Gå til innhold

For dere som sier nei til 19 uker pappaperm. Signere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ammefri er selvfølgelig en fantastisk gode, men det er ikke alle det passer for, noen har lang reisevei, noe som kompliserer dette ytterligere. Andre har arbeidsplasser hvor dette rett og slett ikke går, enten pga reising i jobben, alene med brukere som ikke kan kombineres med en baby eller at det faktisk går utover andre dersom du blir borte i 1-2 timer iløpet av arbeidsdagen. På den arbeidsplassen jeg jobbet på når jeg fikk eldste kunne jeg faktisk korte inn arbeidsdagen med 1 time, men da var jeg lærling, og var ikke en del av grunnbemanningen.
På den arbeidsplassen jeg jobbet når jeg fikk nr 2 vekslet jeg på å komme en time senere, dra hjem en time i arbeidstiden, eller rett og slett bare ta med meg brukere hjem. Men dette passer ikke på den arbeidsplassen jeg jobber nå, så når jeg får babyen nå og skal etter hvert ha ammefri er jeg usikker på hvordan det kan gjøres. Har et par kollegaer som er ute i permisjon nå, så de får tråkke vei.

Anonymkode: 21eb0...624

Hvem tjener hva på at barnet skal ammes når du er i jobb? Da tenker jeg noe mer spesifikt enn «helse». Det finnes ikke dokumentasjon på at amming ut over 4 måneder har en helsegevinst. Det alene burde ikke være nok til å flytte anbefalingen fra 6 måneders fullamming til 4, men det at barns utvikling av hjernen og motoriske ferdigheter ofte ble bedre av å introdusere fast føde fra 4 måneder burde ha vært nok til å endre retningslinjene. En del eksperter var i harnisk over at endringen ikke fant sted. Det kan virke som om signaleffekten er for stor. Amming er viktig, men man må skille på delamming og fullamming. Noe som ikke gjøres når helsepersonell uttaler seg i media. Bare 8 % av kvinner fullammer ved 6 måneder. Det er ingen krise for barns helse om du ikke kan benytte deg av ammefri fra jobb. Tvert i mot. Melken er langt fra fullverdig i den alderen barnet er i da. Det er individuelle forskjeller, men vil du virkelig ta sjansen på at ditt barns hjerne ikke utvikler seg som det skal fordi du som mor ønsker å fullamme? 

Anonymkode: d4a59...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da stemte det første jeg sa👍 nå må dere bestemme dere for hvordan reglene er. Får far samme lønn som mor eller får han sin egen lønn?

Anonymkode: 5a149...a31

Jeg er ikke 'dere'. Om du er i permisjon med femte (?) barnet selv nå, så er det jo ganske utrolig at du ikke har satt deg inn i permisjonsreglene? 

Den største uretten mtp pappapermisjon er at han ikke har rett til å opparbeide seg permisjon selv. Så om mor av en eller annen grunn ikke har inntekt får heller ikke far lønnet permisjon. Det er hårreisende og noe regjeringen burde ta tak i mye før de tvinger fedrene til å ta et visst anntall uker. Pappa er altså kjempeviktig for barnets utvikling, BORTSETT FRA når mor ikke har lønn. 

Anonymkode: 1c2c2...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At Norge som samfunn hater kjernefamilien er intet nytt.

Anonymkode: d6f78...430

Det må du nesten forklare litt nærmere? Vet du om land hvor det er lagt bedre tilrette for barnefamilier? Jeg tenker på oppfølging i svangerskap, permisjonsregler og barnehagetilbud?

Anonymkode: 1c2c2...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem tjener hva på at barnet skal ammes når du er i jobb? Da tenker jeg noe mer spesifikt enn «helse». Det finnes ikke dokumentasjon på at amming ut over 4 måneder har en helsegevinst. Det alene burde ikke være nok til å flytte anbefalingen fra 6 måneders fullamming til 4, men det at barns utvikling av hjernen og motoriske ferdigheter ofte ble bedre av å introdusere fast føde fra 4 måneder burde ha vært nok til å endre retningslinjene. En del eksperter var i harnisk over at endringen ikke fant sted. Det kan virke som om signaleffekten er for stor. Amming er viktig, men man må skille på delamming og fullamming. Noe som ikke gjøres når helsepersonell uttaler seg i media. Bare 8 % av kvinner fullammer ved 6 måneder. Det er ingen krise for barns helse om du ikke kan benytte deg av ammefri fra jobb. Tvert i mot. Melken er langt fra fullverdig i den alderen barnet er i da. Det er individuelle forskjeller, men vil du virkelig ta sjansen på at ditt barns hjerne ikke utvikler seg som det skal fordi du som mor ønsker å fullamme? 

Anonymkode: d4a59...c49

For noe hjernedød propaganda! 

Og det handler ikke bare om amming, som du fokuserer på, men familiens rett til å selv velge det som er best for familien og barnet. Amming er bare en liten del av det. Selv om man fint kan fullamme barn i lang tid og få like smarte  barn av det. Broren til mannen ble ammet i 1 år, ville ikke ha annen mat, han er ikke dummere enn mannen min som ikke ble fullammet så lenge.

Anonymkode: d6f78...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det må du nesten forklare litt nærmere? Vet du om land hvor det er lagt bedre tilrette for barnefamilier? Jeg tenker på oppfølging i svangerskap, permisjonsregler og barnehagetilbud?

Anonymkode: 1c2c2...66a

De fleste partienes mål, kanskje med unntak av de kristne partiene, er at staten bestemmer mest mulig over familien og barna. Barna skal helst inn i barnehage fra de er 9-12 mnd så mamma kan arbeide. Fødselsomsorgen er elendig, mødre får ligge 1-3 dager, og må helst hjem så fort som mulig selv om de ikke har fått god nok veiledning og gode nok råd. Det er veldig mye som er veldig dårlig i stakkars lille Norge. Og så lenge vi stemmer på idiot-partier vil det bare fortsette. Og bli verre.

Anonymkode: d6f78...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ulenissen skrev:

Og likestilling er faktisk et godt argument enten du liker det eller ikke...

Forlvrig vil jeg anbefale deg p låne noen samfunnsfagbøker på biblioteket, da det med grunnlag i din argumentasjon kan se ut som om du mangler en del elementær kunnskap og forståelse innenfor dette faget.

Likestilling? Hvor mange av ukene er øremerket mor med de nye reglene da? 

Anonymkode: ab2f3...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk at det blir lovbestemt flere uker til far. 

Her ville far ha noen at ukene i fellesperioden og jeg ville tilbake på jobb, men det gikk ikke. Da hans arbeidsgiver mente det var bortkastet at han skulle ta sine lovbestemte 10 uker. Helst skulle han ikke tatt noen, men siden han nå måtte ta dem så måtte han passe på å ta dem ut når det var en rolig periode på jobb. Hvem var det som bestemte over oss? Vi eller hans arbeidsgiver? Ikke nyttet det å si i mot heller, blank avslått og beskjed om å finne seg en annen jobb vis han kun skulle jobbe der for å ha fri (han har en annen jobb nå, men når man sto midt i det kunne han ikke bare si opp uten noe å gå til).

Så for fedres lovbestemte rett til å få mer enn 10 uker pappaperm, for å styrke kvinners plass i arbeidslivet og et slag for likestilling, skulle ønske dette kom før. Og til de som ikke greier å ut i jobb 9 uker før vanlig tid, det er noe som heter sykemelding og da får far være hjemme og ta seg av baby mens mor blir frisk.

Anonymkode: 9a1dc...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klapp igjen du a. Det handler om retten til å kunne bestemme for sin egen familie. 

 

 

Anonymkode: 5a149...a31

Så vi som synes noe annet enn deg skal klappe igjen? Fin måte å diskutere på!

Anonymkode: c3838...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

En helt annen diskusjon!!!! Finn deg en annen luke. Har barn å ta vare på. Har ikke planer om å sitte her inne hele dagen!  

Anonymkode: 5a149...a31

Siden dette er en diskusjon, så har vi som ikke er enig med deg lov til å svare. Dette er ikke et forum hvor det er programforpliktet å være enig med deg!

Anonymkode: c3838...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De fleste partienes mål, kanskje med unntak av de kristne partiene, er at staten bestemmer mest mulig over familien og barna. Barna skal helst inn i barnehage fra de er 9-12 mnd så mamma kan arbeide. Fødselsomsorgen er elendig, mødre får ligge 1-3 dager, og må helst hjem så fort som mulig selv om de ikke har fått god nok veiledning og gode nok råd. Det er veldig mye som er veldig dårlig i stakkars lille Norge. Og så lenge vi stemmer på idiot-partier vil det bare fortsette. Og bli verre.

Anonymkode: d6f78...430

Da kan jeg anbefale deg å flytte til et annet land som ikke bestemmer like mye over familien! Vi har en av de beste ordningene i verden og likevel klarer du å klage! Ta deg sammen!!!!

Anonymkode: c3838...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, ulenissen skrev:

Nå er det faktisk slik at leder plikter å tilrettelegge for ammefri uansett arbeidets art. Og dersom leder ikke klarer dette må den enkelte ta kontakt med sin tillitsvalgte, som igjen må løfte det dersom de ikke kommer noen vei. Dersom bemanningen blir for dårlig, må man ta inn vikar! 

Bemanningsproblemer kan jeg være enig i at er arbeidsgivers ansvar. Reiseveg og jobbreise er ikke så mye å gjøre med.

Signerer hun over som skriver at ammefri høres flott ut i teorien, men r enkelte er vanskelig å gjennomføre i praksis.

Anonymkode: 21eb0...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt fantastisk at det blir lovbestemt flere uker til far. 

Her ville far ha noen at ukene i fellesperioden og jeg ville tilbake på jobb, men det gikk ikke. Da hans arbeidsgiver mente det var bortkastet at han skulle ta sine lovbestemte 10 uker. Helst skulle han ikke tatt noen, men siden han nå måtte ta dem så måtte han passe på å ta dem ut når det var en rolig periode på jobb. Hvem var det som bestemte over oss? Vi eller hans arbeidsgiver? Ikke nyttet det å si i mot heller, blank avslått og beskjed om å finne seg en annen jobb vis han kun skulle jobbe der for å ha fri (han har en annen jobb nå, men når man sto midt i det kunne han ikke bare si opp uten noe å gå til).

Så for fedres lovbestemte rett til å få mer enn 10 uker pappaperm, for å styrke kvinners plass i arbeidslivet og et slag for likestilling, skulle ønske dette kom før. Og til de som ikke greier å ut i jobb 9 uker før vanlig tid, det er noe som heter sykemelding og da får far være hjemme og ta seg av baby mens mor blir frisk.

Anonymkode: 9a1dc...300

9 uker er lenge, det er faktisk over 2 mnd. Det er stor forskjell på et barn på 8 mnd og et barn på 10 mnd.

Anonymkode: 21eb0...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke 'dere'. Om du er i permisjon med femte (?) barnet selv nå, så er det jo ganske utrolig at du ikke har satt deg inn i permisjonsreglene? 

Den største uretten mtp pappapermisjon er at han ikke har rett til å opparbeide seg permisjon selv. Så om mor av en eller annen grunn ikke har inntekt får heller ikke far lønnet permisjon. Det er hårreisende og noe regjeringen burde ta tak i mye før de tvinger fedrene til å ta et visst anntall uker. Pappa er altså kjempeviktig for barnets utvikling, BORTSETT FRA når mor ikke har lønn. 

Anonymkode: 1c2c2...66a

Mener du virkelig at staten skal betale far for å være hjemme, når mor likevel er hjemme? Det må nesten settes en grense for hvor godt vi skal ha det her i landet altså..

Anonymkode: a74a0...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du virkelig at staten skal betale far for å være hjemme, når mor likevel er hjemme? Det må nesten settes en grense for hvor godt vi skal ha det her i landet altså..

Anonymkode: a74a0...fdc

Det er jo ikke alltid det er saken? Noen ganger er mor student, noen ganger har hun ikke jobbet lenge nok til å opptjene foreldrepenger osv. 

Poenget her er at selv om far har jobbet 100 % i flere år har han fremdeles ikke rett til å ta permisjon på eget grunnlag. 

Et krav om at far er i jobb når mor har permisjon finnes jo ikke. Mener du altså at det er rettferdig? 

Anonymkode: 1c2c2...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signert! 👍

Dette handler om valgfrihet og barnets beste. Likestilling meg her og likestilling meg der. 

Anonymkode: 14738...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke alltid det er saken? Noen ganger er mor student, noen ganger har hun ikke jobbet lenge nok til å opptjene foreldrepenger osv. 

Poenget her er at selv om far har jobbet 100 % i flere år har han fremdeles ikke rett til å ta permisjon på eget grunnlag. 

Et krav om at far er i jobb når mor har permisjon finnes jo ikke. Mener du altså at det er rettferdig? 

Anonymkode: 1c2c2...66a

Hvis mor er student går det an å jobbe deltid ved siden av studiene, slik opparbeider man seg rett til foreldrepenger og far kan også få permisjon (dette gjorde jeg selv). Alternativt kan mor fortsette studiene, så har far rett på foreldrepenger. 

Og det siste blir liksom for dumt. Det er tross alt biologiske forskjeller her, så hvordan tenkte du å løse dette i praksis?

Anonymkode: a74a0...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Signert! 👍

Dette handler om valgfrihet og barnets beste. Likestilling meg her og likestilling meg der. 

Anonymkode: 14738...5df

Du har jo valgfrihet, du kan ta permisjon influere år om du vil, men du kan ikke forvente at staten skal betale for det

Anonymkode: eeec3...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo valgfrihet, du kan ta permisjon influere år om du vil, men du kan ikke forvente at staten skal betale for det

Anonymkode: eeec3...ae4

Ikke valgfrihet OM permisjon. Valgfrihet innenfor hver familie hvordan den skal fordeles. Greit med en liten dose avsatt til hver, men utover det bør det være mer fleksibelt.

Anonymkode: 14738...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Ikke valgfrihet OM permisjon. Valgfrihet innenfor hver familie hvordan den skal fordeles. Greit med en liten dose avsatt til hver, men utover det bør det være mer fleksibelt.

Anonymkode: 14738...5df

Noen ganger må en tvinge gjennom endringer med tvang. På samme måte som kvotering brukes i utdanning og arbeidslivet.

Anonymkode: 4f1f1...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke valgfrihet OM permisjon. Valgfrihet innenfor hver familie hvordan den skal fordeles. Greit med en liten dose avsatt til hver, men utover det bør det være mer fleksibelt.

Anonymkode: 14738...5df

Men staten har med god begrunnelse bestemt at det ikke skal fungere slik. Så hvis du vil ha det annerledes, må du ta permisjon uten lønn. Du kan ikke forvente at staten skal bidra til mindre likestilling i samfunnet

Anonymkode: eeec3...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men staten har med god begrunnelse bestemt at det ikke skal fungere slik. Så hvis du vil ha det annerledes, må du ta permisjon uten lønn. Du kan ikke forvente at staten skal bidra til mindre likestilling i samfunnet

Anonymkode: eeec3...ae4

Staten bestemte vel i sin tid at kvinner ikke hadde stemmerett også.. Siren man ikke ifra om det man ikke synes er greit, skjer det ingen ting heller. Med ordningen som legges frem nå fra 1. januar med 19 uker til far med 80% dekning hadde førstejenta vår måttet starte i barnehagen som knapt fylte 8 mnd, da mannen måtte utsette sin permisjon pga studiesituasjonen. Hurra for det, ja. 

Anonymkode: 14738...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Staten bestemte vel i sin tid at kvinner ikke hadde stemmerett også.. Siren man ikke ifra om det man ikke synes er greit, skjer det ingen ting heller. Med ordningen som legges frem nå fra 1. januar med 19 uker til far med 80% dekning hadde førstejenta vår måttet starte i barnehagen som knapt fylte 8 mnd, da mannen måtte utsette sin permisjon pga studiesituasjonen. Hurra for det, ja. 

Anonymkode: 14738...5df

Men du kunne ha tatt permisjon uten lønn i et par måneder. 

Anonymkode: eeec3...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...