Gå til innhold

Bigender og det å kalle "henne" "them", det er rart for meg.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer i Storbritannia og vi har en sak på skolen hvor en elev ikke identifiserer seg som noe kjønn, hverken mann eller kvinne. Personen er født jente, har ikke tatt noen operasjoner eller hormonbehandling. Vi har nå fått en mail fra universitetet hvor det står denne personens standpunkt og at denne personen har klaget over å ha blitt omtalt som "her" eller "she", og at tingene til personen er "hers". 

Dette har personen tatt veldig alvorlig, noen har vissnok blitt kalt inn til "Disiplinary meetings". For denne personen skal tilkalles som "them" eller "they". Tingene er "theirs". Jeg støtter det meste, men her føler jeg at det går over alle økseskaft!  

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg studerer i Storbritannia og vi har en sak på skolen hvor en elev ikke identifiserer seg som noe kjønn, hverken mann eller kvinne. Personen er født jente, har ikke tatt noen operasjoner eller hormonbehandling. Vi har nå fått en mail fra universitetet hvor det står denne personens standpunkt og at denne personen har klaget over å ha blitt omtalt som "her" eller "she", og at tingene til personen er "hers". 

Dette har personen tatt veldig alvorlig, noen har vissnok blitt kalt inn til "Disiplinary meetings". For denne personen skal tilkalles som "them" eller "they". Tingene er "theirs". Jeg støtter det meste, men her føler jeg at det går over alle økseskaft!  

Anonymkode: 807ad...791

Enig med deg, det går for langt. Personen er helt åpenbart psykisk syk, og må få hjelp slik at hun greier å forholde seg til samfunnet og det faktum at hun faktisk er jente. Hvis hun ikke greier det, må hun isolere seg fra andre mennesker - ikke forvente at alle husker på å ta hensyn til hennes psykiske lidelse og tvangsmessige adferd. 

Og det kan du godt si rett til de som ev. måtte innkalle deg til et møte. Personlig hadde jeg skydd henne som pesten, sånne folk skal bare lage bråk.

Anonymkode: ecd2a...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det virker som litt voldsomt med Disiplinary Meetings, men kan dere ikke bare kalle dem det de ønsker, det skader jo ingen? Jeg synes egentlig det er helt ok med gender fluidity, det er jo tross alt mindre "brutalt" enn  transkjønnet. Dersom flere føler seg hjemme som intetkjønn, ev. begge kjønn, så er jo det bare flott. 

Jeg har ingen problemer med transkjønn og tviler ikke på at for mange er det ikke noe annet alternativ en å gå gjennom kjønnskorrigerende behandling, men jeg er litt redd for at noen føler på at de "må" være det ene eller det andre og dermed ender opp med å ta et valg de ikke kan gå tilbake på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg studerer i Storbritannia og vi har en sak på skolen hvor en elev ikke identifiserer seg som noe kjønn, hverken mann eller kvinne. Personen er født jente, har ikke tatt noen operasjoner eller hormonbehandling. Vi har nå fått en mail fra universitetet hvor det står denne personens standpunkt og at denne personen har klaget over å ha blitt omtalt som "her" eller "she", og at tingene til personen er "hers". 

Dette har personen tatt veldig alvorlig, noen har vissnok blitt kalt inn til "Disiplinary meetings". For denne personen skal tilkalles som "them" eller "they". Tingene er "theirs". Jeg støtter det meste, men her føler jeg at det går over alle økseskaft!  

Anonymkode: 807ad...791

Dette er bare skrullerier. Jeg hadde  nektet å føye meg.

Anonymkode: 0ddc4...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leeloo76 skrev:

Mulig det virker som litt voldsomt med Disiplinary Meetings, men kan dere ikke bare kalle dem det de ønsker, det skader jo ingen? Jeg synes egentlig det er helt ok med gender fluidity, det er jo tross alt mindre "brutalt" enn  transkjønnet. Dersom flere føler seg hjemme som intetkjønn, ev. begge kjønn, så er jo det bare flott. 

Jeg har ingen problemer med transkjønn og tviler ikke på at for mange er det ikke noe annet alternativ en å gå gjennom kjønnskorrigerende behandling, men jeg er litt redd for at noen føler på at de "må" være det ene eller det andre og dermed ender opp med å ta et valg de ikke kan gå tilbake på.

For meg er det litt rart hele greia. At universitetet sendte ut en mail til alle studentene på grunn av dette. Ja, med navn på denne studenten, med vedlagt bilde, slik at vi ikke skal ta feil. Jeg har nok sett denne studenten før, som de fleste andre studenter som er på campus. Det var en liten sak (det begynte med at en person i klassen kalte "they" for "her". Så hvorfor gjør denne personen det til en så stor sak at alle på universitetet må vite hvem "they" er?  

 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøver å skjønne greia, og om noen ønsker å kalles noe spesielt så ville jeg anstrengt meg for å få det til, men det må da bare bli forvirring ut av å bruke flertallsbetegnelser på en enkeltperson? Hvorfor flertall? Uansett om hun føler seg som dame på tirsdag, mann på onsdag og noe midt i mellom på fredag, så er jo vedkommende fortsatt bare 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg, det går for langt. Personen er helt åpenbart psykisk syk, og må få hjelp slik at hun greier å forholde seg til samfunnet og det faktum at hun faktisk er jente. Hvis hun ikke greier det, må hun isolere seg fra andre mennesker - ikke forvente at alle husker på å ta hensyn til hennes psykiske lidelse og tvangsmessige adferd. 

Og det kan du godt si rett til de som ev. måtte innkalle deg til et møte. Personlig hadde jeg skydd henne som pesten, sånne folk skal bare lage bråk.

Anonymkode: ecd2a...89d

På hvilket grunnlag hevder du at «they» er psykisk syk? 

Og hvis dine antakelser er rett, dier det mer om deg som vil sky en psykisk syk person som pesten. 

Det at en person ikke identifiserer seg som han eller henne, er da helt uproblematisk. Hvorfor mener du at denne personen kun er ute etter bråk? Det handler vel mer om at «they» ønsker respekt og vil bli møtt ut i fra hvordan «they» identifiserer seg. Noe som er biologisk og ikke mentalt. 

De fleste synes det er uproblematisk når Jorunn på ungdomsskolen heller vil kalles Line, selv før hun har endret navnet hos folkeregisteret. Jorunn har gjort dette fordi hun ikke føler seg hjemme i navnet, og at Line er mer henne. Selv vet jeg om tre som har endret navnet, og ingen har fortsatt å kalle Lind for Jorunn fordi de respekterer hennes valg.

Hvordan du identifiserer deg når det kommer til kjønn  er viktig for den det angår, og det koster osd andre lite å imøtekomme dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg prøver å skjønne greia, og om noen ønsker å kalles noe spesielt så ville jeg anstrengt meg for å få det til, men det må da bare bli forvirring ut av å bruke flertallsbetegnelser på en enkeltperson? Hvorfor flertall? Uansett om hun føler seg som dame på tirsdag, mann på onsdag og noe midt i mellom på fredag, så er jo vedkommende fortsatt bare 1. 

Nå er ikke jeg stiv i engelsk grammatikk, men blir det ikke litt som de norske høflighetsformene De, Dem og Deres? 

Unnskyld frue, er dette Deres paraply? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Jeg prøver å skjønne greia, og om noen ønsker å kalles noe spesielt så ville jeg anstrengt meg for å få det til, men det må da bare bli forvirring ut av å bruke flertallsbetegnelser på en enkeltperson? Hvorfor flertall? Uansett om hun føler seg som dame på tirsdag, mann på onsdag og noe midt i mellom på fredag, så er jo vedkommende fortsatt bare 1. 

For meg er det også forvirrende. Hvorfor bruke flertallsbetegnelser på en person? Og det kan hende at jeg har blandet uttrykk, beklager. Denne personen identifiserer seg som hverken en mann eller en kvinne. Denne personen er ikke mann en dag og en kvinne en dag. Denne personen er "ikke-kvinne-ikke-mann". Så...Hvorfor ikke bruke "it"? Hadde personen skiftet mellom mann og dame hadde nok "they" gått ( under PC- Storbritannia). 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke bare bruke personens navn? 

"Det er xxxx sine ting"

Anonymkode: a92ad...a42

👍

Anonymkode: 6d7c1...c13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Jeg prøver å skjønne greia, og om noen ønsker å kalles noe spesielt så ville jeg anstrengt meg for å få det til, men det må da bare bli forvirring ut av å bruke flertallsbetegnelser på en enkeltperson? Hvorfor flertall? Uansett om hun føler seg som dame på tirsdag, mann på onsdag og noe midt i mellom på fredag, så er jo vedkommende fortsatt bare 1. 

Dette er helt vanlig bruk for en person man ikke vet kjønnet på eller istedet for "he or she" fordi det er kortere og enklere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pobie skrev:

Dette er helt vanlig bruk for en person man ikke vet kjønnet på eller istedet for "he or she" fordi det er kortere og enklere.  

Se der, da lærte jeg noe nytt i dag også :). Jeg har aldri vært borti den bruken av them, they og theirs, men så tror jeg ikke jeg har hatt behov for det heller. Hvordan løser man forvirringen om man peker mot en gruppe mennesker og sier at bilen er "theirs" og at man da mener vedkommende litt til venstre for midten og ikke hele gruppa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert vanskeligst i begynnelsen. Etterhvert som vi blir vant med  det går det automatisk. Jeg støtter trans- og bigender-rettigheter fullt ut bare så det er sagt. Men tenkte på at det må jo bli store problemer på språk som har kjønnet "alle" ord og spesielt substantiver. Mange navn som etternavn er kjønnet. Tenker spesielt på arabisk og russisk, sikkert flere eksempler óg.

Anonymkode: cf238...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usedvanlig lite interessant for andre enn den selvopptatte personen det gjelder, som har krabbet så langt inn i egen navle at veien ut ikke er å finne, og bare å se bort fra. Det er ingen som er ukjønnet, og språkvalg er ikke noe man kan styre på den måten så lenge det ikke gjelder faktisk belastende ord som nigger og pakkis. Disiplinærhøring hadde jeg glatt tatt om det var på det grunnlaget. Kall det sivil ulydighet om så er - det er ingen grunn til å føye seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Hadde den diskusjonen med en kamerat her i går. Beklager at den blir gitt på engelsk.

" This person have all the rights to identify as whomever she/they want. But they have no right to force me to decide want I want to call them. " Diskuter. 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Usedvanlig lite interessant for andre enn den selvopptatte personen det gjelder, som har krabbet så langt inn i egen navle at veien ut ikke er å finne, og bare å se bort fra. Det er ingen som er ukjønnet, og språkvalg er ikke noe man kan styre på den måten så lenge det ikke gjelder faktisk belastende ord som nigger og pakkis. Disiplinærhøring hadde jeg glatt tatt om det var på det grunnlaget. Kall det sivil ulydighet om så er - det er ingen grunn til å føye seg.

Personen har sikkert en agenda. Men jeg føler at personen har gjordt det på den gale måten. Som du sier,  dette er nok bare interessant for denne personen og noen få flere. Hvorfor få universitetet til å sende ut en mail til 15 000+ studenter om dette? Med navn og bilde på studenten? Og true med "disiplinary meetings"? 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Hadde den diskusjonen med en kamerat her i går. Beklager at den blir gitt på engelsk.

" This person have all the rights to identify as whomever she/they want. But they have no right to force me to decide want I want to call them. " Diskuter. 

Anonymkode: 807ad...791

Men med alle andre kaller han dem det de vil kalles? De aller fleste er så heldige at de vil kalles det kjønnet de ble født som, og kameraten din føyer seg etter dette. Hvorfor velger han ikke da selv hvem han vil kalle han/hun/hen osv, utifra hva han selv ønsker? Hvorfor gjelder dette argumentet kun de som ikke identifiserer seg som det kjønnet de ble født som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pobie skrev:

Men med alle andre kaller han dem det de vil kalles? De aller fleste er så heldige at de vil kalles det kjønnet de ble født som, og kameraten din føyer seg etter dette. Hvorfor velger han ikke da selv hvem han vil kalle han/hun/hen osv, utifra hva han selv ønsker? Hvorfor gjelder dette argumentet kun de som ikke identifiserer seg som det kjønnet de ble født som?

Du fremstiller det som det er ren slump at majoriteten ser ut som det de er. Det er jo ikke sant. Ser du ut som jente blir du kalt HUN. Ser du ut som gutt blir du kalt HAN. Så er det noen som ikke ser ut som det de er - og kommer du innpå vedkommende kan du lære at ojsan, det var ikke en hun, men en han. Det vil fortsatt si at det er et binært system som fungerer. Alle avartene som prøver å plassere seg et sted som bryter med binariteten får jo bare leke med det så mye de vil i egen klubb, men de kan ikke påtvinge andre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pobie skrev:

Men med alle andre kaller han dem det de vil kalles? De aller fleste er så heldige at de vil kalles det kjønnet de ble født som, og kameraten din føyer seg etter dette. Hvorfor velger han ikke da selv hvem han vil kalle han/hun/hen osv, utifra hva han selv ønsker? Hvorfor gjelder dette argumentet kun de som ikke identifiserer seg som det kjønnet de ble født som?

Han kaller de som er jenter, jenter, de som er gutter, gutter.  Han velger det selv. Spørsmålet og argumentasjonen er anngående denne personen som er født jente, men ikke identifiserer seg som jente eller gutt. Han velger da selv å kalle henne jente. Denne personen vil kalles "them". Han føler at han ikke skal bli tvunget til å kalle denne personen " them". 

Anonymkode: 807ad...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han kaller de som er jenter, jenter, de som er gutter, gutter.  Han velger det selv. Spørsmålet og argumentasjonen er anngående denne personen som er født jente, men ikke identifiserer seg som jente eller gutt. Han velger da selv å kalle henne jente. Denne personen vil kalles "them". Han føler at han ikke skal bli tvunget til å kalle denne personen " them". 

Anonymkode: 807ad...791

Han velger det jo ikke selv når han bare går utifra hvilket kjønn de ser ut som. Han vet jo ikke hvilke genitalier de har. 

Og han er jo litt drittsekk når han nekter å kalle noen det de vil kalles selv. Nekter han å kalle folk ved nytt navn hvis de forandrer navn? Han gjør det han at folk vil kalles noe annet enn de ble født som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sug lut skrev:

Du fremstiller det som det er ren slump at majoriteten ser ut som det de er. Det er jo ikke sant. Ser du ut som jente blir du kalt HUN. Ser du ut som gutt blir du kalt HAN. Så er det noen som ikke ser ut som det de er - og kommer du innpå vedkommende kan du lære at ojsan, det var ikke en hun, men en han. Det vil fortsatt si at det er et binært system som fungerer. Alle avartene som prøver å plassere seg et sted som bryter med binariteten får jo bare leke med det så mye de vil i egen klubb, men de kan ikke påtvinge andre det.

Men kjønn er ikke et binært system. Man kan bli født som XXY, XXXY, XXXXY, osv. For å ikke nevne tvekjønnede personer. 

Kjønn er heller ikke bare hvilke kjønnsorganer man er født med. Kjønn er firedelt: det man er født som, det man identifiserer seg som, det man uttrykker seg som, og det man tiltrekkes av. Og disse fire delene er helt uavhengige av hverandre. F eks man kan være født som jente, føle seg som gutt, tiltrekkes av gutter, og kle seg som jente.  Og det er ikke bare gutt/jente, men gutt/jente/begge deler/ingen av delene, og alt imellom, f eks begge deler men mest som jente.

Dette er vitenskaplig anerkjent. De som nekter å se kjønn som noe annet enn kjønnsorganer henger laaaaangt etter.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pobie skrev:

Men kjønn er ikke et binært system. Man kan bli født som XXY, XXXY, XXXXY, osv. For å ikke nevne tvekjønnede personer. 

Kjønn er heller ikke bare hvilke kjønnsorganer man er født med. Kjønn er firedelt: det man er født som, det man identifiserer seg som, det man uttrykker seg som, og det man tiltrekkes av. Og disse fire delene er helt uavhengige av hverandre. F eks man kan være født som jente, føle seg som gutt, tiltrekkes av gutter, og kle seg som jente.  Og det er ikke bare gutt/jente, men gutt/jente/begge deler/ingen av delene, og alt imellom, f eks begge deler men mest som jente.

Dette er vitenskaplig anerkjent. De som nekter å se kjønn som noe annet enn kjønnsorganer henger laaaaangt etter.  

 

Kjønn har vært binært til alle tider. Det er bittesmå avviksgrupper du snakker om som ikke plasserer seg i det binære, enten ved fødsel eller ved senere skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...