Gå til innhold

Kan jeg be gjestene om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, så sære mange er. Vil ikke komme fordi innbydelsen ikke passer de. Jeg var i 2 40-årsdager i sommer. I begge to var det grilling, hvor man tok med det man ville grille + egen drikke. De som hadde festen sto for diverse enkelt tilbehør. Det var ingen som hevet et øyebryn over det. Det er ganske vanlig her jeg bor

Anonymkode: 57bac...0bd

Hvis du inviterer 60 gjester må du jo regne med at en stor andel uansett ikke kommer. Jeg hadde ikke vært då veldig interessert i å komme i det selskap med så mange gjester at vertskapet knapt hadde rukket å si hei til alle. Da kunne jeg like godt blitt hjemme og kost meg med den maten jeg selv likte best.

Anonymkode: 19ab7...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du inviterer 60 gjester må du jo regne med at en stor andel uansett ikke kommer. Jeg hadde ikke vært då veldig interessert i å komme i det selskap med så mange gjester at vertskapet knapt hadde rukket å si hei til alle. Da kunne jeg like godt blitt hjemme og kost meg med den maten jeg selv likte best.

Anonymkode: 19ab7...8c2

??

Anonymkode: 57bac...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, så sære mange er. Vil ikke komme fordi innbydelsen ikke passer de. Jeg var i 2 40-årsdager i sommer. I begge to var det grilling, hvor man tok med det man ville grille + egen drikke. De som hadde festen sto for diverse enkelt tilbehør. Det var ingen som hevet et øyebryn over det. Det er ganske vanlig her jeg bor

Anonymkode: 57bac...0bd

Det er jo ikke 40-års feiring, men grillparty. Så utrolig lite stil.

Anonymkode: 56c92...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke 40-års feiring, men grillparty. Så utrolig lite stil.

Anonymkode: 56c92...628

Så det er du, og ikke jubilanten som sitter på fasiten over hvordan man ønsker å feire dagen sin altså... Får huske det til min neste rund-dag da....

 

 

Eller, nei forresten. Jeg har ikke så kjipe venner som dømmer verten etter type invitasjon!
Hovedmålet er jo å få samlet de man faktisk har lyst til å feire med til en hyggelig fest, da spiller det liten rolle om det er medbrakt tapas, grillparty eller stiv 5-retters!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Så det er du, og ikke jubilanten som sitter på fasiten over hvordan man ønsker å feire dagen sin altså... Får huske det til min neste rund-dag da....

 

 

Eller, nei forresten. Jeg har ikke så kjipe venner som dømmer verten etter type invitasjon!
Hovedmålet er jo å få samlet de man faktisk har lyst til å feire med til en hyggelig fest, da spiller det liten rolle om det er medbrakt tapas, grillparty eller stiv 5-retters!

Invitasjon til grillparty eller spleiselag til feiring av runddag skjer ikke i min omganskrets. 

Jeg må få mene det jeg vil. Du synes ikke en sånn type invitasjon er kjipt, mens jeg synes det. 

Anonymkode: 56c92...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Invitasjon til grillparty eller spleiselag til feiring av runddag skjer ikke i min omganskrets. 

Jeg må få mene det jeg vil. Du synes ikke en sånn type invitasjon er kjipt, mens jeg synes det. 

Anonymkode: 56c92...628

Da er det ikke jubilanten som avgjør om du gidder å gå på fest, men hva du får servert på festen som avgjør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fremstiller det da ikke som noe annet, bare tenkte ikke på å skrive i hovedinnlegg at det var i stedenfor gave. For meg var det selvsagt.

Syns ikke andres mat er bedre enn egen, men jeg kan ikke lage tapas til 60 pers på egenhånd.  

 

Hi

Anonymkode: 54444...62b

Du kan ikke lage tapas/koldtbord til 60 personer selv?? Og derfor mener du gjestene dine skal stille med maten?

Klart du kan lage mat til 60 personer selv - om du vil. Eller du kan velge å kjøpe mat - som er ganske vanlig når man inviterer til så stort selskap. 

Anonymkode: 1dd0c...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke lage tapas/koldtbord til 60 personer selv?? Og derfor mener du gjestene dine skal stille med maten?

Klart du kan lage mat til 60 personer selv - om du vil. Eller du kan velge å kjøpe mat - som er ganske vanlig når man inviterer til så stort selskap. 

Anonymkode: 1dd0c...630

Jeg kan ikke lage mat til 60 og samtidig være en god vertinne for de tilreisende som kommer kvelden før. Men jeg har bestemt meg for å bestille catering, så bare å roe dere ned.

 

hi

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke 40-års feiring, men grillparty. Så utrolig lite stil.

Anonymkode: 56c92...628

Alle som en koste seg, og så slapp vi sånne fisefine surpadder som deg :)

Anonymkode: 57bac...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Da er det ikke jubilanten som avgjør om du gidder å gå på fest, men hva du får servert på festen som avgjør. 

 

Har ingen erfaring med å bli invitert til spleiselag når det er runddag, men kommer nok til å stille hvis det mot formodning skulle skje engang i fremtiden. 

Tanker kan man ha, men flagger de naturligvis ikke. 

Anonymkode: 56c92...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke lage mat til 60 og samtidig være en god vertinne for de tilreisende som kommer kvelden før. Men jeg har bestemt meg for å bestille catering, så bare å roe dere ned.

 

hi

Anonymkode: 54444...62b

Bare av ren nysgjerrighet: hvordan hadde du tenkt at de tilreisende skulle lage mat?

Anonymkode: 1dd0c...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du hadde spart nok i forkant, så er ikke det å ha dårlig råd en god unnskyldning for at gjestene skal ta med mat. Jeg vil anta at du blir invitert i selskap til de du inviterer. Du sparer penger på mat og drikke når du er hos dem. 

Anonymkode: f4624...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du får en fin feiring, Hi. Jeg har vært i flere 40-årslag i det siste, og folk gjør det på forskjellige måter. Det viktigste er selvsagt at man får muligheten til å treffe venner og kjente.

Jeg hadde bare syntes det var koselig å bidra med mat og drikke, og det tror jeg de fleste andre jeg kjenner hadde gjort også.

Det er ikke noe rart at du ikke har tid til å lage mat til 60 personer, de fleste av oss har en såpass travel hverdag at vi er glade for at noen i det hele tatt arrangerer og legger til rette for at gode venner kan samles.

jeg er sikker på at gjestene også synes det er hyggelig at du ikke står på kjøkkenet i hele selskapet. Kos deg på dagen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom du hadde spart nok i forkant, så er ikke det å ha dårlig råd en god unnskyldning for at gjestene skal ta med mat. Jeg vil anta at du blir invitert i selskap til de du inviterer. Du sparer penger på mat og drikke når du er hos dem. 

Anonymkode: f4624...1d0

Kjære vene. Når jeg blir invitert i 40-årsdag kjøper jeg gave for 500-1500 kr. Jeg ønsker meg en tapasrett til 150 pluss at de tar med en flaske vin. Ser ikke helt hvordan dette er å gå i pluss.

 

Men nå gjør jeg det ikke sånn likevel. Her blir catering.

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare av ren nysgjerrighet: hvordan hadde du tenkt at de tilreisende skulle lage mat?

Anonymkode: 1dd0c...630

Tenkte ikke be dem om det, nettopp siden det blir vanskelig. Er bare seks stk

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Jeg håper du får en fin feiring, Hi. Jeg har vært i flere 40-årslag i det siste, og folk gjør det på forskjellige måter. Det viktigste er selvsagt at man får muligheten til å treffe venner og kjente.

Jeg hadde bare syntes det var koselig å bidra med mat og drikke, og det tror jeg de fleste andre jeg kjenner hadde gjort også.

Det er ikke noe rart at du ikke har tid til å lage mat til 60 personer, de fleste av oss har en såpass travel hverdag at vi er glade for at noen i det hele tatt arrangerer og legger til rette for at gode venner kan samles.

jeg er sikker på at gjestene også synes det er hyggelig at du ikke står på kjøkkenet i hele selskapet. Kos deg på dagen din!

Takk, godt ikke alle er like vrange 😊

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 gjester i 40-årsdag?! Er det bare jeg som synes at det var sinnsykt mye? 

Det er i tilfelle bra at du har gått bort fra planen din om at alle skulle ha med seg tapas..det hadde blitt fullkomment kaos, sånn logistisk sett.

Anonymkode: 40534...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. Når jeg blir invitert i 40-årsdag kjøper jeg gave for 500-1500 kr. Jeg ønsker meg en tapasrett til 150 pluss at de tar med en flaske vin. Ser ikke helt hvordan dette er å gå i pluss.

 

Men nå gjør jeg det ikke sånn likevel. Her blir catering.

Anonymkode: 54444...62b

Du må ha et høyt gavebudsjett. Med 60 40 årsdagen blir det 60.000 i gaver, sån ca, bare dit. Så kommer 50  60, 70 og 80 årsdagene, bryllupene, konfirmasjonene osv. Til sammen blir det mye penger.

Anonymkode: 19ab7...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha et høyt gavebudsjett. Med 60 40 årsdagen blir det 60.000 i gaver, sån ca, bare dit. Så kommer 50  60, 70 og 80 årsdagene, bryllupene, konfirmasjonene osv. Til sammen blir det mye penger.

Anonymkode: 19ab7...8c2

Det er jo til de som feirer, ikke alle gjør det. Uten fest kjøper jeg jo bare til de nærmeste.

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hi,

 

 Jeg har vært i 40 års dag hvor jubilanten ba alle om å ta med en rett. Jeg tilbudte meg å lage scampi på spyd. Jubilanten sa "Æsj, det liker ikke jeg". Jeg svarte høflig at kanskje gjestene dine liker det. Hun ga seg da. Jeg tok med scampi og hun takket aldri for det jeg medbrakte. Jeg hadde i tillegg med meg både drikke og gave. Dersom man mener at innkjøp av det medbrakte og kostnaden for dette må dra ned gavebudsjettet og budsjettet er på kr 1000,- i gave, så kan man jo da isteden gi gave på verdi kr 800,- dersom kostnaden er kr 200,- for eksempelvis en kylling/pastasalat og fratrekk for vin. Vertinnen jeg var hos, hun spurte den enkelte. Det synes jeg at du fint kan gjøre, da lufter du både stemning og alle sier uansett ikke "nei". Anbefaler deg derfor å spørre den enkelte fremfor å feks opprette  facebook gruppe på hvem tar med hva, fordi det kan det bli ordentlig mye rot av.  Personlig, synes jeg fint du kan si følgende: Hei, som du kanskje vet, så fyller jeg snart 40 år. Jeg ønsker å feire dette på x sted. For at det skal bli mye god mat kunne jeg tenke meg at du tok med deg din "livrett" og det du liker best. Ikke lag så mye men en smakebit til hver, for om alle lager, blir det fort mye mat. Kunne du tenkt deg å gjøre det? Jeg tenker å ha DJ for dette skal bli en hyggelig fest. Tror du at du kan fikse en smart rett? Så kan vi alle sparke av oss skoene og danse til krampa tar oss?" Jeg fortsår ikke at en slik melding ikke går greit. Håper at du velger en tradisjonell og fin måte å feire bursdagen din på. Det kan umulig være så vanskelig. De som ikke ønsker å levere en rett, sier fra og de som velger en rimeligere gave, de velger jo det. Jeg velger å tro at de som ønsker å delta på en kul fest gjerne tar med seg en rett. Dersom du får 3 ulike kyllingsalater, så gjør det heller ikke noe, for dere er jo så mange deltakere men du må passe på at alle får tilbake matfatene sine, be dem gjerne merke dem med sitt navn (klistermerke) og å ta det med hjem før de går fra festen. Sparer deg for utrolig mye arbeid. De fleste elsker å presentere sin livrett;). Jeg synes at du kanskje bør revurdere catering nå når jeg ser svarene du har fått her inne, inkludert meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. Når jeg blir invitert i 40-årsdag kjøper jeg gave for 500-1500 kr. Jeg ønsker meg en tapasrett til 150 pluss at de tar med en flaske vin. Ser ikke helt hvordan dette er å gå i pluss.

  

Men nå gjør jeg det ikke sånn likevel. Her blir catering.

Anonymkode: 54444...62b

Men kjære vene, ingen her vet da hva du bruker i gave til folk. Dersom det er et problem at du går i minus, gir du for dyre gaver. 

Dersom penger ikke er noe problem, så bestill catering som du foreslår. 

Det er enklest for gjester å komme til dekket bord uten at de må stå på kjøkkenet selv først. Det er nok ikke et problem for folk, men å holde hus, er noe man gjør for andre og seg selv. Det koster tid, penger, vasking før og etter. Skal jeg holde hus, så står jeg for alt. God vertinne og lavterskel å være gjest. Mindre organisering og man slipper dobbel potetsalater og styr. 

Anonymkode: f4624...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha spandert maten og litt drikke til å sette ut på bordene. Så ville jeg skrevet i invitasjonen, at det ble holdt drikke til maten, men det enhver ønsket å drikke av alkohol utover kvelden måtte medbringes. Jeg ville uansett ha kjøpt inn litt diverse likører og konjakk for å sette ut på kaffebordet senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 17.10.2018 den 11.29, Anonym bruker skrev:

Men kjære vene, ingen her vet da hva du bruker i gave til folk. Dersom det er et problem at du går i minus, gir du for dyre gaver. 

Dersom penger ikke er noe problem, så bestill catering som du foreslår. 

Det er enklest for gjester å komme til dekket bord uten at de må stå på kjøkkenet selv først. Det er nok ikke et problem for folk, men å holde hus, er noe man gjør for andre og seg selv. Det koster tid, penger, vasking før og etter. Skal jeg holde hus, så står jeg for alt. God vertinne og lavterskel å være gjest. Mindre organisering og man slipper dobbel potetsalater og styr. 

Anonymkode: f4624...1d0

Var i konfirmasjon for en stund siden til min kusine og vi stoooorkoste oss veldig mye, her var det god mat og god stemning. Om jeg ikke husker feil bestilte de mat fra cateringselskap i Bærum. Tror de enten het epil catering eller acatering, husker ikke helt men var i vært fall veldig gooood mat. Bare søk catering i oslo eller bærum så vil du sikkert finne noen til enhver smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 20.14, Toneelise skrev:

Beklager men synes det blir for dumt. Hvis du ikke har råd til å spandere mat på gjestene så la vær å invitere. Når du inviterer til selskap betaler du for mat og drikke ikke gjestene dine. Hadde droppet den invitasjonen glatt. Man gjør bare ikke slikt som voksne.

Helt enig!!!!!!!!!!!!

Anonymkode: ab7d9...87f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 0.17, MrGoodMan skrev:

Hadde noen i min omgangskrets jeg visste hadde det litt trangt økonomisk invitert, hadde jeg gladelig tatt med både mat og drikke. Hadde nok brått brygget ett ølfat eller 2 ekstra og tatt med også. Jeg blir glad hvis noen faktisk har tenkt at akkurat jeg burde få lov til å dele dagen med dem. Folk må slutte å sitte på sin høye hest å mene at ting er pinlig, stusselig, smålig osv osv. Hva er greia liksom..... Er ikke det viktigste å samles, ha ett hyggelig lag..?  Hvis folk stikker finger´n ned i jorda og tenker seg ordentlig godt om.... hva er viktigst ?  Får si som Halvor Johansson i Radio Rock sier: SKJERP DERE 😉

Enig!!!😃

Anonymkode: 70a02...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...