Gå til innhold

Hvorfor er det så få som ammer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

 

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

All forskning kan motbevises. Og hvis forskning ikke kan motbevises er den ikke bra nok.

Forskning er ingen fasit, men en indikasjon. Dessuten: Hvordan kan vi vite at noe av forskningen ikke er kjøpt og betalt av MME-produsentene? 

Anonymkode: 0a54e...518

At det var..? Nei, det er ikke slik forskning fungerer. Jeg jobber i et yrke hvor vi leser mye forskning og forholder oss til vitenskaplige studier regelmessig, og det er virkelig ikke slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du kaller synsing,er egentlig erfaring men du er ikke klar til å akseptere det. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Din erfaring er ikke riktigere enn andres. Det at du tror det forteller meg at du mangler evne til å se større sammenhenger. Og du har helt rett, jeg aksepterer ikke din ammeerfaring/synsing som sannhet. 

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og du har helt rett, jeg aksepterer ikke din ammeerfaring/synsing som sannhet. 

Anonymkode: 85f46...c2a

Kanskje du bør? Kanskje er det på tide å lære av eksempler i livet og ikke av egne feil. De betales dyrest, vet du, og etterpå,veldig ofte,kan du ikke rette feil for du får ikke andre sjanser.

Men det er nå ditt liv.

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du bør? Kanskje er det på tide å lære av eksempler i livet og ikke av egne feil. De betales dyrest, vet du, og etterpå,veldig ofte,kan du ikke rette feil for du får ikke andre sjanser.

Men det er nå ditt liv.

Anonymkode: 0af45...0c5

Noe helt grunnleggende i helsevesenet hvor jeg jobber er at hver enkelt pasient er eksperten på sitt eget liv og skal respekteres som sådan. Og jeg tror du kunne lært noe av det. Du er ekspert på ditt eget liv, og din erfaring er super for deg. Men den gjelder ikke nødvendigvis for andre enn deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pobie skrev:

Noe helt grunnleggende i helsevesenet hvor jeg jobber er at hver enkelt pasient er eksperten på sitt eget liv og skal respekteres som sådan. Og jeg tror du kunne lært noe av det. Du er ekspert på ditt eget liv, og din erfaring er super for deg. Men den gjelder ikke nødvendigvis for andre enn deg selv. 

I helsevesenet hvor jeg jobber, summen av erfaring utgjør statistikk. Enhver forskning baseres på statistikk. Enhver pasient har sin erfaring og den respekteres,ja, legen baserer sine beslutninger ikke på følelser men fakta. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du bør? Kanskje er det på tide å lære av eksempler i livet og ikke av egne feil. De betales dyrest, vet du, og etterpå,veldig ofte,kan du ikke rette feil for du får ikke andre sjanser.

Men det er nå ditt liv.

Anonymkode: 0af45...0c5

Hvorfor er din erfaring mer verd enn min? Kanskje du ga flaske på feil måte siden du da ikke fikk like god kontakt? Kanskje du bør høre etter?

Din erfaring er ikke statistikk. Din erfaring er ikke mer fakta enn andres. Det er én erfaring. Den er ikke mer verd enn andres erfaring. Håper virkelig ikke jeg er din kollega i helsevesenet for arrogansen er skyhøy. 

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er din erfaring mer verd enn min? Kanskje du ga flaske på feil måte siden du da ikke fikk like god kontakt? Kanskje du bør høre etter?

Din erfaring er ikke statistikk. Din erfaring er ikke mer fakta enn andres. Det er én erfaring. Den er ikke mer verd enn andres erfaring. Håper virkelig ikke jeg er din kollega i helsevesenet for arrogansen er skyhøy. 

Anonymkode: 85f46...c2a

Les innlegget over ditt. Den er min. Morsmelk er best. Man skal prøve og gjøre sitt beste.

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les innlegget over ditt. Den er min. Morsmelk er best. Man skal prøve og gjøre sitt beste.

Anonymkode: 0af45...0c5

Innlegget over mitt (som jeg alt har sett er ditt) er jo bare vas. Forskning er statistikk og INGEN forskning dokumenterer at mm er bedre enn mme på lengre sikt.

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.10.2018 den 14.25, Anonym bruker skrev:

Innlegget over mitt (som jeg alt har sett er ditt) er jo bare vas. Forskning er statistikk og INGEN forskning dokumenterer at mm er bedre enn mme på lengre sikt.

Anonymkode: 85f46...c2a

Jeg synes oppriktig synd på deg og din mangel på å innrømme når du tar feil. 

Å svartmale morsmelk på denne måten er utrolig korttenkt. 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 19.48, Anonym bruker skrev:

Sorry men ikke det samme. Virkelig, ikke det samme.

Anonymkode: 0af45...0c5

Enig!

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes oppriktig synd på deg og din mangel på å innrømme når du tar feil. 

Å svartmale morsmelk på denne måten er utrolig korttenkt. 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Men å påpeke at fordelene med morsmelk er overdrevne er jo ikke å svartmale morsmelk. Det er å påpeke fakta. Det er ingen som har sagt er morsmelk ikke er næringsrik og nyttig for babyen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes oppriktig synd på deg og din mangel på å innrømme når du tar feil. 

Å svartmale morsmelk på denne måten er utrolig korttenkt. 

Anonymkode: 8b37a...f3f

Det må du gjerne gjøre. Selv synes jeg det er fascinerende å diskutere med en som hevder å ha sannheten for alle basert på egen erfaring (innlegget til ...0c5 om manglende trygghet og kos ved flaskemating er jo helt idiotisk og kvalmt og snevert, slik opplevde jeg det dermed er det universal sannhet. Hjelpe meg). 

Jeg svartmaler ikke morsmelk. Du og andre morsmelkfanatikere svartmaler mme. Det er ikke forskning som viser at morsmelk er så mye bedre enn mme på lang sikt. Heller ingen forskning som viser at mme gir barna mindre trygghet og nærhet og kos (her er vi tilbake til ...0c5’s synsing).

Du må gjerne synes synd i meg. Det viser jo bare din egen begrensning og snevre verdenssyn. Litt komisk er det også når du så hardnakket påstår noe du ikke har belegg for og hevder andre har feil. Av ren nysgjerrighet; mener du jorden er flat og homeopatisk «medisin» er noe annet enn vann?

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2018 den 12.52, Pobie skrev:

I utviklingsland og for premature babyer er fordelene med morsmelk mer betydelige, men for friske babyer født i Norge kan kvinner med god samvittighet velge mme bare fordi de har lyst. 

Det er jo bare piss - man skal definitivt ikke ha god samvittighet for å være en egosentrisk mor, ikke på noe tidspunkt i morsrollen, og virkelig ikke når det gjelder nyfødte. Egomor som gir MME "bare fordi de har lyst" BØR få det påtalt, BØR kjenne på skammen og BØR være uglesett, vi skal ikke forstå og bifalle slikt. Egomor som gir flaske bare fordi hun har lyst kommer heller ikke til å gi seg der, det er så mye hun kommer til å velge under banneret "bare mor er lykkelig så har barnet det bra", den største løgnen som er oppfunnet. Egomor bør la være å ha barn - det er mulig hun fikser katt eller marsvin.

Anonymkode: c1cdf...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare piss - man skal definitivt ikke ha god samvittighet for å være en egosentrisk mor, ikke på noe tidspunkt i morsrollen, og virkelig ikke når det gjelder nyfødte. Egomor som gir MME "bare fordi de har lyst" BØR få det påtalt, BØR kjenne på skammen og BØR være uglesett, vi skal ikke forstå og bifalle slikt. Egomor som gir flaske bare fordi hun har lyst kommer heller ikke til å gi seg der, det er så mye hun kommer til å velge under banneret "bare mor er lykkelig så har barnet det bra", den største løgnen som er oppfunnet. Egomor bør la være å ha barn - det er mulig hun fikser katt eller marsvin.

Anonymkode: c1cdf...c0d

Er du riktig velbevart? 

Kan du linke én eneste studie som viser betydelig helsegevinst for barn som har fått morsmelk utover de første månedene? Og ikke kom med linker til ammehjelpen eller bloggen til en eller annen tilfeldig ikke kvalifisert dame.

Å velge bort morsmelk er ingen indikasjon på mors påfølgende prioriteringer. 

Ammefanatikere er så utrolig dømmende og på et så syltynt grunnlag at det er pinlig.

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du riktig velbevart? 

Kan du linke én eneste studie som viser betydelig helsegevinst for barn som har fått morsmelk utover de første månedene? Og ikke kom med linker til ammehjelpen eller bloggen til en eller annen tilfeldig ikke kvalifisert dame.

Å velge bort morsmelk er ingen indikasjon på mors påfølgende prioriteringer. 

Ammefanatikere er så utrolig dømmende og på et så syltynt grunnlag at det er pinlig.

Anonymkode: 85f46...c2a

Var det helsegevinst eller egoisme det var snakk om her?  Syltynt, pinlig grunnlag å kritisere at mor velger bort amming kun fordi hun har lyst? Her er det vel du som ikke er vel bevart..

Anonymkode: 78527...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Var det helsegevinst eller egoisme det var snakk om her?  Syltynt, pinlig grunnlag å kritisere at mor velger bort amming kun fordi hun har lyst? Her er det vel du som ikke er vel bevart..

Anonymkode: 78527...9df

Det finnes mange måter å være en egoistisk mor på. Hva vet du om grunnen til at folk ikke har lyst til å amme?

Hvorfor er det så egoistisk om helsegevinsten er minimal? Kos, nærhet og omsorg får babyen også med flaske. 

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare piss - man skal definitivt ikke ha god samvittighet for å være en egosentrisk mor, ikke på noe tidspunkt i morsrollen, og virkelig ikke når det gjelder nyfødte. Egomor som gir MME "bare fordi de har lyst" BØR få det påtalt, BØR kjenne på skammen og BØR være uglesett, vi skal ikke forstå og bifalle slikt. Egomor som gir flaske bare fordi hun har lyst kommer heller ikke til å gi seg der, det er så mye hun kommer til å velge under banneret "bare mor er lykkelig så har barnet det bra", den største løgnen som er oppfunnet. Egomor bør la være å ha barn - det er mulig hun fikser katt eller marsvin.

Anonymkode: c1cdf...c0d

Og hvordan kan du vite hvem som gir mme fordi de har lyst vs de som må? Eller skal du bare dømme alle som gir mme for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mange måter å være en egoistisk mor på. Hva vet du om grunnen til at folk ikke har lyst til å amme?

Hvorfor er det så egoistisk om helsegevinsten er minimal? Kos, nærhet og omsorg får babyen også med flaske. 

Anonymkode: 85f46...c2a

Her var grunnen lagt av Pobie, hun sa man med god samvittighet kunne la være, bare fordi man hadde lyst. Altså ingen underliggende grunner - bare vil ikke. Du må nesten forholde deg til teksten hvis det skal ha noen mening å diskutere med deg.

Du tenker altså at amming kun skal være et spørsmål om helsegevinst? I så fall er vi på forskjellige planeter.

Anonymkode: 78527...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2018 den 7.48, Anonym bruker skrev:

Er du riktig velbevart? 

Kan du linke én eneste studie som viser betydelig helsegevinst for barn som har fått morsmelk utover de første månedene? Og ikke kom med linker til ammehjelpen eller bloggen til en eller annen tilfeldig ikke kvalifisert dame.

Å velge bort morsmelk er ingen indikasjon på mors påfølgende prioriteringer. 

Ammefanatikere er så utrolig dømmende og på et så syltynt grunnlag at det er pinlig.

Anonymkode: 85f46...c2a

Så derfor gjør det ingenting å drite i de første månedene heller? Egoistisk er det, mor skal drikke og gå på byen og ikke være bundet og "synes det er ubehagelig" å amme - da bør man sterilisere seg.

Anonymkode: c1cdf...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Pobie skrev:

Og hvordan kan du vite hvem som gir mme fordi de har lyst vs de som må? Eller skal du bare dømme alle som gir mme for sikkerhets skyld?

De som MÅ er så få at de ikke gir utslag. De som later som de må, eller bare blatant ikke gidder, derimot, de er mange. Og du er deres største forkjemper, antiammingens Hege Storhaug. Gratulerer.

Anonymkode: c1cdf...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som MÅ er så få at de ikke gir utslag. De som later som de må, eller bare blatant ikke gidder, derimot, de er mange. Og du er deres største forkjemper, antiammingens Hege Storhaug. Gratulerer.

Anonymkode: c1cdf...c0d

Absolutt ikke. Det er noe sånt som 15-20% av kvinner som ikke produserer nok melk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som MÅ er så få at de ikke gir utslag. De som later som de må, eller bare blatant ikke gidder, derimot, de er mange. Og du er deres største forkjemper, antiammingens Hege Storhaug. Gratulerer.

Anonymkode: c1cdf...c0d

Herlighet! Nå får du roe deg litt ned!

Jeg vet ikke hvilket miljø du ferdes i, men kanskje du bør revurdere din omgangskrets. Det er et forsvinnende lite mindretall som gir flaske fordi de selv vil feste osv. De aller fleste som gir flaske gjør det av nød, ikke av lyst. 

Anonymkode: de2ae...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...