Gå til innhold

Hva sier man til foreldrene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt eldste barn har begynt på skolen og har begynt å ha med nye venner hjem. Når foreldrene henter spør de jo ofte hvordan det har gått. Skal man da bare si bra? Eller sier man noe om at feks barnet ikke tar imot beskjeder, ikke sitter rolig ved matbordet og smerter lillesøster, feks låser døra på rommet så hun ikke får være med å leke. 

Vet ikke hva som er «normalt» og forventet og hva en bør si noe om..? Et par av barna er litt «slitsomme» å ha på besøk pga slike ting, men de er jo ikke helt ville heller liksom. Vil ikke tråkke foreldre på tær for noen tåler jo ikke det minste kritikk. 

I tillegg så håper jeg jo at folk sier fra om MITT barn oppfører seg dårlig borte. 

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man sier: Det har gått kjempefint men vi har hatt en liten prat om bordskikk / hvordan man må inkludere lillesøster/ eller hva det nå var. Hvis det virkelig var noe og ikke bare bagateller. 

Anonymkode: d3c57...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man sier: Det har gått kjempefint men vi har hatt en liten prat om bordskikk / hvordan man må inkludere lillesøster/ eller hva det nå var. Hvis det virkelig var noe og ikke bare bagateller. 

Anonymkode: d3c57...e3f

Det er jo litt det da, hva som er bagateller. Min gutt er veldig «ordentlig», så er ikke vant til noe tull. Men tenker at han nesten er i «unormal» enden av skalaen liksom. Men at de ikke hører når en snakker til dem er vel ikke greit?

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært mott barn som var på besøk, så kunne du gjerne sagt e3f skriver over her. Ikke lage noe stor greie ut av det, men nevne det f.eks hvis barnet ikke har hørt etter eller hvis det har oppstått noen situasjoner. 

Men jeg har hatt mange unger på besøk opp gjennom tidene og de fleste hører ikke etter på første beskjed. Og så er ungene litt gira, girer opp hverandre fordi det er morsomt å ha besøk, skal «vise seg» litt, osv. Jeg syns det er best å ta det med ungene der og da. «Her hjemme hos oss skal man ...». De fleste lærer seg reglene i de forskjellige hjemmene. Så heller ta det opp med foreldrene hvis det blir et veldig stort problem. 

Anonymkode: e79ba...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt 

«Det har gått fint. Per låser døra, og hos oss er ikke det greit. Det blir litt tull rundt matbordet også ..... Hm men ellers har de lekt fint». 

Begyn og avslutt med at det har gått fint men mellom der sier du på en hyggelig måte hva som har skjedd. Kan jo hende barna sier det hjemme og da er det greit du har sagt noe på forhånd». 

Anonymkode: c7593...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært mott barn som var på besøk, så kunne du gjerne sagt e3f skriver over her. Ikke lage noe stor greie ut av det, men nevne det f.eks hvis barnet ikke har hørt etter eller hvis det har oppstått noen situasjoner. 

Men jeg har hatt mange unger på besøk opp gjennom tidene og de fleste hører ikke etter på første beskjed. Og så er ungene litt gira, girer opp hverandre fordi det er morsomt å ha besøk, skal «vise seg» litt, osv. Jeg syns det er best å ta det med ungene der og da. «Her hjemme hos oss skal man ...». De fleste lærer seg reglene i de forskjellige hjemmene. Så heller ta det opp med foreldrene hvis det blir et veldig stort problem. 

Anonymkode: e79ba...be1

Ok. Den ene gutten han hører bare ikke. Og hvis vi blir litt strenge surver han bare og vil hjem. Så se an neste besøk da og kanskje sifra til dem på en pen måte. 

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville sagt 

«Det har gått fint. Per låser døra, og hos oss er ikke det greit. Det blir litt tull rundt matbordet også ..... Hm men ellers har de lekt fint». 

Begyn og avslutt med at det har gått fint men mellom der sier du på en hyggelig måte hva som har skjedd. Kan jo hende barna sier det hjemme og da er det greit du har sagt noe på forhånd». 

Anonymkode: c7593...de3

Det var lurt😊

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne småting ville jeg definitivt ikke hengt meg opp i. Kunne ikke falt meg inn å nevne sånt til foreldrene. Hadde det vært alvorlige ting som at han tok kvelertak på lillesøster eller klippet av håret hennes ja.

Mulig du blir den rare som ikke tåler normale og litt gira unger hvis du skal fortelle foreldrene slike småting. Jeg hadde ihvertfall begynt å lure på hvor curlingbanen din var 😂

Anonymkode: 43929...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her pleier det å være sånn at hvis de gjør noe galt så er mitt barn like mye med på det, så hvis det er noe som bør fortelles om så inkluderer jeg ham i det også. F.eks "Jeg måtte bli litt streng i dag siden de løp og gjemte seg for meg da vi var i byen." Det blir som regel godt mottatt når jeg gjør det på den måten. Men om barnet ditt ikke gjør noe galt så nytter jo ikke det. 😛

At de ikke sitter rolig ved matbordet synes jeg ville være rart å si noe om, det er helt normalt. Jeg vet godt at min sønn ikke sitter rolig og har maur i rompa, så det trenger jeg ikke få beskjed om. ;) Men han går i alle fall ikke fra bordet uten å spørre først. Mange på besøk her går fra bordet når de er ferdig, da får de beskjed om å komme tilbake og sitte til alle barna er ferdig. Men det er jo ikke noe foreldrene trenger å involveres i.

Det er også et barn her av og til som nesten aldri tar beskjeder før han har fått beskjed flere ganger og gjerne med streng stemme til slutt. Men jeg tenker det er noe foreldrene er klar over, så det ser jeg ikke behovet for å nevne. Det hender han slår også, og da gir jeg beskjed. Vold tenker jeg man alltid bør gi beskjed om, det hadde i alle fall jeg ønsket å vite.

Anonymkode: fa88d...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånne småting ville jeg definitivt ikke hengt meg opp i. Kunne ikke falt meg inn å nevne sånt til foreldrene. Hadde det vært alvorlige ting som at han tok kvelertak på lillesøster eller klippet av håret hennes ja.

Mulig du blir den rare som ikke tåler normale og litt gira unger hvis du skal fortelle foreldrene slike småting. Jeg hadde ihvertfall begynt å lure på hvor curlingbanen din var 😂

Anonymkode: 43929...d3b

Ok. Jeg er ikke vant med unger som mangler respekt for voksne og ikke hører etter når de får beskjed gjentatte ganger. Og heller ikke at de stenger ute andre barn fra leken. I tillegg til mye bråk og rot, men det antar jeg mange barn får liv til. 

Uansett glad jeg slipper å ha slike unger rundt meg hver dag. Det er slitsomt. 

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her pleier det å være sånn at hvis de gjør noe galt så er mitt barn like mye med på det, så hvis det er noe som bør fortelles om så inkluderer jeg ham i det også. F.eks "Jeg måtte bli litt streng i dag siden de løp og gjemte seg for meg da vi var i byen." Det blir som regel godt mottatt når jeg gjør det på den måten. Men om barnet ditt ikke gjør noe galt så nytter jo ikke det. 😛

At de ikke sitter rolig ved matbordet synes jeg ville være rart å si noe om, det er helt normalt. Jeg vet godt at min sønn ikke sitter rolig og har maur i rompa, så det trenger jeg ikke få beskjed om. ;) Men han går i alle fall ikke fra bordet uten å spørre først. Mange på besøk her går fra bordet når de er ferdig, da får de beskjed om å komme tilbake og sitte til alle barna er ferdig. Men det er jo ikke noe foreldrene trenger å involveres i.

Det er også et barn her av og til som nesten aldri tar beskjeder før han har fått beskjed flere ganger og gjerne med streng stemme til slutt. Men jeg tenker det er noe foreldrene er klar over, så det ser jeg ikke behovet for å nevne. Det hender han slår også, og da gir jeg beskjed. Vold tenker jeg man alltid bør gi beskjed om, det hadde i alle fall jeg ønsket å vite.

Anonymkode: fa88d...e09

Nei, min sønn er ikke med på det. Han klager heller litt på oppførselen til gjesten i det stille til meg. Gutten det gjelder er ikke bare urolig ved matbordet, det antar jeg er normalt, men han går fra og til. Henter seg litt mat og slenger rundt i stua for å spise. Hører ikke før vi blir strenge og da er han «mett» og vil som regel hjem. Det er slitsomt at hver gang vi irettesetter han må han surve og ville hjem. Men er vel hans måte å få viljen sin på hjemme kanskje. Ikke morsomste besøket vi har...

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg er ikke vant med unger som mangler respekt for voksne og ikke hører etter når de får beskjed gjentatte ganger. Og heller ikke at de stenger ute andre barn fra leken. I tillegg til mye bråk og rot, men det antar jeg mange barn får liv til. 

Uansett glad jeg slipper å ha slike unger rundt meg hver dag. Det er slitsomt. 

Anonymkode: a5049...fc1

Så bra dine barn er perfekte! ....men ikke ta det før gitt at alle andre føler det samme om småenglene dine.

Anonymkode: 41731...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, min sønn er ikke med på det. Han klager heller litt på oppførselen til gjesten i det stille til meg. Gutten det gjelder er ikke bare urolig ved matbordet, det antar jeg er normalt, men han går fra og til. Henter seg litt mat og slenger rundt i stua for å spise. Hører ikke før vi blir strenge og da er han «mett» og vil som regel hjem. Det er slitsomt at hver gang vi irettesetter han må han surve og ville hjem. Men er vel hans måte å få viljen sin på hjemme kanskje. Ikke morsomste besøket vi har...

Anonymkode: a5049...fc1

Bare pass på så gutten din ikke blir som kompisen til min sønn. Han er verdens mest forsiktige, sjenerte og veloppdragne gutt, så sant foreldrene er til stede. Hvis han er alene er han ikke til å kjenne igjen. Da er det akkurat som han har fri fra folkeskikk, bordskikk og respekt for andre voksne...

Anonymkode: 00f90...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra dine barn er perfekte! ....men ikke ta det før gitt at alle andre føler det samme om småenglene dine.

Anonymkode: 41731...08e

Har ikke sagt de er perfekte? Og jeg sa jo nettopp det at jeg håper folk sier fra om uønsket oppførsel og ikke bare lar det gli gjennom om det er noe. Slike ting jeg ramser opp vil jeg gjerne vite om hvis han gjør borte. 

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare pass på så gutten din ikke blir som kompisen til min sønn. Han er verdens mest forsiktige, sjenerte og veloppdragne gutt, så sant foreldrene er til stede. Hvis han er alene er han ikke til å kjenne igjen. Da er det akkurat som han har fri fra folkeskikk, bordskikk og respekt for andre voksne...

Anonymkode: 00f90...b96

Derfor jeg håper folk sier fra. Men tydeligvis sier ikke folk fra om det de mener er bagateller, slik som ikke å ha respekt, gå fra matbord og stenge andre ute (som per def er mobbing når det skjer igjen og igjen).

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, min sønn er ikke med på det. Han klager heller litt på oppførselen til gjesten i det stille til meg. Gutten det gjelder er ikke bare urolig ved matbordet, det antar jeg er normalt, men han går fra og til. Henter seg litt mat og slenger rundt i stua for å spise. Hører ikke før vi blir strenge og da er han «mett» og vil som regel hjem. Det er slitsomt at hver gang vi irettesetter han må han surve og ville hjem. Men er vel hans måte å få viljen sin på hjemme kanskje. Ikke morsomste besøket vi har...

Anonymkode: a5049...fc1

Da synes jeg du skal ta ham på ordet og si at du kan ringe foreldrene om han vil hjem. Er det bare spill for galleriet, ombestemmer han seg gjerne da, og da kan du gjenta hva som gjelder så lenge han er hos dere. 

Vi har hatt gjester på besøk som skal gå hjem straks de ikke får viljen sin. Da godsnakker ikke jeg, altså, for de bruker det helst som utpressing, og det våpenet tar jeg fra dem. Nå er det aldri lenger snakk om å løpe hjem straks noe butter. Mye hyggeligere for alle når vi kan løse eventuelle konflikter konstruktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare pass på så gutten din ikke blir som kompisen til min sønn. Han er verdens mest forsiktige, sjenerte og veloppdragne gutt, så sant foreldrene er til stede. Hvis han er alene er han ikke til å kjenne igjen. Da er det akkurat som han har fri fra folkeskikk, bordskikk og respekt for andre voksne...

Anonymkode: 00f90...b96

Og også derfor jeg lurte på om jeg burde sifra, kan jo henne gutten er englebarn hjemme så de lever i full uvitenhet om hvor ufordragelig han er borte...?

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mostly Harmless skrev:

Da synes jeg du skal ta ham på ordet og si at du kan ringe foreldrene om han vil hjem. Er det bare spill for galleriet, ombestemmer han seg gjerne da, og da kan du gjenta hva som gjelder så lenge han er hos dere. 

Vi har hatt gjester på besøk som skal gå hjem straks de ikke får viljen sin. Da godsnakker ikke jeg, altså, for de bruker det helst som utpressing, og det våpenet tar jeg fra dem. Nå er det aldri lenger snakk om å løpe hjem straks noe butter. Mye hyggeligere for alle når vi kan løse eventuelle konflikter konstruktivt. 

Han ombestemmer seg som regel da ja, men blir jo slitsom maktkamp. Det fortsetter jo neste gang. Han «lærer» ikke av det virker det som. Han ble hentet en gang, og da sa vi bare at han ville hjem. 

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Han ombestemmer seg som regel da ja, men blir jo slitsom maktkamp. Det fortsetter jo neste gang. Han «lærer» ikke av det virker det som. Han ble hentet en gang, og da sa vi bare at han ville hjem. 

Anonymkode: a5049...fc1

«Hvis du sutrer mer nå/ikke kan følge beskjed, må du dra hjem.»

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

«Hvis du sutrer mer nå/ikke kan følge beskjed, må du dra hjem.»

Ja, det varer helt til neste besøk. 

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, min sønn er ikke med på det. Han klager heller litt på oppførselen til gjesten i det stille til meg. Gutten det gjelder er ikke bare urolig ved matbordet, det antar jeg er normalt, men han går fra og til. Henter seg litt mat og slenger rundt i stua for å spise. Hører ikke før vi blir strenge og da er han «mett» og vil som regel hjem. Det er slitsomt at hver gang vi irettesetter han må han surve og ville hjem. Men er vel hans måte å få viljen sin på hjemme kanskje. Ikke morsomste besøket vi har...

Anonymkode: a5049...fc1

Ok ja, det høres faktisk litt slitsomt ut. Jeg tror jeg rett og slett hadde benyttet sjansen til å bli kvitt ham og ringt foreldrene med en gang han sa han ville hjem, ikke gitt han sjansen til å ombestemme seg. 😛

Hadde også vært ærlig om at han ville hjem fordi han ikke fikk viljen sin/fikk beskjed om å sitte ved bordet mens vi spiste eller hva det måtte være.

Anonymkode: fa88d...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det varer helt til neste besøk. 

Anonymkode: a5049...fc1

Hva foreslår du selv, da? Du må gjerne si ifra til foreldrene, slik at de kan snakke med ham, men det er ikke sikkert det hjelper. Foreldrene har ikke fjernkontroll på ungen, og en kommer bare et stykke på vei ved å prate i ettertid.

Barna lærer best av at situasjonen tas der og da, så om du ikke orker det, er det ikke så mye annet å gjøre enn å sende ham hjem idet du har fått nok, eller begrense besøk i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Hva foreslår du selv, da? Du må gjerne si ifra til foreldrene, slik at de kan snakke med ham, men det er ikke sikkert det hjelper. Foreldrene har ikke fjernkontroll på ungen, og en kommer bare et stykke på vei ved å prate i ettertid.

Barna lærer best av at situasjonen tas der og da, så om du ikke orker det, er det ikke så mye annet å gjøre enn å sende ham hjem idet du har fått nok, eller begrense besøk i utgangspunktet. 

Har tenkt på å begrense besøket, men synes det er kjipt også da. Tror jeg prøver å snakke med foreldrene om han gjør det samme neste gang. Ikke så mye mer jeg får gjort uten å nekte ham adgang. Han kan fint le meg opp i ansiktet når jeg begynner å bli streng og så da jeg ikke godtar det er det buhu jeg vil hjem. Og når jeg sier greit da ringer jeg mamma så er det Ok jeg skal sitte ved bordet. Er dette vanlig oppførsel altså? Burde vel bare sende ham hjem hver gang, men har en følelse av at han da sier det er jeg eller sønnen min som har vært slemme. Sønnen min hadde hørt noe i den duren på skolen. 

Anonymkode: a5049...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg er ikke vant med unger som mangler respekt for voksne og ikke hører etter når de får beskjed gjentatte ganger. Og heller ikke at de stenger ute andre barn fra leken. I tillegg til mye bråk og rot, men det antar jeg mange barn får liv til. 

Uansett glad jeg slipper å ha slike unger rundt meg hver dag. Det er slitsomt. 

Anonymkode: a5049...fc1

Jeg forstår at du synes det er slitsomt, men jeg har det nesten motsatt. Den eneste gangen jeg har kommentert barn negativt til foreldrene, som jeg kan huske, var et barn som vår så "overhøflig" at det ikke var mulig å få skikkelige svar på spørsmål og som ikke kunne leke skikkelig uten at en voksen var med og veiledet hele tiden. Slike barn er veldig slitsomme å ha besøk av!

Anonymkode: d965f...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns faktisk ikke noe om at småsøsken alltid skal være med i leken. Det kan jo være at lillesøster plager og ødelegger slik at gutta faktisk ønsker være i fred.

Anonymkode: 846cc...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...