Gå til innhold

«Fire av fem navigatører på fregatten KNM Helge Ingstad er kvinner»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette stod i Forsvarets Forum nr 2 / 2017.

– Det er en fordel å være mange kvinner om bord. Det blir jo med en gang en naturlig greie og et ganske annerledes miljø, som jeg ser på som positivt, sa løytnant Iselin Emilie Jakobsen Ophus. Hun er navigasjonsoffiser på KNM Helge Ingstad, skrev Forsvarets Forum.

Når flere kvinner kan jobbe sammen, blir det med ett enklere å finne seg til rette og å kunne skape et mer balansert forsvar, skriver Forsvarets Forum.

– Det er viktig at integreringen av kvinner skal fungere i alle ledd: fra offiserer og konstabler, til menige, sier Ophus og legger til: – Det viktigste for meg er at jobben min gir mening, at man jobber for noe større enn seg selv.

Mange stiller seg nå spørsmål om andelen kvinner i etaten, i hvilken grad de kvoteres inn på andre krav enn for menn, og hvilken effekt det har på den profesjonelle kulturen i Forsvaret.

Det er fortsatt ikke klart hvilke feil som ble gjort og av hvem. Det er heller ikke kommet ut offentlig hvem den aktuelle vaktsjefen på broen var, annet enn at det var en navigasjonsoffiser. Både menn og kvinner kan gjøre feil.

Men det er grunn til å kreve at kommisjonene som skal se på årsaken til denne ulykken, også ser bredere på de prosessene og omstillingene Forsvaret er inne i. Skal et hovedpoeng med Forsvaret være at kvinner skal finne sin plass og at man skal bruke energi på «integrering» og skape et «balansert» arbeidsmiljø?

Folk ønsker svar på hva som gikk galt når et skip til fire milliarder kroner nå ligger veltet i en norsk fjord. Og de fortjener å få det, politisk ukorrekt eller ei.

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du at det er større grunn til å mistenke kvinnelige navigatører eller at den økte tilstedeværelsen av kvinner på broa skal være del av forklaringen på denne ulykken? Hvordan da, har de fått tampongen i øyet eller tar ut sin pms på forbipasserende tankskip? Dette var misogyne greier, gitt.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Dagens gjesp

Anonymkode: 6f5fd...d29

Du får holde deg til kakeoppskriftene du, lille mor.

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sug lut said:

Mener du at det er større grunn til å mistenke kvinnelige navigatører eller at den økte tilstedeværelsen av kvinner på broa skal være del av forklaringen på denne ulykken? Hvordan da, har de fått tampongen i øyet eller tar ut sin pms på forbipasserende tankskip?

Ja. Pga kvotering.

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. Pga kvotering.

Anonymkode: 0a341...9ae

Å herre. Hvis man har kommet gjennom Sjøkrigsskolen og navigatørutdanning, som det står i media at er standard for denne yrkesgruppen, har man nok ikke kunnet flyte på kvotering, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Pga kvotering.

Anonymkode: 0a341...9ae

Utdannelsen må de gjennom på lik linje som alle andre. Hva tenker du om at Fartøysjefen er en mann, og stemmen fra lydloggen er en mann da?

Anonymkode: 5d6a6...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, sug lut said:

Å herre. Hvis man har kommet gjennom Sjøkrigsskolen og navigatørutdanning, som det står i media at er standard for denne yrkesgruppen, har man nok ikke kunnet flyte på kvotering, gitt.

For de fleste andre vi det nok være av interesse at mannskapet er valgt ut med tanke på en likestillingsmodell, ikke hvem som er best kvalifisert til å fylle rollene.

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For de fleste andre vi det nok være av interesse at mannskapet er valgt ut med tanke på en likestillingsmodell, ikke hvem som er best kvalifisert til å fylle rollene.

Anonymkode: 0a341...9ae

Jeg har svært liten tro på at man får Helge Ingstad i fanget om man anses som uskikket. Jeg tror dine ideer om "likestillingsmodell" for ansettelser er en smule tynt begrunnet.

Som det sies over her, det er menn på lydloggen - i den grad kjønn er det som er vesentlig her, hvilket jeg overhodet ikke er enig i. Og forøvrig: har du sett på statistikk for kjønnsfordeling i Forsvaret generelt? Om du er redd for kvinner i uniform så kan du puste ut - det er altså bare 12% av dem.

https://forsvaret.no/aarsrapport/statistikk/personell

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, sug lut said:

Jeg har svært liten tro på at man får Helge Ingstad i fanget om man anses som uskikket. Jeg tror dine ideer om "likestillingsmodell" for ansettelser er en smule tynt begrunnet.

Som det sies over her, det er menn på lydloggen - i den grad kjønn er det som er vesentlig her, hvilket jeg overhodet ikke er enig i. Og forøvrig: har du sett på statistikk for kjønnsfordeling i Forsvaret generelt? Om du er redd for kvinner i uniform så kan du puste ut - det er altså bare 12% av dem.

https://forsvaret.no/aarsrapport/statistikk/personell

I fjor var 4 av 5 navigatører på fregatten kvinner (mulig overkvotering?).

"Tar styringen", ja. 😂

HI-skjermbilde.jpg

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Utdannelsen må de gjennom på lik linje som alle andre. Hva tenker du om at Fartøysjefen er en mann, og stemmen fra lydloggen er en mann da?

Anonymkode: 5d6a6...857

Du ville ikke svare på dette hi?

Anonymkode: 5d6a6...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I fjor var 4 av 5 navigatører på fregatten kvinner (mulig overkvotering?).

"Tar styringen", ja. 😂

HI-skjermbilde.jpg

Anonymkode: 0a341...9ae

Kjønnskvotering er «når alt annet er likt, velges kvinnen»

Men vi vet ikke om de jobber der lenger, nå. Og det var en mann på opptaket. Har han blitt dårlig påvirket av alle disse kvinnene? 

 

Anonymkode: 0b909...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjønnskvotering er «når alt annet er likt, velges kvinnen»

Men vi vet ikke om de jobber der lenger, nå. Og det var en mann på opptaket. Har han blitt dårlig påvirket av alle disse kvinnene? 

 

Anonymkode: 0b909...558

Kanskje han også har tampong i øyet? Fra en pms-navigatør. 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI, går du av flyet om det er en kvinnelig pilot?
Det var sikkert samer, hedmarkinger, trøndere (huff) og kanskje en og annen andre generasjons innvandrer på den balja også. 😉

Det er da vel ingen som kommer seg gjennom skoler og sertifiseringer pga. kjønn?
Man kan kanskje kvoteres inn, men ikke ut!

Anonymkode: 4203d...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Kjønnskvotering er «når alt annet er likt, velges kvinnen»

Nei, det er feil.

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

HI, går du av flyet om det er en kvinnelig pilot?

Selvfølgelig. Men jeg ville vært litt betenkt om hun var kvotert inn.

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Du ville ikke svare på dette hi?

Anonymkode: 5d6a6...857

Var fartøysjefen på broen? Er det han som står for navigeringen?

Mannan på tapen var vel den ene av de fem navigatørene. 

Selve hovedpoenget med Forsvaret er at de skal være i stand til å forsvare landet. Den beste kandidaten bør få jobben uavhengig av kjønn. Kjønnskvotering gjør Forsvaret svakere. Kjønn bør ikke gå foran sikkerhet og kampberedskap. Det gjør det tydeligvis i dag. Det er ingen tjent med.

Vi trenger ikke mange kvinner som i 50/50, vi trenger de BESTE kvinnene. Akkurat som vi trenger de beste mennene. På like vilkår.

Men det er klart et trivelig miljø ombord er det viktigste.

Miniatyrbilde

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var fartøysjefen på broen? Er det han som står for navigeringen?

Mannan på tapen var vel den ene av de fem navigatørene. 

Selve hovedpoenget med Forsvaret er at de skal være i stand til å forsvare landet. Den beste kandidaten bør få jobben uavhengig av kjønn. Kjønnskvotering gjør Forsvaret svakere. Kjønn bør ikke gå foran sikkerhet og kampberedskap. Det gjør det tydeligvis i dag. Det er ingen tjent med.

Vi trenger ikke mange kvinner som i 50/50, vi trenger de BESTE kvinnene. Akkurat som vi trenger de beste mennene. På like vilkår.

Men det er klart et trivelig miljø ombord er det viktigste.

Miniatyrbilde

Anonymkode: 0a341...9ae

Hvordan vet du at de 4 kvinnene ikke er de beste? Hvorfor mener du at kvinnene er skyld i ulykken?

Anonymkode: 5d6a6...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åja, så det var kvinnene sin skyld denne gangen altså, ikke muslimene?

Anonymkode: d3002...211

Det var nok minst 4 gravide muslimske kvinner i overgangsalderen som ikke så skikkelig på grunn av nikaben.

Anonymkode: ed63f...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var nok minst 4 gravide muslimske kvinner i overgangsalderen som ikke så skikkelig på grunn av nikaben.

Anonymkode: ed63f...8b7

De var nok i tillegg så opptatt med venstrevridd feministprat at de glemte å se seg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette stod i Forsvarets Forum nr 2 / 2017.

– Det er en fordel å være mange kvinner om bord. Det blir jo med en gang en naturlig greie og et ganske annerledes miljø, som jeg ser på som positivt, sa løytnant Iselin Emilie Jakobsen Ophus. Hun er navigasjonsoffiser på KNM Helge Ingstad, skrev Forsvarets Forum.

Når flere kvinner kan jobbe sammen, blir det med ett enklere å finne seg til rette og å kunne skape et mer balansert forsvar, skriver Forsvarets Forum.

– Det er viktig at integreringen av kvinner skal fungere i alle ledd: fra offiserer og konstabler, til menige, sier Ophus og legger til: – Det viktigste for meg er at jobben min gir mening, at man jobber for noe større enn seg selv.

Mange stiller seg nå spørsmål om andelen kvinner i etaten, i hvilken grad de kvoteres inn på andre krav enn for menn, og hvilken effekt det har på den profesjonelle kulturen i Forsvaret.

Det er fortsatt ikke klart hvilke feil som ble gjort og av hvem. Det er heller ikke kommet ut offentlig hvem den aktuelle vaktsjefen på broen var, annet enn at det var en navigasjonsoffiser. Både menn og kvinner kan gjøre feil.

Men det er grunn til å kreve at kommisjonene som skal se på årsaken til denne ulykken, også ser bredere på de prosessene og omstillingene Forsvaret er inne i. Skal et hovedpoeng med Forsvaret være at kvinner skal finne sin plass og at man skal bruke energi på «integrering» og skape et «balansert» arbeidsmiljø?

Folk ønsker svar på hva som gikk galt når et skip til fire milliarder kroner nå ligger veltet i en norsk fjord. Og de fortjener å få det, politisk ukorrekt eller ei.

Anonymkode: 0a341...9ae

Man skal være rimelig blåst om man ikke er klar over at det finnes både inkompetente menn og inkompetente kvinner i ethvert yrke.

Og kanskje vi skal begynne med en opptelling over hvor mange skip eller andre dyre fartøy menn har vraket på de mest idiotiske måter opp gjennom årene? Ikke det nei... ;)

Anonymkode: b121e...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var nok minst 4 gravide muslimske kvinner i overgangsalderen som ikke så skikkelig på grunn av nikaben.

Anonymkode: ed63f...8b7

😂

Anonymkode: b121e...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangeårig kaptein og navigatør Geir S. Eilertsen reagerer kraftig på radarbilder og lydlogg fra kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS». Han mener ulykken må få store konsekvenser.

– Hvis dette er hvordan sjøforsvaret trener opp sine navigasjonsoffiserer er det rystende. De viser overhodet ingen disiplin eller forståelse for sjøveisreglene, eller hvordan man kommuniserer eller navigerer til sjøs, sier Eilertsen til VG.

– I lydloggen hører man på stemmebruken at det ikke virker som mannskapet på fregatten er klar over situasjonen de er oppe i. De er ikke klar over at de seiler mot en fare. Det synes jeg er rimelig rart. De virker helt handlingslammet.

Jeg er ganske rystet, og er virkelig sjokkert over mangelen på sjømannskap, sier Eilertsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p68Lp6/kaptein-om-lydlogg-fra-fregattulykken-jeg-er-virkelig-sjokkert

 

Anonymkode: 0a341...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mangeårig kaptein og navigatør Geir S. Eilertsen reagerer kraftig på radarbilder og lydlogg fra kollisjonen mellom KNM «Helge Ingstad» og «Sola TS». Han mener ulykken må få store konsekvenser.

– Hvis dette er hvordan sjøforsvaret trener opp sine navigasjonsoffiserer er det rystende. De viser overhodet ingen disiplin eller forståelse for sjøveisreglene, eller hvordan man kommuniserer eller navigerer til sjøs, sier Eilertsen til VG.

– I lydloggen hører man på stemmebruken at det ikke virker som mannskapet på fregatten er klar over situasjonen de er oppe i. De er ikke klar over at de seiler mot en fare. Det synes jeg er rimelig rart. De virker helt handlingslammet.

Jeg er ganske rystet, og er virkelig sjokkert over mangelen på sjømannskap, sier Eilertsen.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p68Lp6/kaptein-om-lydlogg-fra-fregattulykken-jeg-er-virkelig-sjokkert

 

Anonymkode: 0a341...9ae

Eeeeeh - ja? Det var noe som gikk galt, ja, og det var to skip som kolliderte, vi har alle fått med oss det. Det er ingenting her som støtter din misogyne spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...