Gå til innhold

Og folk lurer på om man burde ta abort ved Downs...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI (m.fl.) insinuerer kraftig at det hadde vært bedre å abortere alle med Downs. 

Anonymkode: be74d...724

Jeg insinuerer vel ikke akkurat? Det er jo nettopp det jeg mener og sier. Det hadde vært best for alle, selv om det er hardt for foreldrene der og da. 

Anonymkode: b1047...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Anonym bruker said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VR8L6r/mener-edvan-8-ikke-faar-forsvarlig-helsehjelp-kan-koste-ham-livet?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Tenk hvor mye dette koster, både i penger, tid, smerter og andre negative ting. Også er ikke hjelpen bra nok engang så egentlig trengs mer. Hvordan kan folk gå rundt å mene at Downs er så uskyldig og nesten forherlige det? Tenk hvor mye en hadde spart sv lidelse og penger...

Anonymkode: b1047...243

Så lenge en er for abort tenker jeg at grunnen ikke har betydning.

Anonymkode: 33c15...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg insinuerer vel ikke akkurat? Det er jo nettopp det jeg mener og sier. Det hadde vært best for alle, selv om det er hardt for foreldrene der og da. 

Anonymkode: b1047...243

Ja, du sier at alle burde abortere barn med Downs. Du vil gi foreldre til barn med Downs dårlig samvittighet for at de valgte å beholde. Du eliminerer menneskeverdet til dem med Downs, og ingnorerer de positive sidene. (Ja, vi vet det medfører kostnader, men menneskeverd måles ikke i kroner og ører. Hvor skal da grensen gå?)

Har du og dine barn mer livets rett, og mer verdi enn en med Downs? 

Anonymkode: be74d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, du sier at alle burde abortere barn med Downs. Du vil gi foreldre til barn med Downs dårlig samvittighet for at de valgte å beholde. Du eliminerer menneskeverdet til dem med Downs, og ingnorerer de positive sidene. (Ja, vi vet det medfører kostnader, men menneskeverd måles ikke i kroner og ører. Hvor skal da grensen gå?)

Har du og dine barn mer livets rett, og mer verdi enn en med Downs? 

Anonymkode: be74d...724

 

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg insinuerer vel ikke akkurat? Det er jo nettopp det jeg mener og sier. Det hadde vært best for alle, selv om det er hardt for foreldrene der og da. 

Anonymkode: b1047...243

Best for alle? Hvordan da?? Du er ufattig frekk og nedlatende!

Anonymkode: be74d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI (m.fl.) insinuerer kraftig at det hadde vært bedre å abortere alle med Downs. 

Anonymkode: be74d...724

Er det så ille?  Er jo ikke verre enn å abortere friske embryoer. Alle bør jo ta av skylappene og foreta et informert valg før de setter barn til verden.

Jeg er ikke HI, men jeg mener at mindre intelligente-, de med belastende, arvelige sykdommer- og veldig ressurssvake mennesker generelt, ikke bør avles på. Greit å ta tingene ved rota... 

Anonymkode: 138f2...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv tatt senabort pga kromosomfeil, og lever med at det var riktig valg for oss. 

Det som ble avgjørende for vårt valg var samtaler med et foreldrepar med et såkalt høytfungerende DS barn. De var begge helt klar på at om de hadde fått valget hadde de tatt abort om de hadde blitt gravide med DS barn en gang til. De har også eldre barn som alle har valgt morkaketest under graviditet for å utelukke kromosomfeil og de har også vært klar på at abort var eneste valg i en slik situasjon. 

Det handler ikke om at DS barn er mindre verd, men at det er en såpass alvorlig diagnose at det er en av få som automatisk kvalifiserer til senabort. Dette har ikke helsemyndighetene gjort fordi de ikke passer inn!

Men fra det å si at det er et viktig valg foreldrene kan ta, til å si at alle DS barn bør aborteres bort er helt, helt feil! Det er et valg hver enkel familie må få ta selv. Men jeg håper de som takker nei setter seg ordentlig inn i hva det å få et barn med en så alvorlig diagnose innebærer. 

Jeg legger også merke til at mange av dem som stiller opp i media med sine skjønne barn for å argumentere for mer restriktiv abortpolitikk stort sett har små barn. Og da er jo ikke forskjellen kontra 'friske' barn så stor. Alle treåringer må passe på. Alle femåringer må fortelles at de ikke skal løpe rett ut i veien. Men få 12 åringer kan aldri være alene hjemme og få 15 åringer får trassanfall på butikken. 

Og følgesykdommene er mange og alvorlige. Å ha et barn med downs syndrom påvirker hele familien og selv om de er høyt elsket ligger det også mange 'ødelagte' familier i kjølvannet. 

Anonymkode: f6179...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det så ille?  Er jo ikke verre enn å abortere friske embryoer. Alle bør jo ta av skylappene og foreta et informert valg før de setter barn til verden.

Jeg er ikke HI, men jeg mener at mindre intelligente-, de med belastende, arvelige sykdommer- og veldig ressurssvake mennesker generelt, ikke bør avles på. Greit å ta tingene ved rota... 

Anonymkode: 138f2...807

Det er ikke verre. Men det er ikke noe foreldre skal føle seg presset til å gjøre, om barnet er ønsket! Og alle barn har rett til å være velkommen inn i verden om det blir født. Ikke til holdninger som forteller dem at de burde blitt aborterte! 

At du går rundt og tror du er mer verdt enn andre mennesker fordi du er frisk, er sykt. Da kan man like gjerne mene at kyniske og kalde mennesker ikke burde avles på! Du nærmer deg nazi-tankegang.

Anonymkode: be74d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du sier at alle burde abortere barn med Downs. Du vil gi foreldre til barn med Downs dårlig samvittighet for at de valgte å beholde. Du eliminerer menneskeverdet til dem med Downs, og ingnorerer de positive sidene. (Ja, vi vet det medfører kostnader, men menneskeverd måles ikke i kroner og ører. Hvor skal da grensen gå?)

Har du og dine barn mer livets rett, og mer verdi enn en med Downs? 

Anonymkode: be74d...724

Kan du lese? Hun sier at hun ikke insinuerer, hun sier det jo i klartekst. Å mene at noen kanskje ikke bør fødes, er ikke det samme som å kalle noen mindre verdt. Her snakker vi på embryoer, ikke babyer som er født. 

Anonymkode: 138f2...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du lese? Hun sier at hun ikke insinuerer, hun sier det jo i klartekst. Å mene at noen kanskje ikke bør fødes, er ikke det samme som å kalle noen mindre verdt. Her snakker vi på embryoer, ikke babyer som er født. 

Anonymkode: 138f2...807

Hun sier de burde alle blitt aborterte ja. Det betyr at de er mindre verdt. Uønskede. Et menneske som ikke har livets rett, og derfor må termineres enten foreldrene ønsker det eller ei. 

Anonymkode: be74d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du sier at alle burde abortere barn med Downs. Du vil gi foreldre til barn med Downs dårlig samvittighet for at de valgte å beholde. Du eliminerer menneskeverdet til dem med Downs, og ingnorerer de positive sidene. (Ja, vi vet det medfører kostnader, men menneskeverd måles ikke i kroner og ører. Hvor skal da grensen gå?)

Har du og dine barn mer livets rett, og mer verdi enn en med Downs? 

Anonymkode: be74d...724

Friske foster har jo større sjans til noe bra i livet en syke foster? Når en VET at fosteret har Downs og alt det kan medføre, så ja, da bør det avsluttes og man kan forsøke å få et friskt barn heller. Vinn vinn. 

 

Anonymkode: b1047...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du lese? Hun sier at hun ikke insinuerer, hun sier det jo i klartekst. Å mene at noen kanskje ikke bør fødes, er ikke det samme som å kalle noen mindre verdt. Her snakker vi på embryoer, ikke babyer som er født. 

Anonymkode: 138f2...807

Men abort av downs syndrom foster er ikke abort av embryoer. DS blir ofte ikke oppdaget før etter uke 12 og blir nesten uten unntak senabort, fra uke 12 til 18-19. Da er det et tilnærmet fullt utviklet foster med fingrer og tær og et hjerte som banker. 

Det er viktig å ikke rosemale hverken det ene eller det andre. 

Anonymkode: f6179...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Friske foster har jo større sjans til noe bra i livet en syke foster? Når en VET at fosteret har Downs og alt det kan medføre, så ja, da bør det avsluttes og man kan forsøke å få et friskt barn heller. Vinn vinn. 

 

Anonymkode: b1047...243

Det er ingenting vinn vinn i en slik situasjon. Er du litt kort selv?

Anonymkode: f6179...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Friske foster har jo større sjans til noe bra i livet en syke foster? Når en VET at fosteret har Downs og alt det kan medføre, så ja, da bør det avsluttes og man kan forsøke å få et friskt barn heller. Vinn vinn. 

 

Anonymkode: b1047...243

Måles menneskeverdet i hva man oppnår i livet? Er det hvor mye penger du kan tjene? Hvor mange timer du jobber i uken? Hvilken intelligens du har? 

Hva da med slemme mennesker? Folk uten empati? Negative folk som bare ser problemer og sprer negativ energi rundt seg? Ekskluderende mennesker? Selvgode mennesker? Hvilken verdi har de?

Eller måles det i holdninger til livet og utfordringer? Gleden du sprer. Klemmene du gir. At du kan få mennesker til å se nytt på ting? Få fokuset bort fra egoet? Hvilken verdi har de? 

Eller om de kan bidra til å forhindre andre sykdommer? 

Hva du velger for deg selv er én ting, men ikke tre valget ditt nedover alle andre i samme slengen. 

Anonymkode: be74d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke verre. Men det er ikke noe foreldre skal føle seg presset til å gjøre, om barnet er ønsket! Og alle barn har rett til å være velkommen inn i verden om det blir født. Ikke til holdninger som forteller dem at de burde blitt aborterte! 

At du går rundt og tror du er mer verdt enn andre mennesker fordi du er frisk, er sykt. Da kan man like gjerne mene at kyniske og kalde mennesker ikke burde avles på! Du nærmer deg nazi-tankegang.

Anonymkode: be74d...724

Jeg har på ingen måte sagt at noen skal presses til abort. Jeg har sagt at foreldrene må få riktig informasjon og ikke glansbildeversjonen av sykdommen. Det må være lov til å ta en debatt rundt emnet, selv om den tråkker noen på tærne. Jeg mener absolutt ikke at barn som er født med Downs skal behandles som «untermench». Debatten dreier seg for meh om embryoer, ikke mennesker. 

Jeg har ikke sagt at jeg er frisk, selv om jeg ikke har noen arvelige og belastende sykdommer. Jeg føler meg absolutt ikke mer verdt enn andre, selv om jeg mener det er stygt å la sykdommer gå i arv, hvis sykdommen fører til stor belastning.  Og det er ikke eugenikk. Poenget med argumentasjonen er absolutt ikke et idealsamfunn der man avler på de sterkeste (fysisk og intellektuelt) for å eliminere de svakere. Poenget er at folk som ikke er i stand til å ta vare på seg selv på en adekvat måte, bør heller ikke få barn. 

 

Anonymkode: 138f2...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som mener folk med Downs burde utryddes:

In 2011, Brian Skotko, a Harvard-trained physician and researcher, published a groundbreaking survey, “Self-Perceptions from People With Down Syndrome.” His work revealed that people with Down syndrome have a very high level of satisfaction in their lives and are generally very happy people. Similarly, family members of people with Down syndrome also rank high in levels of personal fulfillment. So not only are people with Down syndrome happy, but they also bring a great deal of happiness to their friends and family members. Indeed, the survey found that 88 percent of siblings of children with Down syndrome feel that they are better people for having had their brothers and sisters; and other studies have found that children with Down syndrome have strong adaptive skills and that their parents tend to divorce less than the parents of children without Down syndrome.

 

https://www.washingtonpost.com/news/posteverything/wp/2017/08/24/people-with-down-syndrome-are-happy-why-are-we-trying-to-eliminate-them/?noredirect=on&utm_term=.7b635d592094

 

 

Anonymkode: be74d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har på ingen måte sagt at noen skal presses til abort. Jeg har sagt at foreldrene må få riktig informasjon og ikke glansbildeversjonen av sykdommen. Det må være lov til å ta en debatt rundt emnet, selv om den tråkker noen på tærne. Jeg mener absolutt ikke at barn som er født med Downs skal behandles som «untermench». Debatten dreier seg for meh om embryoer, ikke mennesker. 

Jeg har ikke sagt at jeg er frisk, selv om jeg ikke har noen arvelige og belastende sykdommer. Jeg føler meg absolutt ikke mer verdt enn andre, selv om jeg mener det er stygt å la sykdommer gå i arv, hvis sykdommen fører til stor belastning.  Og det er ikke eugenikk. Poenget med argumentasjonen er absolutt ikke et idealsamfunn der man avler på de sterkeste (fysisk og intellektuelt) for å eliminere de svakere. Poenget er at folk som ikke er i stand til å ta vare på seg selv på en adekvat måte, bør heller ikke få barn. 

 

Anonymkode: 138f2...807

HI sier det. Og det er mange foreldre som evner å ta seg av barn med Downs. Folk med Downs avles heller ikke på. 

Anonymkode: be74d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sier de burde alle blitt aborterte ja. Det betyr at de er mindre verdt. Uønskede. Et menneske som ikke har livets rett, og derfor må termineres enten foreldrene ønsker det eller ei. 

Anonymkode: be74d...724

 

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men abort av downs syndrom foster er ikke abort av embryoer. DS blir ofte ikke oppdaget før etter uke 12 og blir nesten uten unntak senabort, fra uke 12 til 18-19. Da er det et tilnærmet fullt utviklet foster med fingrer og tær og et hjerte som banker. 

Det er viktig å ikke rosemale hverken det ene eller det andre. 

Anonymkode: f6179...67a

Det er der blodprøve kommer inn i bildet...

Anonymkode: 138f2...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 

Det er der blodprøve kommer inn i bildet...

Anonymkode: 138f2...807

Det er jeg helt enig i. 

Jeg skulle gitt mye for å fått vite det før. Vi tok morkaketest i uke 12, men pga at det tok så lang tid å få resultatet ble fosteret 16 uker før abort. Og det er altfor sent! 

Anonymkode: f6179...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI sier det. Og det er mange foreldre som evner å ta seg av barn med Downs. Folk med Downs avles heller ikke på. 

Anonymkode: be74d...724

Hi har sagt det, og jeg ble beskyldt for det. Man må tåle diskusjoner rundt ømtålige temaet uten å gå av hengslene. 

Ingen vil velge bort barna de har, men flere av de som årlig blir født med DS eller andre avvik, hadde blitt abortert hvis foreldrene visste om dette tidlig i svangerskapet. Dette er absolutt en mulighet alle burde få mulighet til å ta. Og når større avvik oppdages bør man være ærlig og realistisk, ikke pakke sannheten inn i pent papir. 

Anonymkode: 138f2...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ingenting vinn vinn i en slik situasjon. Er du litt kort selv?

Anonymkode: f6179...67a

Her er det nok du som lar følelsene ta overhånd. 

Anonymkode: b1047...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til alle som mener folk med Downs burde utryddes:

In 2011, Brian Skotko, a Harvard-trained physician and researcher, published a groundbreaking survey, “Self-Perceptions from People With Down Syndrome.” His work revealed that people with Down syndrome have a very high level of satisfaction in their lives and are generally very happy people. Similarly, family members of people with Down syndrome also rank high in levels of personal fulfillment. So not only are people with Down syndrome happy, but they also bring a great deal of happiness to their friends and family members. Indeed, the survey found that 88 percent of siblings of children with Down syndrome feel that they are better people for having had their brothers and sisters; and other studies have found that children with Down syndrome have strong adaptive skills and that their parents tend to divorce less than the parents of children without Down syndrome.

 

https://www.washingtonpost.com/news/posteverything/wp/2017/08/24/people-with-down-syndrome-are-happy-why-are-we-trying-to-eliminate-them/?noredirect=on&utm_term=.7b635d592094

 

 

Anonymkode: be74d...724

Alle jeg kjenner som har en med Downs i familien, ville ikke gjort det en gang til. Det sier jo sitt. Det betyr jo ikke at alle har hatt et dårlig liv. 

Anonymkode: b1047...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle jeg kjenner som har en med Downs i familien, ville ikke gjort det en gang til. Det sier jo sitt. Det betyr jo ikke at alle har hatt et dårlig liv. 

Anonymkode: b1047...243

Hvem du kjenner er ikke statistisk signifikant. 

Anonymkode: be74d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det nok du som lar følelsene ta overhånd. 

Anonymkode: b1047...243

Okay. Det er argumentet du går for?

Jeg har førstehåndskunnskap om hvordan det er å stå i det valget. Å påstå at abort er en vinn vinn situasjon viser at du ikke har særlig utviklet empati, for å si det svært pent. 

Anonymkode: f6179...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med mennesker med Downs syndrom, og kan fortelle om helt herlige mennesker. Jeg er blitt så glad i de menneskene, og jeg ser at de setter pris på meg og det jeg gjør. Jeg ville aldri vært foruten de opplevelsene jeg har med dem, og de har gitt meg så mye glede. Jeg har lært utrolig mye av dem, både om hvordan det er å ha en utviklingshemming, hvilke utfordringer de har og hvordan mestre livet best mulig, men jeg har også lært mye om meg selv. Flere av disse menneskene har også tilleggsutfordringer.

Likevel og kanskje på grunn av min kjennskap til disse menneskene kan jeg virkelig si at jeg nok ville vurdert sterkt å ta abort hvis jeg nå skulle bli gravid med et barn med Downs syndrom. Selv om denne graviditeten sannsynligvis ville blitt min siste graviditet pga alder, og at vi ønsker oss sterkt et barn til.
Men om det så skjedde, så vet jeg jo ikke om jeg hadde klart å ta abort uansett.

Pårørende til disse menneskene jeg jobber med forteller at de er sliten, at det er tungt å kjempe den kampen de har kjempet for dem hele livet deres. Jeg ser at det er vanskelig for dem å gi slipp, selv om "barna" er voksen, og blir tatt godt vare på. Og jeg kan på et vis forstå dem.

Det finnes selvfølgelig personer med Downs syndrom som er mer oppegående, og klarer seg bedre enn de jeg jobbe med, men hvem vet hvordan livet blir for disse menneskene. Man har jo aldri noen garanti for at det er et barn uten tilleggsutfordringer man bærer på.

Anonymkode: ed16e...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...