Gå til innhold

På tide å lære barnet ditt å spise annen mat en pølse, pizza, pannekake, taco og boller..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

  Liker ikke, liker ikke, liker ikke   Liker ikke. 

Jeg liker ikke brød, men jeg liker pizza. Og hamburger brød. Og boller å kaker.

jeg liker ikke  er så dritt lei kresene unger på besøk.  

På fredag  hadde vi lapskaus til middag ordentlig kokt på knoke og fra bunn.. så ble to jenter i klassen med hjem og lapskaus  likte de ikke. Lagde ikke noe greier av de, jentene fikk spise brød.

i dag hadde vi laks, potet, agurk og gulerot en nabo var med  nei da liker ikke  fisk kan jeg forstå men kokt potet ?  Men jeg vet at det barnet spiser potetmos men ikke potet?:

 

lær barna dine at pasta, boller, kaker, pizzabunn, pannekaker, hamburgerbrød pølsebrød  er  Hvetemel  så du liker brød.

lær barnet ditt at pølser kommer fra kjøtt

at potetstappe og pomfri er potet! 

Osv osv.. 

Anonymkode: 432e0...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kokt potet og lapskaus smaker heslig. Potetmos og pommes frites er potet ja, men det smaker ikke som kokt potet

Anonymkode: b4c41...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, mest sansynlig liker ikke foreldrene til disse barna den maten du beskriver. Jeg synes forøvrig du høres ut som du har stagnert på 70-tallet. Jeg er glad i laks, men få den kokt med kokt potet og agurk til, det er virkelig å drepe gode råvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

  Liker ikke, liker ikke, liker ikke   Liker ikke. 

Jeg liker ikke brød, men jeg liker pizza. Og hamburger brød. Og boller å kaker.

jeg liker ikke  er så dritt lei kresene unger på besøk.  

På fredag  hadde vi lapskaus til middag ordentlig kokt på knoke og fra bunn.. så ble to jenter i klassen med hjem og lapskaus  likte de ikke. Lagde ikke noe greier av de, jentene fikk spise brød.

i dag hadde vi laks, potet, agurk og gulerot en nabo var med  nei da liker ikke  fisk kan jeg forstå men kokt potet ?  Men jeg vet at det barnet spiser potetmos men ikke potet?:

 

lær barna dine at pasta, boller, kaker, pizzabunn, pannekaker, hamburgerbrød pølsebrød  er  Hvetemel  så du liker brød.

lær barnet ditt at pølser kommer fra kjøtt

at potetstappe og pomfri er potet! 

Osv osv.. 

Anonymkode: 432e0...912

På tide å lære seg norsk grammatikk? Rimelig patetisk å kritisere andre når du som voksen har så lite ferdigheter i rettskriving og grammatikk. Snakk om å pælme stein i glasshus....

Anonymkode: e23fe...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn er bare kresne. Selvom foreldrene tar riktige grep. Sånn er det bare, kunsten er vel å ikke gi seg. 

Også er det jo det hva folk er vant til. vårt barn spiser så å si alt. Svigerinna mi sin som er to år eldre må ha det og det. Men det får være hennes sak. 

Men lapskaus er ikke super godt nei. Men hadde fortsatt spist det en sjelden gang. 

 

Anonymkode: eb32e...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På tide å lære seg norsk grammatikk? Rimelig patetisk å kritisere andre når du som voksen har så lite ferdigheter i rettskriving og grammatikk. Snakk om å pælme stein i glasshus....

Anonymkode: e23fe...2b0

Det er ingen som pælmer. Det heter kaste. 

Anonymkode: 432e0...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er virkelig i støtet i dag? Godt å få ut litt gruff?

Poenget ditt forsvinner dessverre i elendig grammatikk. Barn som 'ikke liker' vokser det som regel av seg, mens voksne som ikke behersker skriftspråket er det litt verre med. 

Anonymkode: efa8d...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går seg nok til.

Jeg har to barn som spiser alt, og et barn som er skikkelig kresen. Samme oppdragelse, samme mat, så samme utgangspunkt, men likevel veldig forskjellig.

Jeg regner med mitt kresne barn vokser det av seg.

Men flink på skolen er hun, og vil nok aldri skrive så elendig gramatisk som deg ;)

 

Anonymkode: 47d9c...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen som pælmer. Det heter kaste. 

Anonymkode: 432e0...912

Det var det du kom med? Hele innlegget ditt er fullt av rettskrivingsfeil, feil og manglende tegnsetting og grammatiske feil. Samtidig kritiserer du andre barn!

Anonymkode: e23fe...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var det du kom med? Hele innlegget ditt er fullt av rettskrivingsfeil, feil og manglende tegnsetting og grammatiske feil. Samtidig kritiserer du andre barn!

Anonymkode: e23fe...2b0

Det blir jo litt for dumt å bruke feil ord når du skal kritisere andres grammatikk!

Anonymkode: 24481...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser sunt og variert, og lager mat fra bunnen av. To av barna spiser det meste, mens den mellomste er sær i matveien. Alle spiser alle typer brød med variert pålegg, kornblandinger, frukt mm. Hos oss er middag det eneste utfordrende måltidet.

Men det er lite lapskaus og kokte poteter i vårt hus. Hvis barna kan velge spiser vi sushi, indisk eller thaimat. De liker også alt HI nevner i overskriften og annen «barnevennlig» mat, og det meste annet, fra kjøttkaker til fajitas.

Mellomste vil ikke ha kokte grønnsaker (rå går fint), stekt/kokt fisk (men elsker fiskekaker og fiskepinner), og grøt og mos av ulike typer liker han heller ikke. Vi lager ikke egen mat til ham, og han må smake litt for å venne seg til smakene. Men han får gjerne brød eller havregryn mens vi andre spiser middag. 

Jeg tror ikke på å tvinge i barna mat, så hos oss gjelder smaking og positiv innstilling. Om han får noe han ikke liker hos andre så regner jeg med at han får lov til å spise et par skiver, eller de delene av middagen han liker, uten at det er et problem. Det samme gjelder barn på besøk hos oss. 

Anonymkode: d7abf...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo litt for dumt å bruke feil ord når du skal kritisere andres grammatikk!

Anonymkode: 24481...920

Sarkasme! 

Ta innover deg at en 3. klassing skriver bedre norsk enn deg!

Anonymkode: e23fe...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sarkasme! 

Ta innover deg at en 3. klassing skriver bedre norsk enn deg!

Anonymkode: e23fe...2b0

Nå er ikke jeg HI,så det trenger jeg ikke😊

Anonymkode: 24481...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset spiser vi pizza, taco, pølser og boller. Men også kjøttkaker, lapskaus, fisk en gang i uken, hønsefrikase (sikkert stavet feil), sushi, laksetaco osv osv. Og 90% av all mat er laget fra bunn da jeg synes det både går kjapt og er enkelt. Liker de det ikke så får de spise det i maten de liker eller vente til kveldsmat. Aldri snakk om noe egen barnemat. Og de liker så og si alt. De har fått variert og spennende mat fra før de kunne gå og er vant til ulike smaker. Noen veldig få barn er ekstremt kresen. Men de aller fleste som ikke liker ditt og datt bare mangler kunnskap og erfaring med mat. For meg handler det ikke om å gå tilbake til 1950. Tvert imot synes jeg at et dannet menneske i 2018 vet hvor mat kommer fra, tør og smake og har et kultuvert forhold til mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Her i huset spiser vi pizza, taco, pølser og boller. Men også kjøttkaker, lapskaus, fisk en gang i uken, hønsefrikase (sikkert stavet feil), sushi, laksetaco osv osv. Og 90% av all mat er laget fra bunn da jeg synes det både går kjapt og er enkelt. Liker de det ikke så får de spise det i maten de liker eller vente til kveldsmat. Aldri snakk om noe egen barnemat. Og de liker så og si alt. De har fått variert og spennende mat fra før de kunne gå og er vant til ulike smaker. Noen veldig få barn er ekstremt kresen. Men de aller fleste som ikke liker ditt og datt bare mangler kunnskap og erfaring med mat. For meg handler det ikke om å gå tilbake til 1950. Tvert imot synes jeg at et dannet menneske i 2018 vet hvor mat kommer fra, tør og smake og har et kultuvert forhold til mat. 

Er det ikke greit å sitte med fasiten?

Er du hi?

Anonymkode: b4c41...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke elske alt. Men to grunnleggende ting må man lære: man får ALDRI si at man ikke liker, og er man borte spiser man det man får og takker når man går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke greit å sitte med fasiten?

Er du hi?

Anonymkode: b4c41...567

Hva er hi? Jeg er helt ny her inne og har ikke skrevet noe før. Jeg har ikke fasiten men har jobbet med barn og unge i 10 år og har master i pedagogikk. Det betyr ikke at jeg vet alt om dette. Men du ville blitt overrasker over hvor mange ganger jeg ser barn og unge spise mye mer forskjellig enn det foreldrene sier at de gjør. Det får deg jo til å tenke 😃.  Er flaut både for foreldre og for barna selv når de blir eldre å ikke klare eller våge å spise variert mat. Flere gruer seg til første gang de skaltar spise middag hos foreldrene til den nye kjæresten eller hos venner. Mener bare at man gjør barna en stor tjeneste i å lære de mest mulig om dette hjemme. Og så er det jo ikke til å skyve under en stol at vi blir flere og flere overvektige barn og unge i Norge. Mangel på mat kunnskap og latskap er vel en stor årsak til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Her sa faktisk min datter at hun hadde smakt blekksprut, og hun likte det :) Her er hun noe særspist avogtil, men spiser det hun får ute hos folk.

Her liker hun veldig godt hjemmelaget lapskaus og er også glad i kokt potet. Barn bør spise det de får, når de er på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, sug lut skrev:

Man trenger ikke elske alt. Men to grunnleggende ting må man lære: man får ALDRI si at man ikke liker, og er man borte spiser man det man får og takker når man går.

Sykt enig i den..  mine barn får høre det visst de sier : liker ikke. Da kan de jo bare diskré la være å ta oppå akkurat den tingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sug lut skrev:

Man trenger ikke elske alt. Men to grunnleggende ting må man lære: man får ALDRI si at man ikke liker, og er man borte spiser man det man får og takker når man går.

 Barnet på besøk trenger ikke spise maten  serverer gjerne brød istede. 

Men jeg mener at vi må lære barna  å spise grønnsaker, og lære barna hva maten består av. 

Anonymkode: 432e0...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg liker ikke mennesker som ikke behersker norsk.

Anonymkode: d8cf3...885

Og jeg liker ikke deg.

Anonymkode: 432e0...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Stinepetrine skrev:

Hva er hi? Jeg er helt ny her inne og har ikke skrevet noe før. Jeg har ikke fasiten men har jobbet med barn og unge i 10 år og har master i pedagogikk. Det betyr ikke at jeg vet alt om dette. Men du ville blitt overrasker over hvor mange ganger jeg ser barn og unge spise mye mer forskjellig enn det foreldrene sier at de gjør. Det får deg jo til å tenke 😃.  Er flaut både for foreldre og for barna selv når de blir eldre å ikke klare eller våge å spise variert mat. Flere gruer seg til første gang de skaltar spise middag hos foreldrene til den nye kjæresten eller hos venner. Mener bare at man gjør barna en stor tjeneste i å lære de mest mulig om dette hjemme. Og så er det jo ikke til å skyve under en stol at vi blir flere og flere overvektige barn og unge i Norge. Mangel på mat kunnskap og latskap er vel en stor årsak til det. 

Hi = den som startet tråden, altså hovedinnlegger

Anonymkode: b4c41...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...