Gå til innhold

Feire 11-års dagen til min datter på en beauty-salong?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle damer. Min datter fyller 11 år neste måned. Tidligere har vi feiret i badeland og lekeland. Men nå føler hun det er litt barnslig. Hun vil gjerne feire dagen med sine venninner på en beauty-salong. Der de kan lære å sminke seg og fikse litt negler og sånt. Men så er jeg litt spent på hva de andre mammaene vil si til det? 

Hva ville dere tenke dersom deres datter fikk en slik invitasjon? Hyggelig eller litt for tidlig sånn aldersmessig?

Anonymkode: 1d010...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, herregud. Jeg hadde blitt veldig sjokkert og håpet at datteren min ikke ville gått dit. Antakelig ville hun heller ikke det, da det hadde vært dørgende kjedelig for henne som 10-åring. 

Anonymkode: 76e95...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for tidlig for min 10-åring. Jeg håper hun får vente til ungdomsskolen. 

Kjør en klassiker med pizza og film. Det er ikke barnslig. 

Anonymkode: f1323...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt for tidligt, men hadde latt min datter komme fordet.

Til nå har jeg latt min datter få selv og gi i presang neglelakk og lepomode med farge. Det synes jeg er innenfor på den alderen. Men å lære seg å sminke seg kan vente noen år.

Anonymkode: d0cd1...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du tuller.

Om min datter hadde fått en slik invitasjon hadde jeg tenkt at du var en overfladisk pyntedukke som oppstår ungene dine med helt gale verdier. Jeg er usikker på om jeg hadde sakt at datteren min ikke fikk lov, eller om jeg bare hadde arrangert noe annet den dagen slik at hun ikke kunne komme. I fremtiden hadde jeg ikke ønsket at min datter var for mye hos dere.

Anonymkode: 0e32c...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at de kan synes det er gøy, det kunne nok treåringen her også, men hvis det er for å «lære å sminke seg» synes jeg det er for tidlig. Ser på jentene i klassen til eldste (14 år) at mange av jentene prøver alt for hardt å være «voksne», uten den nødvendige modenheten som må følge med. 

Vi bor i nærheten av et vitensenter som tilbyr ulike former for bursdagsfeiringer, blant annet å lage sin egen leppepomade. Kunne datteren din likt noe slikt? Om dere ikke har noe slikt hos dere kan det enkelt fikses hjemme, med utstyr og ingredienser fra eBay og apotek.

 

Anonymkode: 17e18...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Jeg hadde ikke ventet en slik reaksjon egentlig..De skal bare lære å nappe og forme bryn, og lære litt om sminke og sånt. Og med fiksing av negler så er det kun neglelakk. 

Anonymkode: 1d010...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill. Jeg hadde ikke ventet en slik reaksjon egentlig..De skal bare lære å nappe og forme bryn, og lære litt om sminke og sånt. Og med fiksing av negler så er det kun neglelakk. 

Anonymkode: 1d010...494

Ok. Da modererer jeg svaret mitt. Hadde du fortalt min ti år gamle datter at hun burde nappe og forme brynene sine, og attpå til lært henne å gjøre det, ville jeg, som ellers er et sindig menneske, blitt rimelig forbanna. 

Anonymkode: 17e18...0b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill. Jeg hadde ikke ventet en slik reaksjon egentlig..De skal bare lære å nappe og forme bryn, og lære litt om sminke og sånt. Og med fiksing av negler så er det kun neglelakk. 

Anonymkode: 1d010...494

Dette blir jo bare verre og verre.

Anonymkode: d0cd1...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei alle damer. Min datter fyller 11 år neste måned. Tidligere har vi feiret i badeland og lekeland. Men nå føler hun det er litt barnslig. Hun vil gjerne feire dagen med sine venninner på en beauty-salong. Der de kan lære å sminke seg og fikse litt negler og sånt. Men så er jeg litt spent på hva de andre mammaene vil si til det? 

Hva ville dere tenke dersom deres datter fikk en slik invitasjon? Hyggelig eller litt for tidlig sånn aldersmessig?

Anonymkode: 1d010...494

Jeg er ikke streng når det kommer til sminke eller neglelakk osv, men t.o.m jeg hadde mislikt dette. 

Anonymkode: 087d9...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datterhadde ikke fått kommet i et slikt selskap der alt e fokusert på utseende.

Anonymkode: 89e1a...3b1

enig 

Anonymkode: 087d9...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig oppfatning av "gøy"... å bruke masse tid på å se penest mulig ut. Og samtidig formidle at de ikke er bra nok som de er. Akkurat nå kjenner jeg at jeg er glad jeg bare har gutter.

Anonymkode: f645e...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener egentlig at man bør gå i bursdag så sant det ikke er noe veldig viktig som skjer samtidig, men det der hadde jeg ikkke ønsket å sende ungen min på! Det er ingen som trenger å nappe og forme bryn, og det er absolutt ikke noe man bør presse på en unge. Jeg hadde misslikt arrangementet sterkt også om det "bare" var snakk om ting man kunne vaske av samme dag, fordi det likevel forteller ungene at de ikke er gode nok som de er, men sminke og neglelakk kan man velge å vaske av, brynene må man eventuet vente til de vokser ut igjen.

Så spør du om dette er koselig, eller om det er for tidlig aldersmessig.Jeg mener at det er alt for tidlig aldersmessig, men tenker også at jeg ikke på noe tidspunkt hadde syntes at det var en koselig invitasjon. Jeg tenker at dersom noen ønsker hjelp med å sminke seg, nappe bryn eller lignende kan de oppsøke den hjelpen selv, men det er helt unødvendig å presse dette på en hel gruppe andre mennesker.

 

Anonymkode: c7335...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill. Jeg hadde ikke ventet en slik reaksjon egentlig..De skal bare lære å nappe og forme bryn, og lære litt om sminke og sånt. Og med fiksing av negler så er det kun neglelakk. 

Anonymkode: 1d010...494

Altså...hva? Jeg hadde nok latt min 11-åring gå i besøket til tross for at det var på en skjønnhetssalong - bare fordi det var bursdagen til en venninne, selv om jeg hadde reagert på at 10-11 åringen skulle lære om og fokusere på sminke og utseende - men hadde hun kommet hjem med nappede bryn hadde jeg blitt steik forbanna faktisk! 

Min jente syns neglelakk er gøy, og liker leppomade som lukter godt, men det stopper der. Etter min mening er det altfor tidlig å ha en bursdagsfeiring på skjønnhetssalong når de er 10-11 år gamle. Det er jo mye annet de kan gjøre som ikke er barnslig. Når jenta mi ble 11 i sommer inviterte hun sine fire beste venninner med ut for å spise og på kino. Det var stor stas og veldig kjekt for alle. Et sånt besøk som du nevner her, hi, vil vel kun være for spesielt interesserte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi jeg håper ikke de andre mammaene reagerer på samme måte som herinne. For dette er noe hun har kjempelyst til. og som jeg har sagt ja til. Men jeg har ikke sendt ut noen innbydelser ennå. Kanskje jeg skal skrinlegge alt sammen 😞

Anonymkode: 1d010...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha latt min 11-åring få dra dersom hun selv hadde lyst. Men helt ærlig så ville jeg ha begrenset samværet med din datter i etterkant, ettersom dere og vi som foreldre åpenbart har himmelvide forskjeller i verdier og hva vi ønsker at barna skal oppdras til å mene er viktige. De neste årene hadde det nok dessverre konsekvent kommet noe i veien ved spørsmål om å finne på noe/leke/dra noe sted etc.

Datteren din er sikker en kjempehyggelig unge, men med en mor som synes det er fint å dra på salong for å lære å nappe bryn i elleveårsalderen, så tenker jeg at jeg hadde satt en grei strek for dèt vennskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi jeg håper ikke de andre mammaene reagerer på samme måte som herinne. For dette er noe hun har kjempelyst til. og som jeg har sagt ja til. Men jeg har ikke sendt ut noen innbydelser ennå. Kanskje jeg skal skrinlegge alt sammen 😞

Anonymkode: 1d010...494

Det må du regne med. At andre mammaer reagerer slik som oss. Jeg pleier aldri å skrive noe negativt her inne, men jeg syns det er for drøyt at 11 åringer skal lære seg å sminke seg og fikse bryn. Samme hvor mye de har lyst. La de glede seg til å bli 14- 15 år. 

Anonymkode: 087d9...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill. Jeg hadde ikke ventet en slik reaksjon egentlig..De skal bare lære å nappe og forme bryn, og lære litt om sminke og sånt. Og med fiksing av negler så er det kun neglelakk. 

Anonymkode: 1d010...494

Ikke for å være frekk... men kommer du fra en annen kultur ? 

Anonymkode: 087d9...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde nok hatt andre planer den dagen.. å lære å nappe og forme bryn, sminke seg og legge neglelakk, er mer aktiviteter for 15-16 åringer, syns jeg.

Er for galt om 10-12 åringer vurderer brynene sine før de går på skolen.. utseendefokus kommer tidsnok fra venner, gutter og omverdenen, trenger ikke få det så tidlig, fra de som skal være gode rollemodeller og ha mer fokus på holdninger og egenskaper ved barnet (foreldre).

Anonymkode: ebffb...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet her er at unge jenter(og gutter) allerede blir utsatt for et enormt press når det gjelder utseende, klær, vekt, kropp osv.

Da blir det feil å feire en stor begivenhet som 11-årsdag i en skjønnhetssalong. Spar dette ti utdrikningslaget hennes. det er mer passende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeHe, jeg tror du tuller, jeg..? 

Nappe bryn tror jeg ikke du ville invitert til for 11 åringer, det er jo bare ikke greit på barneskolen. Når hun blir 15 år, er dette forslaget en innertier! Min datter hadde selvsagt fått lov å gå, det er jo bursdag og vi har folkeskikk! Men jeg hadde sagt at det ikke skulle nappes bryn eller gjøres andre permanente ting. 

 

Beauty Salon med negler og neglelakk er forsåvidt greit nok, men hva med å gjøre det hjemme? Litt mer low key med f.eks. ansiktsmaske, agurk og neglelakk. Evnt farget stripe i håret er jo gøy. 

 

 

Anonymkode: 0fd85...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...