Gå til innhold

Hvorfor er det så få som ammer nå?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Hjertefru skrev:

Jeg holder med deg, bare så det er sagt. Hun du svarte er helt på jordet; at mødre ikke gidder å amme er bs. Når det kommer til latskap er amming mye mer lettvint enn flaske, jeg har erfaring med begge metoder. 

Grunnen til at jeg ønsker å kommentere er at det virker som du hadde misforstått det samme som jeg hadde med første; jeg trodde at fordi jeg ikke greide å pumpe ut mer enn noen fattige ml hadde jeg ikke melk. Ingen, selv ikke hs, fortalte at det er ikke alle mødre som greier å pumpe seg. Det er bare sånn noen er, det betyr ikke at det ikke er nok melk! Tror nok pumping har ødelagt mange ammeforløp.

Det kan godt være at du ikke hadde nok melk, poenget mitt er bare at mengde utpumpet melk ikke er noe å gå etter. Jeg har fullammet tvillinger, pumpet meg av og til for å sjekke. Det kom ut 15 ml, men ungene vokste og la på seg..

 Viktig at andre som leser tråden skjønner at man kan bli lurt fordi man ikke får pumpet ut særlig mengde. 

Det er nok generelt for dårlig informasjon om amming ja. Mange tenker at hvis man ikke klarer å pumpe ut melk, har man lite, men ikke alle har pumpevennlige bryst

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok generelt for dårlig informasjon om amming ja. Mange tenker at hvis man ikke klarer å pumpe ut melk, har man lite, men ikke alle har pumpevennlige bryst

Anonymkode: 0a54e...518

Det tror jeg ikke mange tror. Jeg vet jeg hadde lite fordi babyen ble veid før og etter amming. Likevel trodde ingen på meg og skulle ha meg til å legge enda mer arbeid i amming og prøve enda flere ting. Hvorfor? For di det er en sannhet at alle har nok melk alltid og at mengden en pumper ikke gjenspeiler mengden en har.

Anonymkode: 6daf1...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg ikke mange tror. Jeg vet jeg hadde lite fordi babyen ble veid før og etter amming. Likevel trodde ingen på meg og skulle ha meg til å legge enda mer arbeid i amming og prøve enda flere ting. Hvorfor? For di det er en sannhet at alle har nok melk alltid og at mengden en pumper ikke gjenspeiler mengden en har.

Anonymkode: 6daf1...13f

Har ikke noe statistikk på det. Imidlertid er det dumt at mange hs ikke informerer om utviklingssprang. Mange tror babyen har brystvegring, men så er det utviklingssprang 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Hjertefru skrev:

Jeg holder med deg, bare så det er sagt. Hun du svarte er helt på jordet; at mødre ikke gidder å amme er bs. Når det kommer til latskap er amming mye mer lettvint enn flaske, jeg har erfaring med begge metoder. 

Grunnen til at jeg ønsker å kommentere er at det virker som du hadde misforstått det samme som jeg hadde med første; jeg trodde at fordi jeg ikke greide å pumpe ut mer enn noen fattige ml hadde jeg ikke melk. Ingen, selv ikke hs, fortalte at det er ikke alle mødre som greier å pumpe seg. Det er bare sånn noen er, det betyr ikke at det ikke er nok melk! Tror nok pumping har ødelagt mange ammeforløp.

Det kan godt være at du ikke hadde nok melk, poenget mitt er bare at mengde utpumpet melk ikke er noe å gå etter. Jeg har fullammet tvillinger, pumpet meg av og til for å sjekke. Det kom ut 15 ml, men ungene vokste og la på seg..

 Viktig at andre som leser tråden skjønner at man kan bli lurt fordi man ikke får pumpet ut særlig mengde. 

Barnet ble veid før og etter amming. Det var ikke særlig mye mer, men sykehuset ville likevel at jeg fortsatte med pumpingen.

Barn nummer to fikk jeg til å fullamme fra hun var korrigert seks mnd. Hun var likevel en urolig baby som lå på 10 persentilen på vekt og «hang i puppen». Vekten sa hs at var greit fordi hun var prematur. Bleiene var våte og jeg så at hun hadde melk i munnen. Da hun begynte å spise raste hun opp til 95 persentilen og ble rolig og fornøyd. Så selv om hun greide seg på mm, tyder det på at det ikke var mengder med melk da heller.

Som sagt, jeg tror ikke folk er ukjent med at mengden en pumper kan være mindre. Faktisk har jeg opplevd folk så ivrige på å presisere det at jeg har undertrykt følelsen av at barnet mitt ikke fikk så mye mat som hun trengte.

Anonymkode: 6daf1...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke amme eller å amme kort tid har sterk sammenheng med en del faktorer. Så vidt jeg vet er de viktigste at mor røyker, mor under 25 år, lav fødselsvekt hos barnet, mor som ikke bor med barnets far og mor med lav utdanning. En del av disse faktorene henger jo også sammen individuelt. Det er for eksempelmange fler på 35 som har høyere utdanning enn på 20, men det er ganske tydelig at mors livssituasjon har mye å si for om hun velger å amme eller ikke. Om det å droppe ammingen skyldes manglende kunnskap, vilje eller evne vet jeg ikke.

Anonymkode: 6f04c...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke inntrykk av at amming nødvendigvis er på retur, jeg. Fikk barn nr to for halvannet år siden, i barselgruppen på ti var det to flaskebarn der begge skyldtes mødre som tok medisiner som ikke kan kombineres med amming. Alle vi andre ammet, og mange av oss gjør det fortsatt (lillesøster får pupp i forbindelse med legging fortsatt, hun er straks 19 mnd). Ikke fordi hun trenger det lenger, men fordi vi begge trives med det. Kjenner også flere mødre i nabolaget som ammer sin 1-2-åringer. Bor rett utenfor Oslo.

Anonymkode: 8b325...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så mye som kan gå galt...

Det rareste jeg så,var kvinner som setter seg selv først overfor sitt barn. Det er også det tristeste. De tenker at om de ikke ammer så skal alt være som før. At de får sove om de ikke ammer. At det blir mindre styr med flasking. 

Ei jeg kjenner fra barsel,mistet moren sin da hun var 2 år gammel. Da babyen kom, det så ut som om mora i henne ikke ble født,rett og slett. Babyen var i babysengen sin hele tiden og hun ba helsepersonellet om å ta babyen ut. Ønsket heller ikke å amme. Koste seg ikke med henne. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så mye som kan gå galt...

Det rareste jeg så,var kvinner som setter seg selv først overfor sitt barn. Det er også det tristeste. De tenker at om de ikke ammer så skal alt være som før. At de får sove om de ikke ammer. At det blir mindre styr med flasking. 

Ei jeg kjenner fra barsel,mistet moren sin da hun var 2 år gammel. Da babyen kom, det så ut som om mora i henne ikke ble født,rett og slett. Babyen var i babysengen sin hele tiden og hun ba helsepersonellet om å ta babyen ut. Ønsket heller ikke å amme. Koste seg ikke med henne. 

Anonymkode: 0af45...0c5

Så tragisk

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så tragisk

Anonymkode: 0a54e...518

Ja, fødselsdepresjon er vondt. Mest sansynlig gikk den over etter en tid. Det betyr ikke at mor satte seg selv foran barnet.

Anonymkode: 6daf1...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å ikke amme eller å amme kort tid har sterk sammenheng med en del faktorer. Så vidt jeg vet er de viktigste at mor røyker, mor under 25 år, lav fødselsvekt hos barnet, mor som ikke bor med barnets far og mor med lav utdanning. En del av disse faktorene henger jo også sammen individuelt. Det er for eksempelmange fler på 35 som har høyere utdanning enn på 20, men det er ganske tydelig at mors livssituasjon har mye å si for om hun velger å amme eller ikke. Om det å droppe ammingen skyldes manglende kunnskap, vilje eller evne vet jeg ikke.

Anonymkode: 6f04c...935

Som alenemor med nyfødt skjønner jeg godt at man er fristet til å gi opp ammingen. Ingen avlastning, ingen pause, ingen «fri». I tillegg har jeg ei på 4, og det kunne vært hyggelig med litt mer tid til henne og litt mindre tid på amming. Samtidig er dette tid med minstemann jeg aldri får igjen, og det er tross alt en begrenset periode. Så jeg velger amming, selv om det koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du leste ikke godt nok hva jeg skrev . Det finnes alltid unntak, slik som i ditt spesieltilfelle. Høres meget utfordrende ut med prematurt barn, noe jeg ikke kan forestille meg siden jeg hadde enkel graviditet, fødsel og barsel

Det er når folk ikke gidder å amme, det er en helt annen sak. Det er en vesentlig forskjell og det var poenget mitt

 

Anonymkode: 0a54e...518

Du skriver at det alltid finnes enkelttilfeller, men innlegget ditt er veldig dømmende og beskriver dine grunner for hvorfor mødre som gir mme velger dette. Jeg har både ammet og gitt mme, og ingen av de grunner du oppgir var grunnen. Heller ikke prematurt barn. Skal du spør eller gå ut ifra når du ser ei som gir barnet sitt flaske, eller skal du la børe å trekke konklusjoner. Jeg har fortsatt ikke drukket alkohol etter sistemann, som nå er 3 år(dom jeg ammet), bare sidens i skrev hvor lenge du ventet.

Anonymkode: 6ab0a...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 19.10, Anonym bruker skrev:

Virker som de fleste gir flaske

Anonymkode: e6405...4c9

Virker som du bare har tatt en synsing ut av lufta. 

For meg så virker det som de fleste ammer. 

Anonymkode: 88b4e...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, fødselsdepresjon er vondt. Mest sansynlig gikk den over etter en tid. Det betyr ikke at mor satte seg selv foran barnet.

Anonymkode: 6daf1...13f

Det er to forskjellige grupper kvinner. Den første gruppen tenker at de skal selv få mer fri med flasking. Den andre er den som mistet mammaen sin i ung alder, som ikke har hatt ei mor i sitt liv og som ikke vet hva mors kjærlighet er.

Anonymkode: 0af45...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha slitt med ammingen i tre barselsperoioder, med betennelser og feber og trøske og smerter, klarte jeg ikke mer da det begynte på samme måte med nr 4. Hadde en på 15 mnd som trengte meg i tillegg til den nyfødte så det var ikke mye overskudd igjen dessverre 

Anonymkode: 0e1af...07a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er to forskjellige grupper kvinner. Den første gruppen tenker at de skal selv få mer fri med flasking. Den andre er den som mistet mammaen sin i ung alder, som ikke har hatt ei mor i sitt liv og som ikke vet hva mors kjærlighet er.

Anonymkode: 0af45...0c5

Jeg hadde en bedriten røy av en mor, men jeg ammet da ungene mine. Og gjennom jobben min vet jeg at det ikke er særlig sterk sammenheng mellom å ikke ha hatt en (fungerende) mor og det å ikke amme sine barn.

Det er fullt mulig å være en god mor selv om du ikke har hatt en selv.

Anonymkode: 5f187...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer en 1 åring og er gravid. Ingen planer om å slutte men tandemamme så lenge jeg har melk. Kunn få jeg kjenner Som ikke ammer 

Anonymkode: c51f4...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 4.16, Anonym bruker skrev:

Fordi mange mødre er så jævla egoistiske at deres egen kropp betyr mer enn barnets helse.

Anonymkode: 7d7e4...c3c

Dette er IKKE en vanlig grunn til at kvinner velger å ikke amme. De vanligste grunnene er for lite melk, smerte, eller at babyen ikke får nok melk. Enkelte har ingen fysiske problemer med å amme, men velger å ikke amme pga psykiske traumer eller fordi ammingen bidrar til fødselsdepresjon.

Forøvrig er det tilnærmet ingen forskjell på babyer som ammes og de som får MME i rike, vestlige land. Det som er viktigst for barnets fremtidige helse er god tilgang til helsetjenester og vaksiner. Amming eller ikke utgjør minimal forskjell, noe som bevises av f eks Storbritiannia som har færrest ammende mødre i Europa, men blant de beste helseutfallene i verden.

Og man har fremdeles rett til å bestemme over egen kropp selv om man er mor. Man skal selvfølgelig ikke tvinges til å gjøre noe med sin egen kropp som byr en imot, og hvis enkelte velger å ikke amme simpelthen fordi de ikke har lyst og når dette valget ikke har noe å si for barnets fremtidige helse, er det et gyldig valg. 

For å svare på spørsmålet til HI - jeg opplever absolutt ikke at folk flest ikke ammer.  I Norge ammer de aller aller fleste. De fleste jeg kjenner med barn velger å amme, og prøver å amme til barnet er over ett år gammelt.

Og selv om du ser en baby som får flaske, vet du jo ikke hva som er i flasken. Det kan være morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er to forskjellige grupper kvinner. Den første gruppen tenker at de skal selv få mer fri med flasking. Den andre er den som mistet mammaen sin i ung alder, som ikke har hatt ei mor i sitt liv og som ikke vet hva mors kjærlighet er.

Anonymkode: 0af45...0c5

Du kommer med rimelig heftige påstander her. Har du noe som helst belegg for dette eller er dette ren synsing, tro og føleri?

Anonymkode: 85f46...c2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 13.03, Anonym bruker skrev:

Det er nok generelt for dårlig informasjon om amming ja. Mange tenker at hvis man ikke klarer å pumpe ut melk, har man lite, men ikke alle har pumpevennlige bryst

Anonymkode: 0a54e...518

Ja, pumping kan ta gnisten fra de fleste, finnes pr. i dag ingen pumper som stimulerer på samme måte som når babyen ligger på puppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever også at fler velger å ikke amme nå enn før. Forstår at det ikke alltid går, har selv måttet gi opp men har iallefall prøvd så godt jeg kan fordi man vet at morsmelk er det beste for barnet. 

Er nå gravid igjen og planlegger å amme denne gangen også, så lenge det lar seg gjøre. Vet om flere tilfeller der mor har bestemt seg på forhånd å ikke amme. Ble tipsa av hun ene å investere i babybrezza, en maskin som lager mme typ kaffemaskin. En annen ammer ikke fordi hun syns det er ekkelt 🙈

 Vi er heldigvis forskjellige... 

Anonymkode: 2269f...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2018 den 21.30, Anonym bruker skrev:

Du skriver at det alltid finnes enkelttilfeller, men innlegget ditt er veldig dømmende og beskriver dine grunner for hvorfor mødre som gir mme velger dette. Jeg har både ammet og gitt mme, og ingen av de grunner du oppgir var grunnen. Heller ikke prematurt barn. Skal du spør eller gå ut ifra når du ser ei som gir barnet sitt flaske, eller skal du la børe å trekke konklusjoner. Jeg har fortsatt ikke drukket alkohol etter sistemann, som nå er 3 år(dom jeg ammet), bare sidens i skrev hvor lenge du ventet.

Anonymkode: 6ab0a...fde

Det er ikke ment å være dømmende. Jeg blir bare veldig engasjert når det snakkes om amming. Jeg vet ikke hvordan det er å slite med amming eller andre utfordringer. 

Jeg bringer aldri temaet på bane hvis noen jeg kjenner eller ser, gir flaske, men hvis noen av de forteller at flaske er det beste/ rakker ned på at jeg ammer,så sier jeg meningen min. 

Svigermor rakket ned på at jeg ammet i 2 år, noe som var totalt unødvendig . Å rakke ned på andre er ikke greit, uansett om det gjelder flaske eller morsmelk 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Opplever også at fler velger å ikke amme nå enn før. Forstår at det ikke alltid går, har selv måttet gi opp men har iallefall prøvd så godt jeg kan fordi man vet at morsmelk er det beste for barnet. 

Er nå gravid igjen og planlegger å amme denne gangen også, så lenge det lar seg gjøre. Vet om flere tilfeller der mor har bestemt seg på forhånd å ikke amme. Ble tipsa av hun ene å investere i babybrezza, en maskin som lager mme typ kaffemaskin. En annen ammer ikke fordi hun syns det er ekkelt 🙈

 Vi er heldigvis forskjellige... 

Anonymkode: 2269f...78c

Hvis folk synes det er ekkelt å amme tenker jeg at de ikke egner seg å få barn. Det høres bare så utrolig umodent ut og lite gjennomtenkt. Skremmende tankegang 

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Emi81 skrev:

Ja, pumping kan ta gnisten fra de fleste, finnes pr. i dag ingen pumper som stimulerer på samme måte som når babyen ligger på puppen. 

Sant det

Anonymkode: 0a54e...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...