Gå til innhold

Kan jeg be gjestene om dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hadde noen i min omgangskrets jeg visste hadde det litt trangt økonomisk invitert, hadde jeg gladelig tatt med både mat og drikke. Hadde nok brått brygget ett ølfat eller 2 ekstra og tatt med også. Jeg blir glad hvis noen faktisk har tenkt at akkurat jeg burde få lov til å dele dagen med dem. Folk må slutte å sitte på sin høye hest å mene at ting er pinlig, stusselig, smålig osv osv. Hva er greia liksom..... Er ikke det viktigste å samles, ha ett hyggelig lag..?  Hvis folk stikker finger´n ned i jorda og tenker seg ordentlig godt om.... hva er viktigst ?  Får si som Halvor Johansson i Radio Rock sier: SKJERP DERE 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, MrGoodMan skrev:

Hadde noen i min omgangskrets jeg visste hadde det litt trangt økonomisk invitert, hadde jeg gladelig tatt med både mat og drikke. Hadde nok brått brygget ett ølfat eller 2 ekstra og tatt med også. Jeg blir glad hvis noen faktisk har tenkt at akkurat jeg burde få lov til å dele dagen med dem. Folk må slutte å sitte på sin høye hest å mene at ting er pinlig, stusselig, smålig osv osv. Hva er greia liksom..... Er ikke det viktigste å samles, ha ett hyggelig lag..?  Hvis folk stikker finger´n ned i jorda og tenker seg ordentlig godt om.... hva er viktigst ?  Får si som Halvor Johansson i Radio Rock sier: SKJERP DERE 😉

Enig! 👆🏼

Jeg hadde med glede kommet på festen med både tapasrett og gave! 🤩🍾 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MrGoodMan skrev:

Hadde noen i min omgangskrets jeg visste hadde det litt trangt økonomisk invitert, hadde jeg gladelig tatt med både mat og drikke. Hadde nok brått brygget ett ølfat eller 2 ekstra og tatt med også. Jeg blir glad hvis noen faktisk har tenkt at akkurat jeg burde få lov til å dele dagen med dem. Folk må slutte å sitte på sin høye hest å mene at ting er pinlig, stusselig, smålig osv osv. Hva er greia liksom..... Er ikke det viktigste å samles, ha ett hyggelig lag..?  Hvis folk stikker finger´n ned i jorda og tenker seg ordentlig godt om.... hva er viktigst ?  Får si som Halvor Johansson i Radio Rock sier: SKJERP DERE 😉

Men du har råd til å ta med litt ekstra. Hva med de som må takke nei fordi de må ha med mat, gave og ekstra drikke + transport hjem. Det er ikke det at en liten tapasrett velger lasset, men det kan bli litt mye for enkelte, så da takker de heller nei? Er ikke det viktigste at de som ønsker det kan komme? Et 40-årslag står man for selv, da heller med færre gjester.

Anonymkode: 8839b...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ♥Coxinelle♥ skrev:

Enig! 👆🏼

Jeg hadde med glede kommet på festen med både tapasrett og gave! 🤩🍾 

 

Samme her :) Hva koster det å lage en runde kjøttboller av 500g kjøttdeig? Det koster ikke mye. Trenger ikke å spesifisere gave/ikke gave. Folk er voksne og gir gave om de ønsker det. Dere som er så snerpete på krona får trekke av 100-lappen i råvarer og produksjonskostnader i gavebudsjettet hvis det er så viktig for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror da blir det mye aioli og kjøttboller i tomatsaus. Lammefilet, oksefilet, asparges, alt som er dyrt og som gjør tapas deilig og godt blir det nok lite av, og det er riktig for da ville det bli stor forskjell hva gjelder kostnader for gjestene. Ikke minst forskjell på hvor mye jobb og for hvor mange man skal lage.

Jeg er nok så snobbete at jeg syns en kurvfest slutter når man har fått fast jobb. Senest før fylte 30. Unntak kan være hvis verten er som beskrevet ufør og har meget lite penger.

Anonymkode: 59a50...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror da blir det mye aioli og kjøttboller i tomatsaus. Lammefilet, oksefilet, asparges, alt som er dyrt og som gjør tapas deilig og godt blir det nok lite av, og det er riktig for da ville det bli stor forskjell hva gjelder kostnader for gjestene. Ikke minst forskjell på hvor mye jobb og for hvor mange man skal lage.

Jeg er nok så snobbete at jeg syns en kurvfest slutter når man har fått fast jobb. Senest før fylte 30. Unntak kan være hvis verten er som beskrevet ufør og har meget lite penger.

Anonymkode: 59a50...53a

Du glemte salat og loff...

Anonymkode: 9654c...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror da blir det mye aioli og kjøttboller i tomatsaus. Lammefilet, oksefilet, asparges, alt som er dyrt og som gjør tapas deilig og godt blir det nok lite av, og det er riktig for da ville det bli stor forskjell hva gjelder kostnader for gjestene. Ikke minst forskjell på hvor mye jobb og for hvor mange man skal lage.

Jeg er nok så snobbete at jeg syns en kurvfest slutter når man har fått fast jobb. Senest før fylte 30. Unntak kan være hvis verten er som beskrevet ufør og har meget lite penger.

Anonymkode: 59a50...53a

Mi erfaring er at ein avtalar seg imellom slik at det blir godt utvalg. Og eg har faktisk ikkje opplevd at folk er gjerrige når dei tek med seg mat.

Det kan jo vere fordi eg er sunnmøring, her er gamal kultur slik at ein er påhalden med seg sjølv, men raus med andre. Det heng kanskje framleis igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ☆☆☆ skrev:

Eg hadde ikkje blitt fornærma, hadde nok tatt med både mat, vinflaske og gåve.

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, en bunt asparges koster 40-50 kroner... Det er mye godt man kan lage for under 100,- som bidrag til en tapas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MrGoodMan skrev:

Hadde noen i min omgangskrets jeg visste hadde det litt trangt økonomisk invitert, hadde jeg gladelig tatt med både mat og drikke. Hadde nok brått brygget ett ølfat eller 2 ekstra og tatt med også. Jeg blir glad hvis noen faktisk har tenkt at akkurat jeg burde få lov til å dele dagen med dem. Folk må slutte å sitte på sin høye hest å mene at ting er pinlig, stusselig, smålig osv osv. Hva er greia liksom..... Er ikke det viktigste å samles, ha ett hyggelig lag..?  Hvis folk stikker finger´n ned i jorda og tenker seg ordentlig godt om.... hva er viktigst ?  Får si som Halvor Johansson i Radio Rock sier: SKJERP DERE 😉

Dette! Selvsagt går det fint, det er jo det å være sammen som er koselig. Men jeg velger faktisk å tro at alle jeg potensielt hadde ønsket å invitere i et sånt lag hadde tatt det på hælen og kommet med både en og to retter og mange med gave i tillegg, uansett om jeg hadde sagt at det var tapas i stedet for gave. Jeg tror faktisk ikke jeg omgås så mange kjipinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurvfest er helt innafor - hvis man ønsker å invitere til et festlig lag med venner. Da er ho det viktigste at noen stiller med husvære eller hage og at man er sammen.

Å invitere til et lag for å feire seg selv og forvente at gjestene skal stille opp med mat og drikke synes jeg derimot ikke er innafor. Vil man feire seg selv bør man også stille med mat og drikke til gjestene. 

Anonymkode: 1dd0c...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Ærlig talt, en bunt asparges koster 40-50 kroner... Det er mye godt man kan lage for under 100,- som bidrag til en tapas. 

Du er morsom. 250 g asparges for 10 personer eller mer?

Anonymkode: 59a50...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror da blir det mye aioli og kjøttboller i tomatsaus. Lammefilet, oksefilet, asparges, alt som er dyrt og som gjør tapas deilig og godt blir det nok lite av, og det er riktig for da ville det bli stor forskjell hva gjelder kostnader for gjestene. Ikke minst forskjell på hvor mye jobb og for hvor mange man skal lage.

Jeg er nok så snobbete at jeg syns en kurvfest slutter når man har fått fast jobb. Senest før fylte 30. Unntak kan være hvis verten er som beskrevet ufør og har meget lite penger.

Anonymkode: 59a50...53a

Vel, jeg er 38 år og går fortsatt i vikariater. Det vil jeg nok gjøre noen år til. Velkommen til HelseNorge.

Anonymkode: 29709...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er morsom. 250 g asparges for 10 personer eller mer?

Anonymkode: 59a50...53a

Tror ikke du skjønner konseptet, når alle tar med mat skal man ikke ta med nok mat til 10 personer og mer.

Anonymkode: 9e8f6...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er morsom. 250 g asparges for 10 personer eller mer?

Anonymkode: 59a50...53a

Du skal jo ikke mette alle gjestene, du skal ha med noe som kan stå på bordet sammen med 10 eller flere andre retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må det tilfelle bli at det er i stedenfor gave, synes ikke man skal be gjestene og ta med mat når du ber i bursdag

Anonymkode: f2066...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bedt i 40 års lag en gang også tok han inngangspenger når vi kom, for å dekke laget. Haha! Det var frekt, han fikk jo gave også. 

Anonymkode: 8c817...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble bedt i 40 års lag en gang også tok han inngangspenger når vi kom, for å dekke laget. Haha! Det var frekt, han fikk jo gave også. 

Anonymkode: 8c817...f9c

Samme med en venn av meg men han ble 50 år 😮 Han hadde full jobb og ikke noe økonomiske problemer. Selvsagt ga alle gave itellegg.

Anonymkode: 97e1c...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes for en innstilling noen av dere har. Trodde det viktigste var det sosiale, at man hadde det hyggelig sammen? Tenk å bli støtt av å bli invitert på et spleiselag?!! Det finnes en enkel løsning for dere: Bli hjemme. Bedre for alle parter.

Men dere ville hatt godt av et lengre opphold i en del av verden hvor materielle verdier er mangelvare. Kanskje det kunne hjulpet litt på  verdisynet deres. Det er lov å håpe.

 

Anonymkode: ef9c1...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man inviterer jo vennene sine? Det er ikke snakk om å be en bekjent om å ta med seg en rett og komme. 

Jeg lurer litt på hvor dere kjipe folk er? Ingen av mine venner hadde reagert på en slik innbydelse. Det viktige er å komme sammen og om man tar med seg noe ferdiglaget fra butikken eller lager det selv så er målet å ha en fin kveld sammen. 

Jeg hadde selvsagt tatt med en rett, vin OG gave. Jeg liker vennene mine og vil dem vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke du skjønner konseptet, når alle tar med mat skal man ikke ta med nok mat til 10 personer og mer.

Anonymkode: 9e8f6...058

 

1 time siden, sug lut skrev:

Du skal jo ikke mette alle gjestene, du skal ha med noe som kan stå på bordet sammen med 10 eller flere andre retter.

 

Man skal ikke mette alle, men man skal ha med nok slik at alle kan smake av hver ting. Skal to og to gå sammen og spise fra hver sin ende av asparges-biten da mener dere?

Anonymkode: 9654c...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 

 

Man skal ikke mette alle, men man skal ha med nok slik at alle kan smake av hver ting. Skal to og to gå sammen og spise fra hver sin ende av asparges-biten da mener dere?

Anonymkode: 9654c...a4b

Ja. Det er nok det vi mener.

Slapp av. DU blir ikke invitert. Noen sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

 

Man skal ikke mette alle, men man skal ha med nok slik at alle kan smake av hver ting. Skal to og to gå sammen og spise fra hver sin ende av asparges-biten da mener dere?

Anonymkode: 9654c...a4b

Nei, man skal ikke ta med slik at alle kan smake! Man tar en mengde med som omtrent tilsvarer det en voksen ville spist om den retten hadde vært hele middagen.  Eventuelt litt ekstra for å være grei. Siden det er tapas betyr det at flere kan smake retten. Om alle tar med slik at det er nok til alle kommer det til å være sinnsyke matmengder til overs til slutt. Det er det ikke noe poeng i.

Anonymkode: d1d88...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man skal ikke ta med slik at alle kan smake! Man tar en mengde med som omtrent tilsvarer det en voksen ville spist om den retten hadde vært hele middagen.  Eventuelt litt ekstra for å være grei. Siden det er tapas betyr det at flere kan smake retten. Om alle tar med slik at det er nok til alle kommer det til å være sinnsyke matmengder til overs til slutt. Det er det ikke noe poeng i.

Anonymkode: d1d88...a07

Godt skrevet! Jeg prøvde å skrive omtrent dette, men klarte ikke formulere meg så godt som du gjør.

Jeg hadde sikkert googlet tapas for å klare å finne på noe å lage, og så hadde jeg stilt med mat, drikke og gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...