Gå til innhold

Hvorfor skal det gå ut over fellesperioden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal det gå ut over fellesperioden at fedre får lengre permisjon? Kan de ikke legge til de 20% i tillegg istedenfor å ta av foreldrekvoten. Er det ikke det de gjør dersom mor belger 80% Dekning? Vet vi skal være glad for at vi har såpass betalt permisjon i norge som vi har, men jeg vet med meg selv at jeg var ikke klar til å begynne å jobbe igjen etter 6 mnd. Var ikke klar etter 9 mnd heller men måtte det med mine. Ikke alle kan ta ulønnet permisjon. Men som med de fleste andre tingene blåblå regjering bestemmer så skal det gå ekstra utover de med dårligst økonomi. 

Syntes hele permisjonensdelingen burde være opp til hver enkelt familie, kjenner flere fedre som ikke vil eller kan iforhold til stillingene de har å ta ut permisjon, vertfall ikke så mye. Kunne ikke da mor fått dette? 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal det gå ut over fellesperioden at fedre får lengre permisjon? Kan de ikke legge til de 20% i tillegg istedenfor å ta av foreldrekvoten. Er det ikke det de gjør dersom mor belger 80% Dekning? Vet vi skal være glad for at vi har såpass betalt permisjon i norge som vi har, men jeg vet med meg selv at jeg var ikke klar til å begynne å jobbe igjen etter 6 mnd. Var ikke klar etter 9 mnd heller men måtte det med mine. Ikke alle kan ta ulønnet permisjon. Men som med de fleste andre tingene blåblå regjering bestemmer så skal det gå ekstra utover de med dårligst økonomi. 

Syntes hele permisjonensdelingen burde være opp til hver enkelt familie, kjenner flere fedre som ikke vil eller kan iforhold til stillingene de har å ta ut permisjon, vertfall ikke så mye. Kunne ikke da mor fått dette? 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Jeg hater den nye ordningen og det gjør meg provosert . Vi venter nr 2 i juni og dette passer og svært dårlig da jeg ønsker amme så lenge som mulig og min samboer er student fram til 2021 så han har ikke mulighet til å ta permisjon i det hele tatt. 

Hvorfor i all verden kan ikke hver enkelt familie bestemme hva som passer for de? Finnes ikke en enkel formel som passer for alle .Jeg trodde de blå var tilhenger av valgfrihet 

Anonymkode: 77e9f...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Men når det først er blitt sånn, så må vi jo bare gjøre det beste av det til det evt blir annerledes.

Jeg tenker å legge opp permisjonen, slik at jeg begynner å jobbe ca 40% ganske tidlig, mens far har 40% permisjon. Dermed blir ikke han så mye borte fra jobben, og jeg kan begynne forsiktig å være litt borte fra barnet.

Anonymkode: b68d3...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat denne saken synes jeg er fullstendig forkastelig. Og synes faktisk det rokker ved likestilling i og med at mor og far faktisk IKKE er likestilt fra begynnelsen av siden det er kvinnen som gpr gravid, føder og ammer. 

 

Vi venter nummer to i midten av desember, så forhåpentligvis slipper vi unna enda en inngrep (les: overgrep?) i fellesperioden. 

 

Foreldre burde få velge selv hvordan de ønsker å fordele. Burde ikke være så vanskelig det, når de i utgangspunktet skal få lov til å ta vare på barnet uten noen spesielle andre reguleringer.. Da får de jammen meg sette inn lover på hvor mye begge parter skal delta i husarbeid og annet og.... For DER tror jeg det er større uønsket skjevfordeling. 

Anonymkode: 57fe5...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater den nye ordningen og det gjør meg provosert . Vi venter nr 2 i juni og dette passer og svært dårlig da jeg ønsker amme så lenge som mulig og min samboer er student fram til 2021 så han har ikke mulighet til å ta permisjon i det hele tatt. 

Hvorfor i all verden kan ikke hver enkelt familie bestemme hva som passer for de? Finnes ikke en enkel formel som passer for alle .Jeg trodde de blå var tilhenger av valgfrihet 

Anonymkode: 77e9f...14e

Valgfrihet til de som har penger og bor på rettsted😒

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom mor går gravid med de plagene og det arbeidsfraværet det fører med seg burde egentlig får tvinges til å ta det aller meste av ansvaret for barnet etter fødselen.

Anonymkode: 0f27d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo frivillig om far bruker ukene sine eller ikke. Vil han ikke spandere tid på å bli skikkelig kjent med ungen sin så mister dere ukene. Veldig få menn ville blitt hjemme uten tvungen fedrekvote,noe som igjen ville ført til at kvinner ville fått enda dårligere innpass i arbeidslivet når er søker jobber.

 

flere av mennene jeg leser om her inne bør absolutt prøve seg med ansvar for hjem og barn, mulig de da skjønner hvor mye mor faktisk gjør hjemme. 

 

Vil man amme så kan man benytte seg av ammefri og far kan Evt komme med barnet på jobb. Ellers har de aller fleste barn godt av å ha startet på fast føde når far tar permisjon så å amme morgen, ettermiddag og kveld bør holde for de fleste.

 

slutt å syte!

Anonymkode: 747d2...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Syntes hele permisjonensdelingen burde være opp til hver enkelt familie, kjenner flere fedre som ikke vil eller kan iforhold til stillingene de har å ta ut permisjon, vertfall ikke så mye. Kunne ikke da mor fått dette? 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Og hva slags stillinger har disse viktige mennene som ikke KAN ta ut permisjon? Og hvem ønsker å få barn med en mann som ikke VIL ta permisjon? Jeg har aldri hørt om en kvinne som ikke KAN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker uansett at de ukene som er forbeholdt mor: 3 uker før og 6 uker etter fødselen ikke bør regnes av de ukene som mor og far skal ha like mange av. Først når det blir "greia" så kan vi si at vi er likestilte.

Og for de mødrene som vil gå tidligere ut i arbeid og ønsker at far skal ta mesteparten, så bør nok ukene som mor og far må ta reduseres til 12 uker, og fellesperioden forlenges tilsvarende.

Anonymkode: b68d3...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ettersom mor går gravid med de plagene og det arbeidsfraværet det fører med seg burde egentlig får tvinges til å ta det aller meste av ansvaret for barnet etter fødselen.

Anonymkode: 0f27d...851

Men nå er det vel lagt opp sånn fra naturens side at mye av ansvaret ligger på mor; man produserer melk, man våkner lettere av barnetslyder og uansett hva enkelte måtte mene har vi nok enkelte instinkter som gjør at vi leser barnet bedre enn far. Selv om far absolutt er en super omsorgsperson, så er han ikke mor. Så så lenge mor ønsker og kan, bør hun få lov til å det hun måtte ville av første delen av permisjonen. Kroppen kan trenge lang tid å hente seg innigjen også etter 9 tøffe mnd, man skal ikke skjimse av hormoner og fødsel altså.

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men nå er det vel lagt opp sånn fra naturens side at mye av ansvaret ligger på mor; man produserer melk, man våkner lettere av barnetslyder og uansett hva enkelte måtte mene har vi nok enkelte instinkter som gjør at vi leser barnet bedre enn far. Selv om far absolutt er en super omsorgsperson, så er han ikke mor. Så så lenge mor ønsker og kan, bør hun få lov til å det hun måtte ville av første delen av permisjonen. Kroppen kan trenge lang tid å hente seg innigjen også etter 9 tøffe mnd, man skal ikke skjimse av hormoner og fødsel altså.

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Hvis mor er for syk til å jobbe har vi sykepenger og de veldig mange føler seg ikke klare til å begynne å jobbe igjen før de må uansett.

Hvis menn har vanskeligere for å ta ansvar for barn enn mor biologisk sett bør staten tilrettelegge for å utliknet forskjellene.

Anonymkode: 0f27d...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Og hva slags stillinger har disse viktige mennene som ikke KAN ta ut permisjon? Og hvem ønsker å få barn med en mann som ikke VIL ta permisjon? Jeg har aldri hørt om en kvinne som ikke KAN.

Enkelte går i midlertidge stillinger, så om de velger å være borte så står de uten jobb etterpå. Er ikke alle som jobber i yrker hvor det er lett å få fast jobb sånn som arbeidsmarkedet har vært. Så er det nå engang sånn at det er flere menn i høye stillinger som krever litt annen oppfølging enn andre jobber, mange damer stiller nok også dårligere om de er borte fra tilsvarende stillinger over lengre perioder også. Samt at enkelte føler nok selv på sin uunværlighet i arbeidslivet. Så er det jo også slik at man får bare en viss antall G i stønad, som gjr at noen mister så mye av lønnen sin dersom de velger å ta ut permisjonen at de ikke har råd.. 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater den nye ordningen og det gjør meg provosert . Vi venter nr 2 i juni og dette passer og svært dårlig da jeg ønsker amme så lenge som mulig og min samboer er student fram til 2021 så han har ikke mulighet til å ta permisjon i det hele tatt. 

Hvorfor i all verden kan ikke hver enkelt familie bestemme hva som passer for de? Finnes ikke en enkel formel som passer for alle .Jeg trodde de blå var tilhenger av valgfrihet 

Anonymkode: 77e9f...14e

Helt enig. Med vår første var far student, og kunne ikke ta permisjon i det hele tatt, så da mistet vi de ukene da. Hvis ikke far kan er det tydeligvis bedre å begynne i barnehage når man er 9 mnd. i stedet for at mor får de ukene..

Anonymkode: 2bbd1...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo frivillig om far bruker ukene sine eller ikke. Vil han ikke spandere tid på å bli skikkelig kjent med ungen sin så mister dere ukene. Veldig få menn ville blitt hjemme uten tvungen fedrekvote,noe som igjen ville ført til at kvinner ville fått enda dårligere innpass i arbeidslivet når er søker jobber.

 

flere av mennene jeg leser om her inne bør absolutt prøve seg med ansvar for hjem og barn, mulig de da skjønner hvor mye mor faktisk gjør hjemme. 

 

Vil man amme så kan man benytte seg av ammefri og far kan Evt komme med barnet på jobb. Ellers har de aller fleste barn godt av å ha startet på fast føde når far tar permisjon så å amme morgen, ettermiddag og kveld bør holde for de fleste.

 

slutt å syte!

Anonymkode: 747d2...6f6

Å benytte seg av ammefri er ikke alltid så lett som du påstår. Sjefen min mente at det ikke gikk an å tilrettelggefor. Kunne ikke ha barn på arbeidsplassen og man kunne ikke forlate arbeidsplassen eller endre arbeidstidene pga ansvaret i arbeidstiden.. men godt alt har ordnet seg lett for deg.

å at en mann bør ta ansvaret og ha permisj9n er jeg for, men det bør ikke gå ut over de mnd mor har med barnet. Syter ikke. Men man ble kanskje gravid, med en plan om hvordan man skulle legge opp ting for hele familien, for å så få tredd over hodet av politikerne hvordan familin skal ordne ting. Selv om det kanskje går ut over både barnet, far, mor, andre søsken og familie økonomien. 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo frivillig om far bruker ukene sine eller ikke. Vil han ikke spandere tid på å bli skikkelig kjent med ungen sin så mister dere ukene. Veldig få menn ville blitt hjemme uten tvungen fedrekvote,noe som igjen ville ført til at kvinner ville fått enda dårligere innpass i arbeidslivet når er søker jobber.

 

flere av mennene jeg leser om her inne bør absolutt prøve seg med ansvar for hjem og barn, mulig de da skjønner hvor mye mor faktisk gjør hjemme. 

 

Vil man amme så kan man benytte seg av ammefri og far kan Evt komme med barnet på jobb. Ellers har de aller fleste barn godt av å ha startet på fast føde når far tar permisjon så å amme morgen, ettermiddag og kveld bør holde for de fleste.

 

slutt å syte!

Anonymkode: 747d2...6f6

Poenget er da at dette burde folk få velge selv! 

Anonymkode: ca414...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvinner går i midlertidige stillinger også, kanskje enda flere enn menn. Det forhindrer ikke kvinner i å få barn.  Kvinner i høye stillinger, gjerne de samme stillingene som menn ikke kan ta permisjon fra, klarer å få barn likevel. Og om de, menn eller kvinner, stiller dårligere i høye stillinger om de er borte fra jobben når de får barn, så er det ikke permisjonsordningen det er noe feil med, men arbeidsplassen. Og nettopp derfor er det viktig at menn også må ta permisjon, for å få fjernet denne holdningen. Å føle på sin uunnværlighet er ikke noen grunn til å ikke ta permisjon, det er kanskje en ekstra grunn FOR å ta permisjon og dermed lære man ingen er uunnværlig, selv om det er hardt å innse. 

Det siste argumentet med at far mister mye av lønnen, gjelder jo kvinner i høye stillinger eller med god lønn også.  Ideelt sett burde man kanskje ha fått mer utbetalt under permisjonen, men det dreier seg bare om en kort periode, så har man vilje til det, vil nok de aller fleste klare det med litt planlegging.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan velge som bare pokker. Velg i vei, men dere må betale selv. Når man leser her inne blir man bare mer sikker på at fedrekvoten er tvingende nødvendig for kvinnfolka her anser fellesperioden som sin egen. 

Så går det noen år før det blir sutring og klaging over gubben som ikke er flink med barna og ikke har oversikt. 

Vi har mye bedre ting å bruke penger på enn at foreldre skal vase rundt hjemme enda mye lengre. 

Anonymkode: 494d2...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal det gå ut over fellesperioden at fedre får lengre permisjon? Kan de ikke legge til de 20% i tillegg istedenfor å ta av foreldrekvoten. Er det ikke det de gjør dersom mor belger 80% Dekning? Vet vi skal være glad for at vi har såpass betalt permisjon i norge som vi har, men jeg vet med meg selv at jeg var ikke klar til å begynne å jobbe igjen etter 6 mnd. Var ikke klar etter 9 mnd heller men måtte det med mine. Ikke alle kan ta ulønnet permisjon. Men som med de fleste andre tingene blåblå regjering bestemmer så skal det gå ekstra utover de med dårligst økonomi. 

Syntes hele permisjonensdelingen burde være opp til hver enkelt familie, kjenner flere fedre som ikke vil eller kan iforhold til stillingene de har å ta ut permisjon, vertfall ikke så mye. Kunne ikke da mor fått dette? 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Hvis fedre ikke kan ta permisjon bør revurdere sin stilling. Og synes de som ikke vil bør revurdere å få barn. 

Grunnen til at man måtte sette en tvungen periode for fedrekvoten var at mødre ble hjemme hele perioden selv og derfor fikk ikke far noe. Far er også en viktig person i livet til barna og det er mye av grunnlaget til barnet som legges det første året. Hva mødre er klare for er ikke så viktig. Men hva barnet trenger er viktig. Derfor må det være rimelig å forlange at fedre tar permisjon så mye likestilling vi mødre roper om hele tiden. Hvis far ikke slipper til det første leveåret, hvorfor skal vi da kreve at han stiller opp 100% de neste? 

Daglig er det innlegg her inne hvor mødre klager på fedre som ikke gjør ditt eller datt med barna og man føler seg alene om å ta seg av barna. Derfor må vi gi fedre litt «Slækk» og la de få ha litt alenetid med barna uten at mor skal henge over skulderen og fortelle de hvordan de skal gjøre alt. 

Anonymkode: 1a1e5...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kan velge som bare pokker. Velg i vei, men dere må betale selv. Når man leser her inne blir man bare mer sikker på at fedrekvoten er tvingende nødvendig for kvinnfolka her anser fellesperioden som sin egen. 

Så går det noen år før det blir sutring og klaging over gubben som ikke er flink med barna og ikke har oversikt. 

Vi har mye bedre ting å bruke penger på enn at foreldre skal vase rundt hjemme enda mye lengre. 

Anonymkode: 494d2...abc

Penger på psykiskhelsevern, barnehage, sykelønn og ol som kommer som en ettervirkning av at barn begynner for tidlig i barnehage og press på familier som sliter med å få ting til ` gå i rundt eller hente seg inn etter en tøff periode.. er nok mye billiger alt dette... 

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er jeg delt. Skjønner godt at mor vil være hjemme så lenge som mulig, men er det virkelig ingen som kan ta ut noen måneder ekstra uten lønn? 

Og at far er så uunnværlig på jobben er bare tull. Det viser seg at de aller fleste menn tar ut akkurat den kvoten de må ta ut ikke en dag mer. Gjør vi det da valgfritt for den enkelte familie så velger nesten alle at mor blir hjemme og kjønnsforskjellene på både jobb og ikke minst hjemme får fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Ja her er jeg delt. Skjønner godt at mor vil være hjemme så lenge som mulig, men er det virkelig ingen som kan ta ut noen måneder ekstra uten lønn? 

Og at far er så uunnværlig på jobben er bare tull. Det viser seg at de aller fleste menn tar ut akkurat den kvoten de må ta ut ikke en dag mer. Gjør vi det da valgfritt for den enkelte familie så velger nesten alle at mor blir hjemme og kjønnsforskjellene på både jobb og ikke minst hjemme får fortsette.

Men er det selvvalgt så er det jo det som er valgt. Da ønsker man vel å ha det sånn? Man har ulike interesser, noen menn elsker å være hjemme med barn og sulle i huset, noen kvinner elsker å gjøre det. Noen vil tidelig tilbake til jobb andre vil drøye det. Kan man ikke få velge selv? Må politikerene gjør det? Er det krise om vi ikke er helt likestilte alltid, kan ikke den enkelte familie få velge hvordan stillingen i familien skal være. Så lenge den ene ikke føler seg tråkket ned av den andres syn så er det vel ikke opp til andre å bestemme hvordan naboen løser det i sitt hjem?

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det selvvalgt så er det jo det som er valgt. Da ønsker man vel å ha det sånn? Man har ulike interesser, noen menn elsker å være hjemme med barn og sulle i huset, noen kvinner elsker å gjøre det. Noen vil tidelig tilbake til jobb andre vil drøye det. Kan man ikke få velge selv? Må politikerene gjør det? Er det krise om vi ikke er helt likestilte alltid, kan ikke den enkelte familie få velge hvordan stillingen i familien skal være. Så lenge den ene ikke føler seg tråkket ned av den andres syn så er det vel ikke opp til andre å bestemme hvordan naboen løser det i sitt hjem?

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Det er ganske krise i flere hjem hvor det ikke er helt likestilt. Kvinner vil at menn skal ta 50% av hun, hjem og barn, bare ikke i permisjonstiden.

Anonymkode: 1a1e5...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Ja her er jeg delt. Skjønner godt at mor vil være hjemme så lenge som mulig, men er det virkelig ingen som kan ta ut noen måneder ekstra uten lønn

Og at far er så uunnværlig på jobben er bare tull. Det viser seg at de aller fleste menn tar ut akkurat den kvoten de må ta ut ikke en dag mer. Gjør vi det da valgfritt for den enkelte familie så velger nesten alle at mor blir hjemme og kjønnsforskjellene på både jobb og ikke minst hjemme får fortsette.

Det er ganske mange i lavtlønnsyrker som rett og slett ikke har råd til det.

Anonymkode: 315b5...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det selvvalgt så er det jo det som er valgt. Da ønsker man vel å ha det sånn? Man har ulike interesser, noen menn elsker å være hjemme med barn og sulle i huset, noen kvinner elsker å gjøre det. Noen vil tidelig tilbake til jobb andre vil drøye det. Kan man ikke få velge selv? Må politikerene gjør det? Er det krise om vi ikke er helt likestilte alltid, kan ikke den enkelte familie få velge hvordan stillingen i familien skal være. Så lenge den ene ikke føler seg tråkket ned av den andres syn så er det vel ikke opp til andre å bestemme hvordan naboen løser det i sitt hjem?

Anonymkode: 8e2ff...ca2

Problemet er at det ikke er "selvvalgt" at menn tjener mer enn kvinner i samme stilling, at menn gjør bedre karrierer enn kvinner med de samme forutsetningene og at mødre har mer ansvar hjemme enn fedre har. Dette er alt resultat av strukturer i samfunnet som gjør at vi blir mer eller mindre sosialisert inn i roller. 

Når mødrene blir hjemme et år med babyen mens pappaene er så veldig uunnværlige i sine jobber så sender vi ut signaler til mange blant annet arbeidsgivere. Dette fører igjen til at mange kvier seg for å ansette kvinner i 25-40 årsalderen og at mange pappaer føler det vanskelig å være hjemme med sykt barn eller å velge å nedprioritere jobben i småbarnsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske mange i lavtlønnsyrker som rett og slett ikke har råd til det.

Anonymkode: 315b5...324

Jeg skjønner at noen ikke har råd ja.

Men når vi ser hvordan det florerer med sydenturer, spabehandlinger og ubrukte klær som leveres til Fretex osv så tenker jeg mange ganger at vi har for mye penger i dette landet her. Jeg tror mange kan prioritere annerledes, vi trenger ikke å bo i nyoppusset hus og ny bil og reise til syden hvert år. Småbarn vil heller ha tid med foreldrene sine, både mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...