litt til, hvis alle bøkene står med ryggen inn?

Anonymkode: c3bc2...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I følge språkrådet så heter det altså ikke shabby chic på norsk, det heter lurvelekkert.

Anonymkode: 67308...0e3

Lurvelekkert 🤣

Anonymkode: c3bc2...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal man kunne finne den boka man vi ha da, uten å bruke en evighet og litt til, hvis alle bøkene står med ryggen inn?

Anonymkode: c3bc2...2b3

Det er vel akkurat det. Setter du bøkene dine slik forteller det alle at du ikke bruker dem, de er bare pynt.

Anonymkode: fd290...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurvelekkert 🤣

Anonymkode: c3bc2...2b3

Ikke sant 😂.

Anonymkode: 67308...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes veldig mye kan være fint tilpasset litt etter hvilken type hus man har. For eksempel treverk og hyttemøbler er koselig på hytta, i gamle hvitmalte hus kan lurvelekkerstilen fungere kjempebra, og i nybygde funkis hus kan minimalisme være skikkelig fint!

Tror jeg reagerer på følgende:

1. når stilen blir så gjennomført at det ser ut som et interiørblad, uten noe preg av hvem som bor der.

2. når det blir så mye nips/bilder i hus og på vegger at man blir overveldet av ting, og det ser konstant rotete ut

3. når huset er strippet for bøker

Hjemmet mitt er nokså eklektisk, med en blanding av nytt, brukt, arvegods, iblandet stor grad av tilfeldighet og farger. Men det finnes ikke grå vegger...vi har nok gråvær i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes igrunn alle stiler er kule bare de er 100% gjennomførte! Gjør forsåvidt ikke noe å ikke ha en bestemt stil heller. 😏

jeg er ikke så veldig fan av retro, men et 100% gjennomført retro-stil hjem er innmari kult, akkurat som minimalistisk, maksimalistisk, skandinavisk eller shabby-chik (aaaaner ikke hvordan dette staves, men dere skjønner vel hva jeg mener😂)

hjemme hos oss kjører vi hvit, nedtonet med litt bling. :)

Anonymkode: 00b76...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg liker ikke stil der det er minimalistiske svarte, mørke og dystre hjem. 

 

Jeg liker lysere hjem med litt farger. Gjerne litt minimalistisk, men ikke helt ribba. 

Liker gjerne litt lyspigmentert eik som møbelbein. 

Lyst, lett og trivelig. Og gjerne litt personlig og hjemmekoselig touch. 

 

Jeg vil ikke ha en bestemt stil, men litt blanding av ting som gjør meg glad. 🥰

Anonymkode: da138...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.11.2018 den 21.50, Anonym bruker skrev:

Ikke kald minimalisme. Ikke furu ala nittitallet. Ikke svarte skinnsofaer og bord med glassplate. Og for Guds skyld ikke "Home", "Dream" eller andre visdomsord på veggene.

Anonymkode: e2608...23b

Bord med glassplate *grøss*

Visdomsord på veggen 😲

Hvitt overalt, sofa, bord, vegg, stoler 😵

Anonymkode: ed37e...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker IKKE:

-Retrostil

-Skinnsofa/stoler

-Mørke vegger

Min stil er vel mer romantisk/shabby chic. Liker å ha det lyst, liker blondegardiner og gamle møbler. 🙂

Men jeg kan absolutt synes det er fint med mange slags stiler, men jeg hadde ikke greid å ha en minimalistisk stil hjemme hos meg selv, jeg bare MÅ ha dilldallet mitt. 😉 Likevel kan jeg lese i et interiørmagasin og synes et moderne hus med digre vinduer er kjempestilig! 🙂 

 

Anonymkode: 04f8d...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...