Gå til innhold

For dere som sier nei til 19 uker pappaperm. Signere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Argumentene er gode og fedre burde ha større rettigheter. Det utelukker ikke at gubben din.. tja er en dust. Som far satte jeg stor pris på å være hjemme og tok også en del av fellesperioden. Jeg føler at jeg ble mer tilknyttet og omvendt. Det er ingen erstatning for det å legge inn tiden. Mating, trilling, legging, være den som er der når barnet våkner, all kosen. Slitsomt, ja. Vell verd det. Statistisk kommer ditt første barn også bedre ut i livet siden han var hjemme. På alt fra skole, skilsmisse, narkotika, fengsel. Alt trekker i positiv retning når fedre er hjemme og ikke kun mødre. Det er det eneste argumentet som trengs spør du meg. Fuck dårlig økonomi i noen måneder, vanskelig med pumping, ikke mulig å ta ammefri i praksis. Alt dette våset er bagateller dersom man ser på fordelene for barnet i et langt liv. 

Anonymkode: d4a59...c49

Om du mener alt annet er bagateller, så er jeg glad du hverken er min far eller far til mine barn. Og skal du bruke statistikk som et argument, så bør du også vite at det sier noe om en tendens i en gruppe. Ikke nødvendigvis enkeltfamilier/personer. 

Anonymkode: 14738...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 25.10.2018 den 21.15, Anonym bruker skrev:

Om du mener alt annet er bagateller, så er jeg glad du hverken er min far eller far til mine barn. Og skal du bruke statistikk som et argument, så bør du også vite at det sier noe om en tendens i en gruppe. Ikke nødvendigvis enkeltfamilier/personer. 

Anonymkode: 14738...5df

Ja, jeg ønsker å være der for mitt barn som far. Det gjør meg til et godt menneske.

Statistikk gjøres gjerne på bakgrunn av enkeltfamilier/personer. Hva annet skulle statistikk være laget av? 

Tilknytting fordrer å være tilstede og fordelene ved at mor og far er der er både tydelige og mange. Da blir også tiden stilt til disposisjon viktig. Mor er bare viktig når mor bare er hjemme. Det går barna bedre i livet når mor og far er hjemme. Det har ingenting med kjønn å gjøre. På grunn av amming er det naturlig at mor er hjemme først. 

Det er i dag en sterk faglig uenighet om hva som er det beste for barn basert på de siste 15 års forskning sammenliknet med tidligere oppfatninger. Den viser at det er best for barn å ha likeverdig kontakt med begge foreldre. Både faglig prestisje og personlig økonomi er nok dessverre sterke drivere i denne fagkonflikten.

•Tilknytningsforskning baserer seg på forskning på «fremmedsituasjonen», en størrelse med store feilkilder. •Morspresumpsjonen er utgangspunktet for denne forskningen (Bowlby)

•Målingen er basert på en situasjonsbetinget øyeblikksobservasjon av samspillet mellom små barn og mor.

•Det er få tilsvarende observasjoner mellom barn og far som ville kunne utfylt bildet. Det som er gjort i de senere år viser at tilknytning er avhengig av tilstedeværelse ikke av kjønn.

 

Longitudinell forskning og store metaundersøkelser viser at barn som har kontakt med begge er/har:

•Bedre emosjonelt og atferdsmessig tilpasset

•Bedre selvfølelse, Mindre depressjon og stress

•Bedre skoleresultater, bedre sosial tilpasning •Bedre tilpasning til familie og til skilsmissen

•Bedre relasjon og kommunikasjon med fedre

•Motvirket effekten av familiekonflikt

 

Forskningen viser altså at det å bli avskåret kontakten med den ene, vanligvis far, skaper til dels store problemer for barna både i oppvekst og senere i livet. Barn som mister fedre pga dødsfall ikke har samme problemer, så utestengelse virker spesifikt. Forskning på små barn viser:

•Barn var ikke i større grad trygt tilknyttet mødre enn fedre, og utvikling av tilknytning starter samtidig til begge foreldre så fremt de er tilgjengelige.

•Barn trenger regelmessig legging, trøsting, stelling av begge foreldre for å opprettholde og utvikle relasjonen

•Foreldre som ikke interagerer regelmessig blir fremmede for barnet

•Det bør være flere, ikke færre overnattinger for barn under to/tre for å vedlikeholde kontinuiteten av relasjonen til begge foreldre.

Dersom familiene får bestemme selv, tar mor ut så å si alt av permisjon. Familier vet helt klart ikke hva som er best for barnet fordi familier har fått bestemme selv tidligere, de tenker kortsiktig økonomi, eller mor tror feilaktig at det er best å fullamme i 1 år, far føler at arbeidsgiver ikke setter pris på at han er borte fra jobb og konsekvensene er listet over. 

 

Anonymkode: d4a59...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2018 den 21.49, Anonym bruker skrev:

Klapp igjen du a. Det handler om retten til å kunne bestemme for sin egen familie. 

 

 

Anonymkode: 5a149...a31

Og det er jeg imot. Tror ikke fedre kommer til å ta (eller få lov til å ta!) lang pappaperm dersom det ikke tvinges gjennom. Neste generasjon kan bestemme selv, nå må folk oppdras.

Anonymkode: 54a78...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 24.10.2018 den 22.53, Anonym bruker skrev:

Men hvor er far ellers? Sånn på ettermiddag/kveld og helg? Ordningen her er at da er ungen hans. Jeg får trene, dra ut med venninner og slappe av mens han tar barnet / barna👍

Anonymkode: 5a149...a31

Det viser seg at mor styrer showet når mor og far er sammen med barnet. Derfor er det best for barnet og far individuelt at mor ikke er tilstede hele det første året. Er mor hjemme med barnet et år og far kun hjemme kvelder og helg, går det blant annet ut over språkutvikling. Det er mødrene som lider av separasjonsangt i mye større grad enn faren for at barn får det. 

Anonymkode: d4a59...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er så trist at mor er så mye mot dette, far er jo likeverdig som foreldre

Anonymkode: 4e7c1...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at far får 15 uker, det de derimot burde endret på er: 

ikke tving mor til å ta tre uker før fødsel, for så å ta de ukene ifra henne hvis hun føder før termin! 

Legg til 2-3 uker som er for den som faktisk føder! Så mor får kommet seg litt før hun kan nyte permisjonen sin uten smerter. 

Og sørg for at far har rett til foreldrepenger selvom mor ikke har rett.

da snakker vi rettferdig ;)

Anonymkode: 260b6...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...