Gå til innhold

Sminke på barsel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En venninne av meg skal ha sitt fjerde barn; med keisersnitt. Påsto hun hadde fødselsangst og fikk det innvilget. 

Hun skal ikke amme heller, fordi hun har visstnok brukt nok tid på dette før, og vil kose seg med dette siste barnet.

 

men idag spurte hun om vi skulle ta en shoppingtur - hun trengte nemlig sminke og ‘delikate’ klær til barsel???!??!

hun sa at hun har vært så ufresh de andre gangene og at denne gangen vil hun ‘rocke’ barsel..

bør jeg si noe?

Anonymkode: 823b6...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette har du da ingenting med. Hvorfor plager det deg, det går jo ikke utover noen? 

«Rocka» barsel selv når jeg var innom etter 24-timer på nyfødtkontroll. I trange jeans, oppsatt hår og sminke (uten parfyme), skilte jeg meg ut fra de som subbet rundt med nettingtruser og sykehusskjorter. Men jeg var i knallform... Hadde født raskt og rolig hjemme, sovet godt i egen seng hele natten, og var i bedre form en noen sinne etterpå. -Noen ganger er det faktisk mulig 😊🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 261fe...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor si noe? Hennes valg. Jeg gikk selv med strømpebukse og kjole på barsel. Jeg sminket meg og satt opp håret. Jeg var raskt på beina og var full av energi og nøt livet. Er så lei av de som skal kritisere de som ønsker å føle seg fresh på barsel. Man må faktisk ikke gå rundt i sykehusklær og fett hår. Det var også mange andre mammaer der som faktisk så freshe og opplagte ut. Dette er en del av vår tids store vilje til å bli krenka. Fordi noen damer ikke ligger rett ut i barseltårer og renselsesrumpa pakket inn i sykehustruser så sender vi feil signaler på hva barseltiden er.

Vi hadde besøk av lege/jordmor første dagen pga mistanke om noe med lille, da sa legen til meg og pappaen, hvor er mor? De trodde jeg var en tante fordi jeg så opplagt og velstelt ut. Hva faen liksom. 

Nå skal det sies at jeg ammet da, kanskje du synes jeg får lov å pynte meg litt da? Åpenbart at dette med ammingen er en årsak til at du synes din «venninne» er et dårlig menneske. 

Anonymkode: 3ad24...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du si da?

Eneste jeg ville sagt var at hun må huske å ta ting litt som de kommer, for man vet ikke alltid på forhånd hvordan det blir, men bortsett fra det må hun da bare få planlegge og handle.

Jeg har også fire barn, tre født vaginalt og et med planlagt snitt. Jeg var i elendig form etter snittet, de slet med å stoppe blødningen i livmora så jeg måtte ha flere blodoverføringer og jeg ble kjempedårlig når bedøvelsen gikk ut. Var i mye bedre form etter de vaginale fødslene, og slikt vet man lite om på forhånd.

Er hun i toppform "rocker" hun barsel, og er hun det ikke ligger hun og slapper av. Det ordnet seg nok uansett ;)

 

Anonymkode: 999c5...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå dama rocke barsel dersom hun er i form til det! Som alle som har født barn vet så blir ting sjelden som man har tenkt, men iblant har man flaks. Hvorfor er det krise om hun unner seg 10-15 minutter for seg selv til å sminke seg når barnet er med faren sin dersom hun orker? Du sier selv at dette er hennes 4 barn så jeg regner med at dama greier å vurdere dette selv på barsel. Hvorfor gidder du å mene så mye om dette, og hva har det med keisersnittet og ingen amming å gjøre? 🤔

Anonymkode: 136c0...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La nå dama rocke barsel dersom hun er i form til det! Som alle som har født barn vet så blir ting sjelden som man har tenkt, men iblant har man flaks. Hvorfor er det krise om hun unner seg 10-15 minutter for seg selv til å sminke seg når barnet er med faren sin dersom hun orker? Du sier selv at dette er hennes 4 barn så jeg regner med at dama greier å vurdere dette selv på barsel. Hvorfor gidder du å mene så mye om dette, og hva har det med keisersnittet og ingen amming å gjøre? 🤔

Anonymkode: 136c0...aaa

Bare føler det er så merkelig at det virker som dette barnet blir et tilbehør, i en perfekt verden for henne.

Anonymkode: 823b6...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Anonym bruker said:

Bare føler det er så merkelig at det virker som dette barnet blir et tilbehør, i en perfekt verden for henne.

Anonymkode: 823b6...450

Herregud, du virker bare sjalu. Å ha en perfekt hverdag med 4 barn er vanskelig...men litt sminke kan få en til å føle seg vel :)

jeg sminker meg litt hver dag for å føle meg som noe annet enn en melkemaskin. Har veldig lyst på nye klær, etter å ha brukt mammaklær flere måneder 

Anonymkode: 5f494...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dusjet og sminket meg hver dag på barsel med nr 3. Hun var prematur, men helt frisk og fin, så jeg var der i litt over en uke. Jeg tok også på meg behagelige og fine klær. Hadde blitt gal av å måtte gå rundt ustelt hver dag. Babyen sov jo utrolig mye, hele tiden egentlig. Ca 20 timer i døgnet lå hun oppå meg, at jeg tok meg litt tid til å stelle meg ser jeg ikke noe galt i. 

Anonymkode: 4f25e...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare føler det er så merkelig at det virker som dette barnet blir et tilbehør, i en perfekt verden for henne.

Anonymkode: 823b6...450

 

Hun har tre barn fra før, og dette fjerde barnet skal plutselig være hennes "tilbehør i hennes perfekte verden"? Jeg kjenner jeg blir fornærmet på den sunne fornuftens vegne. 

Tviler på at hun har noen illusjoner. MEN, når man har tatt ks får man vel litt ekstra tid på barsel og far er kanskje hjemme med de andre barna. Tipper dette er hennes eneste mulighet til å få litt space før hun kommer hjem til tre andre barn, ekteskapet, husarbeid, renselsen, barselbesøk (!), juleavslutninger, mannens julebord, juleforberedelser og regninger. La henne kose seg og hppe på god form uten å bli uglesett og bedømt bare fordi hun vil ta med sminke og litt freshe klær(herregud så banalt!!!)

La dama kose seg!

 

Anonymkode: 136c0...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

En venninne av meg skal ha sitt fjerde barn; med keisersnitt. Påsto hun hadde fødselsangst og fikk det innvilget. 

Hun skal ikke amme heller, fordi hun har visstnok brukt nok tid på dette før, og vil kose seg med dette siste barnet.

 

men idag spurte hun om vi skulle ta en shoppingtur - hun trengte nemlig sminke og ‘delikate’ klær til barsel???!??!

hun sa at hun har vært så ufresh de andre gangene og at denne gangen vil hun ‘rocke’ barsel..

bør jeg si noe?

Anonymkode: 823b6...450

Hva er det du reagerer på egentlig? At hun har angst, ikke skal amme eller ønsker å se pen ut? Hvis du reagerer på alle tre (noe det virker som om du gjør, siden du tross alt tar opp alle temaene i hovedinnlegget), så kan du jo bare snakke med henne.

Vær helt ærlig å si: «jeg tror ikke noe på at du har angst, og jeg syns du skal skjerpe deg og gjennomføre en vaginal fødsel uansett. Jeg syns også du skal amme. Det spiller ingen rolle at du har erfaringer med tre andre barn, jeg vet dette bedre enn deg og synes du skal tyne deg gjennom det likevel, og så synes jeg du skal slutte å pynte deg. Vi kvinner skal se pene ut på jobb og i selskaper og middels pen ut til hverdags, men når vi blir mødre skal vi vise at vi tar den jobben seriøst gjennom å signalisere til verden at vi slutter å ta vare på oss selv. Er du ikke 100% opptatt av babyen din kanskje???»

Bare si det som det er. Men du skjønner at det er du som fremstår som den dumme her sant? 

 

Anonymkode: ff353...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare føler det er så merkelig at det virker som dette barnet blir et tilbehør, i en perfekt verden for henne.

Anonymkode: 823b6...450

Du. Er. En. Slarvekjærring.

Anonymkode: ff353...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes heller du burde unne henne å orke å stelle seg på barsel, heller enn å sitte å sladre om henne. Jeg hadde vært sjeleglad hvis jeg hadde orket å bruke sminken jeg hadde med, men mistet så mye blod, at jeg lå der som en zombie isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble "kastet ut" fra barsel etter 2 dager med ks, siden jeg så for fresh ut. Helt greit :D Var også min fjerde.

Anonymkode: 6f79a...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både livmorbetennelse, blodoverføring og uplanlagt keisersnitt, og har følt meg så jævlig etter hver fødsel, at den mora hadde rocka barsel helt uten at jeg hadde ensa det. Hennes valg. Publikummet er vel nesten ikke-eksisterende, så hun gjør det jo kun for seg selv. 

Anonymkode: 51d54...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født fem barn. Jeg er langt fra noen jåledukke, men har alltid kjøpt inn ny sminke og delikate hudprodukter til fødebagen. Hvis jeg blir gående usminket og i kosetøy føler jeg meg ikke vel. Mye bedre å få på litt stelt (men behagelig) tøy og få ordnet seg litt. Etter alle mine fødsler har jeg vært i knallform, og følt meg klar til å løpe maraton (subjektiv følelse, jeg innser så klart at det ikke var realistisk😁). 

Dette må være helt opp til hver enkelt og formen deres. Kanskje hun får en tøff fødsel, og blir liggende til sengs, men det skader da ikke om sminken blir liggende i bagen heller. 

Anonymkode: 58c4b...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var langt ifra å rocke barsel, både ved vaginal fødsel og keisersnitt. Men det er jo ikke noe bedre om det blir slik for henne denne gangen? Jeg skulle ønske jeg var i like god form som hun som kom nydusjet og fresh inn på fellesrommet med min første, jeg følte meg elendig og klarte knapt stå oppreist. Så hvis hun har det slik denne gangen så la henne nyte det!

Anonymkode: a3d30...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Hun har tre barn fra før, og dette fjerde barnet skal plutselig være hennes "tilbehør i hennes perfekte verden"? Jeg kjenner jeg blir fornærmet på den sunne fornuftens vegne. 

Tviler på at hun har noen illusjoner. MEN, når man har tatt ks får man vel litt ekstra tid på barsel og far er kanskje hjemme med de andre barna. Tipper dette er hennes eneste mulighet til å få litt space før hun kommer hjem til tre andre barn, ekteskapet, husarbeid, renselsen, barselbesøk (!), juleavslutninger, mannens julebord, juleforberedelser og regninger. La henne kose seg og hppe på god form uten å bli uglesett og bedømt bare fordi hun vil ta med sminke og litt freshe klær(herregud så banalt!!!)

La dama kose seg!

 

Anonymkode: 136c0...aaa

Enig i det du sier 😊

Anonymkode: 0f4ef...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

En venninne av meg skal ha sitt fjerde barn; med keisersnitt. Påsto hun hadde fødselsangst og fikk det innvilget. 

Hun skal ikke amme heller, fordi hun har visstnok brukt nok tid på dette før, og vil kose seg med dette siste barnet.

 

men idag spurte hun om vi skulle ta en shoppingtur - hun trengte nemlig sminke og ‘delikate’ klær til barsel???!??!

hun sa at hun har vært så ufresh de andre gangene og at denne gangen vil hun ‘rocke’ barsel..

bør jeg si noe?

Anonymkode: 823b6...450

Hva er problemet? Hvorfor bryr du seg om at hun føder via keisersnitt istedenfor vaginalt? De innvilger ikke keisersnitt uten grunn, og hvis det er innvilget har du ikke noe med å mene noe om det.

Amming er vanskelig, tidkrevende, og ofte vondt. Hvis dette er barn nr 4 vet hun da utmerket godt om amming eller ikke riktig valg for HENNE. Dette har ikke du noe med.

Hva er galt med å ville føle seg fresh på barsel? Jeg sminket meg før vi dro på sykehuset for å føde, fordi fødsel er ukomfortabelt og man føler seg udelikat og sårbar og det var noe jeg kunne kontrollere som gjorde at jeg følte meg bedre. Hvorfor plager det deg?

Hva mener du at du skal si til henne? Jeg vil veldig gjerne vite hva du mener du har rett til å si til henne om HENNES valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg også lurer på hva du ev skal si?

Du tenker at hun ikke velger det som er best for både baby og seg selv når dette faktisk er fjerde barnet?

Hva skal man med fiender når man har venner som deg?

Anonymkode: 906f4...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du virkelig være en slik person som dømmer og kritiserer mammaer som ikke tar de valgene du ville tatt? Eller som uttrykker seg på en annen måte enn du ville gjort?

Kanskje faller det helt naturlig for deg å være så negativ og kjip. Kanskje er du oppdratt slik, men du har faktisk et valg! Vil du være kjip, eller vil du være raus? 

 

Anonymkode: 02b16...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får da gjøre som de vil, bare de ikke oser parfyme, lakker negler der eller neglisjerer ungen. Personlig skjønner jeg ikke hverken behovet eller orket å drive å dolle seg på barsel. Jeg trenger ikke fine klær eller sminke for å føle meg vel, jeg er ikke definert av min fasade, mitt utseende. 

Det siste jeg tenkte på på barsel var å dille meg. Nå var jeg sliten etter ks, og fokuset var å slappe av innimellom, med hovedfokus å bli kjent med og bare se på babyen. Jeg kan fint kose meg i kosedress, den heter jo tom KOSEdress, uten sminke og med håret i en strikk. 

Anonymkode: 72ef4...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2018 den 10.04, Anonym bruker skrev:

Nei, dette har du da ingenting med. Hvorfor plager det deg, det går jo ikke utover noen? 

«Rocka» barsel selv når jeg var innom etter 24-timer på nyfødtkontroll. I trange jeans, oppsatt hår og sminke (uten parfyme), skilte jeg meg ut fra de som subbet rundt med nettingtruser og sykehusskjorter. Men jeg var i knallform... Hadde født raskt og rolig hjemme, sovet godt i egen seng hele natten, og var i bedre form en noen sinne etterpå. -Noen ganger er det faktisk mulig 😊🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 261fe...873

Hehe, dette innlegget oset selvskryt. Så bra at du er flinkere enn de som "subber" rundt i sykehustruse. Klapp på skulderen. 

Anonymkode: e8e3d...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...