Gå til innhold

Hvorfor er det så få som ammer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis folk synes det er ekkelt å amme tenker jeg at de ikke egner seg å få barn. Det høres bare så utrolig umodent ut og lite gjennomtenkt. Skremmende tankegang 

Anonymkode: 0a54e...518

Det er da ikke om man ammer eller ikke som avgjør om man er god mor eller ikke?!? At noen synes det er ekkelt kan jo ha mange grunner som overhode ikke har noe med foreldreegenskapene å gjøre, f eks at man har vokst opp med familie og slekt som kun gir flaske og dermed aldri har sett amming og fått det normalisert, eller at man ble misbrukt og har traumer fra det, eller det kan være kulturelt, f eks enkelte kulturer har veldig unormalt syn på nakenhet og seksualitet og pupper er skamfulle el.l. Selv om man vet at dette ikke stemmer kan det være vanskelig å bryte ut av slike tanker man er oppvokst med.

Det er bare tre grunner som jeg kom på her og nå. At du ikke klarte å komme på en eneste grunn utenom at man er dårlig mor hvis man har issues med amming synes jeg er skumlere enn at noen synes amming er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min ble ikke ammet, ble like fin for det, og han er sjelden syk., dette ammepresset er heller ikke bra for mor og barn

Anonymkode: 59de6...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

min ble ikke ammet, ble like fin for det, og han er sjelden syk., dette ammepresset er heller ikke bra for mor og barn

Anonymkode: 59de6...a2e

Nå vet ikke du hvordan han blir i voksen alder . Amming er gunstig både på kort og lang sikt 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

min ble ikke ammet, ble like fin for det, og han er sjelden syk., dette ammepresset er heller ikke bra for mor og barn

Anonymkode: 59de6...a2e

Men han klarer ikke å sove i egen seng, kanskje han hadde gjort det om han ble ammet?😜

Anonymkode: 5f187...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Nå vet ikke du hvordan han blir i voksen alder . Amming er gunstig både på kort og lang sikt 

Anonymkode: 0a54e...518

har jeg ingen tro på, mange voksne jeg kjenner som ikke ble ammet, som har blitt sterke fine mennesker. amming er ikke noe man må

Anonymkode: 59de6...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Anonym bruker said:

Men han klarer ikke å sove i egen seng, kanskje han hadde gjort det om han ble ammet?😜

Anonymkode: 5f187...165

VOKS OPP

Anonymkode: 59de6...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

har jeg ingen tro på, mange voksne jeg kjenner som ikke ble ammet, som har blitt sterke fine mennesker. amming er ikke noe man må

Anonymkode: 59de6...a2e

Nei, man må ikke , men hvorfor ta sjansen ? Når man ikke ammer økes risikoen for at barnet i voksen alder får kreft, diabetes, autoimmune sykdommer, allergier. Lite å trakte etter 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må ikke amme. Men alle vet jo at det er barnets beste. Skjønner ikke hvorfor noen går inn for å ikke amme, uten å engang prøve 🙈

Anonymkode: 2269f...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Når ammefokuset er så stor at babyer nesten dør pga underernæring og mangel på melk, og må legges inn på sykehus for sonding, har det gått alt for langt! Mødre sliter nesten livet av seg for å få til amming! Nettopp fordi «flaskemødre» blir sett ned på! 

Flaskebarn blir like sunne og friske som ammende barn. Å påstå noe annet er tøv! 

For litt siden var det en artikkel om en dame som IKKE ammet fordi hun mente hun var full av miljøgifter hun ikke ville overføre til barnet sitt. Selvfølgelig også bare tøv..

Mamming er bedre enn amming! En hver må finne ut av hva som er best for sitt barn! Og igjen; kvinner er kvinner værst! Og ser ned på de som «gir opp alt for tidlig» 

 

Anonymkode: 1765c...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man må ikke , men hvorfor ta sjansen ? Når man ikke ammer økes risikoen for at barnet i voksen alder får kreft, diabetes, autoimmune sykdommer, allergier. Lite å trakte etter 

Anonymkode: 0a54e...518

Tull og tøys. Søskenstudier viser at i rike, vestlige land med god tilgang til helsetjenester og rent vann utgjør amming minimal forskjell for fremtidig helseutfall. Man må faktisk se på *hele* befolkningen for å se en minimal forskjell i statistikken. Så for enkeltpersoner vil det ikke ha noe å si om de fikk MME eller morsmelk.

Les denne: https://fivethirtyeight.com/features/everybody-calm-down-about-breastfeeding/

Og denne: http://www.slate.com/blogs/xx_factor/2014/02/27/breast_feeding_study_benefits_of_breast_over_bottle_have_been_exaggerated.html

"Colen’s study is also unique because she looked at children ages 4-14. Often breast-feeding studies only look at the effects on children in their first years of life. She looked at more than 8,000 children total, about 25 percent of whom were in “discordant sibling pairs,” which means one was bottle-fed and the other was breast-fed. The study then measured those siblings for 11 outcomes, including BMI, obesity, asthma, different measures of intelligence, hyperactivity, and parental attachment.

When children from different families were compared, the kids who were breast-fed did better on those 11 measures than kids who were not breast-fed. But, as Colen points out, mothers who breast-feed their kids are disproportionately advantaged—they tend to be wealthier and better educated. When children fed differently within the same family were compared—those discordant sibling pairs—there was no statistically significant difference in any of the measures, except for asthma. Children who were breast-fed were at a higher risk for asthma than children who drank formula."

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonym bruker said:

Nei, man må ikke , men hvorfor ta sjansen ? Når man ikke ammer økes risikoen for at barnet i voksen alder får kreft, diabetes, autoimmune sykdommer, allergier. Lite å trakte etter 

Anonymkode: 0a54e...518

dette er bare tull..

vis en link som viser at dette stemmer

Anonymkode: 59de6...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man må ikke , men hvorfor ta sjansen ? Når man ikke ammer økes risikoen for at barnet i voksen alder får kreft, diabetes, autoimmune sykdommer, allergier. Lite å trakte etter 

Anonymkode: 0a54e...518

Dette er jo løgn. Ren løgn. Du har absolutt ingen vitenskap bak deg når du påstår dette.

Min påstand (som har like mye støtte i vitenskapen som din påstand); barn som har mødre som sprer løgner på internet har økt risiko for å bli dumme, få sosial angst og bli late.

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo løgn. Ren løgn. Du har absolutt ingen vitenskap bak deg når du påstår dette.

Min påstand (som har like mye støtte i vitenskapen som din påstand); barn som har mødre som sprer løgner på internet har økt risiko for å bli dumme, få sosial angst og bli late.

Anonymkode: 85f46...c2a

Amen!! 

Anonymkode: 1765c...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mn krets har alle ammet, og ser oftere at det ammes feks på stellerom på kjøpesenter enn at det gis flaske. 

Anonymkode: 19931...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo løgn. Ren løgn. Du har absolutt ingen vitenskap bak deg når du påstår dette.

Min påstand (som har like mye støtte i vitenskapen som din påstand); barn som har mødre som sprer løgner på internet har økt risiko for å bli dumme, få sosial angst og bli late.

Anonymkode: 85f46...c2a

Statistisk er morsmelkernærte barn friskere enn barn som får MME

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt. I min store barselgruppe er det 2-3 babyer som kun ble ammet veldig lite og/eller som gikk over til bare flaske før tre måneders alder, og det var ingen som ga seg helt uten kamp heller. De 11-12 andre ble full- eller delammet til 5-6 måneder, og deretter ammet videre. Langt de fleste av oss (minst 8-9 stykker) ammer fremdeles. Babyene våre fyller straks ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har vi pupper? 

Anonymkode: 8b37a...f3f

For at mennene skal ha noe å bli kåt av selvfølgelig! Å puppene er også grei å ha når du vil ha gratis drikke på byn :)

Anonymkode: 201d0...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så flere ammer i fattige land enn i rike land, likevel dør det mange barn i fattige land mens nesten ingen barn i rike land dør til tross for at de får mindre morsmelk. Det beviser jo bare at det er god hygiene, tilgang til rent vann, og gratis helsetjenester som er avgjørende, ikke amming. 

Ja, amming et ekstremt viktig i fattige land hvor de har begrenset tilgang til rent vann, for alternativet til amming er å tilberede mme med urent vann. 

I rike land har amming tilnærmet ingenting å si for barns fremtidig helse. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 Når ammefokuset er så stor at babyer nesten dør pga underernæring og mangel på melk, og må legges inn på sykehus for sonding, har det gått alt for langt! Mødre sliter nesten livet av seg for å få til amming! Nettopp fordi «flaskemødre» blir sett ned på! 

Flaskebarn blir like sunne og friske som ammende barn. Å påstå noe annet er tøv! 

For litt siden var det en artikkel om en dame som IKKE ammet fordi hun mente hun var full av miljøgifter hun ikke ville overføre til barnet sitt. Selvfølgelig også bare tøv..

Mamming er bedre enn amming! En hver må finne ut av hva som er best for sitt barn! Og igjen; kvinner er kvinner værst! Og ser ned på de som «gir opp alt for tidlig» 

 

Anonymkode: 1765c...018

Det er helt absurd at amming har blitt så fremmedgjort at man har funnet på uttrykket " Mamming er bedre enn amming". Det er jo med amming man mater babyen, altså slik den får næring! Men på grunn av gode erstatningsprodukter som burde vært forbeholdt få unntakstilfeller - har man fått et " valg" som er opp til mor; og enhver grunn er en god nok grunn. Det bestemmer mor..For meg handler det absolutt ikke om at kvinner er kvinner verst, men om at vi har fremmedgjort noe som burde være en naturlig selvfølge. 

Anonymkode: 78527...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt absurd at amming har blitt så fremmedgjort at man har funnet på uttrykket " Mamming er bedre enn amming". Det er jo med amming man mater babyen, altså slik den får næring! Men på grunn av gode erstatningsprodukter som burde vært forbeholdt få unntakstilfeller - har man fått et " valg" som er opp til mor; og enhver grunn er en god nok grunn. Det bestemmer mor..For meg handler det absolutt ikke om at kvinner er kvinner verst, men om at vi har fremmedgjort noe som burde være en naturlig selvfølge. 

Anonymkode: 78527...9df

Helt enig. Og uttrykket "mamming foran amming" synes jeg er forkastelig. 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever at absolutt alle ammer??Her har jeg opplevd d som kalles D-mer ubalanse med alle 3.. det vil si at jeg blir super deppa hver eneste gang jeg ammet.  Det skal egentlig kun komme helt i starten av utdrivingen, men på meg varte det under hele ammeseansen... et svart endeløst mørke. Trudde i mange år at det var psykisk... tok det opp på helsestasjon, fastlege og barselavdeling. Alle kalte d babyblues. Viser seg nå at d er hormonelt! Fikk en link fra ammehjelpen.

 

Vet om 2 andre som har opplevd det. Min mor som da ikke ammet noen av oss og min svigerinne. Problemet med d er å finne årsaken til ubalansen før man gir opp ammingen. Med første fikk jeg kraftig fødsel depresjon grunnet amming. For hver eneste gang jeg la til baby, så jeg bare et bunnløst mørke.. følte ingen glede og ble dypt ulykkelig....Ble anbefalt av helsesøster å gi mme. 

Det er deilig i dag å vite at d-mer er fysisk og ikke bare ens eget hode..:)

Anonymkode: eb726...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt absurd at amming har blitt så fremmedgjort at man har funnet på uttrykket " Mamming er bedre enn amming". Det er jo med amming man mater babyen, altså slik den får næring! Men på grunn av gode erstatningsprodukter som burde vært forbeholdt få unntakstilfeller - har man fått et " valg" som er opp til mor; og enhver grunn er en god nok grunn. Det bestemmer mor..For meg handler det absolutt ikke om at kvinner er kvinner verst, men om at vi har fremmedgjort noe som burde være en naturlig selvfølge. 

Anonymkode: 78527...9df

Du mener da ikke seriøst kvinner skal tvinges til å amme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Når ammefokuset er så stor at babyer nesten dør pga underernæring og mangel på melk, og må legges inn på sykehus for sonding, har det gått alt for langt! Mødre sliter nesten livet av seg for å få til amming! Nettopp fordi «flaskemødre» blir sett ned på! 

Flaskebarn blir like sunne og friske som ammende barn. Å påstå noe annet er tøv! 

For litt siden var det en artikkel om en dame som IKKE ammet fordi hun mente hun var full av miljøgifter hun ikke ville overføre til barnet sitt. Selvfølgelig også bare tøv..

Mamming er bedre enn amming! En hver må finne ut av hva som er best for sitt barn! Og igjen; kvinner er kvinner værst! Og ser ned på de som «gir opp alt for tidlig» 

 

Anonymkode: 1765c...018

Selvsagt har det gått for langt om man satt og ammet og ikke løste det aktuelle problemet slik at babyen fikk ammet. Da har ikke mor søkt løsningen hos helsepersonellet. Da sliter man seg ut unødvendig. Og satt babyen i fare.

Amming er en del av enhver kultur. Så langt mennesker finnes så ble de ammet. I alle verdens deler.

Det faktum at enkelte land "tåler ikke" nakenhet er tåpelig. Hvordan ble til babyen da? Med truser på? 

Alt med MME er noen tiår nytt. I fattige land er et stort press for å få mødre over til MME. De som er fattig blir enda fattigere.

Barn vokser opp under mange forskjellige forhold, gode og dårlig. Det blir mennesker ut av dem. 

Spørsmålet er ikke hvor dårlig det går an å vokse opp men hva er bedre. Da er amming selvsagt bedre både for mor og barn. Fordeler er så store at det er tåpelig å diskutere om det.

Grunner til å ikke amme er så mange. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...