Gå til innhold

På tide å lære barnet ditt å spise annen mat en pølse, pizza, pannekake, taco og boller..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hi = den som startet tråden, altså hovedinnlegger

Anonymkode: b4c41...567

Aha. Sånn ja. Takk. Ikke så inne på alle disse forkortelsene. Men nei. Det var ikke meg 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurdert om du er dårlig kokk? 

Jeg er heldig. Har barn som spiser nesten alt fra fisk til boller. Har nieser som er kresne, men gidder ikke bry meg med det. Foreldrene sliter nok som det er med det fra før.

Anonymkode: 06e89...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt spiser potetmos, eller poteter neste hver dag🙈 karbonade, kjøttboller, chicken nuggets, fiskeboller, fiskekaker, fiskepinner, kylling karbonade. Dette med potetmos ved siden av, eller ovnsstekte poteter. Også må vi ikke glemme pølser. Dette har han spist nå i 1 år. Om ikke mer

Anonymkode: df5dc...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokt laks? Herregud, det hadde ikke jeg spist heller. 

Stek den da, for pokker! Med sitronpepper. Og la hele greia surre i fløte etterpå, da blir det godt. Og server den med tagliatelle. Kokte poteter er infernalsk kjedelig og smakløst. 

Anonymkode: 2ceaa...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vet at du skal ha med unger hjem kan du vel lage noe mat som de fleste liker da? At de ikke liker kokt laks med potet og agurk er da virkelig ikke noe rart, syns det hørtes ekstremt trasig og tørt ut selv. Potetmos og potet kan da ikke sammenlignes. Jeg sitter heller ikke å spiser bare poteter, altså, og at mange barn ikke liker fisk er ikke noe nytt så ikke vær så overrasket.

Hva med å lage hjemmelaget tomatsuppe, spaghetti bolognese av fullkornsspaghetti og karbonadedeig eller kylling, ris og salat? Relativt sunne middager som de fleste liker, og du slipper å irritere deg over kresne unger. 

Så kan dere ha 70-talls middagene deres de dagene dere er alene med de fantastiske altetende barna dine. 

Anonymkode: e8f17...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, sug lut skrev:

Man trenger ikke elske alt. Men to grunnleggende ting må man lære: man får ALDRI si at man ikke liker, og er man borte spiser man det man får og takker når man går.

Hvorfor kan man ikke si at man ikke liker? Det er da vel en real sak å ikke like all mat? Å si at noe er ekkelt er ikke greit, men å ikke like er helt ok. 

Jeg er nærmest altetende, men klippfisk og oliven liker jeg ikke, selv etter mange forsøk. 

Får man noe man absolutt ikke klarer, så spiser man det på tallerken som man får i seg og takker selvsagt for maten. 

 

Anonymkode: efa8d...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis til min gutt spiser INGENTING frukt og grønnsaker, så når han kommer blir det ikke noe slik mat

Anonymkode: 76931...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står da ikke at laksen var kokt?

Selv om vi nå er i gang med å hudflette trådstarter for dårlig formuleringsevne, kan vi jo likevel forsøke å lese skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du vet at du skal ha med unger hjem kan du vel lage noe mat som de fleste liker da? At de ikke liker kokt laks med potet og agurk er da virkelig ikke noe rart, syns det hørtes ekstremt trasig og tørt ut selv. Potetmos og potet kan da ikke sammenlignes. Jeg sitter heller ikke å spiser bare poteter, altså, og at mange barn ikke liker fisk er ikke noe nytt så ikke vær så overrasket.

Hva med å lage hjemmelaget tomatsuppe, spaghetti bolognese av fullkornsspaghetti og karbonadedeig eller kylling, ris og salat? Relativt sunne middager som de fleste liker, og du slipper å irritere deg over kresne unger. 

Så kan dere ha 70-talls middagene deres de dagene dere er alene med de fantastiske altetende barna dine. 

Anonymkode: e8f17...09f

Hehe, det er ikke lett å gjøre alle til lags altså. Av mine fire barn spiser tre av dem det meste de får servert, men hun som er kresen spiser ingen av de tingene du ramser opp som ting "alle liker". Hun spiser ikke mat som er blandet sammen, ikke saus, ikke ris, og ikke pasta. Men hun spiser både fisk og kokt potet ;)

Jeg tenker at man får bare lage det man har tenkt til middag hver dag, man kan ikke ta hensyn til kresne barn når man velger middag. De får spise de tingene de liker på bordet og ta seg en brødskive i tillegg. Det fungerer greit her, både for vårt eget kresne barn og evt kresne gjester.

Ingen får si æsj om mat, men det er helt greit å si at de tingene der er jeg ikke så glad i eller de tingene liker jeg ikke, da får de ta en brødskive isteden. Jeg regner med det går seg til. Vi voksne spiser det meste, tre av barna våre spiser det meste, så at et barn er kresen regner jeg med hun vil vokse av seg og som voksen sikkert spise det meste hun også.

Anonymkode: 47d9c...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert ganske store barn og har hatt mange unger på besøk til middag. Det som går igjen er at "alle" liker poteter. De aller fleste foretrekker kokte poteter forran ris eller pasta. 

Det som også går igjen er at de fleste liker mer spennende mat i tenårene enn tidligere, men "liker ikke"-ungene er fortsatt irriterende kresne.

Anonymkode: 89417...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi spiser sunt og variert, og lager mat fra bunnen av. To av barna spiser det meste, mens den mellomste er sær i matveien. Alle spiser alle typer brød med variert pålegg, kornblandinger, frukt mm. Hos oss er middag det eneste utfordrende måltidet.

Men det er lite lapskaus og kokte poteter i vårt hus. Hvis barna kan velge spiser vi sushi, indisk eller thaimat. De liker også alt HI nevner i overskriften og annen «barnevennlig» mat, og det meste annet, fra kjøttkaker til fajitas.

Mellomste vil ikke ha kokte grønnsaker (rå går fint), stekt/kokt fisk (men elsker fiskekaker og fiskepinner), og grøt og mos av ulike typer liker han heller ikke. Vi lager ikke egen mat til ham, og han må smake litt for å venne seg til smakene. Men han får gjerne brød eller havregryn mens vi andre spiser middag. 

Jeg tror ikke på å tvinge i barna mat, så hos oss gjelder smaking og positiv innstilling. Om han får noe han ikke liker hos andre så regner jeg med at han får lov til å spise et par skiver, eller de delene av middagen han liker, uten at det er et problem. Det samme gjelder barn på besøk hos oss. 

Anonymkode: d7abf...af6

Å gi barna brødskiver eller havregryn til middag fordi de ikke liker maten... Da legger du ikke akkurat opp til at de skal prøve noe nytt. Jeg er ikke veldig nazi når det gjelder mat. Når jeg har unger på besøk som sier "liker ikke" tar jeg det med et smil. Jeg var sånn selv som barn. Jeg regner med at de barna, i likhet med meg da jeg var liten, ikke har lært bedre hjemme. Jeg ville likevel aldri laget brødskiver til barnet ditt, fordi det ikke liker middagen jeg har laget. Unger som er på besøk, kan spise det de liker av middagen som serveres. Noe er det som regel, og hvis de bare spiser ris eller pasta, er det opp til dem. Jeg ville tenkt mitt om foreldrene og deres manglende evne til å oppdra poden, hvis jeg fikk en sånn forespørsel. 

Anonymkode: 67b0b...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du samme surmaga dama som ikke liker nettbrett? 1950 tallet roper på deg...

Anonymkode: a64e3...f8a

Samme tenkte jeg hehe . Er vel bitter fordi legen ikke er interessert. 

Anonymkode: 971b4...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å ikke like frukt og grønnsaker? Det første jeg tenker er stakkars barn. De går jo virkelig glipp av noe ekstremt digg og sunt. Da jeg var liten på 80 tallet 😂, fikk vi alltid masse oppskjært frukt på fat som ble satt fram hver kveld. Mye forskjellig frukt, bær og grønnsaker. Noen ganger med dipp i form av vanilje yoghurt eller sånn lettrømme blandet med chips dip til oppkuttede grønnsaker.. Vi er fem voksne søsken i dag, og alle like avhengig av at fruktskålen i hus er full til enhver tid. Jeg handler inn av det og fyller på som jeg gjør med melk, brød og gryn liksom. Like viktig😂. Alt blir en vane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stinepetrine skrev:

Men å ikke like frukt og grønnsaker? Det første jeg tenker er stakkars barn. De går jo virkelig glipp av noe ekstremt digg og sunt. Da jeg var liten på 80 tallet 😂, fikk vi alltid masse oppskjært frukt på fat som ble satt fram hver kveld. Mye forskjellig frukt, bær og grønnsaker. Noen ganger med dipp i form av vanilje yoghurt eller sånn lettrømme blandet med chips dip til oppkuttede grønnsaker.. Vi er fem voksne søsken i dag, og alle like avhengig av at fruktskålen i hus er full til enhver tid. Jeg handler inn av det og fyller på som jeg gjør med melk, brød og gryn liksom. Like viktig😂. Alt blir en vane

Må tilføye at vi er en blanding av mine, dine og våre barn i vår familie nå. Datteren til mannen var verken vant til frukt eller grønt når vi ble kjent. Nå, tre år senere, spiser hun begge deler og spør etter fruktfate på kveldene visst jeg glemmer d😃👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samme tenkte jeg hehe . Er vel bitter fordi legen ikke er interessert. 

Anonymkode: 971b4...b05

Haha😂

Anonymkode: a64e3...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i perioder. Jeg har tre barn og som toåringer likte de alt mulig som lutefisk, oliven og raspeballer. Plutselig ved fire femårsalderen har det snudd. En vil ikke ha potet, en ikke smør på brødet. Vil ikke tvinge de, jeg tror det er en fase. En er ni år og har begynt å spise lapskaus, paprika og mais etter en to år lang liker-ikke-periode.

Hadde jeg blitt tilbudt lungemos eller blodklubb hadde jeg måtte stått over, selv om jeg spise kjøtt fra de samme dyrene. På 20 tallet hadde jeg kanskje likt denne maten. Tidene forandrer seg.

Anonymkode: 7cb58...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sønn som spiser det meste av mat, sushi er favoritt maten hans. Men han liker ikke potet, men liker potetmos og pomfri. Men ellers så spiser han da det meste, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal tvinge i han potet. Han spiser da forskjellige typer fisk, grønnsaker, kylling og kjøtt. Spiser grovbrød med det meste av pålegg, havregrøt osv. Vi lager mye smoothie.

Anonymkode: 9d107...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Anonym bruker said:

  Liker ikke, liker ikke, liker ikke   Liker ikke. 

Jeg liker ikke brød, men jeg liker pizza. Og hamburger brød. Og boller å kaker.

jeg liker ikke  er så dritt lei kresene unger på besøk.  

På fredag  hadde vi lapskaus til middag ordentlig kokt på knoke og fra bunn.. så ble to jenter i klassen med hjem og lapskaus  likte de ikke. Lagde ikke noe greier av de, jentene fikk spise brød.

i dag hadde vi laks, potet, agurk og gulerot en nabo var med  nei da liker ikke  fisk kan jeg forstå men kokt potet ?  Men jeg vet at det barnet spiser potetmos men ikke potet?:

 

lær barna dine at pasta, boller, kaker, pizzabunn, pannekaker, hamburgerbrød pølsebrød  er  Hvetemel  så du liker brød.

lær barnet ditt at pølser kommer fra kjøtt

at potetstappe og pomfri er potet! 

Osv osv.. 

Anonymkode: 432e0...912

barn er forskjellig... noen er svært kresen,mens andre liker alt..

er ikke opp til deg

Anonymkode: cc184...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, det er ikke lett å gjøre alle til lags altså. Av mine fire barn spiser tre av dem det meste de får servert, men hun som er kresen spiser ingen av de tingene du ramser opp som ting "alle liker". Hun spiser ikke mat som er blandet sammen, ikke saus, ikke ris, og ikke pasta. Men hun spiser både fisk og kokt potet ;)

Jeg tenker at man får bare lage det man har tenkt til middag hver dag, man kan ikke ta hensyn til kresne barn når man velger middag. De får spise de tingene de liker på bordet og ta seg en brødskive i tillegg. Det fungerer greit her, både for vårt eget kresne barn og evt kresne gjester.

Ingen får si æsj om mat, men det er helt greit å si at de tingene der er jeg ikke så glad i eller de tingene liker jeg ikke, da får de ta en brødskive isteden. Jeg regner med det går seg til. Vi voksne spiser det meste, tre av barna våre spiser det meste, så at et barn er kresen regner jeg med hun vil vokse av seg og som voksen sikkert spise det meste hun også.

Anonymkode: 47d9c...f38

Men da regner jeg med at du ikke sitter å syter over det i et innlegg på DIB etterpå.

Anonymkode: e8f17...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

barn er forskjellig... noen er svært kresen,mens andre liker alt..

er ikke opp til deg

Anonymkode: cc184...5b4

Barn er forskjellige og det er foreldre og. Er alt for mange foreldre som lar seg lure av barnas  "liker ikke". Når det som oftest handler om å ønske å spise noe framfor noe annet. Hører også ofte barn si at de ikke liker når de er mett. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...