Gå til innhold

Bokhylla i stua


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en bibliotek-del i den ene stua. Plassbygde hyller med masse bøker. Det er lunt og koselig. I tillegg har vi bokhyller på lekerommet til barna, med barnebøker og brettspill. 

Et hus uten bøker fremstår kaldt, synes jeg, samtidig som det kanskje gir inntrykk av at de som bor der er litt «enkle». 

Anonymkode: 92fb2...8bb

Så for deg er det viktig å vise frem at du har bøker? Så du ikke fremstår som "enkel"?

Vi har en vegg med bokhyller i loftstuen. Der har vi både våre og ungenes bøker, DVDer og brettspill. 

Men siden du sannsynligvis ikke hadde sett de om du var på besøk hadde sett på oss som litt dumme?

Jeg vet hvem jeg hadde sett på som snobbete liksom-kulturell og enkel her...

Anonymkode: b0133...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men er det antall hyllemeter med bøker som er essensielt her? 

Jeg leser mye, men er flittig bruker av biblioteket. Jeg byttelåner også bøker med venner og kjøper paperback. Så antall bøker jeg har i hyllene er bare en brøkdel av det jeg faktisk leser. 

Anonymkode: b0133...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det antall hyllemeter med bøker som er essensielt her? 

Jeg leser mye, men er flittig bruker av biblioteket. Jeg byttelåner også bøker med venner og kjøper paperback. Så antall bøker jeg har i hyllene er bare en brøkdel av det jeg faktisk leser. 

Anonymkode: b0133...a7d

Samme her, men det ligger alltid en bok på stuebordet, i vinduskarmen, et par på nattbordet... 

Anonymkode: 4bfdf...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og bøker. Men har dem i kasser med hjul og lokk under senga, i kommoder etc. Det er den bokhylla framme som blir rotete og støvete av fleire ting enn bøker (ark etc) som jeg ikke liker. Men bokhyller med dør var jo lurt👍 noen som har billy bokhylle med dør i (glass øverst og tett nederst). God plass i den? Hi

Anonymkode: 309a7...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så for deg er det viktig å vise frem at du har bøker? Så du ikke fremstår som "enkel"?

Vi har en vegg med bokhyller i loftstuen. Der har vi både våre og ungenes bøker, DVDer og brettspill. 

Men siden du sannsynligvis ikke hadde sett de om du var på besøk hadde sett på oss som litt dumme?

Jeg vet hvem jeg hadde sett på som snobbete liksom-kulturell og enkel her...

Anonymkode: b0133...a7d

Hehe, du rører nok ved et punkt hos enkelte. Det går fint for min del, altså, jeg har bøker i metervis, både synlig og gjemt.

Men det dette handler aller mest om, er at barn fra hjem der det leses bøker, i så godt som all forskning på området, scorer høyere enn barn fra hjem der det ikke leses.   Til og med i bøker for ganske små barn er det svært ofte en form for moral innbakt, men den største gevinsten kommer i form av stort ordforråd, god evne til tekstbygging, ofte god rettskriving, samt god forståelse for språklige virkemidler. Kulturell kompetanse er dessuten en grei bonus. 

Anonymkode: ef890...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutes ago, Anonym bruker said:

Hehe, du rører nok ved et punkt hos enkelte. Det går fint for min del, altså, jeg har bøker i metervis, både synlig og gjemt.

Men det dette handler aller mest om, er at barn fra hjem der det leses bøker, i så godt som all forskning på området, scorer høyere enn barn fra hjem der det ikke leses.   Til og med i bøker for ganske små barn er det svært ofte en form for moral innbakt, men den største gevinsten kommer i form av stort ordforråd, god evne til tekstbygging, ofte god rettskriving, samt god forståelse for språklige virkemidler. Kulturell kompetanse er dessuten en grei bonus. 

Anonymkode: ef890...f28

Kan det være at de hjemme hvor det leses for barna er ressurssterke. Eller sagt på en annen måte, i de minst ressurssterke hjemmene leses det ikke for bana?

Anonymkode: cae93...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har folk bøker i bokhyller liksom? Hvorfor fylle opp hyller, leser du de fleste bøker flere ganger?

Anonymkode: cae93...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan det være at de hjemme hvor det leses for barna er ressurssterke. Eller sagt på en annen måte, i de minst ressurssterke hjemmene leses det ikke for bana?

Anonymkode: cae93...ed0

Forenklet: Ja. 

Anonymkode: ef890...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har folk bøker i bokhyller liksom? Hvorfor fylle opp hyller, leser du de fleste bøker flere ganger?

Anonymkode: cae93...ed0

Det hender både jeg og mannen og ikke minst datteren vår leser bøkene flere ganger, ja. Det er da ikke uvanlig å gjøre det. 

Anonymkode: e584f...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har folk bøker i bokhyller liksom? Hvorfor fylle opp hyller, leser du de fleste bøker flere ganger?

Anonymkode: cae93...ed0

Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, sug lut skrev:

Strengt tatt har de bibliotek.

Vi bygde akkurat hus med bibliotek, det er helt konge med et dedikert lese- og skriverom. En del i slekta skjønner ikke hvorfor vi ikke har TV-stue der istedenfor... 

Anonymkode: ca1fa...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel en de eneste i vår omgangskrets som har bokhyller i stua, men de andre er single og unge så det kan ha noe med det å gjøre. Vi har en stor Kallax hylle fra ikea med bøker, to rader i dybden. De fleste er vel bøker, bortsett fra 3 åpninger som er skuffer til ledninger og litt sånt. Så har vi to lave billy hyller med bøker i et hjørne delvis bak en lesestol. Ellers har vi 3 kallax hyller 2x2 med brettspill o.l. i den andre stua. Syntes det blir så tomt med bare sofa, bord, stol og tvbenk i stua.

Anonymkode: d1e69...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har folk bøker i bokhyller liksom? Hvorfor fylle opp hyller, leser du de fleste bøker flere ganger?

Anonymkode: cae93...ed0

Å ja, svært mange av bøkene vi eier har vi lest minst to ganger. Noen bøker er lest mange ganger.

Anonymkode: ef890...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har folk bøker i bokhyller liksom? Hvorfor fylle opp hyller, leser du de fleste bøker flere ganger?

Anonymkode: cae93...ed0

De gode bøkene sparer jeg på og leser gjerne igjen. De dårlige gir jeg bort til noen som vil ha dem, evt sender til Fretex.

Det er fint å ha de bøkene jeg er glad i framme, sånn at jeg kan se på dem og tenke litt på dem. Det kan også være fint når man har besøk, ikke for å blære seg, men for å f eks kunne si 'har du lest denne? Du kan låne den med deg hvis du vil!'  Og så er det gøy å vise fram de bøkene man liker, så kan man snakke om dem med de som er på besøk. 

Jeg pleier alltid å kikke i bokhyllene når jeg er på besøk. Ikke egentlig for å kontrollere folk, men kanskje jeg finner noe der å snakke om. 

Jeg tenker ikke at folk som ikke har bøker er 'enkle', men de er nok veldig forskjellig fra meg, og kanskje vi ikke har så mye til felles. Ta f eks den gangen jeg var på date med han som hadde Guinness rekordbok i komplett samling, men ingen andre bøker - da skjønte jeg at vi nok ikke passet så godt sammen. 

Barnebøkene leser vi MANGE ganger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har folk bøker i bokhyller liksom? Hvorfor fylle opp hyller, leser du de fleste bøker flere ganger?

Anonymkode: cae93...ed0

Ja, noen bøker leser jeg flere ganger. Det å ha bøker jeg har lest synlig i hverdagen minner meg også på innholdet. På den måten kan jeg ha glede av en bok bare ved å se på den.

Nå er det jo heller ikke bare romaner vi har fremme. Her er det leksikon, diktsamlinger, ordbøker, fagbøker, bøker om sopp, norrøne guder, reparasjon av sykler, historie osv. Hvis vi har dem fremme i stua er det mye større sjanse for at si slår opp ting og bruker bøkene i hverdagen enn om de hadde  vært stablet et sted vi ikke så dem.

I tillegg synes jeg bøker er pent.

Anonymkode: 5ed25...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke bøker i stua, men vi har en lang gang ved soverommene og det er det mange meter med bokhyller. I stua har vi rett og slett ikke plass. I tillegg har barna bokhyller på rommene sine med bøker som passer for dem. Vi bruker også biblioteket mye. 

Mange av bøkene leses mange ganger! Og mange kommet fra loppemarked, kjøpt for nesten ingenting og er nesten ubrukte. Noen av barnebøkene sparer vi på, mens andre blir levert videre når barna blir for store, enten til familie eller venner eller tilbake på loppemarked. 

Jeg liker tanken på bokhyller i trappa, som noen skriver de har, er det noen som har bilder av hvordan de har løst det? Gangen vår har ikke plass til flere bokhyller nå, så vi nærmer oss et problem...

Anonymkode: a1eb3...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke bøker i stua, men vi har en lang gang ved soverommene og det er det mange meter med bokhyller. I stua har vi rett og slett ikke plass. I tillegg har barna bokhyller på rommene sine med bøker som passer for dem. Vi bruker også biblioteket mye. 

Mange av bøkene leses mange ganger! Og mange kommet fra loppemarked, kjøpt for nesten ingenting og er nesten ubrukte. Noen av barnebøkene sparer vi på, mens andre blir levert videre når barna blir for store, enten til familie eller venner eller tilbake på loppemarked. 

Jeg liker tanken på bokhyller i trappa, som noen skriver de har, er det noen som har bilder av hvordan de har løst det? Gangen vår har ikke plass til flere bokhyller nå, så vi nærmer oss et problem...

Anonymkode: a1eb3...df7

Ja, man kan aldri ha for mange bøker, bare for få bokhyller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke bøker i stua, men vi har en lang gang ved soverommene og det er det mange meter med bokhyller. I stua har vi rett og slett ikke plass. I tillegg har barna bokhyller på rommene sine med bøker som passer for dem. Vi bruker også biblioteket mye. 

Mange av bøkene leses mange ganger! Og mange kommet fra loppemarked, kjøpt for nesten ingenting og er nesten ubrukte. Noen av barnebøkene sparer vi på, mens andre blir levert videre når barna blir for store, enten til familie eller venner eller tilbake på loppemarked. 

Jeg liker tanken på bokhyller i trappa, som noen skriver de har, er det noen som har bilder av hvordan de har løst det? Gangen vår har ikke plass til flere bokhyller nå, så vi nærmer oss et problem...

Anonymkode: a1eb3...df7

Akkurat slik har vi det også! Tommel opp!😊

Anonymkode: ca18e...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...