Gå til innhold

Vennepar som bryter avtale


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg synes alt dette her høres helt merkelig ut, hele greia. Men vel så merkelig er det at en JURIST anbefaler noen å bruke en avtale om tjenestebytte, som jo er ulovlig, som bevis og ta det med seg til forliksrådet. En ting er å bruke det til å minne den andre om at de hadde en (ulovlig) avtale. En annen ting er å ta med seg dette beviset til en offentlig instans og fortelle dem det...  Om en avtale om å begå ulovligheter er gyldig eller ikke, vet jeg ikke, men man risikerer i alle fall at begge får seg en økonomisk smell.

Hva er forresten en "Sånn invoice med regningen"? Og det er ganske skremmende at din såkalte venninne eller venn, er næringsdrivende må spørre deg om dette og ikke skjønner hvordan de skal ordne opp selv

 

Hun har ikke spurt meg om råd eller noenting. Jeg selv er bare nysgjerrig på hva slags regler det er mot dette når noen avbryter en avtale.. invoice er regning sendt over email eller noe sånt. 

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har ikke spurt meg om råd eller noenting. Jeg selv er bare nysgjerrig på hva slags regler det er mot dette når noen avbryter en avtale.. invoice er regning sendt over email eller noe sånt. 

Anonymkode: e44f3...a10

Jeg tror invoice er en regning sendt via mobil, det er vel et eget selskap som driver med det, nesten på samme måte som vipps.

Anonymkode: bd9d0...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror invoice er en regning sendt via mobil, det er vel et eget selskap som driver med det, nesten på samme måte som vipps.

Anonymkode: bd9d0...b5d

Invoice er bare det engelske navnet på faktura😂 

Anonymkode: 2f80b...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invoice lagde han helt selv på datan og bare sendte den over sms. Alt stod på norsk. Også glemte han å skrive på frist for betaling også. 

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror invoice er en regning sendt via mobil, det er vel et eget selskap som driver med det, nesten på samme måte som vipps.

Anonymkode: bd9d0...b5d

😂 dævver *sorry*

Anonymkode: 4464a...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hårklipp til 6000kr? 

Anonymkode: 4464a...5a3

Var nok ikke bare klipp. Farging osv og klipp på 2 personer. Mulig frisøren har lagt litt mer på den summen. Men hårfrisører i norge er jo sykt dyre uansett 🙈

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn avsporing her, men går virkelig definisjonen på svart arbeid ved vennetjenester? Ble litt overrasket kjenner jeg. Bestevenninna mi er frisør og nekter alltid å ta mot betaling av meg. Kompenserer med litt vin og blomster da. 

Er det ikke innafor altså? 

Anonymkode: 02002...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Litt sånn avsporing her, men går virkelig definisjonen på svart arbeid ved vennetjenester? Ble litt overrasket kjenner jeg. Bestevenninna mi er frisør og nekter alltid å ta mot betaling av meg. Kompenserer med litt vin og blomster da. 

Er det ikke innafor altså? 

Anonymkode: 02002...bd7

Nei, det er faktisk på kanten. Loven er ganske streng når det gjelder gjenytelser for tjenester. Det er så strengt som at om jeg sier til deg at jeg skal hjelpe deg å male garasjen din, så er det helt ok, men om vi da avtaler at jeg maler garasjen din nå, så setter du opp gjerde rundt hundegården min til våren, så er ikke det lov. Så om vår felles venn er tilstede og hører på avtalen vi gjør, så kan han gå til skattevesenet og melde fra, så får vi trøbbel. Før var det også noe med at man kan hjelpe andre / gjøre "vennetjenester", men man ikke ikke gi bort vennetjenester ved å bruke yrket man har. Dvs. om jeg var maler, så kunne jeg ikke male huset ditt som en vennetjeneste. Men jeg vet ikke om det gjelder ennå, og jeg orker ikke sjekke det heller, for nå er det sengetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg synes alt dette her høres helt merkelig ut, hele greia. Men vel så merkelig er det at en JURIST anbefaler noen å bruke en avtale om tjenestebytte, som jo er ulovlig, som bevis og ta det med seg til forliksrådet. En ting er å bruke det til å minne den andre om at de hadde en (ulovlig) avtale. En annen ting er å ta med seg dette beviset til en offentlig instans og fortelle dem det...  Om en avtale om å begå ulovligheter er gyldig eller ikke, vet jeg ikke, men man risikerer i alle fall at begge får seg en økonomisk smell.

Hva er forresten en "Sånn invoice med regningen"? Og det er ganske skremmende at din såkalte venninne eller venn, er næringsdrivende må spørre deg om dette og ikke skjønner hvordan de skal ordne opp selv. 

 

En ting er forholdet mellom to privatparter, noe helt annet er forholdet mellom fe respektive partene og staten. Du tror vel ikke fir alvor at forliksrådet har en direkte telefonlinje til skatteetaten?

Anonymkode: f3e1e...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men har du i det hele tatt spurt hvorfor det kommer faktura? Eks: vi hadde jo en avtale om bytte av tjenester, så dette skjønner jeg ikke. Vil du at jeg skal sende faktura for tatoveringen også da? 

Anonymkode: 7beab...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂 dævver *sorry*

Anonymkode: 4464a...5a3

Hehe, fint å kunne le litt da ;)

Jeg hadde bare hørt om selskapet som heter invoice jeg, og de sender fakturaer for deg på mobil.... Men om invoice er det engelske navnet på regning skjønner jeg jo hvorfor de heter det :D 

https://invoicemobile.no/

Anonymkode: bd9d0...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er lov så er det jo ikke bare din venninne som har brutt loven. Jeg ville gjort som juristen sier. Mulig frisøren ville vinne saken, men hun vil uansett gå i minus når hun skal bruke tid og penger på dette, og få samme «straffen» som deg for forbrytelsen. Jeg ville derfor i første omgang tatt sjansen på at hun ikke går videre med saken når det blir protestert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forliksrådet kommer aldri i verden til å melde dette til skattemyndighetene som det antydes av en annen over her. Og avtaler er like gyldige om de strider mot skattelovgivningen eller ikke. Så avtalen er bindende. Og enda viktigere, frisøren kommer aldri i verden til å bringe saken inn for forliksrådet. Da må han for det første betale et gebyr (der stopper det for mange), og sannsynligvis forstår han at han uansett vil tape saken og lar det være. Hilsen juristen 

Anonymkode: 391d3...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forliksrådet kommer aldri i verden til å melde dette til skattemyndighetene som det antydes av en annen over her. Og avtaler er like gyldige om de strider mot skattelovgivningen eller ikke. Så avtalen er bindende. Og enda viktigere, frisøren kommer aldri i verden til å bringe saken inn for forliksrådet. Da må han for det første betale et gebyr (der stopper det for mange), og sannsynligvis forstår han at han uansett vil tape saken og lar det være. Hilsen juristen 

Anonymkode: 391d3...b69

«Femtis» sier at man har avtalefrihet og at avtaler skal holdes så fremt de ikke strider mot lov og ærbarhet, så å inngå en avtale som er lovstridig kan føre til ugyldighet.

Anonymkode: 5d4d3...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forliksrådet kommer aldri i verden til å melde dette til skattemyndighetene som det antydes av en annen over her. Og avtaler er like gyldige om de strider mot skattelovgivningen eller ikke. Så avtalen er bindende. Og enda viktigere, frisøren kommer aldri i verden til å bringe saken inn for forliksrådet. Da må han for det første betale et gebyr (der stopper det for mange), og sannsynligvis forstår han at han uansett vil tape saken og lar det være. Hilsen juristen 

Anonymkode: 391d3...b69

Avtaler som strider mot lov er selvfølgelig ikke bindende!

man er selvfølgelig ikke pålagt å følge en «avtale» om unnlate å betale skatt!!

Anonymkode: 5fc96...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...