Gå til innhold

Kan jeg be gjestene om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ei jeg kjenner inviterte til kurvfest i bryllupet sitt.

Hadde kommet med en rett, drikke og gave hadde jeg vært invitert 😊

Anonymkode: af133...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, MrGoodMan skrev:

Hadde noen i min omgangskrets jeg visste hadde det litt trangt økonomisk invitert, hadde jeg gladelig tatt med både mat og drikke. Hadde nok brått brygget ett ølfat eller 2 ekstra og tatt med også. Jeg blir glad hvis noen faktisk har tenkt at akkurat jeg burde få lov til å dele dagen med dem. Folk må slutte å sitte på sin høye hest å mene at ting er pinlig, stusselig, smålig osv osv. Hva er greia liksom..... Er ikke det viktigste å samles, ha ett hyggelig lag..?  Hvis folk stikker finger´n ned i jorda og tenker seg ordentlig godt om.... hva er viktigst ?  Får si som Halvor Johansson i Radio Rock sier: SKJERP DERE 😉

Det kommer faktisk litt an på hvorfor de har det trangt. Hun som er blakk etter å ha kjøpt seg ny veske til 10.000 på årets 3.utenlandstur eller hun som velger å jobbe 50% fof å ha mer tid til familien bør ikke forvente at andre tar regningen for at hun skal kunne ha mange gjester i 30 årsdagen.

Anonymkode: 19ab7...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer faktisk litt an på hvorfor de har det trangt. Hun som er blakk etter å ha kjøpt seg ny veske til 10.000 på årets 3.utenlandstur eller hun som velger å jobbe 50% fof å ha mer tid til familien bør ikke forvente at andre tar regningen for at hun skal kunne ha mange gjester i 30 årsdagen.

Anonymkode: 19ab7...8c2

Hva er forskjell på å betale for en gave man tar med, eller betale for en tapasrett man tar med?

Anonymkode: 57bac...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjell på å betale for en gave man tar med, eller betale for en tapasrett man tar med?

Anonymkode: 57bac...0bd

Jeg er enig i at det hjelper mye hvis man gjør det klart at maten er i steden for gave, men de gangene jeg har vært borte i slike spleisefester har det vært forventet gave i tillegg.

Anonymkode: 19ab7...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er morsom. 250 g asparges for 10 personer eller mer?

Anonymkode: 59a50...53a

Når alle bidrar med en rett hver så er det ikke en rett pr.pers som menes. Du har ikke vært på mange slike lag skjønner jeg.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror da blir det mye aioli og kjøttboller i tomatsaus. Lammefilet, oksefilet, asparges, alt som er dyrt og som gjør tapas deilig og godt blir det nok lite av, og det er riktig for da ville det bli stor forskjell hva gjelder kostnader for gjestene. Ikke minst forskjell på hvor mye jobb og for hvor mange man skal lage.

Jeg er nok så snobbete at jeg syns en kurvfest slutter når man har fått fast jobb. Senest før fylte 30. Unntak kan være hvis verten er som beskrevet ufør og har meget lite penger.

Anonymkode: 59a50...53a

Jeg er antakelig minst like snobbete, og det er brorparten av vennene mine også. I snobberiet vårt ligger blant annet tilgang på og lyst på og anledning til å kjøpe gode råvarer, så utvalget på buffeten hadde blitt bra. I tillegg til at jeg ( og mine venner) er snobbete er vi også belemret med manerer og oppdragelse som matcher,  så vi hadde tatt med god mat, vin og gaver og vi hadde antakelig vis hatt en heidundrende feiring av vår venninnes bursdag. 

Jeg er så takknemlig for at mine venner ikke er snobbete på din måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen! Tenkte selvsagt ikke gave i tillegg, har alt jeg trenger. Men når så mange reagerer negativt bestiller jeg heller mat. Har ikke dårlig økonomi.

hi

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen! Tenkte selvsagt ikke gave i tillegg, har alt jeg trenger. Men når så mange reagerer negativt bestiller jeg heller mat. Har ikke dårlig økonomi.

hi

Anonymkode: 54444...62b

Da skjønner jeg i hvert fall ikke hvorfor du tenkte i de banene i det hele tatt.

Anonymkode: 59a50...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen! Tenkte selvsagt ikke gave i tillegg, har alt jeg trenger. Men når så mange reagerer negativt bestiller jeg heller mat. Har ikke dårlig økonomi.

hi

Anonymkode: 54444...62b

Du kjenner din omgangskrets best og bør planlegge festen etter det. Som du ser er mange av dem som mener det er kjipt ikke helt klar over hvordan en slik kurvfest fungerer, de tror at de må ta med en rett som metter hele selskapet 😂

 

Anonymkode: 70794...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hvertfall sett på deg som kjip og gjerrig når du ber om at alle tar med en rett når du ikke har dårlig råd engang! Jeg hadde nok glatt heller blitt hjemme da. Skal du ha selskap så må kunne betale for det også! 

Anonymkode: 97e1c...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage en tapasrett koster kanskje 150 kr i snitt. Gave er langt dyrere. Jeg har det jeg trenger. Dessuten syns jeg ofte mat venner lager smaker bedre enn catering. Men siden mange tydeligvis syns det er kjipt kommer jeg ikke til å gjøre det. Selv om jeg tror de fleste vennene mine ikke er så fordømmende.

hi

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å lage en tapasrett koster kanskje 150 kr i snitt. Gave er langt dyrere. Jeg har det jeg trenger. Dessuten syns jeg ofte mat venner lager smaker bedre enn catering. Men siden mange tydeligvis syns det er kjipt kommer jeg ikke til å gjøre det. Selv om jeg tror de fleste vennene mine ikke er så fordømmende.

hi

Anonymkode: 54444...62b

Koster max 150,- Om du ønsker at alle har med en rett til din fest så gjør du det! Har vært i flere festlige lag der jubilanten har hatt det samme, alle har tatt med god mat, egen drikke og gave. Vanligste er at verten står for en fordrink og vin/øl/mineralvann til maten så tar man med det man vil drikke utover det. Aldri hørt noen som har rynket på nesen av dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2018 den 20.14, Toneelise skrev:

Beklager men synes det blir for dumt. Hvis du ikke har råd til å spandere mat på gjestene så la vær å invitere. Når du inviterer til selskap betaler du for mat og drikke ikke gjestene dine. Hadde droppet den invitasjonen glatt. Man gjør bare ikke slikt som voksne.

Du kan gjerne synes det er for dumt. Personlig synes jeg du er for dum til å bli invitert til noe som helst.

På 12.10.2018 den 21.21, MammantilNurket skrev:

Vi er ikke studenter lenger. Vi blir 40.

Ja, for alle som har fylt 40 er godt gift med fast, høytlønnet jobb? Ingen er studenter i 30/40-årene, nyskilt, aleneforelder, syk på trygd eller arbeidsledig? Få huet ut av ræva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde hvertfall sett på deg som kjip og gjerrig når du ber om at alle tar med en rett når du ikke har dårlig råd engang! Jeg hadde nok glatt heller blitt hjemme da. Skal du ha selskap så må kunne betale for det også! 

Anonymkode: 97e1c...d06

Du hadde heller blitt hjemme enn å spandere 150 kr på en venninne og gi henne det hun ønsket seg, som var en tapasrett. Tipper du sjelden blir invitert til noe som helst så sjarmerende som du er.

 

Hi

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt råd til det,ville jeg spandert maten og drikke til maten og sagt at de kunne ta med egen drikke utover dette.Ville da regnet med å få gave.Måten du foreslo å gjøre det på er også helt i orden.Hadde ikke regjert negativt og hadde tatt med både mat og gave😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er innafor å be om enten mat eller drikke, men ikke både matrett og drikke til kvelden. Det virker bare smålig.

Synes i grunn det er helt greit når andre inviterer og ber gjestene ta med mat eller drikke, men greier det ikke selv, iallefall ikke til runddag.

Hadde nok fikset maten selv og bedt folk tatt med drikke til kvelden. Skrevet noe sånt som, «jeg står for mat og drikke til maten, men ta gjerne med det du ønsker å drikke videre utover kvelden».

 

Anonymkode: 56c92...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Hvis jeg hadde hatt råd til det,ville jeg spandert maten og drikke til maten og sagt at de kunne ta med egen drikke utover dette.Ville da regnet med å få gave.Måten du foreslo å gjøre det på er også helt i orden.Hadde ikke regjert negativt og hadde tatt med både mat og gave😊

*reagert*...ikke regjert😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville syntes det var veldig rart. Vet om ei som gjorde det, og gjestene stussa veldig på det, altså.

Anonymkode: 00c25...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er fullt mulig å spørre om de kan ta med seg en rett som du VET at de er flinke til å lage men det byr på litt utfordringer, fordi du må ha en helt annen logistikk enn dersom du selv  kjøper inn disse tjenestene. Du kan ha en facebook gruppe men veldig bra om det spesifiseres hvor mange den enkelte skal lage mat til. Er det slik at jeg skal ta med brød til alle, kanskje 40 st. og alle skal bli mette, så må det jo spesifieres. Alternativet er jo at det blir ALTFOR mye mat og at mat kastes! Skal brødet bare være et tillegg, så må du jo spesifisere det. Jeg tror ikke at noen har imot noe slik. Jeg tok med kjøttboller en gang. Det var ingen muligheter til å varme disse opp. Det visste jo ikke jeg, slik at disse ble servert kalde. Det er det jeg mener med å spesifisere! Jeg blir ganske gretten dersom mat kastes, så jeg vil jo vite konkret hva jeg skal gjøre! Jeg har også opplevd at i en facebook gruppe så ville andre ta med samme rett som meg, selv om jeg var "først", hvorav jeg måtte bytte rett flere ganger!  Så jeg synes virkelig at du må legge litt arbeid i det for å unngå at alle stiller med kjøttboller eller kyllingspyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gjør det fornuftig å droppe å be gjestene ta med seg hver sin rett når det er ditt 40-årslag 😉Iallefall når de skal ha med egen drikke. Spleiselag når det er for å samle venner blir noe annet, ikke når du skal feire deg selv og i tillegg det forventes gave 😉👍

Lag finnbiff eller noe annet som du kan lage i stor kvanta,  ville kanskje ha droppet tapas om du skal ha mange da det blir mye jobb. 

Lykke til og håper det blir koselig 🌸😊

Anonymkode: bb33c...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎10‎.‎2018 den 15.11, Anonym bruker skrev:

Du hadde heller blitt hjemme enn å spandere 150 kr på en venninne og gi henne det hun ønsket seg, som var en tapasrett. Tipper du sjelden blir invitert til noe som helst så sjarmerende som du er.

 

Hi

Anonymkode: 54444...62b

Men her fremstiller du det jo som noe helt annet??

I hovedinnlegget lurte du på om det er OK å invitere til kurvfest i ditt 40-årslag. Her fremstiller du det som om du ønsker deg en tapasrett i GAVE i ditt 40-årslag.

Jeg synes dette er to helt forskjellige ting. Til en kurvfest er alle gjestene pålagt å komme med en rett. Ønsker du deg en rett som en gave må dette være basert på frivillighet. Ikke alle er komfortable med å lage mat til et festbord. Ikke alle synes det er greit å komme med noe ferdigkjøpt dersom det skal være en GAVE. Og slettes ikke hvis du fremstiller det som om du synes andres mat smaker så mye bedre enn din egen....

Anonymkode: 1dd0c...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men her fremstiller du det jo som noe helt annet??

I hovedinnlegget lurte du på om det er OK å invitere til kurvfest i ditt 40-årslag. Her fremstiller du det som om du ønsker deg en tapasrett i GAVE i ditt 40-årslag.

Jeg synes dette er to helt forskjellige ting. Til en kurvfest er alle gjestene pålagt å komme med en rett. Ønsker du deg en rett som en gave må dette være basert på frivillighet. Ikke alle er komfortable med å lage mat til et festbord. Ikke alle synes det er greit å komme med noe ferdigkjøpt dersom det skal være en GAVE. Og slettes ikke hvis du fremstiller det som om du synes andres mat smaker så mye bedre enn din egen....

Anonymkode: 1dd0c...630

Fremstiller det da ikke som noe annet, bare tenkte ikke på å skrive i hovedinnlegg at det var i stedenfor gave. For meg var det selvsagt.

Syns ikke andres mat er bedre enn egen, men jeg kan ikke lage tapas til 60 pers på egenhånd.  

 

Hi

Anonymkode: 54444...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2018 den 12.00, Anonym bruker skrev:

 

 

Man skal ikke mette alle, men man skal ha med nok slik at alle kan smake av hver ting. Skal to og to gå sammen og spise fra hver sin ende av asparges-biten da mener dere?

Anonymkode: 9654c...a4b

Så hvis det er 40 personer der, så skal du smake på 40 ulike ting??

Anonymkode: 40ac9...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis det er 40 personer der, så skal du smake på 40 ulike ting??

Anonymkode: 40ac9...347

Nesten. Blir vel 38 da jeg står over daddelen og oliven-dingsen. Men hadde det vært 40 spisende ting hadde jeg smakt på alle.

Anonymkode: 9654c...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så sære mange er. Vil ikke komme fordi innbydelsen ikke passer de. Jeg var i 2 40-årsdager i sommer. I begge to var det grilling, hvor man tok med det man ville grille + egen drikke. De som hadde festen sto for diverse enkelt tilbehør. Det var ingen som hevet et øyebryn over det. Det er ganske vanlig her jeg bor

Anonymkode: 57bac...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...