Gå til innhold

Hvorfor skal det gå ut over fellesperioden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Når foreldrene SAMMEN skal finne løsninger som passer akkurat deres familie(!) så finner faktisk nesten alle ut at det som passer er at mor tar alle ukene. Surprise surprise... Derfor må vi ha noen uker som er lovfestet far sine.

Vi er ikke kommet så langt som vi tror når det gjelder likestilling. Mitt barn var med på en stor forskningsundersøkelse som 3-åring. Det innebar at han måtte følges av en foresatt en hel ukedag på Ullevål sykehus for å ta tester. Minst 1000 barn var med fra hele landet. Og nesten alle som en ble fulgt av gjett hvem, mor. Det sto til og med i innkallingen at det var kun mødre som fulgte barna. Tenk på det.

At det ofte er mødre som følger barna til alt mulig har ikke nødvendigvis sammenheng med hvor mange uker faren er hjemme med babyen. Hvis det hadde det burde vi sett et markant skifte for barna som er født etter innføringen av fedrekvoten. Men det er stadig det samme mønsteret som det var da vi var små. Det kan være mange forklaringer på det. Biologiske, kulturelle eller noe så simpelt som at det er billigere for familien om moren tar en ubetalt fridag enn om faren gjør det. 

Det jeg virkelig ikke skjønner er at man slår mødrene verbalt i hode fordi fedrene ikke engasjerer seg nok i barna. Det må jo nødvendigvis være damenes feil. Vi må jo så klart hjelpe de stakkars mannfolk til å ta seg sammen! Herlighet. Skulle kvinner kreve like mye tilrettelegging for å gidde å ta seg av barna sine ville barna være i trøbbel. Krev at mannfolka engasjerer seg, møter på foreldremøter, prioriterer å ta barnet til tannlege osv. Det er det som virkelig teller i det lange løp.  

Anonymkode: 260ac...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det ofte er mødre som følger barna til alt mulig har ikke nødvendigvis sammenheng med hvor mange uker faren er hjemme med babyen. Hvis det hadde det burde vi sett et markant skifte for barna som er født etter innføringen av fedrekvoten. Men det er stadig det samme mønsteret som det var da vi var små. Det kan være mange forklaringer på det. Biologiske, kulturelle eller noe så simpelt som at det er billigere for familien om moren tar en ubetalt fridag enn om faren gjør det. 

Det jeg virkelig ikke skjønner er at man slår mødrene verbalt i hode fordi fedrene ikke engasjerer seg nok i barna. Det må jo nødvendigvis være damenes feil. Vi må jo så klart hjelpe de stakkars mannfolk til å ta seg sammen! Herlighet. Skulle kvinner kreve like mye tilrettelegging for å gidde å ta seg av barna sine ville barna være i trøbbel. Krev at mannfolka engasjerer seg, møter på foreldremøter, prioriterer å ta barnet til tannlege osv. Det er det som virkelig teller i det lange løp.  

Anonymkode: 260ac...6df

Jeg jobber i barnehage, og ser det på foreldresamtaler og foreldremøter og. Av de foreldrene som stiller, så er kanskje 15 % pappaer som kommer alene. Det ikke veldig ofte at jeg har foreldresamtale med bare pappaer av en eller annen grunn

Anonymkode: 315b5...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor _kan_ han ikke ta permisjon? Da jeg fødte et barn midt i studietiden tok jeg permisjon ett år fra studiet og søkte om foreldrepermisjon hos lånekassen. Dersom studielån nå er hans eneste inntektskilde vil det ikke utgjøre veldig stor forskjell økonomisk det året, og mulig han kan jobbe de seks månedene du har perm (litt usikker på akkurat det).

 

 

Anonymkode: 09f7f...b8b

Han er 32 år og startet nylig på en bachelor, tror ikke han er gira på for lenge studietiden, men vi finner en løsning på det 😊

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det her er jo bare dårlig planlegging. 

Anonymkode: 1a1e5...07e

Man er ikke fertil for alltid og jeg tar ingen sjanser på å vente så lenge med barn at det plutselig er for sent. Så får vi heller ta utfordringene når de kommer. 

Sjelden jeg høres folk si at de fikk barn på perfekt tidspunkt

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er 32 år og startet nylig på en bachelor, tror ikke han er gira på for lenge studietiden, men vi finner en løsning på det 😊

Anonymkode: 77e9f...14e

Da er det utelukkende prioriteringer hos dere og eventuelt elendig familieplanlegging om det passer så innmari dårlig. Og det er fullt mulig å ha mer enn 5 år mellom barna. 

Hilsen hun som fikk to barn da hun studerte (da hun var over 30 år)

Anonymkode: 494d2...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han er 32 år og startet nylig på en bachelor, tror ikke han er gira på for lenge studietiden, men vi finner en løsning på det 😊

Anonymkode: 77e9f...14e

Hva dere velger å gjøre er opp til dere, men det er ihvertfall løsninger på problemet deres da, ser det ut som.

Anonymkode: 09f7f...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke fertil for alltid og jeg tar ingen sjanser på å vente så lenge med barn at det plutselig er for sent. Så får vi heller ta utfordringene når de kommer. 

Sjelden jeg høres folk si at de fikk barn på perfekt tidspunkt

Anonymkode: 77e9f...14e

Hvis man planlegger skikkelig, så møter man ikke på disse problemene

Anonymkode: 1a1e5...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det utelukkende prioriteringer hos dere og eventuelt elendig familieplanlegging om det passer så innmari dårlig. Og det er fullt mulig å ha mer enn 5 år mellom barna. 

Hilsen hun som fikk to barn da hun studerte (da hun var over 30 år)

Anonymkode: 494d2...abc

Ja, det meste er mulig, men er det mer enn 5 år mellom barna er det økt risiko for komplikasjoner ved fødsel . Ikke minst da faktum at man ikke er fruktbar for alltid 

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man planlegger skikkelig, så møter man ikke på disse problemene

Anonymkode: 1a1e5...07e

Ikke alt i livet kan planlegges. Det er bare ett fåtall som får eksakt det livet de har planlagt. 

Bastant måte å se saken på

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva dere velger å gjøre er opp til dere, men det er ihvertfall løsninger på problemet deres da, ser det ut som.

Anonymkode: 09f7f...b8b

Ja, løsning må vi finne 😊

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anonym bruker said:

At det ofte er mødre som følger barna til alt mulig har ikke nødvendigvis sammenheng med hvor mange uker faren er hjemme med babyen. Hvis det hadde det burde vi sett et markant skifte for barna som er født etter innføringen av fedrekvoten. Men det er stadig det samme mønsteret som det var da vi var små. Det kan være mange forklaringer på det. Biologiske, kulturelle eller noe så simpelt som at det er billigere for familien om moren tar en ubetalt fridag enn om faren gjør det. 

Det jeg virkelig ikke skjønner er at man slår mødrene verbalt i hode fordi fedrene ikke engasjerer seg nok i barna. Det må jo nødvendigvis være damenes feil. Vi må jo så klart hjelpe de stakkars mannfolk til å ta seg sammen! Herlighet. Skulle kvinner kreve like mye tilrettelegging for å gidde å ta seg av barna sine ville barna være i trøbbel. Krev at mannfolka engasjerer seg, møter på foreldremøter, prioriterer å ta barnet til tannlege osv. Det er det som virkelig teller i det lange løp.  

Anonymkode: 260ac...6df

Det er biologi. Ikke mye å gjøre med det.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Nyttårs barn said:

Hva med kvinnene som er toppledere eller selvstendig næringsdrivende.. Skal de kanskje droppe og få barn, det er jo så særs upassende at de blir hjemme over tid.

Man må ikke få barn.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

Det er jo bare tull og en innbilning om at menn er uunværlige

Nei, det er ikke tull. Jobber du selv som selvstendig næringsdrivende? Da er det ikke bare bare å bli borte fra jobben i flere måneder. 

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Anonym bruker said:

Tips: dagens regjering er IKKE sosialister!😂

Anonymkode: b1b23...1b2

Nei, dagens regjering vil spare penger.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man må ikke få barn.

Anonymkode: 7f05f...406

Men det gjelder jo i like stor grad om man er mann.

Anonymkode: 0f27d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke tull. Jobber du selv som selvstendig næringsdrivende? Da er det ikke bare bare å bli borte fra jobben i flere måneder. 

Anonymkode: 7f05f...406

Jeg er selvstendig næringsdrivende. Selvfølgelig var det vanskelig å være borte fra jobben over lang tid, men sammen fant jeg og mannen en ordning som fungerte. Han er ansatt i sitt eget AS.

Det er ikke vanskeligere for menn enn for kvinner.

Anonymkode: 0f27d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er biologi. Ikke mye å gjøre med det.

Anonymkode: 7f05f...406

Sansynlig vis er det mest kultur.

Anonymkode: 0f27d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

At det ofte er mødre som følger barna til alt mulig har ikke nødvendigvis sammenheng med hvor mange uker faren er hjemme med babyen. Hvis det hadde det burde vi sett et markant skifte for barna som er født etter innføringen av fedrekvoten. Men det er stadig det samme mønsteret som det var da vi var små. Det kan være mange forklaringer på det. Biologiske, kulturelle eller noe så simpelt som at det er billigere for familien om moren tar en ubetalt fridag enn om faren gjør det. 

Det jeg virkelig ikke skjønner er at man slår mødrene verbalt i hode fordi fedrene ikke engasjerer seg nok i barna. Det må jo nødvendigvis være damenes feil. Vi må jo så klart hjelpe de stakkars mannfolk til å ta seg sammen! Herlighet. Skulle kvinner kreve like mye tilrettelegging for å gidde å ta seg av barna sine ville barna være i trøbbel. Krev at mannfolka engasjerer seg, møter på foreldremøter, prioriterer å ta barnet til tannlege osv. Det er det som virkelig teller i det lange løp.  

Anonymkode: 260ac...6df

Ingen her som mener å slå kvinner verbalt i hodet. Jeg tror ikke dette er kun biologi men også en kultur vi har. Og da må vi forsøke og endre den. Det starter med at mødrene er hjemme med baby og blir eksperter. Det fortsetter med at det er mor som klarer å ta en ubetalt fridag og fortsetter med at det kun er mammaer i FAU og som klassekontakter. Og ting er i endring, men de tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Men det gjelder jo i like stor grad om man er mann.

Anonymkode: 0f27d...851

Det er gjerne kvinnen som helst vil ha barn.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Sansynlig vis er det mest kultur.

Anonymkode: 0f27d...851

Mest sannsynlig er det resultatet av millioner av år med evolusjon.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er selvstendig næringsdrivende. Selvfølgelig var det vanskelig å være borte fra jobben over lang tid, men sammen fant jeg og mannen en ordning som fungerte. Han er ansatt i sitt eget AS.

Det er ikke vanskeligere for menn enn for kvinner.

Anonymkode: 0f27d...851

Det betyr ikke at det er mulig for alle. Det er langt flere menn enn kvinner som er selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: 7f05f...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr ikke at det er mulig for alle. Det er langt flere menn enn kvinner som er selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: 7f05f...406

Vi er klar over det. Men da må den enkelte familie ta følgene selv og eventuelt spare opp på forhånd. 

Noe av grunnen til at få kvinner er selvstendige næringsdrivende og også toppledere er at det er arbeid som noen ganger er vanskelig å forene med å få barn/ha småbarn. Kvinner velger ofte en livsstil og en jobb i småbarnsåra som lar seg forene med nettopp det. Og har da ofte mulighet til å ta en ubetalt fridag, slik jeg fortalte.

Det er noe med høna og egget her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr ikke at det er mulig for alle. Det er langt flere menn enn kvinner som er selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: 7f05f...406

Hvis det ikke er mulig, som også betyr at bedriften ikke vil overleve ved sykdom, må man ikke ta ut permisjonen. Man trenger ikke benytte seg av alle de tilbudene staten gir.

Anonymkode: 0f27d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Ingen her som mener å slå kvinner verbalt i hodet. Jeg tror ikke dette er kun biologi men også en kultur vi har. Og da må vi forsøke og endre den. Det starter med at mødrene er hjemme med baby og blir eksperter. Det fortsetter med at det er mor som klarer å ta en ubetalt fridag og fortsetter med at det kun er mammaer i FAU og som klassekontakter. Og ting er i endring, men de tar tid.

Hvorfor må vi det?

Kvinner er ikke undertrykt. Menn kan være alene med barn. Kvinner kan være toppledere. Alle muligheter er åpne. At kvinner oftere enn menn velger å prioritere barna foran karrieren er jo ikke nødvendigvis negativt. Krampaktig likestilling på et felt hvor det også er biologisk forskjell (ikke bare kulturell) er vel ikke et mål i seg selv. 

Anonymkode: 260ac...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alt i livet kan planlegges. Det er bare ett fåtall som får eksakt det livet de har planlagt. 

Bastant måte å se saken på

Anonymkode: 77e9f...14e

Det meste i livet kan planlegges. Spørsmålet er bare om det er god eller dårlig planlegging

Anonymkode: 1a1e5...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...