Gå til innhold

«Fire av fem navigatører på fregatten KNM Helge Ingstad er kvinner»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjønnskvotering er «når alt annet er likt, velges kvinnen»

Men vi vet ikke om de jobber der lenger, nå. Og det var en mann på opptaket. Har han blitt dårlig påvirket av alle disse kvinnene? 

 

Anonymkode: 0b909...558

Kjønnskvotering: Du mener altså at det er sånn det foregår i Forsvaret?

Hvis det var én mann og fire kvinner måtte de vel ha en vesentlig rolle i navigasjonen? Her vet vi lite og jeg mistenker at vi kanskje ikke får vite så mye heller. Man kan jo alltids håpe at media ikke skjermer noen eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, Ulveseth skrev:

Kjønnskvotering: Du mener altså at det er sånn det foregår i Forsvaret?

Hvis det var én mann og fire kvinner måtte de vel ha en vesentlig rolle i navigasjonen? Her vet vi lite og jeg mistenker at vi kanskje ikke får vite så mye heller. Man kan jo alltids håpe at media ikke skjermer noen eller noe.

Så vidt jeg år forstått var både fartøysefen, vaktsjefen og den som hadde ansvaret for kommunikasjon ut menn. Hvis kjønn skulle ha betydning burde kanskje de vært byttet ut med damer da?

Anonymkode: ed63f...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Hvis kjønn skulle ha betydning burde kanskje de vært byttet ut med damer da?

Anonymkode: ed63f...8b7

Kjønnsforholdet gjaldt navigasjon. Har lest at fregatten var kommet i feil fil. Du svaret ikke på spørsmålet. Forsvaret var det stedet "radikal kvotering" først ble lansert. Man fastsetter et mål og så tøyes om nødvendig reglene/kravene etter det.

 

Endret av Ulveseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ulveseth skrev:

Kjønnsforholdet gjaldt navigasjon. Har lest at fregatten var kommet i feil fil. Du svaret ikke på spørsmålet. Forsvaret var det stedet "radikal kvotering" først ble lansert. Man fastsetter et mål og så tøyes om nødvendig reglene/kravene etter det.

 

Vi vet ikke hverken om navigatorene på vakt var kvinner eller om det var navigatorene sin feil at de kolliderte, eller om problemene lå et art sted. 

Hvilke egenskaper forsvaret etterspør i størst grad vet jeg ikke, men jeg stoler på opptakskrav settes på en slik måte at de får de folkene e trenger. Selv om det store sett sitter menn i forsvarets ledelse regner jeg med at d kan gjøre gode vurderinger på det området.

Anonymkode: ed63f...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten avsporing, men VG hadde jo også en sak om at båten ikke var forsikret.. (jeg vet at staten er selvassurandør) Men jeg ser for meg den samtalen til IF.

- Ja hallo, jeg skulle ha forsikret en båt.
- Krigsskip.
- Verd ca 2 milliarder ny. 

Det hadde nok blitt billig!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Liten avsporing, men VG hadde jo også en sak om at båten ikke var forsikret.. (jeg vet at staten er selvassurandør) Men jeg ser for meg den samtalen til IF.

- Ja hallo, jeg skulle ha forsikret en båt.
- Krigsskip.
- Verd ca 2 milliarder ny. 

Det hadde nok blitt billig!

 

Det hadde ikke trengt å bli så dyrt. De pleier jo å ha forbehold om at forsikringen ikke gjelder ved krig eller krigsliknende forhold, når eier selv har skyld osv. Da blir det kanskje ikke så mye igjen for et krigsskip😁.

Anonymkode: ed63f...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det sant, da? At 3 av 4 på broa var kvinner?

Anonymkode: 8e209...1ab

Nei, det er ikke skrevet hvem som var der den dagen, mest sannsynlig menn siden det er mest menn i Forsvaret. 

Anonymkode: 57577...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig. Men jeg ville vært litt betenkt om hun var kvotert inn.

Anonymkode: 0a341...9ae

Helt enig. Kvotering basert på kjønn og hudfarge er helt vilt. 

Anonymkode: b5a62...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 19.24, sug lut skrev:

Å herre. Hvis man har kommet gjennom Sjøkrigsskolen og navigatørutdanning, som det står i media at er standard for denne yrkesgruppen, har man nok ikke kunnet flyte på kvotering, gitt.

Men de fløt jo ikke... 

Anonymkode: 84794...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2018 at 3:43 PM, Anonym bruker said:

Men er det sant, da? At 3 av 4 på broa var kvinner?

Anonymkode: 8e209...1ab

I fjor var 4 av 5 navigatører på skipet kvinner.

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/14/2018 at 1:10 PM, Anonym bruker said:

Så vidt jeg år forstått var både fartøysefen, vaktsjefen og den som hadde ansvaret for kommunikasjon ut menn. Hvis kjønn skulle ha betydning burde kanskje de vært byttet ut med damer da?

Anonymkode: ed63f...8b7

Du har misforstått totalt. Poenget er ikke at de er kvinner. Det er kvotering som er hovedspørsmålet.

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig smålig og ufint å spekulere i dette, og å bruke en tragedie til å fremme sine egne forvridde syn. Stiller meg helhjertet bak dette NRK har skrevet, samt flere kommentarer jeg har sett på Facebook og andre steder av tidligere mannskap i marinen som støtter de som var på jobb da ulykken inntraff. Uavhengig av kjønn, er dette mennesker som har det vondt nå. Det er lett å slå mynt på dette, men du verden så lavmåls.

https://www.nrk.no/hordaland/roser-mannskapet-pa-knm-_helge-ingstad__-_-de-har-oppnadd-svaert-gode-resultater-1.14291351

Anonymkode: 62871...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har misforstått totalt. Poenget er ikke at de er kvinner. Det er kvotering som er hovedspørsmålet.

Anonymkode: 0a341...9ae

Jeg har ikke sett noen troverdige kilder som sier at navigatørene på Helge Ingstad hadde fått jobben på grunn av kvotering.

Det er litt andre fysiske krav for opptak i forsvaret for kvinner enn før menn, men navigering har ikke så mye med fysisk styrke å gjøre. Det er heller ingen som har informert om at kvinnene på skipet er kvoter inn. Det er ikke en gang sikkert det var noen kvinner på broen.

Anonymkode: ed63f...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har misforstått totalt. Poenget er ikke at de er kvinner. Det er kvotering som er hovedspørsmålet.

Anonymkode: 0a341...9ae

Vi vet jo ikke om det var kvinner eller menn på broen når ulykken skjedde, så å diskutere kvotering på grunnlag av den ulykken er lavmål, og du er bare ute etter å rakke ned på kvinner, akkurat som du er i alle tråder du lager her inne.

Anonymkode: 5d6a6...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sett noen troverdige kilder som sier at navigatørene på Helge Ingstad hadde fått jobben på grunn av kvotering.

Det er litt andre fysiske krav for opptak i forsvaret for kvinner enn før menn, men navigering har ikke så mye med fysisk styrke å gjøre. Det er heller ingen som har informert om at kvinnene på skipet er kvoter inn. Det er ikke en gang sikkert det var noen kvinner på broen.

Anonymkode: ed63f...8b7

Svake tapere som mangler både evne til refleksjon og til å navigere i samfunnet trenger å føle at de har noen under seg. Da er det lett å gripe til halmstrå, selv om disse stråene kun er imaginære. Men of quality are not threatened by women of equality. Kjenner jeg elsker mannen min litt ekstra, og setter stor pris på mennene i min omgangskrets, når jeg leser Resett-oppgulpet fra hjernedøde tullinger her inne. 

Anonymkode: 62871...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2018 den 19.16, Anonym bruker skrev:

Dette stod i Forsvarets Forum nr 2 / 2017.

– Det er en fordel å være mange kvinner om bord. Det blir jo med en gang en naturlig greie og et ganske annerledes miljø, som jeg ser på som positivt, sa løytnant Iselin Emilie Jakobsen Ophus. Hun er navigasjonsoffiser på KNM Helge Ingstad, skrev Forsvarets Forum.

Når flere kvinner kan jobbe sammen, blir det med ett enklere å finne seg til rette og å kunne skape et mer balansert forsvar, skriver Forsvarets Forum.

– Det er viktig at integreringen av kvinner skal fungere i alle ledd: fra offiserer og konstabler, til menige, sier Ophus og legger til: – Det viktigste for meg er at jobben min gir mening, at man jobber for noe større enn seg selv.

Mange stiller seg nå spørsmål om andelen kvinner i etaten, i hvilken grad de kvoteres inn på andre krav enn for menn, og hvilken effekt det har på den profesjonelle kulturen i Forsvaret.

Det er fortsatt ikke klart hvilke feil som ble gjort og av hvem. Det er heller ikke kommet ut offentlig hvem den aktuelle vaktsjefen på broen var, annet enn at det var en navigasjonsoffiser. Både menn og kvinner kan gjøre feil.

Men det er grunn til å kreve at kommisjonene som skal se på årsaken til denne ulykken, også ser bredere på de prosessene og omstillingene Forsvaret er inne i. Skal et hovedpoeng med Forsvaret være at kvinner skal finne sin plass og at man skal bruke energi på «integrering» og skape et «balansert» arbeidsmiljø?

Folk ønsker svar på hva som gikk galt når et skip til fire milliarder kroner nå ligger veltet i en norsk fjord. Og de fortjener å få det, politisk ukorrekt eller ei.

Anonymkode: 0a341...9ae

Det var kun menn på broa når ulykken skjedde. Alle kvinnene hadde fri... 

 

Anonymkode: 2f629...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mest menn i statistikker for bilulykker, kriminalitet og selvmord. Jeg har forståelse for at enkelte menn må hevde seg ved å klamre seg til halmstrå som dette for å vise at menn er best. 

Anonymkode: 57577...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spekulere i dette? Vi vet ikke hvor feilen ble gjort. Vi vet ikke hvem som hadde ansvaret på broa, og enda mindre om disse var av hankjønn, hunkjønn eller noe annet moderne. 

Mulig Forsvaret kvoterer kvinner inn, det vet jeg ikke. Kan godt diskutere kvotering av kvinner, men så lenge vi ikke vet hva som har skjedd er det fruktesløst å bruke denne hendelsen som utgangspunkt for diskusjonen. 

Uansett så har nok den eller mest sannsynlig, de som har feilet en vanskelig tid nå. Slutt med tullpratet. Jeg ser uansett ikke relevansen ift kjønn her. Har null peiling på navigasjon, men at vi kvinner skulle ha dårligere fotutsetninger for å lære denne kunsten kjøper jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og om det nå skulle vise seg å være en kvinnelig navigatør som har gjort tabbe, har ikke kvinner i mannsyrker» lov å gjøre feil? 

Gud bedre så mange menn som har gjort katastrofale feilvurderinger i sjøfartshistorien. Og ellers..Edvard Smith tok indirekte livet av et par tusen da Titanic gikk på isfjellet, bare som et eksempel. Han var mann. 

Heldigvis ble det bare skader på materiell denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mest menn i statistikker for bilulykker, kriminalitet og selvmord. Jeg har forståelse for at enkelte menn må hevde seg ved å klamre seg til halmstrå som dette for å vise at menn er best. 

Anonymkode: 57577...bf8

Det er ufattelig når kvinner må trekke selvmordskortet i kjønnsdebatter. Har sett det før, helt lavmål. Ja, hvorfor er det mest menn i trafikken da, tullehode? Det er flere personulykker pr kjørte km blant kvinner, ref. Norges automobilforbund. Når det gjelder kriminalitet så er det et så stort tema  med så mange faktorer (hvor kvinner er innblandet mere passivt) at det må lages en dedikert tråd skal det være noen vits. Så lut lei denne dumme forenklingen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen, prinsippielt, er at man kvoterer og senker kravene for å få "likestilling" - et begrep som har endret seg og blitt omdefinert underveis. Nå har vi relativt nylig sett at likestillingsloven var til hinder for å ta inn flere mannlige psykologstudenter noe man anså et terapeutisk behov for.

Kvinner må bare finne seg i at de blir sett på med kritiske øyne slik de dyttes fram overalt.

Endret av Ulveseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Ulveseth skrev:

Feilen, prinsippielt, er at man kvoterer og senker kravene for å få "likestilling" - et begrep som har endret seg og blitt omdefinert underveis. Nå har vi relativt nylig sett at likestillingsloven var til hinder for å ta inn flere mannlige psykologstudenter noe man anså et terapeutisk behov for.

Kvinner må bare finne seg i at de blir sett på med kritiske øyne slik de dyttes fram overalt.

🤣

Anonymkode: 5d6a6...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...