Gå til innhold

Nå er det jammen meg nok! Hvordan går man fram her? Gjelder klasseelev som stadig ødelegger undervisningen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kunnskapsløst!

tror du virkelig at en tiendeklassing oppfører seg slik «uten grunn»? Datteren din vet vel ikke alt. Det kan være alt fra ADHD til overgrep, selv om du tror du ser hele bildet. 

Blir skremt av sånne foreldre . De har 100 fokus på eget barn og bidrar til opprettholdelse av vansker for jenta. Istedenfor å hjelpe datteren din til å se at andre mennesker er annerledes og oppmuntre henne til å hjelpe og være hyggelig mot jenta, støtter du henne med at den andre eleven er en skikkelig bråkebøtte. 

Har sett dette mange ganger. Foreldre glemmer at det andre barnet også er et barn, og medvirker til at de øvrige barna blir et mobbeoffer. Hvordan: ved å la dem få spytte ut edder og galle og gi dem støtte ved middagsbordet uten å nyansere det for dem. 

Snakk med skolen om ro i klassen, ansvarliggjør lærere og rektor- men ikke gå på enkeltelev. Og for all del : ikke mobiliserer alle foreldrene. Tenk hvordan dette må føles for en ung jente som trossalt er et barn. Og for Guds skyld; bidra til at din egen datter får mer empati for den andre jenta. Ikke nør oppunder noe som kan bli mobbing!

Trå varsomt. Du kan tro du vet, men det gjør du ikke. 

Anonymkode: 6daa4...11b

Nå er det jo slik at ALLE elever har krav på et ok læringsmiljø. Og når ett barn ødelegger dette for flere, så blir det jo et stort problem! Det er uavhengig av om vedkommende har en diagnose eller ei. Det er faktisk ikke alle de andres feil. Dette er skolens ansvar og problem, og de bør så absolutt sette inn ekstra tiltak på denne jenta. Det er utrolig at hun har fått holde på slik i 3 (!!) år, uten at hun har fått en assistent eller blitt tatt ut av klassen. 

Foreldre er gjerne opptatt av at barna deres har et godt læringsmiljø. Hva tenker du er galt her? Mener du i fullt alvor at alle andre skal ta hensyn til en person, bare fordi det muligens er synd på denne?? Nei, vettu hva.....:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De grønne prikkene har kanskje sitt oppgøhav...;-)

det er sånne holdninger som skapet egoisme. Vanvittig glad for at min mor lærte meg motsatt! Får røde prikker på magen faktisk;-)

Anonymkode: 6daa4...11b

Egoisme er jo nettopp det denne jenta holder på med. Hun ødelegger timene for resten av klassen, hun skaper mye kvalme og er ufin. Hun må jo utvilsomt ha problemer, men det er det ikke de andre elevene som skal fikse! Dersom du har vært et slikt barn selv, så tenker jeg du ikke har de store forutsetningene for å forstå det...….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De grønne prikkene har kanskje sitt oppgøhav...;-)

det er sånne holdninger som skapet egoisme. Vanvittig glad for at min mor lærte meg motsatt! Får røde prikker på magen faktisk;-)

Anonymkode: 6daa4...11b

Og det er ikke egoistisk å ødelegge undervisningen og miljøet for resten av klassen? Alle må bidra for at skolehverdagen skal fungere best mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Kari Mari skrev:

Egoisme er jo nettopp det denne jenta holder på med. Hun ødelegger timene for resten av klassen, hun skaper mye kvalme og er ufin. Hun må jo utvilsomt ha problemer, men det er det ikke de andre elevene som skal fikse! Dersom du har vært et slikt barn selv, så tenker jeg du ikke har de store forutsetningene for å forstå det...….

Og viss du ikkje har vore eit slikt barn, så har heller ikkje du forutsetningar for korleis ho skal greie å "ta seg sammen" ingen born vil vere utskot og øydelegge for dei andre. Men om eg var lærer der ville eg sett pris på at foreldre sa ifrå, dog på ein menneskeleg måte og kanskje meir på generelt grunnlag. Jenta treng hjelp og klassen treng hjelp. At klassen blir mobben og jenta blir offer, eller omvendt tener ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne vært jenta som bodde hos oss tidligere, som hadde levd årevis med incest og vold. Skolen var dessverre vanskelig. En traumatisert hjerne klarer ikke å ta inn kunnskap, fordi den alltid er på høygir. Vis empati, gi kjærlighet og vær et medmenneske. Ikke mobiliser foreldregruppen. 

Anonymkode: 18ac8...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette kunne vært jenta som bodde hos oss tidligere, som hadde levd årevis med incest og vold. Skolen var dessverre vanskelig. En traumatisert hjerne klarer ikke å ta inn kunnskap, fordi den alltid er på høygir. Vis empati, gi kjærlighet og vær et medmenneske. Ikke mobiliser foreldregruppen. 

Anonymkode: 18ac8...aa4

Og da kan vi jo lure på om denne jenta som bodde hos dere egentlig skulle gått i en helt vanlig klasse. Kanskje hadde både hun og medelevene vært tjent med noe annet?

Anonymkode: 48f35...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo ha to tanker i hodet samtidig. Det er ingen her som foreslår at man skal behandle jenta som et utskudd. Det går an å ha omtanke for jenta, bidra til at hun kan få det bedre og samtidig stille krav til at hun faktisk skal oppføre seg sivilisert. Det er ikke ok at èn person ødelegger for en hel skoleklasse, uansett hvor vondt denne personen har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Syngensang skrev:

Og viss du ikkje har vore eit slikt barn, så har heller ikkje du forutsetningar for korleis ho skal greie å "ta seg sammen" ingen born vil vere utskot og øydelegge for dei andre. Men om eg var lærer der ville eg sett pris på at foreldre sa ifrå, dog på ein menneskeleg måte og kanskje meir på generelt grunnlag. Jenta treng hjelp og klassen treng hjelp. At klassen blir mobben og jenta blir offer, eller omvendt tener ingen. 

Det er ikke snakk om at jenta skal ta seg sammen. Det går jo ikke. Poenget er at hun trenger en assistent, muligens at hun blir tatt ut av klasserommet i bestemte timer. Rett og slett at hun får tilrettelagt en skoledag slik at hun og resten av klassen har det greit, og kan lære det de skal uten trøbbel. Det er heller ingen som har nevnt noe om at klassen er noen mobb? Hi skriver at det er jenta som er ufin og frekk, og at de andre er lei av henne. Men hun skriver ingen steder at de mobber henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og da kan vi jo lure på om denne jenta som bodde hos dere egentlig skulle gått i en helt vanlig klasse. Kanskje hadde både hun og medelevene vært tjent med noe annet?

Anonymkode: 48f35...889

Det kan godt hende, men systemet passer dessverre ikke for slike som henne. Det finnes jo ikke. Har opplevd det mange ganger i min tid som beredskapshjem. 

Anonymkode: 18ac8...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kan godt hende, men systemet passer dessverre ikke for slike som henne. Det finnes jo ikke. Har opplevd det mange ganger i min tid som beredskapshjem. 

Anonymkode: 18ac8...aa4

Jo, det finnes. Her hvor jeg bor, har de en skole som tar seg av barn som av ulike årsaker trenger tilrettelegging. Enten at de har lærevansker, eller har utagerende oppførsel som går utover andre medelever. Det er en skole som jobber en til en. Jeg skjønner det er mange diffuse tilfeller rundt. Men mange ordinære skoler, har heller ikke god nok kompetanse på slike ungdommer. Og så tror jeg nok disse barna er prisgitt hjemmene sine, at de står på og ikke gir seg for å få til en god nok ordning for dem. 

Anonymkode: 0ea3b...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kari Mari skrev:

Det er ikke snakk om at jenta skal ta seg sammen. Det går jo ikke. Poenget er at hun trenger en assistent, muligens at hun blir tatt ut av klasserommet i bestemte timer. Rett og slett at hun får tilrettelagt en skoledag slik at hun og resten av klassen har det greit, og kan lære det de skal uten trøbbel. Det er heller ingen som har nevnt noe om at klassen er noen mobb? Hi skriver at det er jenta som er ufin og frekk, og at de andre er lei av henne. Men hun skriver ingen steder at de mobber henne. 

Neidå, ser vi igrunn er einige. Men såg føre meg scenario der foreldre og dei andre elevane sto saman "mot" denne jenta, og då blir det vel for oppfattast som mobb, sjølv om ingen er direkte ufine...

Men slike situasjonar er alltid vonde og vanskelege for alle involverte og skulesystemet manglar system for å løyse slikt. Eg meinar bestemt at ikkje alle born er skapte for, og får ut det beste av seg sjølv ved å sitje i klasserommet i lag med 20-30 andre år etter år.. Men å få meir praksis og mindre teori, meir meistring og mindre oppbevaringsanstalt ligg langt framme. Og ingen lærarar må ta seg nær av dette, eg veit vi gjer så godt vi kan innanfor dei systema og rammene som er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette kunne vært jenta som bodde hos oss tidligere, som hadde levd årevis med incest og vold. Skolen var dessverre vanskelig. En traumatisert hjerne klarer ikke å ta inn kunnskap, fordi den alltid er på høygir. Vis empati, gi kjærlighet og vær et medmenneske. Ikke mobiliser foreldregruppen. 

Anonymkode: 18ac8...aa4

Men da har hun heller ingenting i et vanlig klasserom å gjøre. Få de dysfunksjonelle ut, uavhengig av grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sug lut skrev:

Men da har hun heller ingenting i et vanlig klasserom å gjøre. Få de dysfunksjonelle ut, uavhengig av grunn.

Krasst uttrykt, men jeg er enig. Hvis du ikke virker i en klasse, må det settes inn andre tiltak enn å la deg ødelegge skolegangen til resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, sug lut skrev:

Men da har hun heller ingenting i et vanlig klasserom å gjøre. Få de dysfunksjonelle ut, uavhengig av grunn.

Og når skal de dysfunksjonelle gjenintegreres i samfunnet da? VGS? Arbeidslivet? Aldri? Oppvokst med incest, vold, diverse diagnoser = evig dømt til å stå utenfor fellesskapet? Av en eller annen grunn innbilte jeg meg at du faktisk var en av de empatiske sjelene her inne, som tenker litt lenger enn til øyeblikket. På et tidspunkt må de som har vansker få muligheten til å passe inn dersom de skal kunne bli funksjonelle borgere som bidrar. Skolen kan være en god start.

Anonymkode: 55507...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og når skal de dysfunksjonelle gjenintegreres i samfunnet da? VGS? Arbeidslivet? Aldri? Oppvokst med incest, vold, diverse diagnoser = evig dømt til å stå utenfor fellesskapet? Av en eller annen grunn innbilte jeg meg at du faktisk var en av de empatiske sjelene her inne, som tenker litt lenger enn til øyeblikket. På et tidspunkt må de som har vansker få muligheten til å passe inn dersom de skal kunne bli funksjonelle borgere som bidrar. Skolen kan være en god start.

Anonymkode: 55507...cb7

Ja, og når er et barn dysfunksjonelt, og når er det mulig eller ikke mulig å få barnet inn i fellsskapet? Når er det lærerens, skolens eller undervisningssystemets metoder som er problemet, og når skal læreren og skolen slutte å gidde og prøve, toe sine hender og "kvitte seg med" de "dysfunksjonelle?

 

Anonymkode: ff0da...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og når skal de dysfunksjonelle gjenintegreres i samfunnet da? VGS? Arbeidslivet? Aldri? Oppvokst med incest, vold, diverse diagnoser = evig dømt til å stå utenfor fellesskapet? Av en eller annen grunn innbilte jeg meg at du faktisk var en av de empatiske sjelene her inne, som tenker litt lenger enn til øyeblikket. På et tidspunkt må de som har vansker få muligheten til å passe inn dersom de skal kunne bli funksjonelle borgere som bidrar. Skolen kan være en god start.

Anonymkode: 55507...cb7

Skolen er ikke rustet til slike tilfeller, dessverre. I en ideell verden hadde det funket, men slik det er i dag, har de ikke ressurser eller kunnskap til å integrere alle. Du mener vel ikke for alvor at man skal putte de som trenger mye ekstra inn i en vanlig klasse og at hele klassen skal tilrettelegge seg etter et individ? Skal muligens 18+- elever få en dårligere skolehverdag og et dårligere utgangspunkt for videre utdannelse fordi et menneske skapte store problemer i klassen?

Man er ikke slem selv om man tenker som dette, det er realistisk. Dette barnet, og andre i samme situasjon, skal selvsagt (bør iallefall) få den hjelpen og veiledningen de trenger for å være best mulig forberedt for resten av livet, men det bør ikke gå på bekostning av alle andre. De trenger også hjelp utenfor skolen, og det er der hjelpen bør begynne, ikke i klassen.

Anonymkode: 0a5d4...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Men da har hun heller ingenting i et vanlig klasserom å gjøre. Få de dysfunksjonelle ut, uavhengig av grunn.

Jeg kan være enig i det, men det var dessverre ingen andre tilbud. 

Anonymkode: 18ac8...aa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kunnskapsløst!

tror du virkelig at en tiendeklassing oppfører seg slik «uten grunn»? Datteren din vet vel ikke alt. Det kan være alt fra ADHD til overgrep, selv om du tror du ser hele bildet. 

Blir skremt av sånne foreldre . De har 100 fokus på eget barn og bidrar til opprettholdelse av vansker for jenta. Istedenfor å hjelpe datteren din til å se at andre mennesker er annerledes og oppmuntre henne til å hjelpe og være hyggelig mot jenta, støtter du henne med at den andre eleven er en skikkelig bråkebøtte. 

Har sett dette mange ganger. Foreldre glemmer at det andre barnet også er et barn, og medvirker til at de øvrige barna blir et mobbeoffer. Hvordan: ved å la dem få spytte ut edder og galle og gi dem støtte ved middagsbordet uten å nyansere det for dem. 

Snakk med skolen om ro i klassen, ansvarliggjør lærere og rektor- men ikke gå på enkeltelev. Og for all del : ikke mobiliserer alle foreldrene. Tenk hvordan dette må føles for en ung jente som trossalt er et barn. Og for Guds skyld; bidra til at din egen datter får mer empati for den andre jenta. Ikke nør oppunder noe som kan bli mobbing!

Trå varsomt. Du kan tro du vet, men det gjør du ikke. 

Anonymkode: 6daa4...11b

Og det rettferdiggjør at hun ødelegger skolehverdagen til resten av klassa? Noen er faktisk bare bortskjemte drittunger. 

Anonymkode: 3792f...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...