Gå til innhold

Vennepar som bryter avtale


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ett vennepar. Eller de var venner. Tviler på at de er venner lengre. 

De hadde en avtale om at han skulle klippe håret hennes og parnteren hennes. Og hun skulle da tatovere han. Og det skjedde. Alle var fornøyde med klipp og tatovering. Og ingen penger imellom. Kun bytting fra tattoo og hårklipp. Hun måtte komme hjem til han som klippet da han har salongen i huset hans ordentlig butikk og hele pakka. Så hun måtte pakke alt av tattoo utstyr og kjøre og gjøre dette hjemme hos han. Nok om det.

8 mnd etterpå så kommer det en melding fra frisøren om at de skylder han over 6 tusen kr for klippen og fargingen. Og først skriver han at viss den ikke blir betalt så gikk han til politiet med det. En stund etterpå så blir det sendt en sånn invoice med regningen. Og viss den ikke blir betalt så blir den sendt til lindorf. 

Han brøt avtalen 8 mnd senere. Er det lov? Er det lov å gjøre sånn som han gjør nå? Og det verste er jo at han krever full pris og ikke noe rabatt eller vennepris. Syns dette er så rart. Hun spurte om hun kunne få kvitteringen men den sender han ikke og en invoice skulle vist holde sa han.  Og Ikke en eneste gang har han spurt hvor mye tatoveringen koster. 

Hva kan de gjøre med dette? 

 

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sender de regning på tatoveringen. Betaler og ser seg aldri tilbake ! Men syns 6000 ,- hørtest mye ut. Hvor mye var tatoveringen verdt da ? 

Anonymkode: 625b7...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da sender de regning på tatoveringen. Betaler og ser seg aldri tilbake ! Men syns 6000 ,- hørtest mye ut. Hvor mye var tatoveringen verdt da ? 

Anonymkode: 625b7...64d

Tatoveringen er vel verdt rundt 3000. Men kan vel ta litt for pakking og kjøring og generelt tatovere utenfra butikken? 

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo svart arbeid, uansett hvordan man vrir og vender på det så er slik bytting av tjenester svart arbeid. Har han fått bokettersyn? Har det skjedd noe som gjør at han må "bevise" sin inntekt og skrive fakturaer? Litt rart at han ikke sier det da, men noe kan ha skjedd.....

Jeg ville betalt og sendt regning på tatoveringen. Så veldig nære venner han dere uansett ikke være når kommunikasjonen er så dårlig.

Anonymkode: bd9d0...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo svart arbeid, uansett hvordan man vrir og vender på det så er slik bytting av tjenester svart arbeid. Har han fått bokettersyn? Har det skjedd noe som gjør at han må "bevise" sin inntekt og skrive fakturaer? Litt rart at han ikke sier det da, men noe kan ha skjedd.....

Jeg ville betalt og sendt regning på tatoveringen. Så veldig nære venner han dere uansett ikke være når kommunikasjonen er så dårlig.

Anonymkode: bd9d0...b5d

Trudde svart arbeid var kun når det gjaldt penger. For her var det bare kun 2 venner som hjalp hverandre. Men nå vet ikke jeg så mye om hva som er svart arbeid og ikke. Jeg vet ikke hva bokettersyn er? Og ja jeg syns det er veldig rart at han ikke kan forklare litt mer om hvorfor han pluttselig sender regning 8 måneder senere. 

Bare trudde ikke det var lov å sende ut fakturaer så lang tid etter. Og ikke gi kviteringen når de spør om den.  

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Trudde svart arbeid var kun når det gjaldt penger. For her var det bare kun 2 venner som hjalp hverandre. Men nå vet ikke jeg så mye om hva som er svart arbeid og ikke. Jeg vet ikke hva bokettersyn er? Og ja jeg syns det er veldig rart at han ikke kan forklare litt mer om hvorfor han pluttselig sender regning 8 måneder senere. 

Bare trudde ikke det var lov å sende ut fakturaer så lang tid etter. Og ikke gi kviteringen når de spør om den.  

Anonymkode: e44f3...a10

Nei, svart arbeid gjelder ikke bare penger. Det gjelder så fort noen bytter tjenester de vanligvis lever av...

Men hele greia høres veldig rart ut. Fakturaen gjelder som kvittering da, så om de betaler fakturaen er jo det kvittering. Det skal stå spesifisert hva de betaler for på fakturaen og de trenger ikke kvittering utover denne. 

Anonymkode: bd9d0...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trudde svart arbeid var kun når det gjaldt penger. For her var det bare kun 2 venner som hjalp hverandre. Men nå vet ikke jeg så mye om hva som er svart arbeid og ikke. Jeg vet ikke hva bokettersyn er? Og ja jeg syns det er veldig rart at han ikke kan forklare litt mer om hvorfor han pluttselig sender regning 8 måneder senere. 

Bare trudde ikke det var lov å sende ut fakturaer så lang tid etter. Og ikke gi kviteringen når de spør om den.  

Anonymkode: e44f3...a10

Joda det er lov å sende regning så lenge etter. Normal foreldelse på krav er 3 år.

MEN: For at han skal kunne ta seg betalt, må han jo kunne bevise at de har inngått en avtale om leveranse av en tjeneste mot vederlag.

Har hun det skriftlig noe sted at de kun skulle bytte tjenester, og ikke ta seg betalt? Sms etc?

Anonymkode: f3e1e...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, svart arbeid gjelder ikke bare penger. Det gjelder så fort noen bytter tjenester de vanligvis lever av...

Men hele greia høres veldig rart ut. Fakturaen gjelder som kvittering da, så om de betaler fakturaen er jo det kvittering. Det skal stå spesifisert hva de betaler for på fakturaen og de trenger ikke kvittering utover denne. 

Anonymkode: bd9d0...b5d

Okey. Trudde det måtte skrives ned i kassaaparatet jeg den datoen det gjaldt. Det er egentlig ikke rart. Har lest alle meldingene fra han og hun mellom de 2. Og avtalen var klipp mot tatovering. Og den ideen var det frisøren som kom med. Så de gikk jo med på det. Men hadde de vist at det kom til å koste over 6 tusen kr og at han kom 8 mnd senere og sender en faktura så hadde de jo aldri gått med på den avtalen. Men hun kan vel ikke komme noe videre med dette 🙈 

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Okey. Trudde det måtte skrives ned i kassaaparatet jeg den datoen det gjaldt. Det er egentlig ikke rart. Har lest alle meldingene fra han og hun mellom de 2. Og avtalen var klipp mot tatovering. Og den ideen var det frisøren som kom med. Så de gikk jo med på det. Men hadde de vist at det kom til å koste over 6 tusen kr og at han kom 8 mnd senere og sender en faktura så hadde de jo aldri gått med på den avtalen. Men hun kan vel ikke komme noe videre med dette 🙈 

Anonymkode: e44f3...a10

Tror ikke en sms med klipp mot tatovering vil gi deg noe sånn rettslig sett nei, for da skulle det jo vært meldt inn som en vederlagsfri tjeneste som man må betale skatt av.

Å si ifra at man har jobbet svart er nok ikke veien å gå ;)

Men personen som tatoverer kan jo også sende en faktura da.

Anonymkode: bd9d0...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda det er lov å sende regning så lenge etter. Normal foreldelse på krav er 3 år.

MEN: For at han skal kunne ta seg betalt, må han jo kunne bevise at de har inngått en avtale om leveranse av en tjeneste mot vederlag.

Har hun det skriftlig noe sted at de kun skulle bytte tjenester, og ikke ta seg betalt? Sms etc?

Anonymkode: f3e1e...b5e

Ja hun har alt på melding. Men hjelper det noe når det er svart arbeid? 😓 går hun videre med det så blir de vel begge tatt av skattepolitiet. For frisøren har garantert ikke skrevet det ned i kassaapparate  (noe man må gjøre?) siden han ikke kan gi hun en ordentlig kvittering på alt sammen den orginale kopien fra kassa altså. Eller er jeg helt på villspor? 🙈

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke en sms med klipp mot tatovering vil gi deg noe sånn rettslig sett nei, for da skulle det jo vært meldt inn som en vederlagsfri tjeneste som man må betale skatt av.

Å si ifra at man har jobbet svart er nok ikke veien å gå ;)

Men personen som tatoverer kan jo også sende en faktura da.

Anonymkode: bd9d0...b5d

Ja men kan hun skrive det inn i kassa at tatoveringen gjaldt for 8 mnd siden. Og sende ut regningen nå? Høres så rart ut syns jeg. Skal si ifra til hun hvertgall. :)

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda det er lov å sende regning så lenge etter. Normal foreldelse på krav er 3 år.

MEN: For at han skal kunne ta seg betalt, må han jo kunne bevise at de har inngått en avtale om leveranse av en tjeneste mot vederlag.

Har hun det skriftlig noe sted at de kun skulle bytte tjenester, og ikke ta seg betalt? Sms etc?

Anonymkode: f3e1e...b5e

Eneste de har avtale om er hårklipp mot en tatovering, ingen penger involvert. Som hun har på melding da. Ingenting om at hårklippen kom til å koste så og så mye.

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja hun har alt på melding. Men hjelper det noe når det er svart arbeid? 😓 går hun videre med det så blir de vel begge tatt av skattepolitiet. For frisøren har garantert ikke skrevet det ned i kassaapparate  (noe man må gjøre?) siden han ikke kan gi hun en ordentlig kvittering på alt sammen den orginale kopien fra kassa altså. Eller er jeg helt på villspor? 🙈

Anonymkode: e44f3...a10

Det er flere måter å fakturere på om personen driver et selskap, en faktura trenger ikke nødvendigvis slås inn på kasse så sant regnskapsføreren får begge deler og kan føre de inn i regnskapet. Det vanlige er nok å ha en av delene, enten skriver man fakturaer som betaler på etterskudd også får regnskapsføreren alle disse, eller man har et kassapparat hvor alt betales kontant eller med kort her og nå også tar man et kassaoppgjør hver dag og sender til regnskapsfører.

Men det er ingenting i veien for å gjøre begge deler egentlig, og det går helt fint an å fakturere til som har skjedd tidligere.

Spørsmålet er vel om denne personen nå vil ha svarte penger eller om det faktisk blir tatt som en del av regnskapet. Jeg ville nok insistert på å betale med kort i salongen og fått en kvittering der, så er man sikker på det ihvertfall. 

Anonymkode: bd9d0...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flere måter å fakturere på om personen driver et selskap, en faktura trenger ikke nødvendigvis slås inn på kasse så sant regnskapsføreren får begge deler og kan føre de inn i regnskapet. Det vanlige er nok å ha en av delene, enten skriver man fakturaer som betaler på etterskudd også får regnskapsføreren alle disse, eller man har et kassapparat hvor alt betales kontant eller med kort her og nå også tar man et kassaoppgjør hver dag og sender til regnskapsfører.

Men det er ingenting i veien for å gjøre begge deler egentlig, og det går helt fint an å fakturere til som har skjedd tidligere.

Spørsmålet er vel om denne personen nå vil ha svarte penger eller om det faktisk blir tatt som en del av regnskapet. Jeg ville nok insistert på å betale med kort i salongen og fått en kvittering der, så er man sikker på det ihvertfall. 

Anonymkode: bd9d0...b5d

Okey. Da ble jeg litt klokere hehe. Men Da blir det nok å betale med kort ja. Også sender vel hun ut en faktura hun også da. Bare så rart at han kan mase så om at hun må få betalt og ikke nevne 1 eneste gang om hvor mye tatoveringen koster. Lurer på om han tror at han ikke trenger å betale for tatoveringen 🙈 takk for svar og hjelp :)

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okey. Da ble jeg litt klokere hehe. Men Da blir det nok å betale med kort ja. Også sender vel hun ut en faktura hun også da. Bare så rart at han kan mase så om at hun må få betalt og ikke nevne 1 eneste gang om hvor mye tatoveringen koster. Lurer på om han tror at han ikke trenger å betale for tatoveringen 🙈 takk for svar og hjelp :)

Anonymkode: e44f3...a10

Det er jo det første jeg ville nevnt....

"Men hva skjedde med avtalen vår om klipping mot tatovering, skal du betale for tatoveringen også da? Hva skjer her egentlig....?"

Anonymkode: bd9d0...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun siste,  ikke bare godta å betale. Send motregning på samme sum som han krever for håret, så får nok pipen en annen lyd. Noen folk altså. 

Anonymkode: f5326...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det hun gjør: viser til bindende avtale muntlighet pr SMS om bytte av tjenester uten ytterligere vederlag og sier at fanktura ikke vil bli betalt. Kommer det noe fra inkasso må det bestrides skriftlig. Da må frisøren gå til forliksrådet om han vil forfølge kravet. Der vil hun vinne slik jeg vurderer saken ut fra det du skriver. Hilsen jurist.

Anonymkode: 391d3...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg ikke betalt uten å forstå mer om kravet (altså, en time hos frisøren til 6000 kr.. det er temmelig drøy pris!!). 

Anonymkode: 51049...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om en faktura som helt klart spesifiserer hva som ble gjort og hvilke ting som kostet hva. En faktura medfører vel at det havner i regnskapet også?

Og han må selvfølgelig betale for tatoveringen!

Anonymkode: 27855...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter juristen lenger oppe. Bestride kravet, legg frem SMS hvor avtalen om bytte av tjenester fremkommer. Opp til frisøren om vedkommende tar saken videre derfra. Ikke betal noe. 

Anonymkode: 80c01...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri betalt. Hvorfor spør ikke hun hvorfor han krever penger plutselig? Og hvorfor nevner hun ikke at det var en avtale mellom dem om bytte? Altså, hvorfor har de ikke snakket sammen? Det høres bare veldig rart ut hele greien. 

Anonymkode: 7b7c0...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det hun gjør: viser til bindende avtale muntlighet pr SMS om bytte av tjenester uten ytterligere vederlag og sier at fanktura ikke vil bli betalt. Kommer det noe fra inkasso må det bestrides skriftlig. Da må frisøren gå til forliksrådet om han vil forfølge kravet. Der vil hun vinne slik jeg vurderer saken ut fra det du skriver. Hilsen jurist.

Anonymkode: 391d3...b69

Tusen takk for svar. Dette skal jeg vise henne :)

Anonymkode: e44f3...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt dette her høres helt merkelig ut, hele greia. Men vel så merkelig er det at en JURIST anbefaler noen å bruke en avtale om tjenestebytte, som jo er ulovlig, som bevis og ta det med seg til forliksrådet. En ting er å bruke det til å minne den andre om at de hadde en (ulovlig) avtale. En annen ting er å ta med seg dette beviset til en offentlig instans og fortelle dem det...  Om en avtale om å begå ulovligheter er gyldig eller ikke, vet jeg ikke, men man risikerer i alle fall at begge får seg en økonomisk smell.

Hva er forresten en "Sånn invoice med regningen"? Og det er ganske skremmende at din såkalte venninne eller venn, er næringsdrivende må spørre deg om dette og ikke skjønner hvordan de skal ordne opp selv. 

 

Endret av Yellow Brick Road
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...