Gå til innhold

Spørsmål om Barnebidrag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan kan det være sånn her

har vært aleneforsørger for mitt barn i snart 11 år å har aldri fått ei krone i barnebidrag bortsett fra 710kr ifra nav... 

Så fikk jeg da ett til barn som jeg har delt omsorgen for, helt til Moren til dette barnet valgte å flytte langt bort så jeg mistet de dagene i uken jeg kunne hatt barnet, noe som er en straff i seg selv.
Så 5 måneder etterpå så får jeg en faktura på over 30tusen som jeg da er nødt å betale innen 14dager, for barnebidrag til dette barnet... å 5tusen i måneden framover.. 

For det første så tar mor ifra meg mitt barn så jeg mister de dagene jeg skulle hatt, å får ikke mulighet til å bli med på de store tingene i livet, som første skoledag bursdager fotballtreninger osv.. jeg bare får sett barnet bare annen hver helg vist jeg er heldig at mor følger opp avtalene sine..

For det andre så bor mor nesten gratis å har samboer som tjener godt.

For det tredje så har jeg ikke sjangs til å betale 5000kr i måneden ekstra, strengt tatt umulig, å jeg bor så billig som det overhodet er mulig å bo i en by..  Å nå skal de tvangsinnkrave dette å ta det fra arbeidsgiver noe som gjør at jeg ikke kan bo her jeg bor å vet jeg ikke finner noen billigere boplasser enn det jeg allerede har.

Å jo jeg mener selvfølgelig at jeg skal betale barnebidrag for barnet, men å gå personlig konkurs, å aldri få lov til å kjøpe noe selv til mitt barn ?  eller få dra på ferie ?  å må melde ut det barnet jeg er aleneforsørger for ut fra fritidsaktiviteter ?

jeg kan bare ikke fatte at det virkelig kan være så urettferdig system ?  

noen andre som er i samme situasjon ? hva kan man gjøre ? 

Har mannfolk virkelig ingen form for rettigheter ? (spør du NAV så nei det har du ikke)

Anonymkode: 92478...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei

De færreste tror ikke at det er slik før de er i situasjonen selv. Mitt beste råd er å bli medlem av mannsforum.org som da gir tilgang til den lukkede gruppen på facebook, der du kan få råd, tips om advokater, hvordan best mulig skape kontakt med barna osv. De har også en åpen gruppe for generell prat. Det er mange med erfaring og jeg vil anbefale deg å bli medlem både av prinsipielle og praktiske årsaker. Det er også opprettet en kamerathjelp som kan være til hjelp. Post innlegget ditt der og oppgi hvor i landet du bor for å få så gode råd som mulig. Jeg ønsker deg lykke til. 

Jaja.. nå ser jeg at ingen har svart deg etter at du postet i oktober 2018. Nå ble jeg virkelig lei meg på dine vegne. 

Anonymkode: 27d16...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du visst at nav har undersøk og opprettet barnebidrag på deg? Synes det er veldig rart at de kan gå tilbake i tid å kreve penger du ikke visste du skulle betale. 

Jeg tror jeg ville bedt om motregning på det bidraget. 5000kr er mye for et barn. Jeg får 6000kr for 2. Og da er jeg 100% alene. Vet du begrunnelsen for at de kan kreve så mye? I og med at du er alene forsørger for 1 annet barn burde det telle mye. Ville også undersøkt bidratt du får for det barnet. 

Evt hør med advokat. De kan ikke kreve så mye at du må flytte og søsken ikke får gå på fritidsaktiviteter. 

Samtidig så har ikke ny samboer forsørgerplikt før de har bodd sammen i 12 mnd

Anonymkode: 58665...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Espen10 skrev:

Ta advokat snarest mulig. Her er det noe feil (med mindre du har en meget høy inntekt)

Pass på hva du sier. 

Lang avstand, lite samvær og stor forskjell i inntekt gir høyt bidrag. Samme situasjon her. Far betaler 6500 i mnd. Han tjener rett under 500.000 i året. Men fordi det er stor avstand, og antall samværsdøgn er lavt, så blir beløpet høyt. 

 

Sjekk kalkulator på nav.no

Anonymkode: 7ee6a...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...