Gå til innhold

Kronisk forstoppelse hos barn. Noen som har erfaring med å bedre det med kosthold?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som har gått på movicol i 4 år og har fått beskjed om at han nok må gå på dette i mange år. Magen var helt fin til vi begynte å prøve med fast føde, tenkte at systemet nok var litt umodent da det stoppet helt opp, ble mye gråting og knallhard avføring, og vi innførte dermed ikke fast føde til alle måltid daglig før litt over 1 år og barnehagestart. Det var lite hjelp og råd og få hos lege. Etter barnehagestart ble det helt krise med magen, og ved toårsalder ble vi endelig henvist til sykehus. Det har vært to runder med allergitester, og det var ingen allergiutslag. Han får nå 3 poser med movicol daglig. Den vanlige typen, ikke junior. Vi ser at dette ikke er nok og at dosen må økes. Men vi sliter mer enn nok med å få i han movicolen som det er. Det blir for stor mengde å få i seg i løpet av en dag. Vi liker heller ikke tanken på at han skal måtte være avhengig av avføringsmedisiner resten av livet sitt. Er det noen som har erfart bedring ved kostholdsendring? De vanlige kostholdsrådene vi får fra lege, sykehus og helsesøster hjelper ikke.

Anonymkode: be0a2...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legge en ss linfrø i et glass vann på kvelden, helle av vannet og blande det i yoghurt eller havregrøt til frokost. Samt drikke rikelig med vann gjennom dagen. Forsøk dette i tillegg til Movicol, ikke i stedet for. 

Jeg har hatt store plager med forstoppelse gjennom mange år selv, store deler av oppveksten. Nå klarer jeg meg uten medisiner ved å starte hver dag med oppbløtte linfrø, drikke rikelig med vann hver dag, spise regelmessig og balansert, avstå fra gjærbakst (spiser surdeig), begrense søtt, ha fokus på riktig fiber...

Anonymkode: 6650e...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye råd. Her funker råd fra sykehuset. Men, angående movicol så er det forsket på dette, det er ikke funnet at langvarig bruk er skadelig. Movicol påvirker tarmens innhold, ikke tarmen. 

Anonymkode: fbaec...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville virkelig sjekket ham for cøliaki. Siden han er så liten er det relativt stor sjanse for falsk negativ blodprøve. Be om å få en gentest for å se om han er disponibel for cøliaki og dersom han er det, en gastroskopi (utføres i narkose på barn). Har selv en som slet med kronisk forstoppelse i flere år, viste seg å være cøliaki. Etter et par måneder på glutenfritt kosthold løsnet det helt. Er helt fin i magen nå så lenge han følger dietten sin. Trenger ikke være det selvsagt, men verd å sjekke.

Anonymkode: fc15b...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legge en ss linfrø i et glass vann på kvelden, helle av vannet og blande det i yoghurt eller havregrøt til frokost. Samt drikke rikelig med vann gjennom dagen. Forsøk dette i tillegg til Movicol, ikke i stedet for. 

Jeg har hatt store plager med forstoppelse gjennom mange år selv, store deler av oppveksten. Nå klarer jeg meg uten medisiner ved å starte hver dag med oppbløtte linfrø, drikke rikelig med vann hver dag, spise regelmessig og balansert, avstå fra gjærbakst (spiser surdeig), begrense søtt, ha fokus på riktig fiber...

Anonymkode: 6650e...f3d

Enig i dette rådet. Ville gitt han en stor spiseskje linfrø oppbløtt i vann over natten og i tillegg mye svisker. For meg er det disse linfrøene + 12 svisker om dagen fordelt på to måltider som holder magen i gang. Må i tillegg drikke mye vann og spise fiberrik kost med grovbrød og mye grønnsaker.

Anonymkode: 65759...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville virkelig sjekket ham for cøliaki. Siden han er så liten er det relativt stor sjanse for falsk negativ blodprøve. Be om å få en gentest for å se om han er disponibel for cøliaki og dersom han er det, en gastroskopi (utføres i narkose på barn). Har selv en som slet med kronisk forstoppelse i flere år, viste seg å være cøliaki. Etter et par måneder på glutenfritt kosthold løsnet det helt. Er helt fin i magen nå så lenge han følger dietten sin. Trenger ikke være det selvsagt, men verd å sjekke.

Anonymkode: fc15b...a35

Skulle akkurat til å skrive det samme. Få han testet for cøliaki!

Anonymkode: fc473...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...