Gå til innhold

8 åring som svarer frekt og ikke hører,hva gjør jeg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er et mareritt om dagen og svarer når hun blir snakket til. Samboeren min(ikke pappaen) kan ikke snakke til henne i det hele tatt,da er hun enda verre og ler av han. Hun har mye mer respekt for meg. Her om dagen låste  hun samboeren ute og bare lo. 

Vi trenger sårt råd,vi har vært på utredning på bup hvor de mente hun var normalt trass.

samboer vet ikke hva han skal gjøre for at hun skal høre,jeg kan ikke dra ut av huset for da bryter helvete løs noe hun ikke tørr når jeg er hjemme.

 

Anonymkode: 09d91...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig lite opplysninger til å kunne gi deg noen råd om hva du bør gjøre. 

Men en ting jeg lurer på; Du skriver at hun har mye mer respekt for deg og i neste avsnitt skriver du at når du ikke er hjemme så «bryter helvete løs». Dette er noe hun ikke tørr når du er hjemme. Så vil jeg bare spørre deg, hva legger du i «respekt». 

For meg virker det mer som frykt, redsel og ikke respekt. 

Anonymkode: 0d932...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å gi råd uten å vite mer om deres situasjon: er det lenge siden deg om hennes far gikk fra hverandre? Hvor lenge har dere bodd med din samboer? Hvem irettesetter henne når hun gjør noe galt?

Jeg tenker hennes oppførsel er en protest mot din samboer. Virker som hun har lite "respekt" for han. Hvordan dere kan håndtere dette avhenger av blant annet ovenstående. Din samboer må sette seg i "respekt" overfor henne. Hvordan dette skal løses avhenger av grunnen til hvorfor hun oppfører seg slik: er hun sjalu (om dere 2 har bodd alene lenge føler hun kanskje at din samboer er en konkurrent) eller er hun sint (om du flyttet fra henns far inntil en ny mann).

Anonymkode: 24c21...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og hennes far gikk fra hverandre da hun var 1år. Jeg og samboer har bodd sammen i et år. Det er alltid jeg som må brute inn når hun ikke hører for hun hører absolutt ikke på samboer. Ja hun har tydeligvis ingen respekt for han. Hun har en lillesøster på 7 år som er helt annderledes, hun hører på begge og er ikke frekk. 

Når vi snakker til henne svarer hun bare frekt nei...det gidder jeg ikke. Hun smeller med dører, skriker og ler av samboer. Hun er frekk mot meg også men ikke på samme måte. 

Samboer mener at med engang jeg kommer inn døra så blir det helt annderledes og rolig i huset. 

Vi er begge slitne og vet ikke hvordan vi skal gå frem,hun nærmest mobber samboer. 

Anonymkode: 09d91...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal han sette seg i respekt når hun nekter å høre og bare er frekk?

Anonymkode: 09d91...599

Gi konsekvenser... 

Ipad, tv-tid og vennebesøk kan fint skrenkes inn ved dårlig oppførsel. La han gi konsekvensene, og støtt han i det. Kommer hun og klager til deg, er det viktig at du støtter han og sier «Kåre har sagt at du ikke får spille mer i dag, da blir det sånn» (ordlyden blir selvfølgelig din egen). 

Sett dere ned og lag noen husregler som alle skal følge. Fortell hvilke konsekvenser det får om de ikke følger husreglene og følg opp. 

Vurder belønningsskjema for god oppførsel. Start med oppgaver hjemme for å tjene litt ukepenger. Utagerende oppførsel kan gi trekk i ukepenger. 

Jeg ville kanskje tatt en prat med helsesøster eller fvk for å få gode tips og råd. Kanskje barnet trenger å snakke med f.eks helsesøster alene, kan jo være noe som plager henne.

Anonymkode: 03df6...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du bryter inn og tar over om samboer irettesetter henne viser du henne jo at din stemme veier tyngre enn hans.  Når han irettesetter må du holde deg unna! Du mangler jo respekt for hans ord selv, hvordan skal hun da lære at hans ord veier like tungt som ditt? 

Anonymkode: 8f982...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det smelling med soveromsdøra hennes hadde jeg gitt én advarsel også fjernet døra. Begrunnelsen ville vært at hun ikke får ødelegge hjemmet.

Anonymkode: 03df6...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du bryter inn og tar over om samboer irettesetter henne viser du henne jo at din stemme veier tyngre enn hans.  Når han irettesetter må du holde deg unna! Du mangler jo respekt for hans ord selv, hvordan skal hun da lære at hans ord veier like tungt som ditt? 

Anonymkode: 8f982...ea3

Får jo inntrykket av at stefar ikke irettesetter å derfor gjør mor det.

Anonymkode: 220c1...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at dette må få konsekvenser.

Og stefar må også få gi konsekvenser.

Det som kan være problemer er at hun er usikker på han, om han vil bli, om han bryr seg osv. Derfor tester hun! Så veldig viktig at stefar også er konsekvent, men samtidig viser, evt sier, at han har tenkt til å bli der og at han ikke kommer til å gi opp å få være en del av familien fordi han er glad i alle sammen som er der. Dette er viktig at han holder ut helt til hun forstår at han virkelig bryr seg. 

Dette en en helt vanlig måte å teste omsorg på for barn. 

Anonymkode: 47230...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er for slappe i grensesettingen og måten dere reagerer på tenker jeg. Frekke svar får umiddelbart konsekvenser i dette huset. Vi har en 7- åring som av og til prøver seg, svarer han frekt, tar vi tak i det med en gang og irettesetter han med GANSKE streng tone, samt at jeg ikke slipper han med blikket mitt før han sier unnskyld og virkelig mener det. Det blir noen ganger diskusjoner, men vi får siste ordet. Forklarer også til han hvorfor han ikke kan si det og det..... Det er en måte å teste dere på helt klart, men dere må begge sette dere i mere respekt. Vær tydelige, bestemte, og ikke gi dere før hun beklager seg og prøver å rette opp atferden. Da kan hun få ros. 

Anonymkode: 1718b...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og hennes far gikk fra hverandre da hun var 1år. Jeg og samboer har bodd sammen i et år. Det er alltid jeg som må brute inn når hun ikke hører for hun hører absolutt ikke på samboer. Ja hun har tydeligvis ingen respekt for han. Hun har en lillesøster på 7 år som er helt annderledes, hun hører på begge og er ikke frekk. 

Når vi snakker til henne svarer hun bare frekt nei...det gidder jeg ikke. Hun smeller med dører, skriker og ler av samboer. Hun er frekk mot meg også men ikke på samme måte. 

Samboer mener at med engang jeg kommer inn døra så blir det helt annderledes og rolig i huset. 

Vi er begge slitne og vet ikke hvordan vi skal gå frem,hun nærmest mobber samboer. 

Anonymkode: 09d91...599

Kanskje dere favoriserer den snille jenta..

Slutt å kall det trass. Det er følelser. 

Hun har bare kjent typen din i ett år. 

Snakk anderledes med barnet. 

Hun nærmest mobber samboer.. syns ikke noe synd på han akkurat. Heller barnet ditt som har vansker med å takle han. Barnet ditt er 8 år. At hun er et mareritt sier du?? Barn vil bare være snille de ! Så fiks problemet og ikke dattern din. 

Pappa fikk seg ny dama da jeg var 18 år. Jeg bodde ikke hjemme engang. Det tok meg over 10 år å klare å omgås henne. Så ikke forvent så mye av en 8 åring. 

Anonymkode: e8cd2...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det smelling med soveromsdøra hennes hadde jeg gitt én advarsel også fjernet døra. Begrunnelsen ville vært at hun ikke får ødelegge hjemmet.

Anonymkode: 03df6...fbb

... Og spurt hvorfor hun gjorde det. Hun handler jo i affekt, og angrer nok etterpå. 

Anonymkode: e8cd2...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje dere favoriserer den snille jenta..

Slutt å kall det trass. Det er følelser. 

Hun har bare kjent typen din i ett år. 

Snakk anderledes med barnet. 

Hun nærmest mobber samboer.. syns ikke noe synd på han akkurat. Heller barnet ditt som har vansker med å takle han. Barnet ditt er 8 år. At hun er et mareritt sier du?? Barn vil bare være snille de ! Så fiks problemet og ikke dattern din. 

Pappa fikk seg ny dama da jeg var 18 år. Jeg bodde ikke hjemme engang. Det tok meg over 10 år å klare å omgås henne. Så ikke forvent så mye av en 8 åring. 

Anonymkode: e8cd2...955

Jeg får helt noia av folk som deg som alltid skal bortforklare barns dårlige oppførsel med at det er synd på dem og de vil jo bare være snille hele tiden. Det er søren meg ikke merkelig at det fins så mange barn som tror hele verden snurrer rundt dem, og aldri har tatt hensyn til og tilpasset seg andre mennesker. Barn må bli satt krav til og bli korrigert når de har en dårlig oppførsel, og de har ingen rett til å løpe rundt og være frekke mot andre mennesker.

Anonymkode: 1c64b...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal fortelle dere noe som kan være relevant men som BUP mener ikke har noe betydning. Hun ble tatt bilder av i barnehagen av en pedofil som jobbet i barnehagen i mange år,vi vet ikke om det har skjedd noe mer og jeg tror og føler det kan ha noe å si,men er veldig usikker. 

Jeg må gripe inn da stefar ikke er streng nok og hun overkjører han fullstendig. 

Anonymkode: 09d91...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ris på blanke messingen er kanskje det eneste som hjelper.

Anonymkode: 7bc7a...e71

Å risikere å miste omsorgen for barnet fordi du bryter norsk lov ja,kjempe lurt tips!

Anonymkode: 220c1...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje dere favoriserer den snille jenta..

Slutt å kall det trass. Det er følelser. 

Hun har bare kjent typen din i ett år. 

Snakk anderledes med barnet. 

Hun nærmest mobber samboer.. syns ikke noe synd på han akkurat. Heller barnet ditt som har vansker med å takle han. Barnet ditt er 8 år. At hun er et mareritt sier du?? Barn vil bare være snille de ! Så fiks problemet og ikke dattern din. 

Pappa fikk seg ny dama da jeg var 18 år. Jeg bodde ikke hjemme engang. Det tok meg over 10 år å klare å omgås henne. Så ikke forvent så mye av en 8 åring. 

Anonymkode: e8cd2...955

Men da var du tydeligvis en ufordragelig 18 åring uten oppdragelse.

Anonymkode: 75747...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig altså. Greit nok at samboeren din må bli strengere, gi konsekvenser etc. Men bruker han tid på henne, på hyggelige ting eller er det umulig? Er det slik at hun "ødelegger" enhver mulighet for hygge eller er det kun i situasjoner der hun blir irettesatt at hun lager styr. 

BUP mener det som skjedde i bhg ikke er relevant, ikke relevant for noe? Altså, mener de at det helt sikkert ikke har påvirket henne noe? Har hun eller dere fått noe som helst oppfølging eller verktøy etter det som skjedde? Hvordan er hun mot andre menn, som bestefedre og far? Hva med evnt stemor? 

Anonymkode: 43a09...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefaren må skjerpe seg og bli tydeligere og sette foten ned. Klarer han ikke det kan dere ikke forvente at dette blir bedre. 

Han MÅ skjerpe seg.

Anonymkode: 08c4c...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Å risikere å miste omsorgen for barnet fordi du bryter norsk lov ja,kjempe lurt tips!

Anonymkode: 220c1...fe9

Du mister ikke omsorgen av den grunn da.

Anonymkode: 7bc7a...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig at stefar blir mer tydelig enn han er. Hvis du bryter inn når han irettesetter, så blir det uansett du som er 'sjefen'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mister ikke omsorgen av den grunn da.

Anonymkode: 7bc7a...e71

Ehh jo! Det er vold mot barnet ditt!

Anonymkode: 220c1...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Ehh jo! Det er vold mot barnet ditt!

Anonymkode: 220c1...fe9

Nå må du gi deg. Et par klaps på baken tar ingen skade av.

Anonymkode: 7bc7a...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...