Gå til innhold

Har ansatte ved helseinstitusjon lov å bli venn på Facebook ol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe lov i mot dette når vi ikke er pasient der lenger? Vedkommende er ikke lege, men ansatt i en annen yrkesgruppe der sønnen min var på rehabilitering og siden og jeg har litt lyst å sende en venneforespørsel, men vet ikke om det er ok eller ikke. Dette har ikke noe med romanse å gjøre, men fikk god kontakt og mange felles interesser og hadde vært hyggelig å holde kontakt med vedkommende.

Anonymkode: b3b41...2f7

Skrevet

Har vært sykepleier i 16 år og jeg har heldigvis aldri opplevd venneforespørsel fra tidligere pasienter. Jeg hadde ikke kunnet godkjenne det.. 

Anonymkode: a9fdf...5ba

Skrevet

Jeg er helsepersonell selv og ville aldri svart ja på en slik forespørsel. Det handler om å ikke blande roller og være profesjonell. 

Anonymkode: db4bd...bff

Skrevet

Jeg var i motsatt situasjon da helsesøsteren til sønnen min sendte meg en venneforespørsel på FB. 

Vi bor på et lite sted og har jevngamle barn, men jeg syns likevel at det var litt rart. 

Så ulovlig å være venner på FB er det nok ikke

Anonymkode: 5eb19...882

Skrevet

Vi har fått anbefaling om å ikke bli venn med brukere. Jobber i bolig med utviklingshemmede. Jeg har likevel sett at noen av mine kollegaer er venn med brukere. Jeg vil heller ikke være venn med alle mine kollegaer, og sender ikke der heller forespørsel, men sier ja, om jeg får forespørsel.

Anonymkode: 5aab1...641

Skrevet

Det er ingen lovhjemmel (ref helsepersonell/pasientrettighetsloven) som indikerer at det ikke er lov, men det er etisk sett ikke helt i tråd med forventningene til deg som helsepersonell. Noen helseforetak eller arbeidsplasser kan ha egne internregler, og de aller fleste oppfordrer i sitt "skikk og bruk i sosiale media" til å unngå slik kontakt.

-Men det er jo bare å sende en slik forespørsel, uten å ha masse forventninger. Enten så aksepterer personen den eller ikke, og om den personen ikke takker ja så er det ingenting personlig mot deg :)

Anonymkode: 729f4...815

Skrevet

Heldigvis aldri blitt utsatt for venneforespørsler fra pasienter. Å være blid, trivelig, snill og hjelpsom er jobben min. Privatlivet mitt er privat. Jeg har ikke interesse av facebook-vennskap, og synes også det er upassende og lite proffesjonelt å takke ja til slik forespørsel.

Anonymkode: da1ab...82a

Skrevet

Ok, jeg skjønner og kommer ikke til å sende noen venneforespørsel selvom jeg gjerne ville vært en slags venninne med vedkommende. Det skal sies at dette ikke var på et sykehus og det ikke var en sykepleier, altså ikke et typisk pasientforhold, men et sted man oppholder seg i lengre tid og gjør aktiviteter og turer samnen. Hun tok selv initiativ til mye privat prat, snakket om barna sine og interesser. Siden vi hadde en felles interesse som ikke er så vanlig så utvekslet vi mye erfaringer rundt dette og jeg oppfattet det som at vi ble ganske godt kjent. Men som dere sier så er det nok ikke ok å sende venneforespørsel og det var det jeg egentlig også trodde og derfor ikke har gjort.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg skjønner og kommer ikke til å sende noen venneforespørsel selvom jeg gjerne ville vært en slags venninne med vedkommende. Det skal sies at dette ikke var på et sykehus og det ikke var en sykepleier, altså ikke et typisk pasientforhold, men et sted man oppholder seg i lengre tid og gjør aktiviteter og turer samnen. Hun tok selv initiativ til mye privat prat, snakket om barna sine og interesser. Siden vi hadde en felles interesse som ikke er så vanlig så utvekslet vi mye erfaringer rundt dette og jeg oppfattet det som at vi ble ganske godt kjent. Men som dere sier så er det nok ikke ok å sende venneforespørsel og det var det jeg egentlig også trodde og derfor ikke har gjort.

Du kan jo håpe at hun legger til deg!? Da er det helt greit. 

Anonymkode: a9fdf...5ba

Skrevet

Kunne aldri falt meg inn å hatt noen andre enn venner og kjente på face.Aldri noen fra en helseinstitusjon,det hadde aldri skjedd.

Anonymkode: a75f3...d10

Skrevet

Legg henne til du:) 

Anonymkode: d2336...043

Skrevet

Jeg holdt nesten på å gjøre det, men etter svarene her så forsto jeg at det bør jeg ikke.

Skrevet

Var det du eller din sønn som var på rehabilitering, og har personen autorisasjon som helsepersonell? 

Hvis du var der som pårørende og personen ikke er autorisert helsepersonell, ville jeg sagt at du kan gjøre det. 

Anonymkode: d0bc4...c45

Skrevet

Som sykepleier hadde jeg aldri takket ja til en slik forespørsel. Det blir for personlig for meg. Ulovlig er det nok ikke, men etisk er det ikke riktig for meg. 

Anonymkode: 74877...23f

Skrevet

Send en forespørsel.  Hvis man feks bor på et lite sted er det slett ikke uvanlig å ha pasienter i omgangskretsen.  Man må bare være bevisst. 

Anonymkode: dbd8d...228

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...